خانه دسته‌بندی نشده بیماری تبخال و راه‌های درمانی آن در طب سنتی

بیماری تبخال و راه‌های درمانی آن در طب سنتی

توسط kakooti

بیماری تبخال چیست؟
در صورت بروز تب‌خال در داخل دهان، تنها بر روی لثه‌ها یا روی سقف کام زده می‌شود. معمولاً بین ۷ تا ۱۰ روز دوره درمان این زخم آبکی می‌باشد. اغلب تب‌خال‌ها با قرمز شدن و التهاب پوستی آغازشده و سپس حالت تاول‌مانند پیداکرده، سرشان بازشده و روی‌شان پوسته می‌بندد.
به گفته پزشکان، درمان قطعی برای تب‌خال وجود ندارد؛ بنابراین در صورت ابتلا به‌یک‌بار تب‌خال، ویروس مربوط به این بیماری در سلول‌های عصبی پوست شما پنهان می‌شود و ممکن است دوباره در همان محل یا نزدیک به همان محل ظاهر شود؛ بنابراین با درمان آن فقط می‌توان تعداد دفعات پیش‌آمدن این بیماری را کاهش داد.
پمادها و داروهای شیمیایی برای بهبود تب‌خال وجود دارد؛ اما در بسیاری از موارد روش‌های سنتی و خانگی تأثیر بهتری در درمان و پیشگیری این بیماری دارد و اثرات سوء کمتری از خود به‌جای می‌گذارد.
عامل یا عوامل ایجادکننده زخم تب‌خال
به‌طور حتم نیمی از شما دچار ویروس تب‌خال شده‌اید که برخلاف تصور عمومی به خاطر سرماخوردگی بروز پیدا نمی‌کند. به گفته پزشکان گونه‌های معینی از ویروس هرپس مسئول ایجاد تب‌خال است که از طریق تماس باپوست آلوده یا مایعات بدن ایجاد می‌شود. همچنین وجود این بیماری در شما تا حد زیادی به ژن شما مربوط می‌شود.
ویروس نوع یک تب‌خال بیشتر در حالت غیرفعال به سر برده و در لا‌به‌لای عصب‌ها پنهان می‌شود. عوامل محرکی مانند نور خورشید، تب، استرس و قاعدگی باعث می‌شود که این ویروس از حالت مخفی بیرون آمده و باعث بروز تب‌خال در شما شود. همچنین درصورتی‌که یک‌بار به تب‌خال مبتلا شده باشید ممکن است در صورت مهیا شدن شرایط تب‌خال، این زخم دردناک را دوباره تجربه کنید. تب‌خال در صورتی مسری است که زخم به‌صورت تاول درآمده و سرشان باز شود اما بعضی افراد در هرزمانی می‌توانند از طریق بزاق دهان این ویروس را انتقال دهند.
چند درمان خانگی و طب سنتی برای خداحافظی با تب‌خال
اگر شما در طول سال دو یا سه بار دچار تب‌خال می‌شوید بهتر است داروهای گیاهی را جایگزین قرص‌های شیمیایی کنید. همچنین اگر دلایل ایجاد تب‌خال را بدانید، به درمان سریع‌تر این زخم کمک کرده‌اید. درصورتی‌که دچار زخم دردناک تب‌خال شده‌اید برای درمان از روش‌های زیر استفاده کنید:
-روغن نعنا مانع از رشد ویروس تب‌خال می‌شود. این روغن را هم به‌صورت خوراکی و هم به‌صورت موضعی می‌توانید استفاده کنید.
– عصاره گیاه بادرنجبویه را به‌صورت موضعی بر روی زخم خود قرار دهید. به گفته‌ی پزشکان طب سنتی این گیاه علائم تب‌خال را سریعاً برطرف می‌کند.
-محل تب‌خال خود را با عصاره یا جوشانده ریشه‌ی جعفری شست‌وشو دهید. این روش در درمان تب‌خال مؤثر است. همچنین از انتقال این زخم به سایر نقاط بدن جلوگیری می‌کند.
-در صورت داشتن درد یا التهاب در ناحیه لب‌ها از برگ زیتون استفاده کنید.
-مواد غذایی دارای کلسیم مانند لبنیات مصرف کنید. این مواد غذایی در بهبود تب‌خال بسیار مناسب است.
