خانه طب سنتی درمان رودل کردن یا سوء هاضمه با روش‌های طب سنتی

درمان رودل کردن یا سوء هاضمه با روش‌های طب سنتی

توسط kakooti
درمان رودل کردن یا سوء هاضمه با روش‌های طب سنتی

رودل کردن حالتی است که در  بالای شکم احساس می‌شود. رودل کردن که سوء هاضمه نیز نامیده می‌شود به دلایل گوناگونی ایجاد می‌شود. از علائم این ناراحتی آروغ زدن، سوزش معده، نفخ کردن، دردهای شکمی، مزه‌ی اسیدی در دهان، غرغر کردن یا سروصدای بیش از حد معده، ناراحتی معده و حالت تهوع است. 

اما علت رودل کردن چیست و چه چیزهایی باعث ایجاد این ناراحتی در افراد می‌شود؟

وجود چندین بیماری در بدن خود را با علائم سوء هاضمه نشان می‌دهند. اغلب رودل کردن به دلیل بیماری ‌های گوارشی است. اما بیماری‌های که باعث رودل کردن می‌شوند عبارتند از:

زخم معده و اثنی عشر، بازگشت اسید معده به مری، ملتهب شدن مری، فتق هیاتال، سنگ کیسه صفرا، بارداری و به خصوص اواخر آن، پانکراس حاد یا مزمن، سندروم روده‌ی تحریک پذیر، تخلیه نشدن منظم معده، برخی از حساسیت‌های غذایی مانند تحمل نکردن لاکتوز، بیماری‌های قلبی، سکته قلبی، بیماری‎‌های تیروئید، افسردگی و گاهی اوقات نیز سرطان معده.

از عوامل دیگری که باعث ایجاد سوء هاضمه یا رودل کردن می‌شوند شامل:

مصرف غذاهای پرچرب و پر ادویه، به سرعت غذا خوردن، خوردن حجم زیاد مواد غذایی، بیش از حد الکل مصرف کردن، اضطراب و استرس، مصرف کافئین و بعد از غذا خوردن به سرعت ورزش کردن.

برای درمان رودل کردن روشها و راههای متنوعی وجود دارد که ما در این مقاله به معرفی چندین راه خانگی و گیاهی می‌پردازیم و امیدواریم مورد استفاده‌ی شما عزیزان قرار گیرد. پس با ما همراه باشید.

سرکه سیب

توصیه‌ی طب سنتی برای درمان خانگی و طبیعی رودل کردن، مصرف سرکه سیب است. شما عزیزانی که از این ناراحتی رنج می‌برید برای انجام این روش درمانی به این صورت عمل کنید که مقدار یک قاشق غذاخوری از سرکه سیب طبیعی و تصفیه نشده را در یک فنجان حاوی آب بریزید و به آن یک قاشق چایخوری عسل اضافه کنید و نوش جان کنید. این محلول به دست آمده را روزانه دو تا سه مرتبه مصرف کنید تا بهبودی کامل حاصل شود. لازم به تذکر است که برای استفاده از سرکه سیب به صورت رقیق شده استفاده کنید زیرا سرکه سیب غلیظ باعث سوزش معده می‌شود.

چای نعنا فلفلی

یکی از چای‌های بسیار مفید که به صورت خانگی و طبیعی برای درمان رودل کردن مورد استفاده قرار می‌گیرد، چای نعنا فلفلی است. برای تهیه این چای به این صورت عمل کنید که مقداری از نعنا فلفلی خشک شده را در لیوان آب جوش بریزید و دربی روی آن بگذارید تا دم بکشد و سپس آن را میل کنید. این چای را بعد از هر وعده‌ی غذایی میل کنید تا بهبودی حاصل شود. همیشه مقداری از نعنا فلفلی خشک شده را همراه خود داشته باشید تا در صورت لزوم از آن استفاده کنید.

چای بابونه

از دیگر چای‌های خانگی که طب سنتی به شما عزیزان توصیه می‌کند برای درمان خانگی و طبیعی رودل کردن از آن استفاده کنید، چای بابونه است. این چای اسید دستگاه گوارش را کاهش می‌دهد و ناراحتی روده را از بین می‌برد. همچنین بابونه ضد التهاب است و درد را تسکین می‌دهد. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که مقداری از بابونه‌ی خشک شده را در ظرفی که حاوی آب جوش است بریزید و دربی روی آن بگذارید تا دم بکشد. پس از دم کشیدن آن را از صافی عبور دهید و نوش جان کنید. در صورت دلخواه می‌توانید مقداری عسل را نیز به این چای اضافه کنید. این چای را می‌توانید هر زمانی که لازم بود مصرف کنید و از نتایج اثربخش آن بهره ببرید.

