خانه گیاهان دارویی خرفه و فواید درمانی آن

خرفه و فواید درمانی آن

توسط kakooti
عرق سنتی ، عرقیجات ، عرق کاکوتی ، مجله کاکوتی ، سرزمین سلامتی کاکوتی

خرفه یکی از گیاهان مفید خوراکی و دارویی با طبیعت سرد و تر است. خاصیت ادرارآور، تب بر و ضدعفونی‌کننده دارد. از خرفه برای جلوگیری از حملات قلبی و سکته‌های مغزی استفاده می‌شود. خرفه با داشتن کلسیم و پتاسیم و منیزیم برای سلامت استخوان‌ها، تعادل فشارخون و قند خون مفید است. خرفه با دارا بودن آب فراوان و طبیعت سرد جهت رفع تشنگی و کاهش حرارت و گرمای بدن بسیار مفید است.

معرفی خرفه

خرفه: Purslane       نام علمی: Portulaca Oleracea
خرفه نام یکی از گیاهان و سبزی‌های مفید است که هم نوع وحشی و خودروی آن وجود دارد و هم این‌که می‌توان همانند سایر سبزی‌ها آن را کاشت و پرورش داد.
خرفه یک گیاه یک‌ساله است که ساقه‌های آن به‌صورت افقی، خزنده و خوابیده روی زمین پهن می‌شوند و رنگشان متمایل به قرمز است. خرفه در ظاهر شبیه شنبلیله است و برگ‌های سبزرنگ براق تقریباً دایره‌ای کشیده و گوشتی کلفتی دارد که آب فراوانی در خود انباشته است. گل‌های خرفه هم کوچک و زردرنگ هستند که در بین برگ‌ها و انتهای هر ساقه ظاهر می‌شوند و درنهایت تبدیل به دانه‌ها و تخم‌های خرفه می‌شوند که سیاه‌رنگ و ریز هستند.

شاید خرفه را در شیرینی‌پزی و بیشتر در شیرینی‌های برنجی یا به‌عنوان یک چاشنی خوش‌طعم درترشی ها دیده باشید و از سایر خواص مفید آن آگاه نباشید اما بهتر است بدانید از برگ‌ها و تخم‌های خرفه علاوه بر مصرف خوراکی، جهت بهره‌برداری درمانی و دارویی نیز استفاده فراوان می‌شود.
خرفه را در زبان‌های فارسی و عربی به نام‌های مختلف دیگری مثل پرپهن، بخله، فرفه، فرفهن، فرفیه، کلنک، عرفج، خسیب، خفرج، دندان سا، رجله، زریرا، عرفجین، فرفحیز، فرفین، مویزآب، وشفنگ، وشینگ، فرفح، قرفه، غرفه، قلفه و غلفه نیز می‌شناسند.
امام جعفر صادق (ع) در مورد خرفه این‌گونه می‌فرمایند: «گیاهی بر زمین خوب‌تر و نافع‌تر از خرفه (پرپین) نیست و این سبزه‌ای بود که فاطمه (س) دوست داشت، خدا لعنت کند بنی‌امیه را به جهت دشمنی که با فاطمه داشتند، این گیاه را به نام بقله الحمقاء (سبزی نادانان) نام نهادند.» (وسائل الشیعه، ج ۲۵، ص ۱۹۴)

خاصیت دارویی و درمانی خرفه

خرفه گیاهی با طبیعت سرد و تر است.
خرفه را در صورتی استفاده کنید که:

