خانه گیاهان دارویی دارچین و خواص درمانی آن

دارچین و خواص درمانی آن

توسط kakooti
عرق سنتی ، عرقیجات ، عرق کاکوتی ، مجله کاکوتی ، سرزمین سلامتی کاکوتی

دارچین یک گیاه با طبیعت گرم و خشک است که علاوه بر طعم دادن به غذاهای مختلف جهت درمان انواع بیماری‌ها از آن استفاده می‌شود. از دارچین به خاطر خاصیت گرم‌کنندگی و تندوتیز آن در درمان سرماخوردگی‌ها، التهاب مفاصل و کاهش قند خون برای بیماران دیابتی، درمان گرفتگی و اسپاسم عضلات، از بین بردن نفخ معده و تسکین اختلالات گوارشی استفاده می‌شود.

معرفی دارچین

دارچین:  Cinnamon       نام علمی: Cinnamomum zelanicum
دارچینی که می‌شناسیم و از آن استفاده می‌کنیم پوست درختی است که ارتفاع آن تا ۱۰ متر می‌رسد و برگ‌هایی به رنگ سبز تیره همراه با گل‌هایی سفیدرنگ دارد. وقتی گفته می‌شود از دارچین استفاده کنید یعنی یا از این پوسته‌ها که به‌صورت لوله شده عرضه می‌شود، مصرف کنید یا بعد از کوبیدن و پودر کردن، از پودر دارچین جهت اهداف مختلف استفاده کنید.
دارچین را می‌توان به‌عنوان یک ادویه بسیار مهم و مفید در آشپزخانه و برای طعم و مزه دادن به انواع غذاها و شیرینی‌ها استفاده کرد و هم این‌که از آن به‌عنوان یک داروی گیاهی جهت درمان انواع بیماری‌ها استفاده نمود.

خاصیت دارویی و درمانی دارچین

دارچین گیاهی با طبیعت گرم و خشک است.
دارچین را در صورتی استفاده کنید که:

  1. دوست دارید یک طعم‌دهنده خوب و خوش‌رنگ روی غذاهای مختلف مخصوصاً غذاهای نذری داشته باشید. از دارچین برای تزیین و خوش‌طعم کردن شله‌زرد و حلیم و بسیاری از شیرینی‌ها و نان‌ها استفاده می‌شود.
  2. می‌خواهید در آینده دچار مشکلات مربوط به ضعف حافظه، کمبود تمرکز و بیماری آلزایمر و فراموشی نشوید و در برنامه روزانه و همیشگی خود راه‌حلی برای پیشگیری از بروز این مشکلات داشته باشید. استفاده از دارچین به‌صورت مستمر و کنترل‌شده تا حد خیلی زیادی به تقویت ذهن، افزایش حافظه و تمرکز و درنهایت جلوگیری از ابتلا به آلزایمر کمک می‌کند و یک داروی گیاهی تقویت حافظه است.
  3. قرار است نان یا شیرینی را برای نگهداری یا انتقال در شرایط و مدت‌زمان خاصی بسته‌بندی کنید و نگران خراب شدن یا کپک زدن نان‌ها هستید و می‌بایستی از قبل به فکر راه چاره‌ای باشید تا زحمات شما به هدر نرود. جالب است بدانید که دارچین به دلیل دارا بودن ترکیبات ضد میکروبی به‌عنوان یک ادویه یا یک ماده برای جلوگیری از کپک زدن، حفظ و نگهداری بیشتر مواد غذایی و خوراکی مورداستفاده اکثر قنادان و مکان‌های مختلف بسته‌بندی مواد غذایی هست. دارچین علاوه بر اینکه طعم و بوی خوبی به خوراکی (بیشتر در صنعت نان و شیرینی) می‌دهد موجب حفظ تازگی آن‌هم می‌شود.
  4. یکی از مشکلات و ناراحتی‌های مربوط به دهان یعنی برفک دهان به سراغتان آمده است و وجودش دردهان یک مزاحم آزاردهنده است و باید سریعاً از بین برود. استفاده از دارچین و عصاره آن ترکیبی در خود دارد که عامل ایجاد برفک دهان که یک قارچ است را از بین می‌برد و موجب بهبود و رفع آن می‌شود.
  5. به علت نقص در سرعت گردش خون رگ‌ها و غلظت خون، اکسیژن کافی و موردنیاز تمام بافت‌های بدن تأمین نمی‌شود و منجر به بیماری‌ها و ضعف‌هایی در بدن می‌شود که راه درمان آن افزایش جریان خون و اکسیژن‌رسانی به سلول‌های بدن هست. دارچین به دلیل طبیعت گرمی که دارد بعد از ورود به بدن موجب افزایش سوخت‌وساز و رشد سرعت جریان خون می‌شود و تمام بیماری‌ها و ناراحتی‌هایی که ناشی از غلظت خون بوده‌اند را از بین می‌برد و یک صاف کننده خون کاملاً طبیعی و مفید است.
  6. به علت وجود عفونت در قسمت‌های داخلی یا خارجی بدن دچار ضعف و سستی شده‌اید و برای بهتر شدن باید عامل عفونت از بین برود و کل بدن ضدعفونی و پاک‌سازی شود. دارچین یک داروی گیاهی ضدعفونی‌کننده است بنابراین برای کاهش و از بین رفتن عفونت‌ها، ویروس، باکتری و میکروب‌های بدن و رسیدن به حال مطلوب دارچین را در برنامه غذایی خود بگنجانید.
  7. دچار خونریزی در قسمتی از بدن شده‌اید و دوست دارید خیلی سریع مانع خونریزی شوید. از دارچین استفاده کنید تا باعث بند آمدن خونریزی، بهبود و تسریع درمان شود.
  8. سرماخورده‌اید و به همین خاطر گرفتار سردرد و گرفتگی عضلات هم شده‌اید. مصرف دارچین در زمان سرماخوردگی یک‌راه درمانی بسیار مفید و داروی گیاهی جهت تسکین و آرام شدن سردرد و درد در ناحیه عضلات است.
  9. در اثر ابتلا به بیماری دیابت مقدار قند خونتان باید تحت کنترل باشد تا منجر به عوارض بدتری نشود. در این شرایط استفاده از دارچین کمک می‌کند تا میزان کمتری انسولین مصرف کنید و قند خون تحت کنترل باشد. دارچین یک داروی گیاهی مفید برای درمان یا بهبود دیابت به‌ویژه نوع دوم آن هست.
  10. در گروه افراد با فشارخون بالا قرار دارید و جهت کنترل آن تحت درمان هستید تا گرفتار عوارض بعدی آن نشوید. برای این‌که به‌راحتی و بدون استفاده از داروهای شیمیایی مختلف میزان فشارخون بدنتان را کنترل کنید تا در حد متعادل باشد در برنامه غذایی خود دارچین را داشته باشید. دارچین یک داروی گیاهی بسیار مفید جهت مراقبت از شما در برابر فشارخون بالا هست.
