خانه دسته‌بندی نشده درمان خشکی مو به کمک ماسک‌های گیاهی

درمان خشکی مو به کمک ماسک‌های گیاهی

توسط kakooti
درمان خشکی مو

اگر موی شما رطوبت کافی نداشته باشد، نرمی و لطافت خود را از دست می‌دهد و احساس خشکی در آن خواهید کرد. موهای خشک درواقع زمانی ایجاد می‌شود که روغن طبیعی مو بنا به دلایل مختلفی از بین برود؛ اما این مشکل جای هیچ نگرانی ندارد. شما می‌توانید به راحتی درمان خشکی مو خود را در هر سنی انجام دهید.

در این مقاله از مجله کاکوتی می‌خواهیم شما را با برخی راهکارهای ساده طب سنتی آشنا کنیم تا به کمک آن بتوانید خشکی موی خود را رفع نمایید. در ادامه با ما همراه باشید.

علل خشکی مو

شایع‌ترین علل خشکی مو شامل موارد زیر است:

  • آب و هوا: اشعه فرابنفش خورشید یکی از عواملی است که شادابی و لطافت موها را از بین می‌برد و حالتی خشک به آن می‌دهد.
  • مواد شیمیایی: رنگ کردن مداوم موها از دیگر علل خشکی مو است. علاوه بر این فر کردن و صاف کردن نیز می‌توانید باعث خشک شدن موی شما بشود. در این شرایط بهتر است که به فکر درمان خشکی مو خود باشید.
  • تغییرات هورمونی: بارداری، زایمان، یائسگی و … از جمله دلایلی است که می‌تواند بر روی سلامت مو تأثیر بگذارد.
  • استفاده از شامپوی نامناسب: گاهی انتخاب نادرست شامپو و یا استفاده از شامپوهای ارزان‌قیمت می‌تواند به موهای شما آسیب برساند.
  • تغذیه نامناسب: کمبود برخی ویتامین‌ها و مواد مغذی می‌تواند بر روی ساختار موی شما تأثیرگذار باشد.

عوارض خشکی مو

اگر برای درمان خشکی مو اقدام نکنید، ممکن است عوارض زیر را داشته باشید

  • نازک شدن مو
  • خشک و فرفری شدن مو
  • رشد کم
  • شکسته شدن مو
  • تغییر بافت مو به زبر و ناهموار شدن
  • ریزش مو

و …

درمان خشکی مو به کمک راهکارهای طب سنتی

شیر نجوشیده: برای درمان خشکی مو ، شیر نجوشیده را امتحان کنید. برای این منظور کافی است تا پنبه‌ای را به شیر آغشته کنید. سپس آن را بر روی مو و پوست سر خود بمالید. به مدت یک ساعت صبر کنید. سپس موهای خود را شستشو دهید.

سرکه سیب: برای درمان موهای خشک، از معجزه سرکه سیب استفاده کنید. ترکیبات مؤثر درون سرکه سیب بهتر از یک شامپوی گران‌قیمت عمل می‌کند. برای درمان کافی است تا یک پنبه را به مقداری از سرکه سیب آغشته کنید. سپس آن را بر روی سر خود بمالید. بعد از چند دقیقه می‌توانید موهای سر خود را بشویید.

همچنین می‌توانید سرکه سیب رقیق شده را به جای شامپو استفاده کنید. به نسبت برابر از سرکه سیب و آب را با یکدیگر ترکیب کنید. سپس آن را بر روی سر خود بمالید. بعد از مدتی موهای شما بسیار نرم می‌شود.

تخم مرغ: یکی از رایج‌ترین راهکارهای خانگی برای نرم کردن موهای سر و رفع خشکی مو استفاده از زرده تخم مرغ است. چرا که زرده تخم مرغ یک مرطوب‌کننده و نرم‌کننده طبیعی بوده و موهای نرم و لطیفی را برای شما به ارمغان می‌آورد. برای درمان می‌توانید یکی از دستورات زیر را اجرا کنید:

-نصف لیوان روغن زیتون را با دو عدد تخم ‌مرغ ترکیب کنید. سپس آن را بر روی سر خود قرار دهید. بهتر است سر خود را با یک کلاه بپوشانید. منتظر بمانید تا این ماسک به مدت ۱ ساعت بر روی سر شما بماند. حال می‌توانید سر خود را بشویید.

-قسمت سفیده تخم مرغ، به درمان خشکی مو کمک بسیاری می‌کند. برای این منظور کافی است تا سفیده تخم مرغ را بر روی سر خود بگذارید. بعد از ۲۰ دقیقه می‌توانید سر خود را بشویید.