  1. فشارخون شما دائم در حال تغییر و نوسان است و باید تحت کنترل باشید تا از حالت متعادل خارج نشوید. در حقیقت افزایش یا کاهش میزان پتاسیم در بدن که یک ماده معدنی مهم موردنیاز برای تمام افراد است، باعث تغییر در میزان فشارخون می‌شود. وقتی پتاسیم موردنیاز بدن به‌اندازه کافی تأمین شود فشارخون هم کنترل و متعادل خواهد شد. بنابراین جهت تأمین پتاسیم بدن و تنظیم فشارخون می‌توانید از گیاه خرفه استفاده کنید. پتاسیم یکی از چندین ماده معدنی و مغذی مفید و موجود در خرفه است.
  2. با افزایش تعداد بیماران قلبی و آمار مرگ‌ومیر به علت سکته‌هایمغزی و قلبی، احساس خطر می‌کنید و تمایل دارید عوامل ایجاد و بروز بیماری‌های قلبی و سکته مغزی را در خود کاهش دهید یا از بین ببرید تا سلامتی خود را حفظ کنید. یکی از علت‌های بروز این بیماری‌ها کاهش میزان پتاسیم موجود در بدن هست که رابطه‌ی مستقیم با قلب و مغز انسان دارد. خوب است بدانید که اگر میزان پتاسیم موجود در بدنتان افزایش پیدا کند، به‌راحتی می‌توانید مانع بروز بیماری‌ها و حملات احتمالی قلبی و مغزی در خود شوید و از این طریق مراقب سلامتی خود باشید. استفاده از گیاهخرفه که دارای مواد مغذی و فراوانی چون منیزیم و پتاسیم است یک‌راه درمانی و داروی گیاهی بسیار عالی جهت تقویتقلب است که مانع بروز سکته‌های مغزی هم می‌شود.
  3. به دلایل مختلفی از شیر و لبنیات کافی برای تأمینکلسیمبدن و سلامتاستخوان‌های خود استفاده نمی‌کنید و درهرصورت باید از راه‌های دیگری این ماده مهم به بدن تزریق شود تا دچار پوکی و ضعف استخوان‌ها نشوید. شاید برایتان جالب باشد اگر بگوییم خرفه جایگزین مناسب لبنیات برای تأمین کلسیم بدن است زیرا گیاه خرفه سرشار از کلسیم است و با مصرف آن می‌توانید به‌راحتی از استخوان‌های مستحکمی برخوردار شوید. علاوه بر این‌ها قسمتی از فسفر و آهن موردنیاز بدن خود را نیز می‌توانید از طریق مصرف خرفه جذب کنید.
  4. طبع بدنی شما گرم و خشک است و با افزایشصفرا در بدنتان، احساس عطش و تشنگی فراوان می‌کنید، دچار سردرد شده‌اید و گرمای بدن و دمای معده بالا رفته است و تحمل این گرما و حرارت دشوار است و عذابتان می‌دهد. برای آرام شدن دردها، رفععطش و فرونشاندن گرما و حرارت بدن می‌توانید از برگ و ساقه‌های خرفه به شکل مرهم و قرار دادن و مالیدن به بدن استفاده کنید. گیاهخرفه برای تحملتشنگی در ماه مبارک رمضان نیز بسیار مفید است.
  5. هنگام دفع ادرار درد و سوزش دارید یا به علت وجود سنگ در مثانه عمل دفع به‌سختی انجام می‌شود و باید درمان شوید. جهت بهبود این ناراحتی‌ها و شکستن و خرد کردن سنگمثانه از خرفه استفاده کنید که یک درمانگر گیاهی و طبیعی بسیار مفید برای کلیه‌ها و کبد است.
  6. دچار آفتدهان شده‌اید. استفاده از عرق خرفه برای از بین بردن آفت دهان بسیار کارساز است.
  7. خارش و سوزش در دهانه رحم اذیتتان می‌کند و ترشحات سفید مهبلی دارید. برای از بین بردن خارش و درمان این مشکلات خاص می‌توانید از آب برگ‌های تازه خرفه به‌عنوان یک درمان گیاهی اثربخش جهت شست و شوی این نواحی استفاده کنید. خرفه خاصیت ادرارآوری دارد و با افزایش ادرار باعث از بین بردن ترشحات اضافه و غیرطبیعی می‌شود.
  8. از ناحیه کلیه‌هایتان دردی را حس می‌کنید و جهت آرام کردنش نمی‌خواهید از داروهای مسکن رنگارنگ شیمیایی استفاده کنید. کافی است بدانید که خرفه یک گیاه بسیار مفید برای درمان و تسکین دردهای کلیه است و می‌توانید برگ و ساقه آن را از طریق اضافه کردن به سالاد یا سرکه مصرف کنید و از فایده دارویی و درمانی آن برای کلیه بهره ببرید.
  9. اشتها و تمایل کاذبی به خوردن دارید. خرفه مصرف کنید تا اشتهایتان کم شود.
  10. غلظت خون بالایی دارید و برای افزایش جریان خون در بدن و این‌که به‌راحتی به تمام بافت‌ها و سلول‌های بدن برسد و تغذیه شوند نیاز به رقیق شدن و صاف شدن دارد. خرفه یک گیاه دارویی جهت صاف کردن خون و رقیق شدن آن است؛ بنابراین جهت تصفیهخون خود و دور ماندن از عوارض مصرف داروهای مختلف شیمیایی جبران غلظتخون، از تخمخرفه استفاده کنید که هم طبیعی است و هم مقرون‌به‌صرفه هست.
