خانه دسته‌بندی نشده درمان آرتروز گردن با روش‌های طب سنتی

درمان آرتروز گردن با روش‌های طب سنتی

توسط kakooti
درمان آرتروز

آرتروز گردن در اصلاح پزشکی، ساییدگی و کشیدگی مهره‌های گردن است. یکی از عامل‌های ایجاد این عارضه افزایش سن است زیرا با افزایش سن، استخوان‌های بدن ساختار و بافت نخستین خود را از دست می‌دهند و خیلی راحتر از سنین دیگر صدمه می‌بینند. آرتروز گردن با سردرد، گردن درد و خشکی گردن همراه است که عموما با بیماری اسکولیوز همراه است. بیماری اسکولیوز عارضه‌ای است که ستون فقرات دچار انحنای شدید و از حالت عادی خارج می‌شوند.

یکی از دلایل ایجاد آرتروز گردن ورزش نکردن است، برای مقابله با این عاارضه به نکات زیر توجه کنید:

هنگامی که دچار این عارضه شدید گردن خود را در جهت و در خلاف عقربه‌های ساعت بچرخانید و به سمت شانه‌هایتان کج کنید. این ورزش را در روز دو تا سه مرتبه انجام دهید. این ورزش دردهای شدید گردن را التیام می‌بخشد. یکی از کارهای دیگری که افراد مبتلا می‌توانند انجام دهند اینست که در فاصله زمانی مرتب بازوهای خود را در جهت و خلاف عقربه‌های ساعت بچرخانند و دست خود را مشت کرده و باز کنند. انجام ورزش‌هایی چون ایروبیک در حد سبک و پیاده‌روی سبک به مدت پنج بار در هفته مفید است. دوچرخه سواری نیز به این عارضه کمک خواهد کرد فقط به این نکته توجه شود که کمر خود را در حین دوچرخه سواری صاف نگهدارید. لازم به تذکر است که در صورت انجام این اعمال اگر دچار درد شدید حتما آن را رها کنید.

 برای درمان آرتروز شخص می‌تواند به پزشک معالج مراجعه کند و پزشک داروی مورد نظر را تجویز کند. در مقابل راههای خانگی و سنتی نیز وجود دارد که در این مقاله به معرفی بعضی از این راهها می‌پردازیم و امیدواریم مورد استفاده‌ی شما عزیزان قرار گیرد. پس در این مقاله مارا همراهی نمایید.

کمپرس گرم و سرد

یکی از روشهای خانگی و طبیعی برای درمان آرتروز گردن، کمپرس گرم و سرد است. کمپرس باعث افزایش گردش خون و درد ماهیچه‌ها را کاهش می‌دهد. برای استفاده از این روش به این صورت عمل کنید که در یک کیسه آب جوش بریزید و روی آن را حوله‌ای بپیچید و برای آماده کردن کمپرس سرد چندین قطعه یخ در کیسه فریزر بریزید و دور آنرا با حوله یا پارچه بپیچید. ابتدا کمپرس گرم را روی ناحیه مورد نظر به مدت زمان دو تا سه دقیقه قرار دهید و پس از گذشت این زمان آنرا برداشته و کمپرس سرد را جایگزین آن کنید. این روش را برای مدت پانزده الی بیست دقیقه تکرار نمایید تا درد کاهش یابد. این روش درمانی و ساده را می‌توانید چندین مرتبه در روز تکرار نمایید تا بهبودی کامل حاصل شود.

لازم به تذکر است اگر ناحیه آسیب دیده ملتهب و قرمز بود از کمپرس گرم استفاده نکنید و اگر شخصی بیماری مربوط به گردش خون دارد از استفاده ‌ی کمپرس سرد خودداری کند.

نمک اپسوم

یکی از روشهای خانگی و طبیعی برای درمان آرتروز استفاده از نمک اپسوم است. نمک اپسوم به دلیل داشتن منیزیم پی اچ بدن ررا متعادل کرده و از خشکی، التهاب و درد در قسمت شانه و گردن می‌کاهد. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که مقدار یک تا دو قاشق غذاخوری نمک اپسوم را با آب مخلوط کنید تا خمیری حاصل شود و این خمیر را روی ناحیه مورد نظر قرار دهید این روش درد را می‌کاهد. برای اینکه بهبودی کامل حاصل شود و شاهد نتایج بهتر شوید این روش را روزانه یک مرتبه تکرار کنید. روشی دیگر به این صورت است که مقدار دو پیمانه از این نمک را در وانی که حاوی آب گرم است بریزید و در آن به مدت بیست دقیقه دراز بکشید این حمام نیز باعث کاهش درد در ناحیه گردن می‌شود. این حمام را می‌توانید در هفته دو الی سه مرتبه تکرار کنید تا درد در این ناحیه از بین برود. لازم به تذکر است افرادی که دارای بیماری کلیوی، قلبی و دیابت هستند از استفاده‌ی این روش درمانی خودداری نمایند.