زنجبیل

زنجبیل نیز از دیگر گیاهانی است که در طب سنتی از آن برای درمان خانگی و طبیعی رودل کردن و سوء هاضمه استفاده می‌شود. زنجبیل اسید معده را کاهش می‌دهد. برای استفاده کردن از این روش به این صورت عمل کنید که مقداری از زنجبیل تازه را در ظرفی که حاوی آب در حال جوش است بریزید و اجازه دهید روی حرارت بسیار ملایم اندکی بماند تا دم بکشد و پس از دم کشیدن و از صافی عبور دادن آن را میل کنید. این چای دلپذیر را در صورت رودل کردن میل کنید و از خواص بی‌نظیر آن بهره ببرید.

تخم رازیانه

یکی از روشهای طبیعی و خانگی برای درمان رودل کردن و سوء هاضمه استفاده از تخم گیاه رازیانه است. این گیاه ضد اسپاسم است و حالت تهوع و نفخ شکمی را از بین می‌برد. برای تهیه این چای به این صورت عمل کنید که مقدار نصف قاشق چایخوری از تخم رازیانه را در یک لیوان آب جوش بریزید و دربی روی آن بگذارید تا به خوبی دم بکشد. پس از دم کشیدن آن را از صافی عبور دهید و چای را نوش جان کنید. این چای را هرگاه دچار رودل شدید مصرف کنید. 

جوش‌شیرین

طب سنتی به شما عزیزانی که از مشکل سوء هاضمه و رودل کردن رنج می‌برید، توصیه می‌کند از روش درمانی طبیعی و خانگی با جوش‌شیرین استفاده کنید. جوش‌شیرین اسید معده را از بین می‎برد، نفخ و گاز بعد از خوردن غذا را بهبود می‌بخشد. برای استفاده از جوش‌شیرین برای درمان سوء هاضمه به این صورت عمل کنید که مقدار نصف قاشق چایخوری جوش‌شیرین را در ظرفی که حاوی ۱۲۰ میلی لیتر آب گرم است اضافه کنید و پس از هم زدن بنوشید. لازم به تذکر است که این ماده به طور کلی غیرسمی است اما در مصرف آن جانب احتیاط را رعایت کنید زیرا مصرف بیش از حد آن باعث یبوست، اسهال، استفراغ و گرفتگی عضلات می‌شود.

آویشن

آویشن نیز از دیگر گیاهانی است که در طبی سنتی مصرف آن برای درمان رودل کردن و سوء هاضمه بسیار مفید است. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که مقداری از تخم آویشن و زنجبیل خشک شده را در آسیاب بریزید تا پودر شوند. حالا مقدار یک قاشق چایخوری از این پودر و اندکی فلفل سیاه را به یک لیوان آب نیمه گرم اضافه کنید و پس از هم زدن آن را نوش جان کنید. برای گرفتن نتایج مطلوب این نوشیدنی را برای مدت چند وقت و روزانه یک تا دو مرتبه مصرف کنید. روشی دیگر نیز به این صورت است که جویدن چندبار در روز تخم آویشن مشکل رودل را برطرف خواهد کرد. 

زیره

از دیگر روشهای سنتی و خانگی به جهت درمان رودل کردن و سوء هاضمه استفاده از گیاه زیره است. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که مقدار یک قاشق چایخوری از پودر زیره بوداده شده را در یک لیوان آب جوش بریزید و دربی روی آن بگذارید تا دم بکشد و سپس آن را نوش جان کنید. این دمنوش را می‌توانید روزی چند بار مصرف کنید. اگر دچار سنگینی معده هستید به این صورت عمل کنید که مقدار یک قاشق چایخوری از زیره را در یک لیوان شیر گرم کم‌چرب بریزید و اندکی فلفل سیاه به آن اضافه کنید و دربی روی آن بگذارید و پس از چند دقیقه میل کنید. این نوشیدنی را به مدت چند روز و روزانه دو تا سه فنجان مصرف کنید تا سنگینی معده برطرف گردد. 

گشنیز

گیاه گشنیز نیز در طب سنتی برای درمان رودل کردن و سوء هاضمه مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای استفاده از گشنیز در این روش به این صورت عمل کنید که مقداری از تخم گشنیز را در آسیاب بریزید تا پودر شود و سپس مقدار یک قاشق چایخوری از این پودر را در ظرفی که حاوی شیر کم‌چرب در حال جوش است بریزید و بگذارید روی حرارت بسیار ملایم کمی بجوشد و سپس از روی حرارت برداشته و پس از اندکی سرد شدن نوش جان کنید. این نوشیدنی را روزانه یک تا دو فنجان میل کنید و شاهد اثرات نتایج بخش آن باشید. شما عزیزان برای کاهش اسید معده نیز می‌توانید به این صورت عمل کنید که آب برگهای تازه‌ی گشنیز را بگیرید و مقدار یک قاشق چایخوری از آن را در لیوان شیر نیمه گرم بریزید و میل کنید. این نوشیدنی را دو تا سه مرتبه در روز میل کنید تا اسید معده کاهش یابد.

