خانه گیاهان دارویی خواص روغن پسته برای درمان بیماری‌ها

خواص روغن پسته برای درمان بیماری‌ها

توسط kakooti
خواص روغن پسته

روغن پسته جزو یکی از بهترین روغن‌های گیاهی به شمار می‌رود. طعم متمایز این روغن در کنار مقوی بودن آن باعث شده است تا این روغن گیاهی یک منبع عالی غنی به شمار برود. خواص روغن پسته بسیار زیاد است و از آن برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود. ما در این مقاله از کاکوتی قصد داریم تا شما را با این روغن سالم گیاهی و خواص دارویی آن آشنا کنیم. ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید.

خواص روغن پسته برای درمان بیماری‌ها

از زمان‌های گذشته تا به امروز پسته جزو یکی از محبوب‌ترین مغزها شناخته می‌شود. از مغز پسته، روغنی بسیار ارزشمند گرفته می‌شود که به دلیل خواص درمانی فوق‌العاده خود برای درمان بیماری‌ها و مشکلات زیبایی پوست و مو یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب است. استفاده از این روغن سالم گیاهی علاوه بر خواص درمانی خود، باعث زیبایی و شادابی پوست و مو می‌شود.

امروزه در بیشتر لوازم آرایشی مانند انواع کرم‌ها، لوسیون‌ها و… روغن پسته وجود دارد. از جمله ترکیبات مهم در روغن پسته می‌توان به انواع ویتامین‌ها مانند ویتامین A، ویتامین K، ویتامین C، ویتامین E، ویتامین B6 اشاره کرد. همچنین روغن گیاهی پسته سرشار از مواد معدنی ارزشمند مانند فسفر، پتاسیم، کلسیم، آهن، منیزیم، منگنز، روی، مس، سدیم، سلنیوم و… است.

خواص روغن پسته به دلیل وجود دیگر ترکیبات مهم در آن مانند تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، فولات، پانتوتنیک اسید، کولین، بتائین و… باعث شده است تا این روغن طبیعی به یکی از موثرترین روغن‌های گیاهی برای درمان بیماری‌ها تبدیل شود.

افزایش رشد گلبول‌های قرمز

همانند روغن کنجد، روغن پسته نیز سرشار از ویتامین B6 است. در نتیجه تمامی خواص روغن کنجد در روغن پسته نیز موجود است. وجود این ویتامین در روغن پسته باعث می‌شود تا توزیع اکسیژن در جریان گردش خون به خوبی انجام بگیرد. این ویژگی باعث می‌شود تا رشد سلول‌های جدید در بدن سرعت بیشتری از قبل بگیرد. علاوه بر این مصرف روغن پسته باعث می‌شود تا بین گلبول‌های قرمز و سفید بدن تعادل برقرار شود.

این ویژگی باعث می‌شود تا متابولیسم بدن افزایش پیدا کند. در نتیجه بدن شما در برابر بیماری‌ها مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد.

بهبود عملکرد قلب با روغن پسته

یکی از خواص روغن پسته دارا بودن ترکیباتی مانند امگا ۶ و امگا ۳ است. همچنین این روغن گیاهی فاقد هرگونه اسیدهای چرب غیر ضروری است. در نتیجه مصرف آن می‌تواند باعث تنظیم ضربان قلب شود. از طرفی دیگر مصرف روغن پسته می‌تواند اکسیژن‌رسانی به سلول‌ها را بهبود ببخشد. این شرایط کمک می‌کند تا خطر گرفتگی عروق به حداقل برسد و از بروز هرگونه سکته جلوگیری کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن با روغن پسته

از آنجایی که روغن پسته سرشار از آنتی‌اکسیدان و ویتامین C است؛ بنابراین مصرف آن می‌تواند به سیستم ایمنی بدن کمک بسیار زیادی بکند. در نتیجه بالا رفتن سیستم ایمنی بدن می‌تواند جلوی هرگونه سرماخوردگی و بیماری‌های عفونی را بگیرد.

تسکین بدن درد

اگر دچار کوفتگی بدن هستید و یا درد زیادی را در بدن خود احساس می‌کنید، استفاده از روغن پسته را به شما پیشنهاد می‌دهیم. این روغن به دلیل دارا بودن خاصیت ضد التهابی خود می‌تواند دردهای شما را تسکین ببخشد.

کاهش وزن

اگر اضافه وزن دارید و قصد رژیم گرفتن را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که از خواص روغن پسته بهره ببرید. یکی از ویژگی‌های مثبت این روغن، افزایش سوخت و ساز بدن است. این شرایط کمک می‌کند تا میزان جذب چربی در بدن شما به حداقل برسد؛ بنابراین اگر به فکر لاغری و کاهش وزن هستید، پیشنهاد می‌کنیم که روغن پسته را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

تنظیم قند خون

یکی از ویژگی‌های مثبت مصرف خوراکی روغن پسته می‌توانید به تولید انسولین اشاره کرد. روغن پسته با تحریک لوزالمعده می‌تواند انسولین مورد نیاز بدن را به خوبی تامین کند. تولید انسولین باعث می‌شود تا میزان قند خون بدن به خوبی تنظیم شود و سلامت عمومی بدن تقویت شود.

