خانه طب سنتی درمان ریزش مو در زنان با کمک راهکارهای طب سنتی

درمان ریزش مو در زنان با کمک راهکارهای طب سنتی

توسط kakooti

موهای حنایی و بافته‌شده‌ی مادربزرگ‌هایمان و یا بزرگان فامیل یادآور خاطرات شیرین کودکی همه‌ی ما است. قدیمی‌ترها معتقد بودند که استفاده از حنا و گیاهان دارویی برای درخشندگی و تقویت موی سر بسیار مؤثر است؛ بنابراین داشتن موهای زیبا و پرپشت یکی از خواسته‌های همیشگی همه‌ی ما بوده است. در این بین، یکی از مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد، ریزش مو می‌باشد که علاوه بر مردان، بسیاری از زنان نیز از آن رنج می‌برند. ما در فروشگاه اینترنتی کاکوتی به شما توصیه می‌کنیم که برای درمان ریزش موی خود از داروهای شیمیایی فاصله گرفته و سراغ روش‌های طب سنتی بروید؛ به این دلیل که گیاهان مختلفی برای تقویت موی سر و جلوگیری از ریزش مو وجود دارد که علاوه بر خواص مفید آن بر موی سر، ترکیبات شیمیایی و ضررهای این دسته از شامپوها و داروها را ندارد.

 دلایل ریزش مو

عوامل بسیاری برای ریزش مو در زنان وجود دارد. توصیه ما به شما انجام آزمایش‌های مربوط به علل ریزش مو می‌باشد تا پس از بررسی، درمان مناسب را انجام دهید. در مطلب زیر سعی کرده‌ایم که برخی این موارد را بررسی کنیم.

-وراثت: یکی از دلایل اثرگذار در ریزش مو در زنان به شمار می‌رود. در این مدل، سرعت ریزش موها زیاد و حجم موها کم می‌شود. این نوع ریزش مو در سنین مختلف دیده می‌شود.

-مشکلات هورمونی: زمانی که هورمون مردانه و یا تستوسترون به مقدار زیاد و خارج از حد طبیعی ترشح شود، باعث مشکلاتی نظیر ریزش مو و رویش موهای زائد در صورت، دست و سایر نقاط بدن می‌گردد.

-هورمون کورتیزول: هورمون استرس که بانام هورمون کورتیزول شناخته می‌شود، یکی از دلایل ریزش مو در زنان می‌باشد. زمانی که این هورمون از حد طبیعی خود خارج‌شده و زیاد گردد منجر به مشکلاتی در بدن ازجمله ریزش مو و عصبانیت و پرخاشگری می‌شود.

-کم‌کاری تیروئید: این هورمون که نقش بسزایی در سلامت پوست و مو شما دارد، با برهم خوردن تعادل آن نیز مشکلاتی را به همراه دارد. ازدیاد وزن، خستگی مفرط و ریزش مو ازجمله علائم کم‌کاری این غده می‌باشد.

-استرس: استرس و فشارهای عصبی یکی از عوامل مؤثر ریزش مو در شما می‌باشد؛ بنابراین قبل از هر چیزی سعی کنید که در تمام مراحل زندگی آرامش داشته باشید.

زایمان: به علت تغییرات هورمونی زنان در این دوران، ریزش مو در بارداری یک مسئله عادی و موقتی می‌باشد که با وضع حمل، رشد موهای شما به حالت اولیه خود بازمی‌گردد؛ بنابراین جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

-برخی داروهای خاص: مصرف برخی داروهای خاص نظیر لووتیروکسین (داروی تیروئید)، متفورمین (داروی دیابت)، قرص‌های ضدبارداری از قبیل ال‌دی، داروهای شیمیایی برای درمان آکنه مانند راکوتان، داروهای کاهنده کلسترول مانند کلوفیبرات جم فیبروزیل، داروهای کاهنده فشارخون، آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای ضد قارچ، داروهای ضدافسردگی از قبیل پروزاک، پاکسیل (پاروکستین)، کلومیپرامین و ایمی پرامین باعث ریزش مو در زنان می‌شود.