  11. دوست دارید توان و قدرت ذهنی‌تان افزایش پیدا کند و با افزایش فعالیت‌های مغزی متمرکز و هوشیارتر باشید. جهت افزایش توان حافظه و دستیابی به هوش بیشتر از خرفه استفاده کنید. در کتاب وسائل الشیعه حدیثی از حضرت محمد (ص) آورده شده است که: «خرفه عقل را زیاد می‌کند. بر شما باد مصرف خرفه که اگر چیزی عقل را زیاد کند همانا خرفه است.»
  12. به علت‌های مختلفی پوستتان خشک و آسیب‌دیده شده، با پیاده‌روی یا راه رفتن در اثر گرمای زیاد و حرارت شدید پاهایتان تاول‌زده است، بیماری پوستی مثل اگزما یا زگیل دارید و هرکدام از این مشکلات برایتان رنج‌آور است و باید مداوا شوید. استفاده از خرفه راه درمانی گیاهی برای تمام موارد و صدمه‌های پوستی است. از برگ‌های خرفه مرهم درست کنید و روی پاها و نواحی تاول‌زده و آسیب‌دیده دیگر قرار دهید و اثر شفابخش آن را به علت خنک بودن و برخورداری از ویتامین C روی پوست و سلامتی آن مشاهده کنید.
  13. برای تأمین میزان امگا ۳ موردنیاز بدنتان تمایلی به مصرف ماهی و تخم‌مرغ و سایر مواد خوراکی دارای این ماده پرخاصیت ندارید و از طرفی می‌دانید بدن به آن نیاز دارد و باید از طریق دیگری تأمین شود. پیشنهاد سرزمین سلامتی کاکوتی برای تأمین میزان قابل توجهی از امگا ۳ مورد نیاز بدنتان مصرف خرفه است. خرفه یک گیاهدارویی مفید پر از ویتامین‌های مختلف و از همه مهمتر در قسمت برگهایش سرشار از امگا ۳ است؛ بنابراین خرفه را جایگزین موادی قرار دهید که نمی‌توانید مصرف کنید اما به ویتامین‌ها و پروتئین‌های آن نیاز دارید.
  14. قسمتی از بدنتان یا عضوی از آن دچار خونریزی شده است و باید جلوی خونریزی را بگیرید تا بهبود پیدا کند. از خرفه استفاده کنید تا مانع خونریزی و موجب بند آمدن آن شود.
  15. حس می‌کنید نشاط و شادابی از شما دور شده و اضطراب و افسردگی بی مورد به سراغتان آمده است، انرژی، قوت و توان کلی بدنتان به تحلیل رفته و برای انجام فعالیت‌های روزمره‌تان خیلی زودتر خسته می‌شوید و برای ادامه دادن باید استراحت کنید تا دوباره قوای خود را بدست آورید. اگر بدانید خرفه یک گیاهی است که تمام ویتامین‌های مورد نیاز بدن شاملامگا ۳، ویتامین C، ویتامین‌های گروه B، آنتی اکسیدان، کلسیم، منیزیم، پتاسیم، فسفر، آهن و ویتامین A را در خود دارد و با مصرف آن پر از انرژی و نیرو می‌شوید، هیچ وقت استفاده از آن را فراموش نمی‌کنید و شاید از این‌که دیر به این نکته پی برده‌اید حسرت بخورید. پس خرفه بخورید تا همیشه شاداب، بانشاط، پرانرژی و پرتوان باشید.
  16. به علت کمبود ویتامین C در بدنتان دچار ضعف و بیماری شده‌اید و این نقصان باید جبران شود تا حالتان خوب شود. خرفه یک منبعگیاهی مفید حاوی ویتامینC است و برای درمان بیماری‌هایی که به خاطر کاهش ویتامینC ظاهر می‌شوند، اثری فوق‌العاده دارد.
  17. سردرد دارید یا از میگرن رنج می‌برید. جهت تسکین درد و آرام‌تر شدن می‌توانید از خرفه مرهمی درست کنید و بر قسمت‌هایی از پیشانی که درد دارید قرار و ماساژ دهید تا بهتر شوید.
  18. به خاطر تنگی مجرای تنفسی یا آسم در نفس کشیدن مشکل‌دارید و مجبورید از داروهای مختلف شیمیایی برای تنفس بهتر استفاده کنید و تحت درمان باشید. به‌جای این داروها می‌توانید از خرفه به‌عنوان یک داروی گیاهی بسیار مفید برای باز کردن مجاری تنفسی و تنفس راحت استفاده کنید.
  19. دیابت یا مرض قند دارید و به خاطر همین از تکرر دفع ادرار خسته شده‌اید و این مسئله برایتان عذاب‌آور شده است. جهت بهبود و کنترل این مشکل می‌توانید از خرفه استفاده کنید.
  20. از خوراکی‌های ترش مثل آلوچه و موارد دیگر استفاده کرده‌اید و بعدازآن احساس می‌کنید دندان شما کند شده است و با تماس زبان به دندان حس بدی حاصل می‌شود. جهت رفع این حالت می‌توانید مقدار کمی از برگ‌های خرفه را بجوید و مراقب باشید که بیشتر از حد معمول نباشد، چون نتیجه عکس می‌دهد.
  21. سایر ویژگی‌ها و خواص مفید خرفهرا می‌توان در مواردی چون بهبود بیماری دیابت نوع دوم، از بین بردن سرفه‌ها و التهابات دستگاه گوارش، از بین برنده کرم کدو، ضد اخلاط خونی، رفع چرک سینه، از بین برنده تب، ضدعفونی‌کننده، درمان بیماری‌های کبدی، درمان زخم دهان کودکان و درمان زگیل پوستی فهرست کرد.

