خانه دسته‌بندی نشده درمان آلزایمر با گیاهان دارویی

درمان آلزایمر با گیاهان دارویی

توسط kakooti

آلزایمر چیست؟

آلزایمر نوعی اختلال پیش‌رونده در مغز است که به‌مرورزمان سبب می‌شود فرد مبتلا فراموش کند برخی از کارهای خود را انجام دهد. برای مثال فرد مبتلا به آلزایمر غذا خوردن ، غذای مناسب و طبخ آن را فراموش خواهد کرد.

رایج‌ترین نوع آلزایمر که به علت زوال عقلی روی می‌دهد، سبب خواهد شد که فرد مبتلا مهارت‌های فردی و اجتماعی (مانند فکر کردن، صحبت کردن، محاسبات و … ) خود را از دست دهد و در ادامه کل زندگی او با تغییرات زیادی مواجه خواهد شد. با مجله کاکوتی همراه شوید تا از چگونگی روند ایجاد آلزایمر آگاه شوید.

آلزایمر چگونه به وجود می‌آید؟

به بیان ساده با مرگ و نابودی سلول‌های عصبی مغزی ( نورون‌ها) و تخریب ارتباطات بین آن‌ها ( سیناپس‌ها و دندریت‌ها) به‌تدریج کارایی و عملکرد ذهن در انجام عملیات ذخیره‌سازی و بازیابی اطلاعات کاهش پیدا می‌کند و به‌این‌ترتیب فرد مبتلا در به خاطر سپردن و به یادآوردن با مشکلاتی مواجه خواهد شد . امروزه یافته‌های پزشکی به دستاوردهای جدیدی در درمان این بیماری دست‌یافته است که بیشترین تمرکز آن بر استقلال بیمار و عدم نیازمندی وی به اطرافیان برای ادامه زندگی است.

علل به وجود آمدن آلزایمر

ازجمله عوامل مهمی که باعث به وجود آمدن آلزایمر خواهد شد، می‌توان کهولت سن، سندروم داون، وجود سابقه در خانواده و جنس مؤنث بودن را نام برد. عموماً افرادی که آلزایمر در نزدیکان آن‌ها وجود داشته است، چند برابر بیشتر از سایر افراد در معرض خطر ابتلا به آلزایمر هستند.

نشانه‌های ابتلا به آلزایمر چیست؟

  • دگرگونی‌هایی در شخصیت فرد: پس از ایجاد آلزایمر و تخریب سلول‌های مغزی، تغییراتی در رفتار و شخصیت فرد ایجاد می‌شود . برای مثال افسردگی از شایع‌ترین آن‌ها است. آمار نشان داده است که نیمی از بیماران مبتلا به آلزایمر ، پیش از هر اتفاق دیگری افسردگی را تجربه کرده‌اند. از دیگر تغییرات خلقی، می‌توان گوشه‌گیری، عدم اعتماد، توهم ، قانون‌گریزی، بی‌هدف راه رفتن در خیابان‌ها، به هم خوردن عادات خواب و … را نام برد.
  • کم شدن قدرت حافظه: از مهم‌ترین و رایج‌ترین نشانه‌های آلزایمر کم شدن قدرت حافظه است . فرد مبتلا خیلی سریع‌تر ازآنچه فکرش را بکنید، آنچه را که فراگرفته است مانند اسامی، آدرس‌ها، تاریخ و دیگر مفاهیم را از خاطر خواهد برد و به همین خاطر مدام سؤالات تکراری خواهد پرسید. پس اگر خودتان یا اطرافیانتان دارای مشکل حافظه است، به‌نحوی‌که در زندگی او تأثیر زیادی داشته است، می‌توانید به بروز آلزایمر شک کنید.
  • عدم توانایی در محاسبات: اگر فرد قبلاً قادر به انجام محاسبات مثلاً ضرب، تقسیم به‌صورت ذهنی بوده و امور مالی خود را به‌صورت ذهنی انجام می‌داده و اکنون قادر به انجام آن نیست، ممکن است خبر از بروز آلزایمر دهد.
  • ناتوانی در تصمیم‌گیری: اغلب افرادی که مبتلا به آلزایمر یا در آستانه ابتلا به آن هستند، قادر به تصمیم‌گیری نمی‌باشند. زیرا آنان قادر نیستند جوانب مختلف یک امر را بررسی و تجزیه‌وتحلیل کنند و درنهایت تصمیم بگیرد. این ناتوانی می‌تواند خود را در امور پیچیده و ساده نشان دهد. مثلاً در یک روز سرد زمستانی که نیاز به پوشیدن لباس پشمی و گرم است، او لباس تابستانی و خنک بپوشد.
  • گم کردن وسایلش: فردی که در آستانه بیماری آلزایمر قرار دارد، وسایل را در جای مخصوص به خودشان قرار نمی‌دهد و به همین خاطر ممکن است آن‌ها را گم کند. یکی از مهم‌ترین مشکلات در این افراد قرار دادن وسایل در جای عجیب است. برای مثال جواهر خود را در کابینت یا یخچال قرار می‌دهد و بعداً به این خاطر که نمی‌تواند آن را پیدا کند، می‌پندارد که گم‌شده است و یا حتی با اطرافیان اتهام دزدی خواهد زد.
  • مشکل در گفتار: فرد مبتلا به آلزایمر قادر به چیدن و استفاده صحیح از کلمات نیست. این فرد نمی‌تواند آنچه را که در ذهن دارد را در قالب واژگان و درنهایت جمله بگنجاند و آن را بر زبان آورد زیرا پیدا کردن واژه مناسب موقعیت برای او سخت و شاید غیرممکن است.
  • کاهش قدرت بینایی و شنوایی: به‌تدریج افرادی که به آلزایمر مبتلا می‌شوند، قدرت شنوایی و بینایی آن‌ها کاهش پیدا خواهد کرد. نشنیدن اصوات و تشخیص ندادن رنگ‌ها یکی از مهم‌ترین نشانه‌های آن است.
  • مشکل در انجام کارهای روزمره: فرد مبتلا به آلزایمر آدرس مکان‌های موردعلاقه و یا معمول خود را که قبلاً هرروز در آنجا حضور داشت را از خاطر می‌برد و یا حتی بازی‌ها و قوانین فعالیت‌های روزمره خود را نیز از خاطر خواهد برد.