-کم‌خونی: فقر آهن، کمبود پروتئین، اسیدفولیک، ویتامین B12 و B6 ازجمله دلایل کم‌خونی در زنان می‌باشد که منجر به ریزش مو می‌شود. به این دلیل که خون و مواد مغذی به مقدار کافی به ریشه‌ی مو نرسیده و باعث ضعیف شدن ریشه‌ی مو و درنهایت ریزش آن می‌شود.

تالاسمی مینور: این بیماری ژنتیکی، منجر به عدم خون‌سازی صحیح در بدن و ازدیاد آهن می‌شود؛ بنابراین در بسیاری از موارد ریزش مو در این بیماران به‌عنوان یک مشکل همیشگی وجود دارد.

-کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی: کمبود برخی ویتامین‌ها نظیر روی، منیزیم، کلسیم، ید و ویتامین‌های D و E منجر به ریزش مو می‌شود؛ بنابراین باید ابتدا آزمایش‌های مربوطه را انجام داده و بعد از بررسی توسط پزشک، مکمل‌های غذایی را مصرف کنید.

درمان ریزش مو در طب سنتی یا به‌صورت موضعی و یا به‌صورت درمان خوراکی صورت می‌گیرد. طب سنتی معتقد است که تولید مو در شما بستگی به عوامل درونی دارد؛ بنابراین تا مزاج شما معتدل و سالم نشود، موی جدیدی تولید نمی‌شود. ازاین‌رو در کنار درمان موضعی، درمان خوراکی نیز بسیار مؤثر است.

درمان ریزش مو زنان با برخی گیاهان مفید در طب سنتی

روش‌های بسیاری جهت جلوگیری از ریزش مو و افزایش روند رویش آن در طب سنتی وجود دارد. باوجوداینکه این روش‌ها زمان‌بر بوده، اما تأثیرگذاری آن نسبت به روش‌های طب مدرن بسیار بیشتر است. در مطلب زیر برخی از این روش‌ها را ازنظر گذرانده‌ایم که به‌وسیله‌ی آن، موهای شاداب و پرپشتی را برای شما به ارمغان بیاورد:

هلیله سیاه: این گیاه که معروف به اکسیر طول عمر است مانع از ریزش مو در شما می‌شود. برای درمان کافی است یک‌دانه از هلیله کابلی را زیر زبان گذاشته و مانند آب‌نبات مصرف کنید و یا اینکه روغن آن را قبل از حمام، بر روی موهای خود مالیده و سپس بشویید.

-روغن جوجوبا: یکی از درمان‌های طبیعی برای ریزش موی سر شما، استفاده از روغن جوجوبا می‌باشد. این روغن با مرطوب کردن موهای شما و بازسازی سریع سلول‌های مو، به سالم‌تر ماندن و قوی‌تر شدن موهای شما کمک بسزایی می‌کند. برای درمان کافی است، ریشه‌ی موهای خود را با استفاده از این روغن ماساژ دهید. سپس بعد از پانزده دقیقه موی سر خود را بشویید.

-آلوئه‌ورا: برای درمان ریزش موی سر خود از خاصیت شگفت‌انگیز گیاه آلو‌ئه‌ورا بهره ببرید. این گیاه با درمان پوست آسیب‌دیده سر شما و برطرف کردن چربی پوست، محیطی سالم جهت رشد سلول‌های مو را ایجاد می‌کند. برای درمان کافی است ژل طبیعی این گیاه را مستقیم بر روی پوست سر خود قرار دهید. پیشنهاد ما به شما، خریداری ژل طبیعی آلو‌ئه‌ورا از فروشگاه اینترنتی کاکوتی می‌باشد.

-ریشه شیرین‌بیان: یکی از دلایل ریزش موی سر شما، عدم تقویت فولیکول‌های مو می‌باشد. ریشه‌ی شیرین‌بیان با کاهش خشکی و تحریک پوست سر شما، به‌عنوان یکی از درمان‌های طبیعی برای ریزش موی سر به شمار می‌رود. برای استفاده مؤثر از این درمان خانگی، تنها کافی است مقداری از این گیاه را به پوست سرتان بزنید و یا چای شیرین‌بیان را بنوشید. شما می‌توانید این گیاه را از فروشگاه کاکوتی خریداری کنید.

