خانه گیاهان دارویی خواص درمانی کبر برای بیماری ها

خواص درمانی کبر برای بیماری ها

توسط kakooti
خواص درمانی کبر

ممکن است شما نیز درختچه‌هایی را بر روی زمین و یا روی دیوار خانه‌های قدیمی دیده باشید. این درختچه‌ها برگ‌هایی سبز و باریک دارند که گل‌های معطر و سفید رنگی از آن آویزان شده است. به میوه‌ی این درختچه‌ها کبر و یا کاپاریس گفته می‌شود. خواص درمانی کبر بسیار زیاد است و از آن برای درمان بیماری‌های کبدی، دردهای مفصلی، مشکلات طحال، سیستم گوارشی و … استفاده می‌شود.

اگر شما هم می‌خواهید با خواص این داروی گیاهی آشنا شوید، خواندن این مقاله از مجله کاکوتی را از دست ندهید.

خواص درمانی کبر برای درمان بیماری‌ها

خاصیت آنتی اکسیدانی: یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد کبر و یا همان کاپاریس، وجود خاصیت آنتی اکسیدانی است. به این دلیل که این گیاه دارای ترکیباتی فلاونوئیدی مانند روتین و کوئرستین است، که خاصیت آنتی‌اکسیدانی به آن می‌بخشد. در نتیجه می‌تواند اثرات منفی رادیکال‌های آزاد را به خوبی از بین ببرد.

از آنجایی که بسیاری از بیماری‌ها مانند سرطان و مشکلات پوستی به دلیل فعالیت رادیکال‌های آزاد به وجود می‌آید، در نتیجه مصرف کبر می‌تواند فعالیت مخرب آن را به خوبی خنثی کند. علاوه بر این مصرف مداوم این گیاه دارویی برای درمان آسیب‌های عروق خونی یک گزینه‌ی پیشنهاد مناسب است.

حاوی مواد معدنی بسیار: یکی از خواص درمانی کبر سرشار بودن این گیاه از مواد معدنی است. از جمله آن می‌توان به آهن، کلسیم، مس، سیدم و … اشاره کرد. وجود هر کدام از این مواد معدنی تاثیر بسیار زیادی بر روی سلامتی بدن دارد. به عنوان مثال این گیاه دارویی دارای مقدار زیادی کلسیم است که برای تقویت و استحکام استخوان و دندان بسیار مفید است.

همچنین وجود مس در این گیاه دارویی به دلیل ترکیب با برخی پروتئین‌ها، باعث تولید آنزیم‌هایی می‌شود که به واکنش بدن کمک بسیار زیادی می‌کند. از طرفی دیگر کبر به دلیل داشتن مقدار زیادی آهن به هضم غذا کمک بسیار زیادی می‌کند. همچنین برای ذخیره اکسیژن در غذا نیز بسیار مناسب است.

سرشار از ویتامین: مصرف کبر همراه با غذا، ویتامین‌های مختلف بدن شما را به خوبی تامین می‌کند. این گیاه دارویی سرشار از ویتامین‌های K، A، B3 و B2 است.

درمان یبوست: این گیاه به دلیل دارا بودن مقدار زیادی فیبر، یبوست شما را از بین می‌برد. در صورت مصرف یک قاشق غذاخوری از گیاه کبر، نیاز روزانه‌ی بدن شما به فیبر به خوبی تامین خواهد شد.

درمان بیماری‌ها به کمک فواید گیاه دارویی کبر

افزایش بینایی: وجود ویتامین A در این گیاه باعث بینایی بیشتر چشم‌ها می‌شود. به طوری که اگر خواندن مطالب در نور کم برای شما سخت است، با مصرف مداوم این گیاه دارویی و بهره‌مندی از خواص درمانی کبر دیدن در نور کم برای شما آسان می‌شود.

علاوه بر این ویتامین A با بالا بردن سیستم ایمنی بدن، بدن را در برابر بروز سرطان و مبارزه با برخی عفونت‌ها مقاوم می‌کند.

سلامت استخوان‌ها: وجود ویتامین K در این گیاه دارویی، سلامت استخوان‌های شما را به خوبی تامین می‌کند. همچنین خطر لخته شدن خون در بدن را به میزان قابل توجهی کمتر می‌کند.

مبارزه با بیماری‌های قلبی و عروقی: این گیاه به دلیل دارا بودن مقدار زیادی نیاسین، بدن شما را در برابر بیماری‌های قلبی و عروقی به خوبی محافظت می‌کند. علاوه بر این به عملکرد بهتر دستگاه سیستم عصبی و دستگاه گوارش شما نیز کمک بسیار زیادی می‌کند.

سلامت دستگاه عصبی: گیاه دارویی کبر سرشار ریبوفلاوین است. این ویتامین کمک می‌کند تا غذای شما تبدیل به سوخت و در نهایت انرژی ‌شود. علاوه بر این وجود این ویتامین در این گیاه دارویی باعث عملکرد بهتر غدد فوق کلیوی می‌شود و به سلامت دستگاه عصبی کمک بسیار زیادی می‌کند.

از بین بردن مواد مضر مواد غذایی: خوردن برخی مواد غذایی باعث می‌شود که بدن مواد مضر تولید کند. برای از بین بردن خاصیت مضر برخی از مواد غذایی خوردن کبر را به شما پیشنهاد می‌دهیم. مصرف این مواد باعث می‌شود که از بروز سرطان و برخی بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری شود.

تسکین رماتیسم: اگر دچار رماتیسم هستید و درد بسیار زیادی می‌کشید، برای تسکین رماتیسم از خواص درمانی کبر استفاده کنید. چرا که مصرف این گیاه دارویی باعث می‌شود تا دردهای شما کاهش پیدا کند.