بهبود عملکرد هضم

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که در عملکرد هضم غذاهای خود دچار مشکل شده‌اید، روغن پسته می‌تواند مشکل شما را برطرف سازد. این روغن با تقویت آنزیم‌های گوارشی کمک می‌کند تا متابولیسم گوارش افزایش پیدا کند. در نتیجه سرعت هضم نسبت به قبل افزایش پیدا می‌کند و مشکل هضم غذای شما را برطرف می‌سازد.

تقویت عملکرد مغز

یکی از خواص روغن پسته بهبود عملکرد مغز است. دلیل این موضوع وجود ویتامین B6 در این روغن گیاهی است. وجود ویتامین B6 در این روغن باعث می‌شود تا میزان گردش خون در بدن افزایش پیدا کند. در نتیجه مواد مغذی و اکسیژن بهتر به مغز شما خواهند رسید. اگر شما هم به دنبال افزایش عملکرد مغز خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم که روغن پسته استفاده کنید.

کمک به سیستم عصبی

وجود ویتامین B6 در روغن پسته می‌تواند باعث حفظ سیستم عصبی شود. علاوه بر این ویتامین B6 می‌تواند مولکول‌های داخل عصب را تحریک کند. در نتیجه پیام‌ها از عصب به مقصد به خوبی منتقل می‌شوند؛ بنابراین اضافه کردن روغن پسته به رژیم غذایی باعث می‌شود تا متابولیسم در عصب به خوبی اجرا شود.

جلوگیری از یبوست

اگر از یبوست رنج می‌برید، روغن پسته می‌تواند مشکل شما را برطرف سازد. چرا که خوردن روغن پسته می‌تواند باعث تحریک آنزیم‌های گوارشی شود. این موضوع خود می‌تواند علاوه بر کاهش میزان اسید معده، جلوی یبوست را بگیرد.

کاهش سطح کلسترول

یکی از خواص روغن پسته کاهش سطح کلسترول بد بدن یعنی LDL و تری گلیسیرید است. علاوه بر این خوردن روغن پسته می‌تواند میزان سطح کلسترول خوب بدن یعنی HDL را افزایش دهد؛ بنابراین اگر به دنبال یک روغن گیاهی مناسب برای تنظیم سطح کلسترول خون هستید، روغن پسته می‌تواند یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب باشد.

مراقبت از پوست به کمک روغن پسته

از جمله خواص این روغن گیاهی بر روی پوست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پاک‌کننده لوازم آرایشی: ماندن مواد آرایشی به مدت طولانی بر روی پوست، باعث ایجاد جوش، لکه‌های پوستی و آکنه می‌شود. اما شما می‌توانید از این روغن به عنوان پاک‌کننده مواد آرایشی استفاده کنید.
  • درمان جای زخم: اگر قسمتی از پوست شما در اثر زخم دچار لکه شده است، پیشنهاد می‌کنیم که روغن پسته را امتحان کنید. این روغن به دلیل دارا بودن ویتامین E، کلاژن سازی بسیار بالایی دارد. در نتیجه با حفظ رطوبت پوست، مانع از باقی ماندن جای زخم بر روی پوست می‌شود. علاوه بر این به کمک خواص روغن پسته می‌توانید پوست خودتان را در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت کنید.
  • جلوگیری از چین و چروک صورت: افزایش سن باعث می‌شود تا پوست صورت به سمت خشکی برود خاصیت کشسانی خودش را از دست بدهد. در چنین شرایطی پوست دچار چین و چروک و افتادگی می‌شود و به سمت پیری می‌رود. از طرفی دیگر زندگی پر استرس امروزی و فشار کار از یک طرف و آلودگی هوا و رژیم نادرست غذایی از طرفی دیگر باعث می‌شود تا پوست زیبایی و شادابی خودش را از دست بدهد.

در چنین شرایطی شما باید با برخی روش‌های مراقبتی، سن پیری پوست خودتان را به تاخیر بیندازید. روغن پسته به دلیل دارا بودن مقادیر بسیار بالایی از آنتی‌اکسیدان و ویتامین E باعث می‌شود تا رطوبت‌رسانی به پوست به خوبی انجام بگیرد. علاوه بر این به کمک خاصیت روغن پسته می‌توانید به پوست خود خاصیت کشسانی ببخشید. این موضوع می‌تواند جلوی پیری زودرس پوست را بگیرد.

  • جلوگیری از آفتاب‌ سوختگی: یکی از خواص روغن پسته محافظت پوست در برابر اشعه UV است. در نتیجه بعد از استفاده از این روغن، یک لایه محافظتی بر روی پوست شما قرار می‌گیرد و جلوی آفتاب‌سوختگی پوست گرفته می‌شود.