ریحان

از دیگر گیاهان مفید برای درمان طبیعی و خانگی رودل کردن و سوء هاضمه، ریحان است. برای تهیه چای ریحان به این صورت عمل کنید که مقدار یک قاشق چایخوری از برگهای ریحان را در یک لیوان آب جوش بریزید و دربی روی آن بگذارید و اجازه دهید کمی بماند تا به خوبی دم بکشد سپس آن را از صافی عبور دهید و نوش جان کنید. این چای خوش طعم را روزانه دو الی سه فنجان مصرف کنید تا بهبودی کامل حاصل شود. همچنین می‌توانید به این صورت عمل کنید که مقدار شش عدد از برگهای گیاه ریحان را به همراه یک چهارم قاشق چایخوری نمک دریا و اندکی پودر فلفل مخلوط کنید و سپس به آن دو تا سه قاشق غذاخوری ماست کم‌چرب نیز به آن اضافه کنید و پس از همزدن میل کنید. این ترکیب را روزانه دو تا سه بار مصرف کنید تا نتایج دلخواه حاصل شود. 

بادرنجویه

از دیگر گیاهان مفید که برای درمان سوء هاضمه و رودل کردن در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، گیاه بادرنجویه است. این گیاه درد معده را کاهش، اسهال، گازهای روده‌ای و نفخ معده را از بین می‌برد. برای استفاده از این گیاه به این صورت عمل کنید که مقداری از این گیاه را در ظرفی که حاوی آب در حال جوش است بریزید و اجازه دهید به مدت سه الی پنج دقیقه روی حرارت ملایم بجوشد و پس از گذشت این مدت زمان آن را از روی حرارت بردارید و از صافی عبور دهید و نوش جان کنید. این نوشیدنی را به مدت چند وقت و روزانه یک فنجان مصرف کنید و از اثرات نویدبخش آن بهره ببرید.

زردچوبه

گیاه زردچوبه نیز برای اسهال، درد معده، گازهای روده‌ای و نفخ معده بسیار مناسب است. شما می‌توانید از چوب زردچوبه جای تهیه کنید و روزانه یک فنجان میل کنید و مشکلات خود را با این روش آسان و ارزان برطرف کنید. برای تهیه این چای به این صورت عمل کنید که مقداری از چوب زردچوبه را در یک لیوان آب جوش بریزید و دربی روی آن بگذارید و اجازه دهید تا به مدت سه الی هفت دقیقه دم بکشد و سپس آن را نوش جان کنید. همچنین می‌توانید از پودر زردچوبه در غذاهای روزانه‌ی خود استفاده کنید و مشکلات سوء هاضمه را برطرف کنید.

برگ کنگر

طب سنتی به شما عزیزانی که از مشکل رودل کردن و سوء هاضمه رنج می‌برید توصیه می‌کند از روش درمانی خانگی و طبیعی برگ کنگر استفاده کنید. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که مقداری از برگ کنگر تازه یا خشک شده را در ظرفی که حاوی آب در حال جوش است بریزید و اجازه دهید به مدت سه الی پنج دقیقه روی حرارت ملایم بجوشد و پس از گذشت این مدت زمان آن را از روی شعله بردارید و پس از عبور دادن از صافی آن را میل کنید. این دمنوش را به مدت چند وقت و روزانه یک الی دو مرتبه مصرف کنید تا بهبودی حاصل شود.

فلفل هندی

یکی از ادویه‌جات مفید برای درمان رودل کردن و سوء هاضمه فلفل هندی است. فلفل هندی برخلاف ادویه‌جات تند دیگر برای رفع نفخ، درد و حالت تهوع بسیار مناسب است. برای استفاده از این روش مقدار یک قاشق چایخوری از فلفل هندی را در یک لیوان آب در حال جوش بریزید و پس از هم زدن آن را بنوشید. لازم به تذکر است که در مصرف این گیاه برای خانم‌های باردار و شیرده و افرادی که دارو مصرف می‌کنند، جانب احتیاط رعایت شود.

سیب

 طب سنتی به شما عزیزان توصیه می‌کند برای درمان سوء هاضمه و رودل کردن از میوه‌ی پرخاصیت و خوشمزه‌ی سیب استفاده کنید. از سیب می‌تونید به صورت چای و هم در دسرها استفاده کنید. برای تهیه این چای به این صورت عمل کنید که یک عدد سیب را خرد کنید و تمام محتویات آن را در ظرفی که حاوی آب در حال جوش است بریزید و اجازه دهید به مدت پنج الی ده دقیقه روی حرارت ملایم به خوبی دم بکشد. پس از گذشت این مدت زمان از صافی عبور دهید و آن را نوش جان کنید. این چای دلپذیر را روزانه یک تا دو فنجان میل کنید و شاهد اثرات نتایج بخش آن باشید. 

 

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.