خانه طب سنتی درمان خون دماغ با روش‌های طب سنتی

درمان خون دماغ با روش‌های طب سنتی

توسط kakooti
درمان خون دماغ با روش‌های طب سنتی

هنگامی که رگ‌های بسیار کوچک خونی در قسمت داخلی بینی تحریک می‌شوند، خون دماغ اتفاق می‌افتد. خون دماغ ممکن است چند ثانیه یا حتی پانزده دقیقه طول بکشد. بنابراین مدت خونریزی در افراد مختلف متفاوت است. این مشکل ممکن است هم برای کودکان و هم بزرگسالان اتفاق بیفتد.

دو نوع خونریزی بینی وجود دارد: خونریزی درونی و خونریزی بیرونی

در خونریزی درونی فرد به دلیل شکستگی بینی دچار این مشکل می‌شود اما در خونریزی بیرونی، رگ‌های پشت بینی دچار پارگی می‌شوند که در این نوع خونریزی در پشت گلو رخ می‌دهد.

دلایل ایجاد خونریزی بینی

از دلایل ایجاد کننده‌ی این عارضه می‌توان به خشکی هوا اشاره نمود زیرا هوای خشک باعث خشک‌شدن غشای بینی‌تان می‌شود و درنتیجه خون دماغ می‌شوید. عوامل دیگری که در خون دماغ شدن دخیل هستند عبارتند از: فین کردن یا گرفتگی همیشگی بینی، در معرض مواد شیمیایی قرار گرفتن، ابتلا به آلرژی، مصرف بیش از اندازه مشروبات الکلی، سیگار کشیدن، ورود جسم خارجی به داخل بینی، وارد شدن ضربه به بینی یا صورت، استفاده مکرر از اسپری بینی، استفاده از داروهای رقیق کننده خون و محرک‌های شیمیایی.

گاهی نیز خونریزی به دلیل کمبود مواد مغذی در بدن، تغییرات هورمونی در خانم‌ها باردار و عفونت سیستم تنفسی بدن رخ می‌دهد.

علائم خون دماغ

بعضی از نشانه‌هایی که در خون دماغ شدن شایع هستند عبارتند از: گیجی و ضعف و…

برای درمان خون دماغ شدن مکرر لازم است که شخص به پزشک مراجعه کند و داروی مورد نیاز تجویز شود. اما در مقابل راههای خانگی و طبیعی نیز وجود دارد که در این مقاله به معرفی بعضی از این روشها می‌پردازیم و امیدواریم مورد استفاده‌ی شما عزیزان قرار گیرد. پس با ما همراه باشید.

کمپرس سرد

یکی از روشهای خانگی و طبیعی برای درمان خون دماغ، استفاده از کمپرس سرد است. استفاده از کمپرش سرد باعث می‌شود رگ‌های خونی به سرعت بسته شوند و خونریزی متوقف شود. سردی کمپرس باعث تحریک و بارک‌تر شدن رگ‌های خونی و در نتیجه بند آمدن خونریزی می‌شود. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که تعدادی از تکه‌های یخ را در یک کیسه بریزید و آن را پشت گردنتان بگذارید.

سرکه سیب

استفاده از سرکه سیب نیز روش درمانی خانگی و طبیعی دیگری برای درمان خون دماغ است. با استفاده از این روش خونریزی  به مدت چند دقیقه متوقف می‌شود. برای استفاده از این روش درمانی سرکه سیب را با آب مخلوط کرده و با استفاده از یک تکه   مقداری از آن را در حفره‌های بینی قرار دهید تا خونریزی متوقف شود.

گشنیز

گیاه گشنیز یکی از گیاهانی است که برای متوقف کردن خونریزی بینی به صورت خانگی از آن استفاده می‌شود. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که مقداری از برگهای تازه گشنیز را آسیاب کنید و حالا یک تا دو قطره از آب گشنیز را در حفره‌های بینی بچکانید. این روش درمانی باعث هر چه زودتر متوقف شدن خونریزی می‌شود. روشی دیگر نیز به این صورت است که برگهای تازه گیاه گشنیز را به خوبی بکوبید تا له شود و به صورت خمیری درآید، حالا این خمیر به دست آمده را روی پیشانی بمالید و به مدت ده الی پانزده دقیقه به خوبی ماساژ دهید. خاصیت خنک کنندگی این روش درمانی باعث هر چه سریعتر بند آمدن خون دماغ می‌شود.

پرسیاوشان

یکی دیگر از روشهایی که برای درمان خانگی و سنتی خون دماغ پیشنهاد می‌شود، استفاده از پرسیاوشان است. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که مقدار ۲/۵ گرم از پرسیاوشان را با ۲/۵ گرم مردار سنگ به خوبی بکوبید تا له شود، آنگاه این مخلوط را در ظرفی که حاوی یک چهارم استکان از مقدار مساوی گلاب و سرکه است بریزید و خوبی هم بزنید و سپس با استفاده از یک قطره چکان آن را در حفره‌های بینی بچکانید. لازم به تذکر است قبل از انجام هر کاری برای فردی که دچار خونریزی بینی شده است، اینست که فشار خون او را کنترل کنید زیرا فشار خون بالا مانع بند آمدن خونریزی می‌شود.