سیر

استفاده از سیر نیز روش درمانی خانگی و طبیعی دیگری برای آرتروز گردن است. سیر دارای خواص ضد درد و التهاب است. برای استفاده از سیر به این صورت عمل کنید که چند حبه سیر له کرده  و آن را در یک فنجان آب بریزید و صبح به حالت ناشتا میل کنید. استفاده از کپسولهای سیر نیز با تجویز پزشک معالج مناسب است. روشی دیگر به این صورت است که دو تا سه حبه سیر را خرد کنید و در یک روغن گیاهی تفت دهید و پس از خنک شدن گردن خود را با آن به مدت ده الی پانزده دقیقه ماساژ دهید و پس از آن یک دوش آبگرم بگیرید. بهتر است این روش را دو بار در روز انجام دهید تا شاهد اثرات نتایج بخش آن شوید.  

زردچوبه

یکی از روشهای درمان خانگی و طبیعی آرتروز گردن، استفاده از زردچوبه است. زردچوبه به دلیل خاصیت ضد التهابی و افزایش گردش خون، درد را کاهش می‌دهد.برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که مقدار یک قاشق چایخوری زردچوبه را در یک لیوان شیر مخلوط کنید و آنرا روی شعله‌ی ملایم بگذارید تا گرم شود و سپس آنرا از روی حرارت بردارید و پس از سرد شدن به آن کمی عسل اضافه کنید و نوش جان کنید. این نوشیدنی را در روز می‌توانید دوبار میل کنید تا بهبودی کامل حاصل کنید. همچنین می‌توانید هر روز یا یک روز درمیان و با مشورت پزشک از قرص زردچوبه نیز استفاده کنید.

روغن دانه‌ی کنجد

استفاده از روغن دانه‌ی کنجد نیز روش دیگری است که در خانه می‌توانید به درمان آرتروز گردن بپردازید. کلسیم، منیزیم، منگنز، مس، زینک و ویتامین‌های K و D موجود در دانه‌ی کنجد به سلامت بدن و کاهش درد کمک می‌کند. برای استفاده از این روغن مغزی به این صورت عمل کنید که مقدار کمی از روغن کنجد را روی ناحیه‌ی مورد نظر بمالید و به مدت ده دقیقه به خوبی ماساژ دهید و سپس از یک کمپرس گرم استفاده کنید. این عمل را می‌توانید سه تا چهار مرتبه در روز استفاده کنید تا شاهد اثرات نتایج بخش این روغن شوید. روشی دیگر به این صورت است که مقداری از روغن کنجد را با روغن اسطوخودوس مخلوط کرده و با آن ناحیه‌ی مورد نظر را ماساژ دهید. از کنجد می‌توانید به روشهای دیگر نیز استفاده کنید به این صورت که مقدار یک قاشق غذاخوری از دانه‌ی کنجد سفید را تفت دهید و هر روز صبح به صورت ناشتا میل کنید یا می‌توانید در یک لیوان شیر گرم یک قاشق چایخوری دانه‌ی کنجد بریزید و روزانه دو مرتبه نوش‌جان کنید. از این دانه‌ی پرخاصیت می‌توانید در رژیم غذایی روزانه‌ی خود نیز استفاده کنید.

زنجبیل

یکی دیگر از گیاهانی که برای درمان آرتروز گردن مورد استفاده قرار می‌گیرد، زنجبیل است. زنجبیل به دلیل دارا بودن خاصیت ضدالتهابی و تنظیم کردن عملکرد دستگاه گردش خون، درد و التهاب را کاهش می‌دهد. برای استفاده از زنجبیل به این صورت عمل کنید که مقدار یک قاشق غذاخوری زنجبیل خرد شده را در ظرفی که حاوی دو پیمانه آب جوش است بریزید و آن را به مدت ده دقیقه روی حرارت ملایم بگذارید تا دم بکشد و پس از عبور دادن از صافی به آن کمی عسل اضافه کرده و این دمنوش خوش‌طعم را میل کنید. این دمنوش را می‌توانید روزانه سه فنجان نوش‌جان کنید. روشی دیگر به این صورت است که مقداری ریشه‌ی خشک گیاه زنجبیل را با دانه‌ی کرفس و زیره سبز را به مقدار مساوی با یکدیگر مخلوط کنید و آن را آسیاب کنید تا پودر شود و برای آنکه طعم آن بهتر شود اندکی سنگ نمک را نیز به مواد اضافه کنید. این پودر آماده شده را به مقدار یک قاشق چایخوری در آب بریزد و یک روز درمیان شبها قبل از خواب میل کنید تا بهبودی کامل حاصل شود.

از روغن زنجبیل نیز می‌توانید استفاده کنید به این صورت مقدار کمی ازز این روغن را روی گردن خود بمالید و حدود ده دقیقه به خوبی ماساژ دهید تا جذب پوست شود. از این روغن هر روز چندین بار استفاده کنید تا بهبودی کامل حاصل شود.

