خانه دسته‌بندی نشده درمان خشکی دهان با روش‌های طب سنتی

درمان خشکی دهان با روش‌های طب سنتی

توسط kakooti
درمان خشکی دهان با روش‌های طب سنتی

خشکی دهان یکی از مشکلاتی است که حدود ده درصد از افراد جامعه با آن مواجه هستند. این مشکل می‌تواند یک بیماری یا نشانه‌ای از بیماری‌های دیگر باشد. این مشکل که باعث اسیدی شدن دهان می‌شود ناراحتیهایی چون دشواری در خوردن، صحبت کردن و تغییر در طعم موادغذایی را به وجود می‌آورد. هنگامی که دهان به مقدار کافی بزاق تولید نمی‌کند این مشکل به وجود می‌آید و فرد اکثریت اوقات احساس تشنگی می‌کند. گاهی این مشکل از اثرات جانبی بعضی از داروها نیز ایجاد می‌شود.

علتهای ایجاد خشکی دهان

استفاده از بعضی داروها مانند داروهای فشارخون و آنتی بیوتیک‌ها باعث خشکی دهان می‌شوند.
با بالا رفتن سن بزاق دهان کم تولید می‌شود و در نتیجه باعث این عارضه می‌شود.
هنگامی که بدن با کم آبی مواجه شود در نتیجه بزاق به مقدار کافی تولید نمی‌شود و کمبود آب مشکلات زیادی من جمله خشکی دهان می‌شود.
تولید اسیدیته بالا در معده و یا بازگشت اسید باعث خشکی دهان می‌شود.
یکی دیگر از عوامل خشکی دهان افسردگی است. هنگامی که فرد دچار افسردگی باشد، صبح‌ها پس از بیدار شدن احساس خشکی دهان می‌کند زیرا افسردگی باعث اختلالات در خواب، کمبود آب و در نتیجه خشکی دهان می‌شود.
مشکلات تنفسی نیز باعث ایجاد خشکی دهان می‌شود. هنگامی که جریان هوا از بینی دچار مشکل می‌شود تلاش می‌کند که از طریق حفره دهانی عبور کند و در نتیجه دهان با خشکی مواجه می‌شود.
کسانی که دچار بیماری سرطان و تحت درمان هستند دچار خشکی دهان می‌شوند.
از عوامل دیگر باعث خشکی دهان در فرد می‌شود می‌توان به خونریزی، اسهال و استفراغ، تعریق، دیابت، نارسایی قلبی، اختلالات غدد درون ریز، بیماری پارکینسون، استرس، افسردگی، آلزایمر، ایدز، آرتروز، سندرم سیوگرن، مصرف بیش از حد الکل، سیگارکشیدن پی درپی، خروپف کردن در خواب، در وضعیت و حالت نامناسب خوابیدن و تنفس از طریق دهان اشاره نمود.

علائم خشکی دهان

فردی که دچار این مشکل می‌شود با خشکی دهان، احساس سوزش، ناتوانی در تشخیص طعم مواد غذایی،خارش گلو که در برخی بیماران همراه با خونریزی و زخم در دهان و گاهی جداشدن پوست در کناره‌های دهان است.
چه کسانی بیشتر با مشکل خشکی دهان مواجه هستند؟
خشکی دهان اغلب در کودکان و افراد پیر و مسن شایع است. افرادی نیز که دارای رژیم غذایی بد و کسانی که دچار افسردگی هستند و افرادی که تحت درمان با شیمی درمانی هستند جزء افرادی هستند که بیشتر در معرض این بیماری قرار می‌گیرند.
برای درمان مشکل خشکی دهان فرد می‌تواند به پزشک معالج مراجعه کند و پزشک با مشاهده‌ی وضعیت بیمار داروی مورد نظر را تجویز می‌کند. اما در مقابل این راه روشهای خانگی و طبیعی نیز وجود دارد که فرد در خانه می‌تواند به معالجه‌ی خود بپردازد. در این مقاله ما به معرفی بعضی از این روشها می‌پردازیم که امیدواریم مورد استفاده‌ی شما عزیزان قرار گیرد. پس ما را در این مقاله همراهی کنید.

آب

یکی از روشهای بسیار ساده که در خانه می‌توانید به درمان خشکی دهان خود بپردازید مصرف آب است. حداقل مقدار هشت لیوان آب معادل دو ونیم لیتر، مصرف کنید. حتی اگر تشنه هم نیستید آب بنوشید. علاوه بر نوشیدن آب از آب میوه‌های تازه استفاده کنید. بهتر از میوه‌هایی که حاوی ویتامین c هستند مانند مرکبات، آناناس، انبه و هویج استفاده کنید.
لازم به تذکر است که از آبی که بیش از اندازه سرد و یا داغ هست استفاده نکنید و به نوشیدن آب با دمای متعادل بپردازید.