  11. ممکن است گرفتار بیماری‌های قلبی باشید یا دوست دارید که از قلب خود در برابر انواع بیماری‌ها و ناراحتی‌ها مراقبت کنید تا در آینده از عوارض ناشی از عدم سلامتی قلب رنج نبرید. جهت حفظ سلامت قلب و مراقبت از آن و یا بهبود بیماری قلبی که از قبل گرفتارش شده‌اید از دارچین در برنامه تغذیه‌ای خود استفاده کنید. موادی مثل کلسیم و فیبر در دارچین وجود دارد که از شما در برابر ناراحتی‌های احتمالی قلبی مراقبت می‌کند.ترکیب عسل و دارچین و استفاده از آن در وعده صبحانه یک گزینه بسیار مفید برای بیماران قلبی و جلوگیری از ایجاد حملات قلبی و سودمند برای تمام افراد هست.
  12. می‌خواهید روده‌های سالمی داشته باشید و خوب کار کند و از خطرات احتمالی ابتلا به سرطان روده در امان باشید. جهت سلامتی روده‌ها و بهبود عملکرد آن از دارچین استفاده کنید تا از ابتلا به بیماری‌های مربوط به روده پیشگیری شود.
  13. بوی بد دهانتان اذیت می‌کند و می‌دانید در کنار دیگران هم قرار بگیرید موجب آزار آن‌ها می‌شود و باید مراقب باشید که دردسرساز نشود. جهت خوشبو کردن دهان و حس نشاط و تازگی از دارچین استفاده کنید. دارچین یکی از طعم‌های مورداستفاده در انواع آدامس‌ها نیز هست بنابراین بهتر است از شکل طبیعی و اصلی دارچین استفاده کنید تا سلامت بیشتری داشته باشید.
  14. معده شما نمی‌تواند هر غذایی را به‌راحتی هضم کند، دچار نفخ می‌شوید و دل‌درد دارید. جهت هضم بهتر غذاها و رفع نفخ معده و تسکین دل‌درد از دارچین استفاده کنید و اثر بسیار خوب آن را مشاهده کنید.
  15. جهت کنترل و درمان بیماری‌ام اس از داروهای مختلف شیمیایی استفاده می‌کنید. می‌توانید دارچین را جایگزین بسیاری از این داروهای شیمیایی کنید تا موجب کاهش پیشرفت بیماری‌ام اس شود و از مضرات احتمالی داروهای شیمیایی در امان باشید.
  16. هم‌زمان دوست دارید غذاهای خوشمزه و پرچرب بخورید و این‌که گرفتار اضافه‌وزن و چاقی نشوید. البته بهتر است در مصرف غذاهای پرچرب احتیاط کنید اما درصورتی‌که این اتفاق افتاد و خواستید اثرات آن چربی‌ها را از بین ببرید و کاهش دهید می‌توانید از دارچین در غذاهای خود به میزان بیشتری استفاده کنید تا موجب سوخت‌وساز بیشتر و بهتر شود و درنهایت چربی سوزی و کاهش وزن هم داشته باشید. وقتی سوخت‌وساز افزایش پیدا می‌کند درواقع از چربی‌های بدن برای این سوخت‌وساز به‌عنوان انرژی استفاده می‌شود و دارچین هم به دلیل طبیعت گرم آن روند این حرکت را بالا می‌برد و اجازه نمی‌دهد که چربی‌های اضافه در بدن انباشته شوند. دارچین را به‌عنوان یک داروی گیاهی چربی سوز در برنامه غذایی خود حتماً داشته باشید.
  17. در گروه افراد سردمزاج قرار دارید و تحمل سرما مخصوصاً در فصل سرد و زمستان برایتان سخت و طاقت فرساست و آزاردهنده می‌شود. برای اینکه در روزهای سرد احساس گرما کنید و بدن شما انرژی بیشتری برای تحمل و گذران سرما را داشته باشد از دارچین در برنامه روزانه خود استفاده کنید که برای کلیه‌ها، کمر و پاها گرم‌کننده مفیدی است. اگر همراه دارچین عسل هم مصرف کنید بسیار نافع خواهد بود.
  18. برای انجام کار یا فعالیتی مجبورید بیشتر بیدار بمانید و مانع به خواب رفتن چشمانتان شوید. جهت جلوگیری از به خواب رفتن در حین کار و یا رانندگی از چای‌دارچین به‌جای چای معمولی استفاده کنید تا موجب آرامش شما هم شود.
  19. به دلیل سرد بودن مزاج بدنی‌تان در دوران عادت ماهیانه درد بیشتری را باید تحمل کنید و سخت می‌گذرد. استفاده از دارچین در این ایام کمک بسیار زیادی به گرم شدن بدن و کاهش درد می‌کند.
  20. وجود مورچه در کنار قند و شیرینی کابینت‌ها در فصل تابستان موجب آزار و اذیت شما می‌شود. جالب است بدانید که مورچه از بوی دارچین خوشش نمی‌آید و وجود دارچین باعث می‌شود مورچه‌ها در آن جا حاضر نشوند. بنابراین هر وقت خواستید از مزاحمت مورچه‌ها خلاصی پیدا کنید مقداری دارچین در آن مکان قرار دهید یا ظرف دارچین را در کنار قندها بگذارید.
  21. سایر ویژگی‌ها و خواص مفید دارچینرا می‌توان در مواردی چون از بین برنده فشارهای عصبی، رفع استفراغ و حالت تهوع، درمان اسهال، محرک رحم، افزایش تعریق بدن و ضد قارچ بودن فهرست کرد.