سرکه سیب

خاصیت قلیایی و ضد التهابی سرکه سیب باعث کاهش درد و التهاب در آتروز گردن می‌شود و به همین دلیل از روش خانگی و طبیعی آن برای درمان آرتروز گردن استفاده می‌شود. برای استفاده از این روش به این صورت عمل کنید که یک حوله‌ی نازک را در سرکه سیب بخیسانید و آن را برای چندین ساعت روی گردن خود قرار دهید. از این روش می‌توانید دو بار در روز استفاده کنید. روشی دیگر به این صورت است که در وان حاوی آب ولرم مقدار دو پیمانه سرکه‌ سیب بریزید و در آن به مدت زمان ده الی یک ربع ساعت دراز بکشید. این روش را نیز می‌توانید روزانه یک مرتبه انجام دهید تا نتیجه ببینید. روشی دیگر به این صورت است که مقدار یک قاشق غذاخوری از سرکه سیب طبیعی را در یک لیوان آب ریخته و کمی به آن عسل اضافه کنید و میل کنید. این نوشیدنی را هر روز استفاده کنید.

زیره سیاه

یکی از روشهای درمانی خانگی و طبیعی آرتروز گردن، استفاده از زیره سیاه است. این گیاه خاصیت ضدالتهابی دارد و اسیدسالیسیلیک موجود در این دانه‌ی مغذی درد را کاهش می‌دهد. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که مقدار دو قاشق غذاخوری از زیره سیاه را در یک لیوان آب بریزید و روی حرارت ملایم بگذارید تا بجوشد و سه چهارم آب کم شود و سپس بگذارید سرد شود و صبح‌ها به صورت ناشتا و شب‌ها قبل از خواب میل کنید تا بهبودی حاصل شود.

رازیانه

استفاده از رازیانه نیز روشی دیگر برای درمان خانگی و طبیعی آرتروز گردن است. این گیاه خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و آنتول موجود در روغن رازیانه نیز درد را کاهش می‌دهد. رازیانه را می‌توانید در آسیاب پودر کنید و به عنوان ادویه در غذاهای خود استفاده نمایید. همچنین می‌توانید از چای رازیانه نیز استفاده نمایید به این صورت که مقدار یک قاشق چایخوری از پودر رازیانه را در یک لیوان حاوی آب جوش بریزید و دربی را روی ظرف بگذارید تا به مدت ده دقیقه دم بکشد و سپس این چای را نوش‌جان کنید. این چای را می‌توانید روزانه دو تا سه مرتبه مصرف کنید و شاهد اثرات نتایج بخش آن شوید.

تخم شنبلیله

استفاده از تخم شنبلیله نیز در روشهای خانگی و سنتی آرتروز گردن پیشنهاد می‌شود زیرا دارای ویتامین‌های مختلف و خاصیت ضدالتهابی است و باعث تسکین درد می‌شود. برای استفاده از این گیاه پرخاصیت به این صورت عمل کنید که یک قاشق چایخوری از تخم شنبلیله را یک شب در آب بخیسانید و صبح از صافی عبور دهید و تخم‌ها را بجوید. این تخم‌ها تلخ هستند و اگر نتوانستید قورت بدهید آب بنوشید. همچنین می‌توانید تخم شنبلیله را پودر کنید و در آب جوش بریزید و پس از دم آمدن بنوشید. این نوشیدنی را به مدت دو تا سه ماه و صبح‌ها ناشتا مصرف کنید تا بهبودی کامل حاصل شود.

روغن خردل

یکی از روغن‌های که برای درمان آرتروز گردن بسیار مفید است، روغن خردل است. این روغن طبیعی و گیاهی باعث بهبود گردش خون می‌شود و التهاب و درد ناشی از آرتروز را کاهش می‌دهد. برای استفاده از این روش به این صورت عمل کنید که مقداری از این روغن را ابتدا اندکی گرم کنید و ناحیه مورد نظر را از این روغن بمالید و به خوبی ماساژ دهید و روی آنرا یک کیسه‌ی پلاستیکی و حوله‌ی گرم قرار دهید. این روش را هرشب قبل از خواب انجام دهید تا شاهد نتایج مطلوب آن شوید. اگر ناحیه‌ای که درد می‌کند همراه با تورم است این روغن را با کمی آب پیاز مخلوط و سپس استفاده کنید.

روغن اکالیپتوس

یکی دیگر از روغن‌های مفید که برای درمان خانگی و طبیعی آرتروز گردن مورد استفاده قرار می‌گیرد، روغن اکالیپتوس است. این روغن تورم و درد ناشی از آرتروز را کاهش و تسکین می‌دهد. برای استفاده از این روغن به این صورت عمل کنید که اندکی  از این روغن را روی ناحیه‌ی مورد نظر بمالید و به خوبی ماساژ دهید و روی آنرا با یک پلاستیک و یک پارچه بپوشانید و اجازه دهید شب تا صبح باقی بماند و صبح آنرا با آب بشویید. این روش را تا زمانی که بهبودی کامل حاصل شود شبها قبل از خواب انجام دهید.  

 

 

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.