-بعضی از مواد غذایی به دلیل اثرات ضدویروسی در درمان تب‌خال مؤثر هستند. خوراکی‌هایی نظیر سیر، پیازچه جز این دسته می‌باشند، اما این به این نکته توجه داشته باشید که مصرف بیش‌ازاندازه این خوراکی‌ها محل زخم را زخمی و خشک می‌کند.
-برای خشک شدن زخم تب‌خال می‌توانید سرکه را به‌صورت موضعی بر روی زخم بمالید. برای این کار گوش پاک‌کن خود را به سرکه آغشته کنید و در محل زخم بمالید.
-جهت جلوگیری از به‌وجود آمدن دوباره تب‌خال از شربت سکنجبین استفاده کنید. در صورت ابتلا به دیابت در مصرف آن زیاده‌روی نکنید.
-به‌صورت روزانه، سه قاشق غذاخوری خاکشیر در یک لیوان آب بنوشید. این کار در بهبود ضایعات کمک‌کننده می‌باشد.
-برای درمان تب‌خال خود از مخلوط پوره سیب رنده شده با سکنجبین و گلاب استفاده کنید.
– به مدت یک هفته اسطوخودوس را روی تب‌خال خود قرار دهید. این کار علاوه بر ضدعفونی کردن محل زخم، باعث درمان آن نیز می‌شود.
– از زمانی که احساس کردید زخم تب‌خال تشکیل‌شده است، پنبه را در شیر زده و روی رخم بمالید. این مرهم، ویروسی که سبب ایجاد تب‌خال شده را مهار می‌کند.
– برای بازسازی پوست نواحی که دچار تب‌خال شده، کمی از رنده گوجه‌فرنگی را به مدت ۳۰ دقیقه روی آن قرار دهید و این کار را دو بار در روز تکرار کنید.
-شیرین‌بیان بخورید یا کمی از پودر مکمل شیرین‌بیان را به‌صورت خمیر درآورده و روی محل زخم ضربه‌ای استفاده کنید. این عمل زمان بهبودی زخم تب‌خال را سرعت می‌بخشد.
-دانه میوه گریپ‌فروت به دلیل خواص ضدویروسی باعث کاهش فعالیت ویروس تب‌خال می‌شود. چند قطره از عصاره این دانه را روی منطقه آسیب‌دیده بریزید و این کار را تا ۲ روز تکرار کنید. وجود ویتامین سی در این میوه، باعث تعمیر پوست نواحی آسیب‌دیده شما خواهد شد.
-برای کاهش دردهای ناشی از تب‌خال، از کمپرس یخ کمک بگیرید. کیسه یخ را روزی سه بار به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی زخم خود قرار دهید. یخ محیطی نامناسب برای رشد ویروس تب‌خال می‌باشد؛ و به کاهش ورم و التهاب زخم شما کمک شایانی می‌کند.
– مواد غذایی نظیر پیاز به دلیل خاصیت ضدعفونی‌کننده، سبزی ریحان، سیب، آب پرتغال ، شاه‌توت و اسفناج برای درمان تب‌خال مؤثر است.
-دم‌نوش مریم‌گلی را به‌صورت دهان‌شویه استفاده کنید. این کار در بهبود زخم‌های دهانی تب‌خال مؤثر است.
 -گل راعی خاصیت ضد خارشی دارد. برای تسکین درد و افزایش سرعت درمان، پنبه‌ای را به روغن یا اسانس گل راعی آغشته کرده و در محل زخم خود بمالید. به گفته متخصصان طب سنتی مشکل خارش زخم تب‌خال با استفاده از مرهم این گیاه به‌طور چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.
-گوش پاک‌کن را به روغن چای آغشته کرده و سپس روی زخم تب‌خال بزنید. این کار را چند بار در طول روز تکرار کنید. این روغن  می‌تواند تأثیر زیادی در کاهش التهاب و درد ناشی از ابتلا به تب‌خال در شما داشته باشد. همچنین در عدم انتقال بیماری به سایر قسمت‌های درگیر، کمک‌کننده می‌باشد.
– به گفته دکتر خیراندیش علت تب‌خال از سردی، استرس و یا اختلال در سیستم ایمنی بدن است. برای درمان آن حجامت سالانه را پیشنهاد داده است.
– روی محل زخم خود را با گوش پاک‌کن آغشته به ترکیبی از عسل و سرکه روزی ۳ مرتبه بمالید. این کار در خشک شدن محل زخم و بهبود آن مؤثر واقع است.