رفع خشکی مو به کمک روغن‌های گیاهی

روغن کنجد: روغن کنجد سرشار از ویتامین‌ و مواد معدنی است. در نتیجه می‌تواند به تقویت مو کمک کرده و گردش خون پوست سر را افزایش دهد.

برای درمان خشکی مو می‌توانید مقدار یک قاشق غذاخوری آب لیمو و روغن کنجد را با یکدیگر ترکیب کنید. سپس این ماسک را بر روی پوست سر خود بگذارید. بهتر است سر خود را با یک حوله بپوشانید تا گرم بماند. سپس بعد از نیم ساعت می‌توانید سر خود را بشویید.

روغن نارگیل: اگر به دنبال یک درمان جادویی برای موهای خشک خود هستید، روغن نارگیل را امتحان کنید. برای این منظور کافی است تا پوست سر خود را با مقداری از روغن نارگیل ماساژ دهید. این کار را شب‌ها قبل از خواب انجام دهید و بگذارید تا تمام شب بر روی سر شما بماند. صبح می‌توانید سر خود را بشویید.

علاوه بر این برای درمان خشکی مو می‌توانید مقدار ۲ قاشق غذاخوری روغن نارگیل را با ۳ عدد تخم مرغ و مقداری عسل و آب لیمو ترکیب کنید تا به‌ صورت خمیر درآید. این خمیر را به مدت ۳۰ دقیقه بر روی سر خود قرار دهید.

روغن زیتون: یکی از بهترین درمان‌های سنتی برای رفع خشکی مو استفاده از روغن زیتون است. برای این منظور کافی است تا پوست سر خود را با روغن گرم شده‌ی زیتون ماساژ دهید. همچنین می‌توانید از ماسک‌های زیر نیز استفاده کنید:

-مقدار چهار قاشق غذاخوری روغن زیتون، یک عدد تخم مرغ و یک عدد خیار رنده شده را با یکدیگر ترکیب کنید. سپس این ماسک را به مدت ۱۰ دقیقه بر روی سر خود بگذارید.

-مقدار دو قاشق غذاخوری روغن زیتون را با دو عدد زرده تخم مرغ و نصف لیوان آب ترکیب کنید. خمیر به دست آمده را به مدت ۲۰ دقیقه بر روی سر خود بگذارید.

روغن‌های گیاهی مناسب برای خشکی مو

روغن بادام: برای احیا موهای خشک و آسیب‌دیده روغن بادام را امتحان کنید. این گیاه به دلیل خواص بی‌شمار خود مانند ویتامین E و آنتی‌اکسیدان می‌تواند موهای درخشنده و نرمی را برای شما به ارمغان بیاورد.

برای این منظور کافی است تا مقدار یک قاشق غذاخوری روغن بادام، آب لیمو و عسل را با یکدیگر ترکیب کنید. سپس این ماسک را به مدت ۳۰ دقیقه بر روی موهای خود قرار دهید.

روغن آرگان: برای بهبود آسیب‌های رسیده به مو مانند درمان خشکی مو ، روغن آرگان را به شما پیشنهاد می‌دهیم. روغن آرگان سرشار از ویتامین E، اسیدهای چرب امگا ۳ بوده و یک درمان طبیعی برای خشکی مو است.

شما می‌توانید این روغن را به‌ صورت روزانه به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه بر روی سر خود قرار دهید. این کار به مرطوب شدن و نرم شدن موهای شما کمک بسیار زیادی می‌کند.

روغن کرچک: کراتین موجود در روغن گیاه کرچک کمک می‌کند تا موهای شما نسبت به قبل نرم‌تر شده و خشکی خود را از دست بدهد. برای درمان کافی است ماسک زیر را تهیه کنید:

مقدار ۴ قاشق غذاخوری عسل، ۲ قطره روغن نعنا، ۴ قطره روغن کرچک را با یکدیگر ترکیب کنید. سپس به کمک این روغن سر خود را به مدت ۱۵ دقیقه ماساژ دهید. بعد از ۲۰ تا ۳۰ دقیقه می‌توانید موهای خود را بشویید.

روغن شیا: یکی از روغن‌های گیاهی مؤثر برای درمان خشکی مو، روغن شیا است. چرا که این روغن سرشار از ویتامین A، ویتامین E، اسیدهای چرب و مرطوب‌کننده بوده و باعث درمان خشکی مو شما می‌شود. علاوه بر این می‌تواند موهای آسیب‌دیده از رنگ مو را نیز ترمیم کند.