درمان بیماری‌ها به کمک گیاه دارویی کبر

درمان نفخ: اگر بعد از خوردن هر وعده غذایی، شکم شما نفخ می‌کند و دچار درد معده می‌شوید، خوردن ترشی کبر را به شما پیشنهاد می‌دهیم. همچنین اگر اشتهای شما کم شده است، برای بهبود اشتها، خوردن جوانه گیاه دارویی کبر را به شما توصیه می‌کنیم.

پیشگیری از دیابت: یکی از راهکارهای مناسب جهت پیشگیری از دیابت، مصرف ترشی کبر است. به این دلیل که این گیاه دارویی سرشار از موادی است که به کنترل قند خون کمک بسیار زیادی می‌کند. البته اگر داروهای کاهش قند خون مصرف می‌کنید، بهتر است در خوردن این گیاه دارویی زیاده‌روی نکنید. چرا که مصرف بیش از اندازه آن ممکن است شما را دچار افت شدید قند خون کند.

کاهش گرفتگی سینه: برای درمان گرفتگی سینه بهتر است از خواص درمانی کبر استفاده کنید. چرا که مصرف این گیاه دارویی کمک می‌کند تا گرفتگی سینه شما برطرف شده و خلط گلو شما کمتر شود.

خاصیت کبر برای زیبایی پوست و مو

از بین بردن خشکی پوست: اگر دست شما دائما در حال خشکی زدن است، برای کاهش خشکی آن از گیاه کبر استفاده کنید. این گیاه دارویی یک آبرسان قوی است و می‌تواند خشکی پوست دست شما را به میزان قابل توجهی برطرف کند. برای درمان کافی است تا این گیاه دارویی را مستقیما بر روی پوست دست خود قرار دهید.

درمان مشکلات پوستی: قرمزی پوست، سوزش پوست، درمان جوش و … از جمله مشکلات پوستی است که به کمک کبر می‌توانید آن را برطرف کنید. علاوه بر این گیاه کاپاریس و یا همان کبر به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان به سلامت پوست شما کمک بسیار زیادی می‌کند و روند پیری و چروک شدن پوست را به تاخیر می‌اندازد.

کمک به رویش مو: این گیاه دارویی سرشار از ویتامین B و آهن است. در نتیجه می‌تواند به رشد موهای شما کمک بسیار زیادی کند. از طرفی دیگر ویتامین B موجود در این گیاه باعث گردش خون و در نهایت بهبود سلامت عمومی موها می‌شود. اگر دچار ریزش مو شده‌اید، از خواص درمانی کبر به دلیل داشتن مقدار زیادی آهن استفاده کنید.

عوارض جانبی استفاده از کبر

اگرچه گیاه دارویی کبر فواید بیشماری دارد، اما مصرف بیش از اندازه آن ممکن است خطراتی برای سلامتی شما داشته باشد. علاوه بر این برخی از افراد بهتر است که از خوردن این گیاه دارویی خودداری کنند. از جمله موارد منع مصرف کبر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اگر شما هم جزو کسانی هستید که رژیم غذایی کم سدیم مصرف می‌کنید، بهتر است از خوردن این گیاه دارویی خودداری کنید. چرا که کبر سرشار از سدیم است.
  • در صورت خوردن بیش از اندازه کبر ممکن است دچار تشنگی شدید شوید. در چنین شرایطی بهتر است خوردن این گیاه دارویی را کاهش دهید. چرا که این گیاه دارویی دارای مقدار زیادی سدیم است. در نتیجه آب زیادی را در خود ذخیره می‌کند.
  • اگر فشار خون بالایی دارند، استفاده از کبر توصیه نمی‌شود. چرا که مصرف بیش از اندازه آن باعث می‌شود تا بدن شما در معرض بیماری‌های قلبی قرار بگیرد.
  • مصرف زیاد و بیش از اندازه کبر خطر ابتلا به پوکی استخوان را در شما افزایش می‌دهد. از آنجایی که این گیاه سرشار از سدیم است، در نتیجه از جذب کلسیم در بدن جلوگیری می‌کند.
  • اگرچه خواص درمانی کبر بسیار زیادی است، اما بهتر است زنان باردار و شیرده از مصرف کبر خودداری کنند.
  • اگر عمل جراحی در پیش دارید، بهتر است مصرف کبر را کمتر کنید.
  • اگر اختلالات عادت ماهیانه شما زیاد است و یا در دوران قاعدگی خونریزی زیادی دارید، بهتر است از مصرف این گیاه در مدت عادت ماهیانه خود خودداری کنید. چرا که مصرف آن باعث می‌شود تا خونریزی عادت ماهیانه شما زیاد شود.

طریقه مصرف کبر

بهترین روش استفاده از کبر، ترشی کبر است. به این دلیل که این گیاه مزاج گرمی دارد و برای کاهش میزان گرمی آن بهتر است آن را به صورت ترشی مصرف کنید. برای این منظور می‌توانید این ترشی را به صورت هفتگی و یا حتی روزانه مصرف کنید. خام این میوه به دلیل طعم تند و تیز آن قابل استفاده نیست.

همچنین مصرف غیر ترشی آن جنبه دارویی دارد. در نتیجه باید زیر نظر پزشک طب سنتی مصرف شود تا اثرات سوئی در سلامتی شما نداشته باشد.

سخن نهایی

ما در این مقاله در رابطه با خواص درمانی کبر صحبت کردیم. در صورت تمایل به خرید آنلاین محصولات دارویی این گیاه می‌توانید از فروشگاه اینترنتی کاکوتی سفارش دهید. اگر سوال و یا نظری در رابطه با این گیاه دارید، زیر همین پست نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.