-آب پیاز: یکی از راه‌های طبیعی برای جلوگیری از ریزش مو سرتان، استفاده از خواص طبیعی پیاز می‌باشد. برای درمان کافی است یکی از دستورات زیر را اجرا کنید:

-آب پیاز را گرفته و ریشه و ساقه‌ی موهای خود را با آن ماساژ دهید. بعد از ۳۰ الی ۴۵ دقیقه موهای خود را با آب بشویید. این کار را هفته‌ای یک‌بار انجام دهید.

– آب پیاز را با روغن نارگیل و چند قطره روغن‌زیتون مخلوط‌کنید. سپس پوست سر خود را با آن ماساژ دهید. بعد از یک الی دو ساعت پوست سر خود را بشویید. این کار را یک‌بار در طول هفته انجام دهید.

-۲ قاشق غذاخوری آب پیاز را با ۱ قاشق غذاخوری عسل مخلوط‌کنید. سپس موی سر خود را با آن ماساژ دهید. بعد از ۱۵ دقیقه سر خود را بشویید. این کار را یک‌بار در طول هفته انجام دهید.

توجه به این نکته ضروری است که در صورت حساسیت به پیاز از انجام آن خودداری کنید زیرا پیاز می‌تواند حساسیت پوستی شمارا تشدید کند.

روغن رزماری: برای رشد موی سر خود از روغن محرک رزماری استفاده کنید. این روغن را می‌توانید به‌صورت اینترنتی از فروشگاه کاکوتی سفارش دهید.

-سیر: همانند پیاز، این ماده نیز سرشار از مواد معدنی و ویتامین می‌باشد که از ریزش موی سر شما جلوگیری می‌کند. برای درمان می‌توانید از ژل سیر استفاده کنید و یا اینکه عسل و سیر را باهم مخلوط کرده و سر خود را با آن ماساژ دهید.

-نارگیل: اگر ریزش موی سر شما ناشی از خشکی باشد، می‌توانید از خاصیت این داروی طبیعی استفاده کنید. به‌طوری‌که هرروز به مدت ده دقیقه ریشه‌ی موی خود را به روغن نارگیل یا شیر نارگیل آغشته کنید.

-سرکه سیب: برای جلوگیری از ریزش مو سر خود از معجزه‌ی سرکه‌ی سیب بهره ببرید. این سرکه با باز کردن منافذ پوست سر و رشد مجدد موهای شما، تأثیر شگفت‌انگیزی بر روی موهای شما می‌گذارد. شما می‌توانید این سرکه را به‌صورت طبیعی از فروشگاه اینترنتی کاکوتی تهیه کنید.

فلفل هندی: برای متوقف کردن ریزش مو و تحریک گردش خون در پوست سرتان، فلفل هندی را امتحان کنید.

-تخم‌مرغ: تخم‌مرغ با دارا بودن پروتئین، برای رشد مو بسیار مفید است. برای درمان کافی است یک عدد تخم‌مرغ را با یک قاشق غذاخوری روغن‌زیتون مخلوط‌کنید. بعد از شستن موهای خود این ترکیب را به موهای خود زده و بعد از ۱۰ دقیقه استحمام کنید.

عسل: برای جلوگیری از ریزش مو، از خاصیت عسل بهره ببرید. قند موجود در این ماده طبیعی، آب مو شمارا نگه‌داشته و موی سر شمارا پرپشت می‌کند. برای درمان کافی است به صورت زیر عمل کنید:

-مقداری عسل را با روغن‌زیتون مخلوط کرده و نیم ساعت بر روی‌ موی خود قرار دهید. سپس استحمام کنید.

-مقداری عسل را به همراه روغن بادام تلخ مخلوط کرده و روی سرتان بمالید. سپس استحمام کنید.

مصطکی: یکی از درمان‌های ریزش مو که در طب سنتی به آن تأکید شده است، استفاده از گیاه مصطکی می‌باشد. این گیاه با طبیعت گرم و خشک خود، محلل و مقوی موهای شما می‌باشد. برای استفاده از خاصیت این گیاه، پودر مصطکی را با مورد یا حنا مخلوط کرده و بر روی سر خود قرار دهید.