انواع شکل مصرفی خرفه

برای این‌که از خواص خوراکی، درمانی و دارویی گیاه خرفه بهره‌مند شوید، می‌توانید آن را به شکل‌های مختلف استفاده کنید که شامل موارد زیر است:

  • برگ تازه خرفه: استفاده از برگ‌های تازه خرفه همانند بسیاری از سبزی‌خوردن‌های دیگر یا همراه با ماست و سالاد بسیار مفید است و ارزش غذایی این سبزی خیلی بیشتر از بقیه سبزی‌هاست. پس سعی کنید در هرزمانی که می‌توانید از خرفه استفاده کنید و از مزایای بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید.
  • دم‌نوشخرفه، جوشانده یا چایخرفه: می‌توانید مقداری از برگ‌های تازه خرفه را در یک لیوان آب جوش اضافه کنید و یک درب بر روی آن قرار دهید و بین ده تا ۱۵ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد و درنهایت صاف‌شده این دم‌نوش مفید جهت ضدعفونی کردن بدن، تقویت معده، درمان سردرد، بند آمدن خونریزی، تقویت قلب، کلیه و کبد، کاهش تب و تمام مواردی که در مورد خواص خرفه بیان شد، میل کنید.
  • عرقخرفه: از عرقخرفه هم به‌عنوان راه درمانی جهت رفع تشنگی، کاهشصفرا، افزایش توان و قدرتحافظه و دستگاه گوارش، از بین بردن سنگ‌هایصفرا، کلیه و مثانه، بهبود التهاب چشم و سایر مواردی که در مورد خواص خرفه ذکر شد، استفاده می‌شود؛ اما ازلحاظ اقتصادی مصرف خرفه به‌صورت دم‌نوش و چای کم‌هزینه‌تر است. علاوه بر آن چون حالت طبیعی‌تری دارد از مضرات احتمالی استفاده از عرقیاتگیاهی به دلیل فراوری شدن در کارخانه‌های مختلف در امان خواهید بود. البته این نکته را هم می‌توان ذکر کرد که عرقخرفه دردسرهای آماده کردن چای و دم‌نوش را ندارد و بدون فوت وقت می‌توان از آن استفاده کرد؛ بنابراین شاید گاهی به این دلیل بخواهید از عرق این گیاه استفاده کنید.
  • روغنخرفه: از روغنخرفه هم می‌توان هم به‌صورت خوراکی و هم موضعی برای درمان و تقویت عمومی بدن، صاف کردن خون، تأمین امگا ۳ بدن، از بین بردن سرفه، کرم کدو، زگیل پوستی، درمانبواسیر، از بین بردن التهابات گوارشی و سایر موارد ذکرشده، استفاده کرد.

نکات مهمی که در مورد مصرف خرفه باید بدانید:

 

  • مصرف بیش‌ازاندازه خرفه برای بینایی و دید چشم مضر است بنابراین به میزانی مصرف کنید که بیماری درمان شود و از استفاده بیش‌ازحد پرهیز کنید.
  • اگر در گروه افرادی با طبیعت و مزاج بدنی سرد هستید و می‌خواهید از فواید درمانی و دارویی بسیار زیاد خرفه هم استفاده کنید، بهتر است خرفه را با گیاهان گرمی مثل نعناع و کرفس بخورید که هم متعادل باشد و هم از دچار عوارض ناشی از سردی خود و مصرف خرفه نشوید.
  • مصرف خرفه و هرکدام از فراورده‌های آن برای خانم‌های باردار یا شیرده و کودکان باید طبق نظر و تجویز پزشک متخصص و آگاه باشد.
  • مصرف هر ماده خوراکی یا دارویی باید در حد میانه و متوسط باشد تا دچار عوارض جانبی ناشی از مصرف بیش‌ازحد آن نشد، بنابراین برای استفاده از خرفه هم رعایت این نکته ضروری است.

خرفه، داروی گیاهی، رفع تشنگی، عرق خرفه، دم نوش خرفه، چای خرفه، عرقیات گیاهی، کاهش تب، تقویت حافظه

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.