خانه دسته‌بندی نشده بیماری سیاتیک و راه‌های درمانی آن در طب سنتی

بیماری سیاتیک و راه‌های درمانی آن در طب سنتی

توسط kakooti

درمان سیاتیک با طب سنتی و داروهای گیاهی
درد سیاتیک  به کمردردی گفته می‌شود که به دلیل مشکل عصب سیاتیک در شما به وجود می‌آید. عصب سیاتیک طولانی‌ترین عصب بدن شما است که از قسمت لگن شروع‌شده و تا پشت هر دو پا امتداد می‌باید.
آمارها نشان می‌دهد که حدود ۹۰ درصد افراد در طول زندگی خود کمردرد را تجربه می‌کنند؛ بنابراین به‌طور حتم شما با یک‌بار گرفتگی عصب سیاتیک در زندگی روبه‌رو شده‌اید. استرس، ناراحتی‌های عصبی، تنش‌های ناشی از کار روزانه و یا شیوه غلط زندگی منجر به گرفتگی و درد عصب سیاتیک در شما می‌شود. درصورتی‌که تجربه این درد را داشته باشید می‌دانید که درد سیاتیک معمولاً با دردهای خفیف آغازشده و به‌مرور در مدت‌زمانی کوتاه تشدید پیدا می‌کند و در برخی موارد تحمل این درد را برای شما سخت می‌کند. درد ممکن است شبیه سوزن سوزن شدن، درد مبهم، یا درد سوزشی در کمر شما احساس شود. این دردها با انقباضاتی در ناحیه پشت ران تا قوزک پا همراه است که شما را از حرکت بازمی‌دارد. همچنین در انجام فعالیت‌های روزانه شما را با مشکل مواجه می‌کند که درنهایت منجر به ترک کار و خانه‌نشینی شما می‌شود.
در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با علت دردهای عصب سیاتیک، شیوه‌های درمان خانگی سیاتیک و همچنین درمان درد سیاتیک با طب سنتی آشنا شوید.
علت درد سیاتیک
شیوه زندگی شما و افزایش سنتان که همراه با عدم تحرک همراه هست، از عوامل ایجادکننده درد سیاتیک و دردهای مربوط به کمر در شما است. همچنین عوامل زیر نقش به سزایی در بروز این درد دارد:
-عوامل ژنتیکی در بروز این درد مؤثر است. در صورت ابتلا یکی از اعضای خانواده مانند پدر یا مادر به دردهای سیاتیک، شما نیز درد سیاتیک را از آن‌ها به ارث خواهید برد.
-نقص در انحنای ستون مهره‌ها که یک ناهنجاری مادرزادی است از عوامل ایجادکننده درد سیاتیک دائمی در شما است.
-اگر تصادفی داشتید و ضربه‌ای ناگهانی به کمر شما واردشده بود، می‌تواند از علل ایجاد این درد در شما باشد. همچنین برخی از حرکات ورزشی نادرست و غیراصولی نیز تأثیرگذار است.
-برخی عفونت‌ها که باعث فشار به ریشه‌های عصبی می‎‌شود می‌تواند عصب سیاتیک شما را درگیر کند.
-هرگونه آسیب به ستون فقرات و مهره‌های کمر باعث فشار روی نخاع شما شده و در پی آن کمردرد و درد سیاتیک را به همراه دارد.
– اگر تجربه برخی بیماری‌های خاص نظیر سل، زونا را دارید، باید بدانید که این بیماری‌ها عامل دردهای عصبی سیاتیک در شما می‌شود.
-پوکی استخوان و نرمی استخوان از عوامل تشدیدکننده عصب سیاتیک می‌باشد؛ بنابراین به فکر درمان پوکی استخوان خود باشید.
-افزایش وزن در زمان بارداری باعث فشار به ماهیچه‌های شکمی و فشار به کمر می‌شود و در پی آن دردهای سیاتیکی را به همراه دارد.
-فشارها و تنش‌های عصبی در بدن موجب انقباض عضلات شده و این مسئله باعث تنگ شدن مجرای ریشه‌های عصبی می‌شود؛ بنابراین در صورت ابتلا به درد سیاتیک، قرار گرفتن در محیط‌های پراسترس و شلوغ برای شما مضر می‌باشد. همچنین شغل‌های پراسترس امکان اسپاسم‌های عصبی را در بدن شما افزایش می‌دهد.
-رانندگی طولانی‌مدت و حمل بارهای سنگین، نشستن طولانی‌مدت، فعالیت کم و جابه‌جایی نادرست اجسام عواملی هستند که درد سیاتیک شما را افزایش یا احتمال این درد را در شما زیادتر می‌کند.
-عادات نادرست غذایی شما نیز به‌عنوان یکی از عوامل دردهای سیاتیکی در طب سنتی است. مواد ناسالم بدن در این رگ ریخته می‌شود و حضور اخلاط ناسالم موجب درد و التهاب می‌شود.