-حنا: برای درمان ریزش مو خود از معجزه حنا استفاده کنید. برگ‌های این گیاه با خاصیت تقویت‌کنندگی مو، ریشه مو شمارا سفت کرده و از ریزش آن جلوگیری می‌کند. برای بهره بردن از خاصیت این گیاه، به‌صورت زیر عمل کنید:

-از این گیاه به‌صورت موضعی و همراه با مواد دیگری نظیر روغن بنفشه، روغن بادام یا روغن‌زیتون استفاده کنید.

-۵۰ گرم حنا به همراه ۱۵۰ گرم سدر و ۱۵۰ گرم مورد را ترکیب کرده و بر روی سر خود قرار دهید. ترکیب این سه مواد برای جلوگیری از ریزش مو و التهاب ناشی از آن بسیار مؤثر است.

-ترکیب عسل و حنا، اثر دهی بسیار بالایی دارد و برای درمان ریزش مو شما به‌صورت خارق‌العاده عمل می‌کند.

-مورد: یکی از گیاهانی که در طب سنتی برای جلوگیری از ریزش مو استفاده می‌شود، گیاه دانه مورد می‌باشد. برای استفاده از این گیاه می‌توان به یکی از صورت‌های زیر استفاده کرد:

-دانه‌های مورد را پودر کرده و داخل روغن کنجد بریزید. سپس این خمیر را تا چند ساعت به‌صورت موضعی بر روی سر خود بمالید و بعد استحمام کنید.

-روغن مورد را به همراه حنا مخلوط کرده و به‌صورت موضعی بر روی سر خود قرار دهید.

-چای سبز: در طب سنتی، چای سبز معمولاً به‌عنوان یک داروی طبیعی برای ریزش مو توصیه می‌شود.

-گل سرشور: اگر هنگام استفاده از صابون دچار ریزش مو می‌شوید، استفاده از نرم‌کننده طبیعی گل سرشور را به شما پیشنهاد می‌کنیم. برای استفاده کافی است گل سرشور را به‌صورت پودر کرده و با آب گرم به‌صورت خمیر درآورید. سپس به مدت ده دقیقه بر روی مو خود قرار دهید و با آب بشویید. استفاده از این نرم‌کننده، ریزش موی شمارا به حداقل می‌رساند و باعث پرپشتی موهای شما می‌شود.

-شنبلیله: برای درمان ریزش مو و تقویت موهای ریخته شده، استفاده از شنبلیله بسیار تأکید شده است. برای تأثیر سریع و رویش مجدد موهای خود به‌صورت زیر عمل کنید:

به مدت یک روز، یک فنجان تخم شنبلیله را در آب خیس کنید. سپس تخم شنبلیله را خمیر کرده و خمیر حاصل‌شده را بر روی موهای خود و ریشه مو بمالید. بعد از چهل دقیقه موهای خود را آبکشی کنید.

ترکیب آویشن و بابونه: این ترکیب با تقویت جریان خون شما، باعث تقویت رویش مو و پیشگیری از ریزش مو در شما می‌شود.

-روغن خراطین: برای تقویت و افزایش رشد موهای خود از خواص شگفت‌انگیز روغن خراطین بهره ببرید. جهت استفاده از خواص این روغن کافی است چند قطره روغن را بر روی کف سر خود زده و سپس سر خود را ماساژ دهید. بعد از ۱۲ ساعت استحمام کنید.

-مصرف جوانه گندم، سبوس برنج و نخودفرنگی برای تقویت رویش موی سر شما بسیار مؤثر است.

-اگر ریزش موی شما به سبب کمبود ویتامین B می‌باشد، مصرف پیاز نرگس، پیاز عنصل و سبزی‌هایی مانند تره، سیر و موسیر را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

سخن آخر

توجه به این نکته ضروری است که راهکارها و روش‌های گفته‌شده در بالا به‌هیچ‌عنوان جایگزین نسخه پزشک طب سنتی نمی‌باشد. درصورتی‌که ریزش موی شما بیش‌ازحد بوده و ناشی از بیماری خاص می‌باشد پیش از هر اقدامی با پزشک خود مشورت کنید.

 

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.