علاوه بر تمام فواید و مزیت‌های درمانی که به‌تنهایی برای دارچین ذکر نمودیم، قرار دادن عسل کنار آن و تهیه ترکیب عسل و دارچین در کنار هم یک داروی گیاهی و طبیعی بسیار مفید جهت درمان التهاب مفاصل و بیماری آرتریت، پیشگیری از ریزش مو، رفع عفونت‌های مثانه، کاهش و رفع دندان‌درد، کاهش کلسترول، درمان سرماخوردگی، رفع سرفه، درمان سینوزیت، درمان ناباروری و نازایی، جوان شدن پوست، رفع جوش و آکنه صورت، درمان عفونت پوستی، درمان سرطان، رفع خستگی و تقویت عمومی بدن و درمان مشکل شنوایی است؛ بنابراین وجود دارچین در تمام خانه‌ها مفید است.

انواع شکل مصرفی دارچین

برای این‌که از خواص خوراکی، درمانی و دارویی گیاه دارچین بهره‌مند شوید، می‌توانید آن را به شکل‌های مختلف استفاده کنید که شامل موارد زیر است:

  • دم‌نوش دارچین یا چای‌دارچین: حدود ۲ گرم از چوب دارچین یا یک قاشق چای‌خوری از پودر دارچین را در یک لیوان آب جوش اضافه کنید و یک درب بر روی آن قرار دهید و بین ده تا ۱۵ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد و درنهایت صاف‌شده این دم‌نوش مفید را میل کنید. می‌توانید این دم‌نوش مفید را به‌عنوان یک دهان‌شویه خوش‌بو قرقره کنید. می‌توانید دارچین را همانند چای معمولی در قوری چینی دم کنید و از چای‌دارچین میل کنید و از خواص بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید.
  • عرق دارچین: از عرق دارچین هم به‌عنوان راه درمانی گیاهی برای تمام موارد ذکرشده استفاده می‌شود؛ اما ازلحاظ اقتصادی مصرف دارچین به‌صورت دم‌نوش و چای کم‌هزینه‌تر است. علاوه بر آن چون حالت طبیعی‌تری دارد از مضرات احتمالی استفاده از عرقیات گیاهی به دلیل فراوری شدن در کارخانه‌های مختلف در امان خواهید بود. البته این نکته را هم می‌توان ذکر کرد که عرق دارچین دردسرهای آماده کردن چای و دم‌نوش را ندارد و بدون فوت وقت می‌توان از آن استفاده کرد؛ بنابراین شاید گاهی به این دلیل بخواهید از عرق این گیاه استفاده کنید.
  • روغن دارچین: از روغن دارچین هم در اکثر موارد برای دور کردن حشرات و مورچه‌ها و خوش‌بو کردن فضا استفاده می‌شود و مصرف روغن دارچین همانند بقیه روغن‌هایی که از خاصیت‌های درمانی آن‌ها استفاده می‌شود، متداول نیست و قبل از استفاده باید رقیق شود.

نکات مهمی که در مورد مصرف دارچین باید بدانید:

  • با توجه به این‌که دارچین طبیعت گرمی دارد استفاده از آن برای افراد گرم‌مزاج ممکن است موجب بروز عوارض و ناراحتی‌هایی شود؛ بنابراین بهتر است در مصرف آن دستورات مربوط به مزاج خود را رعایت کنند.
  • ازآنجایی‌که دارچین برای کنترل قند خون مفید است، استفاده آن برای افراد دیابتی که به‌صورت هم‌زمان از داروهای شیمیایی برای کنترل بیماری خود استفاده می‌کند ممکن است موجب کاهش بیش‌ازحد قند خون و یا تداخل دارویی شود؛ بنابراین قبل از مصرف دارچین حتماً با پزشک معالج خود مشورت کنید.
  • استفاده از دارچین برای خانم‌های باردار و شیرده و کودکان باید تحت نظارت پزشک باشد.
  • افرادی که از داروهای خاص جهت درمان بیماری استفاده می‌کنند، بهتر است قبل از مصرف دارچین در مورد تداخل دارویی ممکن یا موارد منع مصرف آن از پزشک متخصص و آگاه مشورت بگیرند.
  • استفاده از روغن دارچین بر روی پوست ممکن است ایجاد حساسیت و خارش کند و قبل از استفاده از آن بهتر است در مورد آن اطلاعات کافی داشته باشید یا با پزشک متخصص و آگاه مشورت کنید.
  • مصرف هر ماده خوراکی یا دارویی باید در حد میانه و متوسط باشد تا دچار عوارض جانبی ناشی از مصرف بیش‌ازحد آن نشد، بنابراین برای استفاده از دارچین هم رعایت این نکته ضروری است. مصرف بیش‌ازحد دارچین احتمال ایجاد مسمومیت را افزایش می‌دهد.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

۳ نظرها

درمان عفونت واژن به کمک طب سنتی | مجله آنلاین کاکوتی مرداد ۶, ۱۳۹۸ - ۷:۲۵ ب٫ظ

[…] -درمان عفونت  واژن به کمک دارچین: دارچین دارای خاصیت ضد قارچی است؛ بنابراین می‌تواند در درمان عفونت‌های زنانه مانند عفونت قارچی واژن بسیار مفید باشد. برای درمان کافی است مقداری عسل را با دارچین مخلوط کنید و بر روی واژن خود بمالید. […]

پاسخ
مدیر مجله مهر ۲۴, ۱۳۹۸ - ۰:۱۴ ق٫ظ

ممنون دوست عزیز

پاسخ
درمان سردی دست‌وپا در طب سنتی، درمان سردی دست‌وپا به کمک روغن‌های گیاهی شهریور ۲۵, ۱۳۹۸ - ۹:۴۵ ب٫ظ

[…] ۹-درمان سردی پاها به کمک دارچین […]

پاسخ

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.