 

چه خوراکی‌هایی برای پیشگیری از آلزایمر مفید است؟

از مهم‌ترین نکات در پیشگیری از آلزایمر سبک زندگی صحیح است. ورزش کردن، عدم استعمال دخانیات، تغذیه صحیح، مطالعه کافی و یادگرفتن زبان جدید می‌تواند در جلوگیری از ایجاد آلزایمر بسیار مؤثر باشد. حفظ کردن اشعار، یادگیری موسیقی و ارتباط کلامی با اطرافیان نیز از روش‌های کارا در این زمینه می‌باشد.  مصرف گوشت ماهی به‌صورت مرتب و استفاده از زردچوبه نیز بسیار مفید است. زردچوبه از گذشته تاکنون در فرهنگ هندی به‌عنوان یک درمان در برابر بیماری‌های مزمن به کار گرفته می‌شد.

چه خوراکی‌هایی برای درمان از آلزایمر مفید است؟

  • آویشن

یکی از بهترین مواد برای جلوگیری از آلزایمر آویشن است که به خاطر گرم بودن خود، طبیعت مغز و سیستم عصبی را گرم نگه‌داشته و قدرت و بهره‌وری مغز را بالا خواهد برد. این گیاه که امروزه به‌عنوان ادویه کاربرد زیادی دارد، حافظه شخص را تقویت می‌کند. در آویشن ماده‌ای به نام تیمول وجود دارد که به تقویت مغز و حافظه معروف است.

  • چغندر

این گیاه پرکاربرد، حاوی مقدار زیادی فسفر و قند بوده که باعث تقویت مغز و افزایش قدرت و بهره‌وری آن می‌شود. افرادی که چغندر بیشتری مصرف می‌کنند، بسیار بهتر می‌توانند مطالب را در ذهن خود نگه‌دارند . از این گیاه برای مبارزه با کم‌خونی و ضعف نیز استفاده می‌شود.

  • انجیر

انجیر حاوی مقدار زیادی قند طبیعی است که در حین انجام کارهای فکری می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. ویتامین‌های زیادی در انجیر وجود دارد مانند ویتامین آ، ب ، ث و … که سبب تقویت بدن و مغز خواهد شد.

  • سیر

سیر سرشار از ماده‌ای به نام الیسین بوده که خاصیت آنتی‌بیوتیکی به آن بخشیده و به همین خاطر به‌عنوان ماده ضد میکروب به کار می‌رود. اما مهم‌تر از آن وجود مقدار زیادی آهن، فسفر و سولفور است که مقوی مغز و حافظه می‌باشد.

  • جین سینگ

جین سینگ که به علت اهمیت بالای خود ریشه زندگی نام‌گرفته است، نوعی ریشه گیاه بوده که زردرنگ است و از کشور چین پدیدار گشته . این گیاه فوق‌العاده برای تقویت ذهن و حافظه بسیار مورداستفاده قرار می‌گیرد.

  • بادام

بادام یکی از بهترین خوراکی‌ها برای تقویت سلول‌های عصبی و در کل سیستم عصبی انسان است . این ماده دارای مقدار زیادی نشاسته، قند ، صمغ و املاحی مانند منیزیم ، آهن، فسفر و … است که مصرف آن می‌تواند در بهبود آلزایمر بسیار مؤثر باشد.

  • زعفران

گیاهی است گرم و خشک که به تحریک مغز پرداخته و طبیعت سرد و تر مغز را کاهش داده و با ایجاد حس شادی ، عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد.

  • اکلیل کوهی

گیاهی تند ، گرم و خشک بوده که به خاطر طبیعت فوق‌العاده‌ی خود به‌خوبی می‌تواند انواع بیماری‌های عصبی، افسردگی و استرس را بهبود بخشد.

 

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.