بنابراین اگر شما جزو کسانی هستید که مدام این درد را تجربه می‌کنید، برخی از داروهای گیاهی زیر را که بر شما اثر می‌گذارد همیشه در منزل داشته باشید تا در مواقع لزوم بتوانید از آن استفاده کنید.
درمان سیاتیک
اگر در شرایطی دچار اسپاسم یا گرفتگی عصب سیاتیک شدید، می‌توانید برای کاهش میزان درد از یکی از شیوه‌های زیر کمک بگیرید.
-سیاه‌دانه به همراه عسل را بجوشانید و میل کنید.
-روغن سیاه‌دانه را در محل درد خود بمالید و ماساژ دهید. این کار در تسکین درد سیاتیکتان مؤثر است.
-زردچوبه با داشتن ماده‌ی ضدالتهابی به‌عنوان یک دارو در طب سنتی شناخته می‌شود. مصرف ۲۵۰ تا ۵۰۰ گرم از آن در هر پخت‌وپز در درمان شما مؤثر است. توجه داشته باشید که زردچوبه به دلیل حرارت دیدن، ممکن است برای کسانی که مشکلات روده‌ای دارند و یا زنان یائسه ناخوشایند باشد. همچنین افرادی که مبتلا به بیماری کیسه صفرا هستند باید از مصرف زردچوبه خودداری کنند.
– در قدیم از آرنیکا یا گل همیشه‌بهار کوهی در درمان آسیب‌های عضلانی در ورزش استفاده می‌کردند. مکانیسم ضدالتهابی این گیاه کوهی می‌تواند در درمان دردهای سیاتیک شما نیز مؤثر باشد. این گیاه را به‌صورت موضعی بر ناحیه درد خود بمالید. نکته حائز اهمیت در این گیاه دارویی، اثرات آلرژیک بر روس پوست و اثرات جانبی بر روی کبد و قلب می‌باشد؛ بنابراین در هنگام استفاده از آن، جانب احتیاط را رعایت کنید.
– پزشکان طب سنتی مصرف سیر را در درمان دردهای سیاتیک توصیه می‌کنند. سیر را به‌صورت جامد مصرف کنید. همچنین می‌توانید دو حبه له‌شده‌ی شیر را در نیم فنجان شیر مخلوط کرده و دو بار در روز مصرف کنید.
-درصورتی‌که درد سیاتیک شما ناشی از آسیب‌های عضلانی باشد می‌توانید از گیاه راعی استفاده کنید. خاصیت ضدالتهابی این گیاه، در درمان دردهای سیاتیک شما بسیار مؤثر است. در مصرف این گیاه توجه داشته باشید که ممکن است با سایر داروها تداخل داشته باشد و برای شما مشکل ایجاد کند؛ بنابراین قبل از مصرف آن حتماً با پزشک خود مشورت کنید.
-زغال‌اخته و گیاه کراتوم به‌عنوان دو مسکن قوی به‌طور سنتی برای درمان دردهایی نظیر درد عصب سیاتیک استفاده می‌شود؛ اما در مصرف این گیاه باید احتیاط کنید. مصرف زیاد و خودسرانه این دارو بسیار سمی می‌باشد؛ بنابراین اگر این دارو را مصرف می‌کنید حتماً باید تحت نظر پزشک باشید.
-اگر دچار اسپاسم‌های عصبی شده‌اید، گرم کردن موضع درد در ناحیه لگن یا ران با کیسه‌ی آب گرم می‌تواند در کاهش درد‌های سیاتیک به شما کمک کند.
-گل‌گاو‌زبان، آویشن، اسطوخدوس و یا نعنا بنوشید. این دم‌نوش‌ها با کاهش درد و ریلکسی اعصاب در کاهش دردهای عصب سیاتیک شما کمک‌کننده است.
-محل درد را با روغن بابونه، روغن شبت و یا روغن سیر ماساژ دهید.
-ادویه‌جات گرم مانند دارچین را به برنامه غذایی خود اضافه کنید.
– استفاده از بادکش گرم در مسیر درد، به کاهش دردهای عصب سیاتیکتان مثمر ثمر است.
-لوبیا را بپزید. آن را بکوبید. به‌صورت ضماد در محل درد خود قرار دهید.
-محل درد را با روغن‌زیتون و کمی زنجبیل رنده شده ماساژ دهید.
-انجام حرکات ورزشی کششی و یوگا به شما توصیه می‌شود. این حرکات باعث کشش‌ ماهیچه‌ها و اعصاب می‌شود و یکی از بهترین پیشنهاد‌ها در درمان خانگی سیاتیک است.