لیموترش

یکی دیگر از روشهای خانگی و طبیعی برای رفع خشکی دهان، استفاده از لیموتر است. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که به مقدار مساوی آب و شکر را در ظرفی بریزید و روی حرارت بگذارید و آنقدر بجوشانید تا شکر در آب حل شود و سپس از روی حرارت بردارید و پس از خنک شدن یک لیمو که دارای پوست نازکی است ( زیرا آب بیشتری دارد) را در آن فشار دهید و آب آنرا با مواد قبلی مخلوط و سپس نوش‌جان کنید. این روش را به طور مرتب تکرار کنید تا بهبودی کامل حاصل شود.

سنبل هندی

یکی دیگر از روشهای خانگی و طبیعی برای درمان خشکی دهان استفاده از عصاره‌ای است که با سنبل هندی، لیمو، آب، شکرو برگ لیمو تهیه می‌شود. برای تهیه این عصاره به این صورت عمل کنید که دو عدد سنبل هندی را خرد کنید و مقدار سی میل آب، هشتاد گرم شکر به آن اضافه کنید و روی حرارت بگذارید تا بجوشد پس از ده دقیقه جوشیدن آن را از روی حرارت بردارید و چهار تا پنج عدد برگ لیمو را به آن اضافه کنید و پس از سرد شدن آن را از صافی عبور دهید و آب دو عدد لیموترش تازه را به آن اضافه کنید و آن را مصرف کنید. روزانه یک تا دو قاشق از این عصاره را بخورید تا بهبودی کامل حاصل شود.

لیمو، عسل و آب

ترکیب دیگری که به روش خانگی و طبیعی برای درمان خشکی دهان استفاده می‌شود، ترکیب لیمو، عسل و آب است. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که مقدار سی میل آب را با دو قاشق غذاخوری آب به خوبی حل کنید و روی حرارت بگذارید تا به مدت ده دقیقه بجوشد سپس از روی حرارت بردارید و پس از سرد شدن آب نصف لیمو ترش و پوست لیمو را به این ترکیب اضافه کنید و سپس میل کنید. این ترکیب را روزانه یک تا دو مرتبه مصرف کنید تا خشکی دهان به طور کامل برطرف شود.

نمک

استفاده از نمک نیز روش خانگی دیگری برای درمان خشکی دهان است. این روش ساده را در خانه به کار برید و شر خشکی دهان خلاص شوید. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که مقدار دویست میلی لیتر آب را با یک قاشق سوپ‌خوری نمک مخلوط کنید و به خوبی هم بزنید و آن را روی حرارت بگذارید تا بجوشد و سپس از روی شعله بردارید و پس از سرد شدن آب شور را بنوشید. این روش درمانی را صبح‌ها پس از بیدار شدن انجام دهید تا بهبودی و نتایج مورد انتظارتان حاصل شود.

جوش‌شیرین

ماده‌ی مفید و موثر دیگری که برای رفع خشکی دهان به صورت خانگی و سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، جوش‌شیرین است. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که مقدار یک دوم قاشق چایخوری جوش‌شیرین را به همراه یک قاشق چایخوری نمک، یک قاشق چایخوری شکر، یک فنجان آب و چند قطره عصاره‌ی لیمو را با یکدیگر مخلوط کنید و به خوبی هم بزنید و سپس بنوشید. این نوشیدنی از کمبود آب بدن پیشگیری می‌کند. این درمان خانگی یکی از راههای موثر برای رفع خشکی دهان است اگر شما آن را به طور مکرر و منظم یک تا دو مرتبه در روز استفاده نمایید.

زنجبیل

استفاده از گیاه پرخاصیت زنجبیل نیز روش درمانی دیگری است که برای خشکی دهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. چای زنجبیل سموم بدن را دفع می‌کند و باعث گرم شدن ریه‌ها می‌شود و خشکی دهان را برطرف می‌کند. برای تهیه این چای به این صورت عمل کنید که چند تکه از زنجبیل را در یک لیوان آب در حال جوش بریزید و بگذارید به مدت ده دقیقه روی حرارت ملایم بجوشد و سپس از روی حرارت برداشته و بگذارید پنج تا ده دقیقه به همین حالت باقی بماند تا دم بکشد و سپس آن را نوش جان کنید. بهترین زمان برای نوشیدن این چای پس از صرف شام است. این نوشیدنی را هر شب پس از شام مصرف کنید تا شاهد اثرات نتایج بخش آن شوید.

روشی دیگر به این صورت است که زنجبیل را به تکه‌های کوچک تقسیم کنید و آنها را در ظرفی که حاوی سرکه است قرار دهید و اندکی نمک به آن اضافه کنید و به خوبی هم بزنید و مقداری آب به این ترکیب بیفزایید. حال ترکیب آماده شده را بنوشید. این ترکیب را روزانه یک تا دو مرتبه مصرف کنید تا خشکی دهان برطرف شود.
اما روش دیگری نیز هست که از خود زنجبیل به تنهایی استفاده کنید به این صورت که هرگاه که احساس خشکی دهان کردید تکه‌ای از زنجبیل را گاز بزنید و بجوید. این راه باعث می‌شود بزاق بیشتری در دهان تحریک شود و خشکی دهان شما را برطرف کند.