نرم کردن موی سر به کمک راهکارهای خانگی

برگ‌های کاری: یک راهکار مفید برای درمان مشکلات مو از جمله خشکی مو استفاده از برگ‌های کاری است. کلسیم، ویتامین، فسفر و آهن موجود در برگ کاری به درمان خشکی مو شما کمک بسیاری می‌کند.

برای این منظور کافی است تا مقدار دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل گرم شده را به چند عدد برگ کاری اضافه کنید. سپس سر خود را با این خمیر ماساژ دهید. بعد از ۱۵ دقیقه می‌توانید سر خود را بشویید.

ماست: اگر به دنبال یک نرم‌کننده طبیعی مو می‌گردید، ماست را امتحان کنید. ماست با مرطوب کردن موهای شما باعث رفع خشکی مو می‌شود. برای این منظور کافی است تا ماست ساده را به مدت ۳۰ دقیقه بر روی موی خود قرار داده و با آب گرم بشویید.

علاوه بر این می‌توانید مقدار یک قاشق چای‌خوری عسل، یک قاشق چای‌خوری سرکه سیب و مقدار نصف فنجان ماست را با یکدیگر ترکیب کنید. سپس ریشه و ساقه مو خود را با این ماسک طبیعی ماساژ دهید. بعد از یک ربع می‌توانید موهای خود را شستشو دهید.

شیر: اگر از خشکی موهای خود خسته شده‌اید و به دنبال یک راهکار برای درمان خشکی مو می‌گردید، شیر را امتحان کنید. شیر به دلیل داشتن پروتئین، ویتامین و مواد معدنی بسیار به نرم شدن موهای شما کمک بسیار زیادی می‌کند. برای درمان کافی است تا به‌صورت زیر عمل کنید:

-زرده تخم‌ مرغ، چند قطره روغن زیتون، مقداری و نصف قاشق چای‌خوری شکر را با یکدیگر ترکیب کنید. این ماسک را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه بر روی سر خود قرار دهید و یا آن را ماساژ دهید.

-مقداری پودر شیر بز را با کمی آب ترکیب کنید تا به صورت خمیر درآید. سپس سر خود را به کمک آن ماساژ دهید. این شامپوی گیاهی خشکی موی شما را از بین خواهد برد.

بهترین ماسک‌های گیاهی برای رفع خشکی مو

دانه‌های شنبلیله: شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید دانه‌های شنبلیله یک داروی طبیعی و بدون عوارض برای درمان خشکی مو است. خواص شگفت‌انگیز این دانه باعث رفع خشکی موهای شما می‌شود.

برای درمان کافی است تا به مدت یک شب، مقدار ۵۰ گرم از تخم شنبلیله را در آب بگذارید. سپس دانه‌ها را خرد کنید تا به‌صورت یک خمیر درآید. می‌توانید مقدار چهار قاشق غذاخوری ماست، چند قطره روغن زیتون و مقداری عسل به آن ترکیب کنید. این ماسک را به مدت ۴۵ دقیقه بر روی سر خود قرار دهید.

برای اثرگذاری بیشتر می‌توانید این کار را دو بار در هفته تکرار کنید.

موز: برای درمان طبیعی خشکی مو می‌توانید از موز استفاده کنید. پتاسیم، آنتی‌اکسیدان و ویتامین موجود در این میوه به شما کمک می‌کند تا موهای زیبا و نرمی داشته باشید. برای درمان کافی است تا به‌ صورت زیر عمل کنید:

-دو موز رسیده را به خوبی له کنید. سپس مقدار یک قاشق غذاخوری نارگیل، عسل و روغن زیتون را با آن ترکیب کنید. این ماسک را به مدت ۱۵ دقیقه بر روی موی خود قرار دهید.

بابونه: برای درمان خشکی مو از خواص شگفت‌انگیز بابونه استفاده کنید. ترکیبات مؤثر موجود در این گیاه برای درمان مشکلات مو و مراقبت از آن بسیار مفید است. شامپو کردن مو به کمک چای بابونه می‌تواند نرمی و لطافت را به موهای شما برگرداند.

نتیجه‌گیری نهایی

با توجه به راهکارهای گفته‌شده در بالا، می‌توانید نرمی و لطافت را به موهای خود بازگردانید. در صورتی که خشکی موی شما باعث ریزش مو شد، بهتر است برای درمان به پزشک متخصص مراجعه کنید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.