– روغن کنجد و منداب را با ادویه‌های گرم نظیر دارچین و زنجبیل ترکیب کنید. محل درد خود را با آن ماساژ دهید.
-در صورت داشتن درد عصب سیاتیک دوش آب گرم بگیرید و موضع درد خود را زیر آب گرم ماساژ دهید.
– به مدت ۴۰ تا ۱۲۰ روز موضع درد خود را با بادام تلخ ماساژ دهید.
-ناشتا عسل میل کنید.
– یک قاشق غذاخوری اسفند با آب را ببلعید. این کار در درمان سیاتیک شما مؤثر است.
-فلفل سیاه، زنجبیل، سیاه‌دانه و آویشن را به مقدار مساوی کوبیده و با روغن‌زیتون مخلوط‌کنید. ترکیب به‌دست‌آمده را صبح و شب بر روی محل درد خود بمالید و به‌آرامی ماساژ دهید.
– شیر جوشیده ولرم یک لیوان، یک قاشق مرباخوری عسل، یک قاشق مرباخوری بارهنگ، یک قاشق مرباخوری گرده گل زنبورعسل، یک قاشق غذاخوری پودر سنجد و یک قاشق غذاخوری آب زعفران را باهم ترکیب کنید. سپس به مدت ۴۰ روز آن را هرروز ناشتا میل کنید.
-یک لیوان آب‌خنک، ۱۴ عدد بادام درختی و ۲ قاشق غذاخوری عسل را باهم مخلوط‌کنید. روزی یک لیوان از این مخلوط بخورید.
-روزی یک پیاله ارده با شیره انگور مصرف کنید.
-روزی ۲۱ عدد مویز و شبی هفت عدد انجیر و زیتون همراه غذا در کاهش دردهای عصب سیاتیک مؤثر است.
– ۴ واحد زیتون بودار، ۲ واحد عسل و ۱ واحد سرکه طبیعی باهم را ترکیب کنید. به مدت چهار ماه هر ۸ ساعت یک قاشق غذاخوری از آن میل کنید. در دردمان دردهای عصب سیاتیک مؤثر است.
-۱۴ قطره اسانس نعنا و ۶۰ سی‌سی روغن بادام تلخ را باهم ترکیب کنید. با این ترکیب روی دو بار به مدت ۸۰ شب، کمر و ران و ساق پای درگیر را بمالید. همچنین با مشورت پزشک این نواحی را دو هفته بعد شروع روغن‌مالی یک‌شب در میان ۲۱ مرحله، بادکش کنید. این کار به درمان این درد کمک می‌کند.
-حجامت بعد یک ماه در ربع سوم ماه قمری، دو هفته بعد حجامت کمر و دو هفته بعد حجامت ساق پا به شما پیشنهاد می‌شود. البته این کار را حتماً با دستور پزشک طب سنتی خود انجام دهید.
– با دستور پزشک خود ۱ الی ۳ مرحله در قوزک بیرونی پای خود زالو گذاشته شود. البته انجام این مراحل منوط به شرایط حال شما و دستور پزشک متخصص می‌باشد.
– با کیسه آب گرم محل درد خود را گرم نگه‌دارید. همچنین دوش آب گرم از توصیه‌های درمان خانگی سیاتیک می‌باشد. گرم نگه‌داشتن تأثیر زیادی در کاهش درد سیاتیک شما دارد و اثر آرام‌بخشی در اسپاسم‌های عصبی شما دارند.
 -روزانه ۳۰ گرم گل بابونه خشک را در ۱ لیتر آب دم‌کرده و طی ۳ وعده میل کنید.
-برای غلبه بر سردی و دردهای سیاتیکی ناشی از آن مصرف سیر پخته یا بوداده همراه کمی انجیر و مغز گردوی تازه به شما توصیه می‌شود. این مواد خاصیت گرمی داشته و دردهای عصب سیاتیک شما را بهبود می‌بخشد.
– خرمای بدون هسته، دنبه، زنجبیل و کمی روغن سنجد را باهم مخلوط‌کنید. به موضع درد بمالید و روی ناحیه کمر را با آن ببندید. در تسکین درد شما مؤثر است.
-به گفته پزشکان طب سنتی اکلیل کوهی به‌سرعت دردهای سیاتیکی شما را آرام می‌کند. ۲۰۰ گرم برگ‌های خشک اکلیل کوهی را پودر کنید. در عسل خمیر نموده و روزانه ۱ قاشق مرباخوری میل کنید. همچنین از حمام اکلیل کوهی نیز می‌توانید استفاده کنید. به این صورت که ۱۰۰ گرم از این گیاه را در یک لیتر آب بجوشانید و داخل آب وان حمام بریزید. به مدت نیم ساعت در آن دراز بکشید. احساس خوشایندی را تجربه خواهید کرد.