آلوئه‌ورا

یکی دیگر از روشهای خانگی و طبیعی برای درمان و رفع خشکی دهان استفاده از گیاه پرخاصیت آلوئه‌ورا است. برای استفاده از این گیاه به این صورت عمل کنید که مقداری از آلوئه‌ورا را بردارید و پوست سبز آن را جدا کنید و ژل به دست آمده را به مدت زمان یک ساعت در آب بیندازید تا صمغ آلوئه‌ورا از آن حذف شود. حالا آلو‌ئه‌ورا را در مخلوط کن بریزید و به آن کمی عسل و آب اضافه کنید و با یکدیگر مخلوط کنید و مصرف کنید. این ترکیب را سه مرتبه در روز و پانزده دقیقه قبل از غذا و به مقدار یک قاشق سوپ‌خوری مصرف کنید تا بهبودی کامل حاصل شود.
لازم به تذکر است که آلوئه‌ورا برای مادران باردار و شیرده مناسب نیست و حتما باید تحت نظر پزشک از این گیاه و محصولات آن استفاده کنند.

گلپر

گیاه مناسب دیگری که برای درمان خانگی خشکی دهان به شما عزیزان پیشنهاد می‌شود، گلپر است. برای استفاده از این روش ساده به این صورت عمل کنید که فقط یک دانه از گلپر را در دهان گذاشته و جوید. انجام مکرر و مرتب این روش درمانی به شما کمک خواهد کرد که خشکی دهان خود را درمان کنید و از شر این ناراحتی خلاص شوید.

روش دیگر به این صورت است که مقدار دو قاشق سوپ‌خوری از گلپر را در آب بخیسانید و بگذارید تا صبح باقی بماند و صبح آنرا روی حرارت بگذارید تا به مدت پانزده دقیقه بجوشد و پس از گذشت این مدت زمان از روی شعله برداشته و از صافی عبور دهید و به آن کمی عصاره لیمو اضافه کنید . این نوشیدنی را به مدت دو هفته، هر روز به صورت ناشتا مصرف کنید تا شاهد اثرات نویدبخش آن شوید.
لازم به تذکر است که از مصرف بی‌رویه این گیاه پرهیز کنید زیرا ترکیبات موجود در این دانه ممکن است باعث آسیب به سیستم عصبی مغز شود و در صورت مصرف بی‌اندازه موجب تشنج و توهم شود. همچنین چون این گیاه دارای استروژن بالایی است سرطان‌های مرتبط به گیرنده استروژن همانند سرطان پستان، تخمدان و… را تشدید کند. و همچنین توصیه ما به خانم‌های باردار این است که از مصرف بیش از اندازه این گیاه خودداری نمایند.

کرفس

گیاه مفید کرفس نیز روش درمانی دیگری است که برای رفع خشکی دهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای استفاده از این روش به این صورت عمل کنید که مقدار دویست گرم کرفس را به تکه‌های کوچک خرد کنید و با استفاده از مخلوط کن آب آنرا بگیرید و به آن حدود صد میلی لیتر آب اضافه کنید و این مخلوط را نوش‌جان کنید.این نوشیدنی را روزانه مصرف کنید و از شر خشکی دهان خلاص شوید. اما زنان باردار از مصرف و انجام این روش درمانی خودداری کنند .

فلفل قرمز

یکی از روشهای خانگی دیگری که برای درمان و رفع خشکی دهان پیشنهاد می‌شود استفاده از فلفل قرمز است. فلفل قرمز غدد بزاقی را تحریک می‌کند و حس چشایی شما را نیز تقویت می‌کند. برای استفاده از این روش به این صورت عمل کنید که مقدار کمی از فلفل قرمز را با انگشت به اطراف زبانتان بمالید، کمی در ابتدا احساس سوزش خواهید کرد اما غدد بزاقی شما به راحتی تحریک خواهد شد. روش دیگر به این صورت است که در سوپ، سالاد و دیگر وعده‌های غذایی خود از پودر فلفل قرمز استفاده کنید. همچنین با مشورت پزشک خواهید توانست از کپسول فلفل نیز استفاده کنید.

رازیانه

یکی دیگر از گیاهانی که به روش خانگی و طبیعی برای درمان و رفع خشکی دهان می‌توان از آن استفاده نمود، گیاه رازیانه است. ترکیبات موجود در این گیاه باعث تقویت عملکرد غدد بزاقی دهان می‌شود و به همین جهت برای خشکی دهان بسیار مفید است و همچنین عطر و رایحه‌ی این گیاه برای رفع بودن بد دهان که ناشی از خشکی دهان است را برطرف می‌کند. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که روزانه چند مرتبه مقداری دانه رازیانه را در دهان بریزید و بجوید. همچنین می‌توانید مقدار مساوی از رازیانه و شنبلیله را در روی شعله بگذارید و بپزید و پس از له کردن آنها کمی به آن نمک افزوده و بعد از هر وعده غذایی به مقدار نصف قاشق غذاخوری میل کنید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.