خانه گیاهان دارویی خواص درمانی خار مریم برای درمان بیماری‌ها

خواص درمانی خار مریم برای درمان بیماری‌ها

توسط kakooti

یکی از بهترین گیاهان دارویی برای درمان انواع بیماری‌ها گیاه خار مریم است که به نام‌های دیگر مانند خار شیری، خار اسکاتلندی نیز مشهور است. این گیاه دارویی پرخاصیت به عنوان یکی از داروهای رایج برای درمان کبد چرب است و از آن برای درمان سایر بیماری‌ها مانند سرطان، کیسه صفرا، دیابت و … نیز استفاده می‌شود. اگر شما هم می‌خواهید با خواص درمانی خار مریم آشنا شوید، خواندن این مقاله از کاکوتی را از دست ندهید.

خواص درمانی خار مریم برای درمان بیماری‌ها

محافظت از کبد: گیاه خار مریم به محافظت از کبد شهرت دارد. برای این منظور اگر دچار مشکلات کبدی مانند کبد چرب الکلی، کبد چرب غیرالکلی، سرطان کبد، هپاتیت و … هستید، خار مریم می‌تواند جلوی تخریب و التهاب کبد را از بین ببرد. در واقع زمانی که کبد مشغول سوخت و ساز مواد سمی است، رادیکال‌هایی در بدن تولید می‌شود که می‌تواند باعث نابودی کبد شود.

اما مصرف خار مریم می‌تواند بر روی کبد اثرات مثبتی داشته باشد. از دیگر خواص درمانی خار مریم می‌توان به محافظت از بدن در برابر سمومی مانند آماتوکسین اشاره کرد.

پیگیری از مشکلات مغزی با بالا رفتن سن: یکی از خواص معجزه‌آسای خار مریم، درمان بیماری‌هایی مانند آلزایمر و پارکینسون است. به این دلیل که گیاه دارویی خار مریم سرشار از آنتی‌اکسیدان و مواد ضد التهابی است؛ بنابراین می‌تواند به عنوان یک محافظ عصبی عمل کند و جلوی افت عملکرد مغز را با افزایش سن بگیرد.

محافظت از استخوان‌ها: اگر دچار پوکی استخوان هستید، بعد از مدتی استخوان‌های شما شکننده و ضعیف می‌شود. در نتیجه ممکن است با کوچکترین ضربه و فشار استخوان‌های شما بشکند. اما مصرف خار مریم باعث تحریک مواد معدنی در استخوان‌ها شود.  در نتیجه از استخوان‌های شما در برابر ضعیف شدن به خوبی محافظت می‌کند.

بنابراین اگر با شروع یائسگی دچار پوکی استخوان شده‌اید، می‌توانید از خواص درمانی پوکی استخوان بهره‌مند شوید.

پیشگیری از سرطان: گیاه دارویی خار مریم سرشار از آنتی‌اکسیدان است؛ بنابراین برای پیشگیری از سرطان بسیار موثر است. علاوه بر پزشکان طب سنتی معتقدند که خواص درمانی خار مریم می‌تواند اثرات جانبی درمان سرطان را کاهش دهد. به عنوان مثال اگر بعد از شیمی درمانی دچار عوارض بعد از آن هستید، مصرف این گیاه می‌تواند در کاهش اثرات جانبی شیمی درمانی موثر باشد.

اثرات معجزه‌آسای خار مریم در درمان بیماری‌ها

افزایش تولید شیر مادر: شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید مصرف گیاه دارویی خار مریم، افزایش میزان شیردهی در مادران شیرده است. به این دلیل که این گیاه هورمون تولید شیر یعنی پرولاکتین را افزایش می‌دهد.

رفع جوش‌های صورت: اگر شما هم جزو افرادی هستید که از آکنه و یا همان التهابات پوستی خسته شده‌اید، از خواص شفابخش خار مریم استفاده کنید. مصرف این گیاه دارویی می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی بر روی زیبایی ظاهری شما بگذارد. چرا که گیاه دارویی خار مریم دارای خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی است و می‌تواند زخم‌های ناشی از آکنه را از بین ببرد.

پیشگیری و درمان دیابت: ترکیبات موجود در گیاه خار مریم همانند داروهای دیابت عمل می‌کند و می‌تواند کلسترول و قند خون را پایین بیاورد. علاوه بر این اگر با زدن انسولین دچار حساسیت می‌شوید، خواص درمانی خار مریم می‌تواند حساسیت‌های شما را پایین بیاورد.