-مرهم گندگن به‌عنوان یک نسخه شفابخش در درمان دردهای سیاتیکی شما می‌باشد. ۲۰ گرم پوست گندگن را پودر کرده و در پنج گرم جوهر این گیاه مخلوط‌کنید و در پارچه نمناکی بریزید. سپس ۱۰۰ گرم مغر بادام تلخ رنده شده را به آن اضافه کنید و پارچه را فشار دهید تا روغن خارج شود، روغن صاف‌شده به موضع درد خود بمالید.
-یکی از قوی‌ترین راه‌های درمان کمردردهای سیاتیکی استفاده از ترب‌سیاه است. می‌توانید ترب را با آب میل کنید. همچنین تفاله آن را روی موضع درد ببندید.
-آب نخود پخته‌شده را با چاشنی زعفران و دارچین و کمی آب‌گوشت مخلوط کرده و میل نمایید. بهترین غذا در مواقع درد می‌باشد.
-مواد غذایی با طبع گرم را در برنامه غذایی خود بگنجانید. استفاده از شیره انگور و مغز گردو در وعده صبحانه یا میان وعده و همچنین مصرف انجیر، مویز، خرما، سیر، کرفس، نارگیل و زیتون می‌تواند کم کننده دردهای سیاتیکی شما باشد.
-شنا در چشمه‌های آب گوگردی در کاهش دردهای شما مؤثر است.
لازم به ذکر است درد سیاتیک خفیف بایستی با درمان‌های خانگی و استراحت تسکین یابد ولی چنانچه بیماری شما با کارها و دستوراتی که انجام دادید بهبود نیافت و یا آنکه درد بیش از چند هفته طول کشید، باید به پزشک متخصص خود مراجعه کنید.
در ادامه به راه‌کارهایی برای پیشگیری از دردهای سیاتیکی پرداخته‌ایم.
پیشگیری از سیاتیک
ممکن است شما به دلایل مختلف دچار دردهای سیاتیکی شوید. این درد به‌قدری دردناک است که حاضرید برای کاهش دردهای آن دست به دامن انواع داروهای شیمیایی شوید؛ اما با چند شیوه ساده و پیشگیرانه در طب سنتی و اجرای آن‌ها در زندگی، می‌توانید احتمال ابتلا به این بیماری را به حداقل برسانید.
-یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش غلظت مایع میان مفصلی در بدن، سرما است که موجب کاهش فضای بین مفصلی شده و منجر به فشار به ریشه‌های عصبی می‌شود؛ بنابراین تشدید دردهای سیاتیکی معمولاً در فصول سرد سال به نسبت فصول دیگر بیشتر اتفاق می‌افتد. از‌این‌رو برای جلوگیری از این دردها در فصول سرد سال، از لباس مناسب استفاده کنید و کمتر در معرض هوای سرد قرار گیرید.
-از مصرف مواد غذایی و میوه‌ها با طبع سرد و مرطوب مانند ماست، دوغ، هلو، زردآلو، خیار و هندوانه خودداری کنید و یا مصرف آن را به حداقل برسانید.
-مصرف برخی از مواد غذایی مانند گوشت گوساله و گاو و حبوبات را به حداقل برسانید.
حجم مصرفی شام خود را کم کنید.
-از خوردن ترشیجات به دلیل طبع سرد آن خودداری کنید و یا مصرف آن را به حداقل برسانید.
– یکی از مضرترین عامل ایجادکننده‌ی دردهای سیاتیک خوابیدن بلافاصله بعد از غذا می‌باشد. این عادت نادرست را ترک کنید.
-سعی کنید که در هر وعده غذایی از یک نوع غذا استفاده کنید. از درهم خوری و مصرف غذاهای متنوع در هر وعده خودداری کنید.
-صبح‌ها به پیاده‌روی بروید. پیاده‌روی به‌عنوان یکی از راه‌های مؤثر در جلوگیری از دردهای عصب سیاتیک می‌باشد.
-به‌هیچ‌عنوان به‌صورت ناشتا آب سرد ننوشید.
-از مصرف گوشت‌های مانده، غذاهای کنسروی، مصرف گوشت با تخم‌مرغ، سرکه، تخم‌مرغ سفت، کله‌پاچه، حلوا، غذاهای خیلی چرب، ترب، تربچه، ماهی (به‌جز کیلکا، قزل‌آلا و ماهی سفید درصورتی‌که با روغن کنجد و آویشن پخته شده باشند) پرهیز کنید.
– چاقی و اضافه‌وزن به‌عنوان یکی از عوامل تشدیدکننده این درد می‌باشد. داشتن وزن ایده آل، اصلاح شیوه زندگی، رعایت دستورات و رژیم غذایی مناسب عامل بزرگی برای پیشگیری از این درد می‌باشد و احتمال ابتلا به سیاتیک را در شما کاهش می‌دهد.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.