مراقبت از مو به کمک روغن پسته

برای داشتن موهای سالم و زیبا، مراقبت از آنها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به کمک روغن پسته می‌توانید زیبایی را به موهای خود هدیه دهید. از جمله فواید روغن پسته برای مو می‌تواند به موارد زیر اشاره کرد:

  • جلوگیری از شوره سر: اگر شما هم دچار بیماری آزاردهنده شوره سر هستید، پیشنهاد می‌کنیم که روغن پسته را امتحان کنید. این روغن با کاهش التهاب و افزایش رطوبت پوست سر مشکل شما را به خوبی برطرف می‌کند.
  • جلوگیری از موخوره: اگر موهای شما دچار موخوره شده‌ است، این بار روغن پسته را امتحان کنید. موخوره به دلایل مختلف از جمله شرایط آب و هوایی نامناسب، صاف کردن موها، فر کردن موها، رنگ کردن موها و… ایجاد می‌شود. در چنین شرایطی ظاهر انتهای موهای شما تغییر پیدا خواهد کرد و اغلب به صورت دو شاخه می‌شود.

از جمله خواص روغن پسته دارا بودن اسیدهای چرب امگا ۳ و ویتامین E است که به عنوان یک آبرسان قوی، رطوبت مورد نیاز موهای شما را به خوبی تامین کرده و موهای آسیب‌دیده را درمان می‌کند.

  • افزایش رشد موها: به کمک خاصیت روغن پسته می‌توانید فولیکول‌های مو را تقویت کنید. چرا که این روغن گیاهی سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز مو است و استفاده از آن می‌تواند باعث تغذیه مو و در نهایت افزایش رشد موها شود. همچنین شما می‌توانید برای صافی و نرمی موهای خود از این روغن گیاهی به صورت ماسک استفاده کنید.
  • درخشان کننده مو: اگر به دنبال زیبایی موهای خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم که از مزایای روغن پسته بهره‌مند شوید. برای این منظور کافی است تا بعد از هر بار حمام کردن، موهای خود را با چند قطره از این روغن ماساژ دهید.

مراقبت از ناخن

شکستگی ناخن‌ها، پوست پوست شدن اطراف ناخن‌ها، نرمی استخوان ناخن‌ها و… از جمله عواملی هستند که می‌توانند سلامت ناخن‌های شما را تحت تاثیر قرار دهند و زیبایی آن را از بین ببرند. در صورت عدم توجه به این عوامل ممکن است باکتری از قسمت‌های مشکل‌دار ناخن، به لایه‌های زیرین نفوذ کرده و باعث ایجاد عفونت در بدن شود.

به کمک خواص روغن پسته می‌توانید ناخن‌های زیبا و سالم داشته باشید. به این دلیل که روغن پسته سرشار از بیوتین است که می‌تواند باعث تقویت ناخن‌های شما شده و رطوبت مورد نیاز آنها را به خوبی تامین کند.

نحوه استفاده از روغن پسته

اگر قصد استفاده از این روغن طبیعی را دارید، می‌توانید به یکی از روش‌های زیر از خاصیت روغن پسته بهره‌مند شوید:

  • از آنجایی که روغن پسته دارای عطر و طعم منحصر به فردی است، در نتیجه شما می‌توانید از این روغن به عنوان چاشنی سالاد خود استفاده کنید.
  • پخت انواع ماکارونی به کمک روغن پسته می‌تواند طعم دلپذیری را به آن بدهد. علاوه بر این روغن پسته جلوی خشکی و سفتی رشته‌های ماکارونی را می‌گیرد.
  • روغن پسته به دلیل دارا بودن عطر و طعم دلپذیر خود، برای غذاهایی مانند گوشت، مرغ و ماهی که عطر و بوی نامطلوبی دارند، یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب هستند.
  • اضافه کردن روغن پسته به سبزیجات آب پز می‌تواند عطر و طعم دلپذیری به آنها ببخشد.

مضرات روغن پسته

اگرچه خواص روغن پسته بسیار زیاد است، اما در برخی از موارد مصرف این روغن می‌تواند مضراتی را داشته باشد. از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از مصرف روغن پسته در دوران بارداری خودداری کنید.
  • اگر حساسیت غذایی به مغزها دارید، خوردن روغن پسته نیز می‌تواند باعث ایجاد واکنش‌های آلرژیکی در شما شود؛ بنابراین در صورت مشاهده هرگونه علائم حساسیتی مانند تورم، خارش، حالت تهوع، سرگیجه و… بهتر است مصرف این روغن را قطع کنید.
  • مصرف بیش از اندازه روغن پسته می‌تواند باعث ایجاد تهوع و سرگیجه در شما شود.
  • در صورتی که داروی خاصی مصرف می‌کنید، ممکن است روغن پسته باعث ایجاد تداخل دارویی شود. همچنین ممکن است مصرف روغن پسته باعث کاهش اثرات داروی مصرفی شما نیز شود. در چنین شرایطی بهتر است قبل از مصرف حتما با پزشک خود مشورت کنید.
  • خوردن بیش از اندازه روغن پسته می‌تواند باعث افزایش وزن، بالا رفتن فشار خون، مشکلات گوارشی و… شود.

سخن نهایی

ما در این مقاله در رابطه با خواص روغن پسته صحبت کردیم. در صورت تمایل به خرید آنلاین روغن پسته می‌توانید محصول مورد نظر خود را از فروشگاه اینترنتی کاکوتی سفارش دهید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.