کاهش وزن: اگر اضافه وزن دارید و می‌خواهید لاغر شوید، مصرف گیاه دارویی خار مریم می‌تواند به کاهش وزن شما کمک بسیاری کند. چرا که این گیاه دارویی حاوی سیمارین است و می‌تواند وزن شما را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

کمک به درمان آسم: یکی از خواص دارویی خار مریم، کاهش تورم و التهابات است؛ بنابراین مصرف این گیاه دارویی به کاهش تورم مجاری هوایی کمک بسیاری می‌کند. در نتیجه می‌تواند علائم آسم و آلرژی را از بین ببرد.

بالا بردن ایمنی بدن: دمنوش و عرق خار مریم می‌تواند ایمنی بدن را افزایش دهد و عفونت بدن را کاهش دهد. مواد موجود در این گیاه باعث می‌شود تا استرس را در شما از بین ببرد و سلامت کلی بدن شما را بهبود ببخشد.

فعالیت ضد قارچ: عفونت قارچی از جمله مواردی است که می‌توانید با خواص درمانی خار مریم از بین ببرید.

خواص دارویی خار مریم در درمان انواع بیماری‌ها

سندرم پیش از قاعدگی: اگر شما هم قبل از هر قاعدگی دچار علائمی مانند تغییرات روحی، گرفتگی عضلات، درد سینه، نفخ و … هستید، مصرف خار مریم می‌تواند این علائم را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

درمان پسوریازیس: قرمزی، خارش و لکه‌های ضخیم پوستی از جمله علائم بیماری پوستی دردناک پسوریازیس است. به کمک فواید گیاه خار مریم می‌توانید این علائم را کمتر کنید.

پیشگیری از پروستات: یکی از مشکلاتی که با بالا رفتن سن در مردان به وجود می‌آید، مشکل سرطان پروستات است. ترکیبات موجود در این گیاه کمک می‌کند تا جریان ادرار و پری مثانه از بین برود. علاوه بر این اگر قبلا تحت عمل جراحی پروستات قرار گرفته‌اید، به کمک این گیاه دارویی می‌توانید ترکیب چربی‌های خونی را از بین ببرید.

افزایش شانس باروری: یکی از خواص درمانی خار مریم افزایش میزان سطح استروژن است. این ویژگی کمک می‌کند تا کیفیت نطفه و در نتیجه باروری و عملکرد جنسی مردان افزایش پیدا کند.

بهبود زخم‌ها: یکی از اثرات معجزه‌آسای ژل خار مریم، افزایش کلاژن ودر نتیجه احیای پوست است؛ بنابراین اگر دچار سوختگی شده‌اید، ژل خار مریم می‌تواند یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب باشد.

سوزش معده: با مصرف گیاه دارویی خار مریم، سوزش معده شما از بین خواهد رفت. از آنجایی که گیاه خار مریم تلخ است، درنتیجه باعث می‌شود تا ترشح اسید معده شما کاهش یابد.

عوارض استفاده از گیاه دارویی خار مریم

اگرچه گیاه دارویی خار مریم دارای فواید بسیاری است، اما مصرف خودسرانه‌ی آن ممکن است دارای عوارضی مانند اسهال، حالت تهوع و یا نفخ شکم داشته باشد. با این وجود اگر دارای شرایط خاص هستید، بهتر است قبل از مصرف با پزشک طب سنتی مشورت کنیید. همچنین افراد زیر بهتر است در مصرف این گیاه احتیاط کنند.

  • زنان باردار: اگرچه مصرف خار مریم در زنان باردار مشکلی به وجود نمی‌آورد، اما بهتر است در مصرف این گیاه احتیاط کنند و یا در طول دوران بارداری خود از آن استفاده نکنند.
  • حساسیت گیاهی: اگر شما هم جزو افرادی هستید که با خوردن گیاهان خانواده کاسنی دچار حساسیت می‌شوید، ممکن است با مصرف این گیاه نیز دچار حساسیت شوید.
  • افراد مبتلا به دیابت: از آنجایی که مصرف گیاه دارویی خار مریم باعث افت شدید قند خون می‌شود، در نتیجه افراد مبتلا به دیابت بعد از مصرف این گیاه، با افت قند خون مواجه خواهند شد.
  • افراد مبتلا به سرطان سینه: یکی از خواص درمانی خار مریم، خواص استروژنی آن است؛ بنابراین اگر مبتلا به سرطان سینه هستید، ممکن است وضع عمومی شما را بیشتر می‌کند.

نتیجه‌گیری نهایی

ما در این مقاله از مجله کاکوتی به بررسی خواص درمانی خار مریم پرداختیم. خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی این گیاه دارویی یک درمان مناسب برای انواع بیماری‌ها از جمله کبد چرب است.

در صورت داشتن هرگونه سوال می‌توانید از نظر خود را در زیر همین پست با ما به اشتراک بگذارید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.