-برای بهبود تب‌خالهای دهانی از معجون سیب و عسل استفاده کنید. سیب پوست‌کنده و رنده شده را با یک قاشق عسل مخلوط‌کنید و روزی یک‌بار با آرامش آن را میل کنید. در طول مدت ۳ یا ۴ روز اثرات بهبودی را مشاهده خواهید کرد.
– بهترین و سریع‌ترین درمان زخم تب‌خال در دل طبیعت نهفته است. گل همیشه‌بهار به‌عنوان یک داروی طبیعی برای درمان تب‌خال دهانی می‌باشد. ۳ قاشق از گیاه خشک‌شده گل همیشه‌بهار را در ۲ لیوان آب بجوشانید. سپس محل زخم را با کمک پنبه و بدون تماس مستقیم دست شست‌وشو دهید. این مرهم معجزه‌گر باعث کاهش درد و خارش محل زخم می‌شود.
-برای خشک شدن زخم تب‌خال یک حبه سیر را به دو قسمت تقسیم کنید و به مدت ۱۰ دقیقه روی تب‌خالتان قرار دهید. بعد از ۲ تا ۳ روز تأثیر فوق‌العاده این ماده غذایی را به چشم خواهید دید.
تب‌خال‌ها معمولاً قابل‌درمان هستند اما اگر دچار تب‌خال‌های شدید که پس از دو هفته بهبود پیدا نکرد و یا به‌طور مکرر دچار حملات تب‌خالی می‌شوید حتماً به پزشک مراجعه رده و از داروهای ضدویروسی استفاده کنید. تا طول دوره را کاهش داده و درد شمارا تسکین دهد.
آیا تب‌خال راه‌ پیشگیری دارد؟
مطمئناً شما از بروز تب‌خال بر روی بدن خود استقبال نمی‌کنید زیرا علاوه بر دردناک بودن زخم آن، توأم با خارش است که زیبایی شما را نیز تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. شاید پیشگیری از تب‌خال بسیار دشوار باشد، اما کاهش عوامل محرک آن می‌تواند برای کاهش شیوع، شدت و طول مدت آن تأثیرگذار باشد. برای پیشگیری از بروز تب‌خال و جلوگیری از انتقال آن به سایر افراد یا سایر نقاط بدنتان نکات زیر را رعایت کنید. رعایت این نکات تا حد زیادی مانع از انتشار ویروس تب‌خال می‌شود:
-یکی از راه‌های اصلی انتقال ویروس تب‌خال تماس پوستی یا روبوسی با افراد مبتلا به تب‌خال درزمانی که زخم تب‌خال روی پوست آن‌ها وجود دارد، است؛ زیرا ویروس تب‌خال تا هنگامی‌که خشک نشده باشد قابل‌انتقال است؛ بنابراین در این مدت از روبوسی با این افراد جدا خودداری کنید.
– به‌هیچ‌عنوان از وسایل مشترک مانند قاشق، چنگال، لیوان و حوله استفاده نکنید. به این دلیل که ویروس انتقال‌دهنده‌ی این بیماری در بزاق افراد زندگی می‌کند.
-به‌طور مرتب دست‌ها را بشویید. با شستن دست‌ها از انتقال این ویروس به سایر نقاط بدن جلوگیری می‌کنید.
– نور آفتاب به‌عنوان یکی از عوامل تحریک‌کننده می‌باشد؛ بنابراین در معرض نور آفتاب قرار نگیرید یا از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.
-از تماس دست‌ها با چشم خودداری کنید. این کار باعث انتقال زخم به قرنیه و نابینایی شما می‌شود.
– خواب کافی و ورزش روزانه داشته باشید. این کار سیستم ایمنی بدن شما را افزایش می‌دهد.
– از فشار دادن، کندن یا سوراخ کردن زخم جدا خودداری کنید.
– هرگز تب‌خال‌های ایجادشده در اطراف چشم را نخارانید. این کار باعث انتقال بیماری به داخل چشم و نابینایی می‌شود.
-در صورت ابتلا به زخم تب‌خال مصرف مواد غذایی تحریک‌کننده مانند کاکائو، شکلات و قهوه را به حداقل برسانید. همچنین از مصرف چای سبز به دلیل خشکی و احتمال خونریزی ضایعات خودداری کنید.
-در طول درمان تب‌خال از خوردن غذاهای حاضری، سرخ‌کردنی، گندم، عدس، بادام‌زمینی و آجیل پرهیز کنید. این مواد طول دوره درمان را افزایش می‌دهند.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.