لیمو

استفاده از لیمو نیز روش درمانی خانگی و سنتی دیگری برای بند آوردن خونریزی بینی است. برای استفاده از این ماده‌ی پرخاصیت به این صورت عمل کنید که آب یک عدد لیموی تازه را بگیرید و سپس با استفاده از یک تکه پنبه یا قطره چکان، چند قطره از آب لیمو را در حفره‌های بینی بچکانید. این روش درمانی باعث هرچه سریعتر بند آمدن خونریزی می‌شود.

تره

تره نیز یکی دیگر از گیاهانی است که برای بند آوردن خونریزی بینی بسیار مفید و کارساز است. به این صورت عمل کنید که مقداری از گیاه تره را پس از شستن، خرد کنید و بکوبید تا به خوبی له شود و آب آن گرفته شود و آنگاه آب به دست آمده را با استفاده از یک تکه پنبه یا قطره چکان داخل حفره‌های بینی بچکانید تا خونریزی برطرف شود.

سماق

استفاده از سماق نیز روش درمانی خانگی و سنتی دیگری است که به بند آوردن خونریزی بینی کمک شایانی می‌کند. برای استفاده از سماق به این صورت عمل کنید که مقداری از سماق را در آب بریزد و روی حرارت بگذارید تا بجوشد. بگذارید آنقدر روی شعله باقی بماند تا کاملا غلیظ شود و سپس از روی حرارت برداشته و پس از سرد شدن با آب آن را استنشاق کنید. همچنین می‌توانید محصول به دست آمده را روی پیشانی و بینی بمالید و ماساژ دهید.

آبغوره

استفاده از آبغوره نیز روش درمانی خانگی و سنتی است که در هنگام بروز خونریزی بینی به شما عزیزان پیشنهاد می‌شود. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که مقداری از قوره را در ظرفی بریزید و بکوبید تا له شود. حالا آب به دست آمده از آن را با کمک پنبه یا قطره چکان در حفره‌های بینی بچکانید تا خونریزی برطرف شود.

فلفل کاین

استفاده از فلفل کاین نیز در هنگام خون دماغ شدن بسیار توصیه می‌شود. فلفل کاین همانند یک محرک سلولی عمل می‌کند و باعث تنظیم فشار خون می‌شود به این معنا که  فشار از ناحیه‌ای که دچار خونریزی شده است کم شده و انعقاد خون رخ می‌دهد. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که مقدار یک قاشق چایخوری از پودر این فلفل را در یک فنجانی که حاوی آب گرم است بریزید و هم بزنید و سپس آن را میل کنید. این عمل باعث سرعت بخشیدن به بهبود این عارضه می‌گردد. کسانی که دچار عارضه خونریزی بینی هستند می‌توانند از کپسول کاین به مقدار سه بار در روز مصرف کنند. لازم به تذکر است که برای اطلاع صحیح از مصرف دوز مناسب حتما با پزشک مصرف کنید. روش دیگر نیز به این صورت است که می‌توانید از این فلفل در غذاهای روزمره‌ی خود به طور منظم استفاده کنید.

آب نمک

یکی از عوامل خون دماغ شدن در فصل سرما، خشکی داخل غشای بینی است. برای رفع چنین مشکلی از آب شور که خاصیت نرم و مرطوب کنندگی برای غشای خشک داخل بینی دارد، استفاده می‌شود. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که به ظرفی که حاوی نصف فنجان آب است، اندکی نمک اضافه کنید و خوب هم بزنید تا مخلوط شوند آنگاه این محلول را با استفاده از یک تکه پنبه یا قطره چکان درون حفره‌های بینی بریزید تا خونریزی بند آید. این روش درمانی را در طول روز دو تا سه مرتبه تکرار کنید تا خشکی بینی در فصل زمستان که عامل خونریزی بینی است برطرف شود.

گزنه

استفاده از گیاه گزنه نیز برای درمان خون دماغ شدن بسیار مفید است. این گیاه دارای خواص قابضی است و با لخته کردن خون، از خون دماغ شدن جلوگیری می‌کند. این گیاه با تقویت مویرگ‌ها برای درمان آلرژی‌هایی که باعث خون دماغ شدن می‌شود،بسیار موثر است. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که گزنه را به خوبی بکوبید تا له شود و آب آن را به کمک قطره چکان یا پنبه به داخل حفره‌های بینی بریزید. این روش به سرعت خونریزی را متوقف می‌کند. روشی دیگر به این صورت است که برگهای گزنه را خشک کنید و سپس در آسیاب پودر کنید حالا فقط کافی است که در هنگام خون دماغ شدن عطر این برگهای خشک و پودر شده‌ی گزنه را استنشاق کنید. این روش نیز کمک شایانی به متوقف کردن خونریزی بینی می‌کند. افرادی که در طول فصول سرما و ماههای خشک، دچار عارضه خون دماغ می‌شوند کافیست در طول روز یک تا دو فنجان چای گزنه بنوشند. برای تهیه این چای مقداری از برگهای تازه گزنه را در یک لیوان آب در حال جوش بریزید و بگذارید به مدت پنج الی ده دقیقه روی حرارت ملایم بجوشد و پس از گذشت این مدت زمان آن را از روی شعله بردارید و پس از سرد شدن آن را نوش‌جان کنید.

ریحان

یکی از گیاهانی که برای درمان خانگی و سنتی خون دماغ شدن بسیار مفید و موثر است، گیاه ریحان مقدس است. این گیاه با خواص شگفت‌انگیز خود باعث تسکین اعصاب فرد مبتلا به خون دماغ می‌شود. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که مقداری از برگهای تازه ریحان را بشویید و بجوید این کار باعث متوقف شدن خونریزی بینی می‌شود. روشی دیگر نیز به این صورت است که مقداری از برگهای تازه ریحان را خرد کرده و بکوبید تا به خوبی له شود و آنگاه آب به دست آمده از آن را با یک تکه پنبه یا به کمک قطره چکان در حفره‌های بینی بچکانید. این عمل نیز خونریزی را متوقف می‌کند.

وازلین

یکی دیگر از روشهای خانگی و سنتی برای درمان خون دماغی که به دلیل خشکی هوا در طول فصول سرد سال است، استفاده از وازلین است. وازلین به دلیل اینکه بسیار چسبناک و مرطوب است منافذ بینی را تحریک نخواهد کرد. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که مقداری از وازلین را داخل حفره‌های بینی بمالید. این عمل را روزانه چندین مرتبه تکرار کنید تا رطوبت از دست رفته باز گردد. لازم به تذکر است که از مصرف بی‌رویه وازلین خودداری کنید تا از خطر ورود آن به بدن از طریق بینی از بین برود.

سیب

یکی از روشهای مهم خانگی و سنتی برای درمان خونریزی بینی استفاده از این میوه خوشمزه و پرخاصیت یعنی سیب است. هنگامی خون دماغ شدید است و به مرور تکرار می‌شود بایستی سیب را در برنامه غذایی خود بگنجاند و در طول روز چندین عدد سیب میل شود. در روایات نیز برای درمان خونریزی بینی بسیار به خوردن سیب توصیه شده است. چنانچه امام صادق (ع ) به فردی که برادرش دچار خونریزی شدید بود فرمودند: به برادرت سیب بخوران. آن شخص نیز به توصیه امام به براد خود سیب داد و خونریزی او متوقف شد.

آب انار ترش

یکی دیگر از روشهای درمانی خانگی و سنتی برای متوقف کردن خونریزی بینی استفاده از آب انار ترش است به این صورت که مقداری از دانه‌های انار را در ظرفی که حاوی آب در حال جوش است بریزید و بگذارید روی حرارت ملایم بجوشد تا غلیظ شود و سپس آن را از روی شعله بردارید و پس از سرد شدن از صافی عبور دهید و حالا اندکی به آن عسل اضافه کنید و با قطره چکان در حفره‌های بینی بریزید. این روش برای خونریزی که ناشی از زخم‌های داخلی بینی است بسیار مفید است.

شکوفه زردآلو

یکی دیگر از روشهای خانگی و سنتی برای درمان خونریزی بینی استفاده از شکوفه زردآلو است. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که مقداری از شکوفه‌های زردآلو را بجوشانید و بگذارید تا غلیظ شود و سپس از روی حرارت برداشته و پس از سرد شدن آن را از صافی عبور دهید و آن را به کمک قطره چکان در حفره‌های بینی بچکانید. این کار کمک شایانی به متوقف شدن خونریزی بینی می‌شود.

سیر و دارچین

یکی از ترکیباتی که برای متوقف کردن خونریزی بینی به صورت خانگی و سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و بسیار مفید است، ترکیب سیر و دارچین است. سیر را بکوبید تا له شود و اندکی دارچین به آن اضافه کنید و در روز میل کنید تا خونریزی متوقف شود.

نعناع

یکی از روشهای درمانی و خانگی برای درمان خونریزی بینی استفاده از گیاه نعناع است. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که مقداری از برگهای تازه نعناع را در آب بجوشانید و بگذارید آنقدر روی حرارت باقی بماند تا غلیظ شود و سپس از روی حرارت بردارید و پس از عبور دادن از صافی آن را به کمک قطره چکان یا یک تکه پنبه در داخل حفره‌های بینی بچکانید. این روش کمک شایانی به متوقف کردن خونریزی می‌کند.

پیاز

یکی دیگر از روشهای خانگی و طبیعی برای متوقف کردن خون دماغ استفاده از پیاز است. برای استفاده از این روش یک عدد پیاز را رنده کنید و آب آن را بگیرید و به آن اندکی سرکه اضافه کنید و یک تا دو قطره از این محلول را در حفره‌های بینی بچکانید تا خونریزی متوقف شود.

گلاب

استفاده از گلاب نیز یک روش خانگی و سنتی برای درمان خون دماغ است. به این صورت عمل کنید که مقداری از گلاب را با اندکی سرکه مخلوط کنید و دو تا سه قطره از آن را در حفره‌های بینی بچکانید تا خونریزی متوقف شود.

 

 

 

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.