خانه دسته‌بندی نشده درمان سرخک با روش‌های طب سنتی

درمان سرخک با روش‌های طب سنتی

توسط kakooti
درمان سرخک با روش‌های طب سنتی

نوعی از عفونت دستگاه تنفسی که توسط ویروسی به نام پارامیکسوویروس به وجود می‌آید، سرخک است. این بیماری عموما در کودکان ایجاد می‌شود اما گاهی بزرگسالان نیز دچار این بیماری می‌شوند. افرادی که از نظر سیستم ایمنی ضعیف هستند بیشتر تحت تاثیر این بیماری قرار می‌گیرند. افرادی که از سیستم ایمنی ضعیفی برخوردار هستند، بدن آنها از ویتامین A کمتری برخوردار است.

سرخک در ابتدا با علائمی شبیه آنفلانزا یا سرماخوردگی خود را نشان می‌دهد و از علائم آن می‌توان به این موارد اشاره نمود: آبریزش چشم و بینی، التهاب ملتحمه، خستگی، سرفه، تب، راش روی صورت، گردن، پیشانی و پاها. عطسه، تحریک پذیری و بیزاری از نور شدید نیز از علائم دیگر این بیماری هستند.

برای درمان بیماری سرخک روشهای خانگی و طبیعی وجود دارد که در ادامه به معرفی بعضی از این روشها می‌پردازیم و امیدواریم مورد استفاده‌ی شما عزیزان قرار گیرد. پس ما را در این مقاله همراهی نمایید.

جو

یکی از روشهای درمانی خانگی و طبیعی سرخک استفاده از جو است. این گیاه سرشار از ویتامین سی و مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها است. این گیاه به دلیل داشتن روی زیاد باعث هر چه زودتر خوب شدن این بیماری می‌شود. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که مقدار یک فنجان از جو را در ظرفی که حاوی سه فنجان آب است بریزید و مخلوط کنید و سپس روی حرارت بگذارید تا آب آن نصف شود. و پس از رسیدن به این مرحله آن را از روی حرارت بردارید و پس از سرد شدن آن را از صافی عبور دهید. در صورت دلخواه می‌توانید به آن اندکی شکر یا نمک اضافه و نوش جان کنید. این روش درمانی را به مدت یک ماه و مقدار دو تا سه لیوان روزانه مصرف نمایید تا بهبودی کامل حاصل شود. این ترکیب سرفه ناشی از سرخک را برطرف می‌کند. روشی دیگر به این صورت است که به این نوشیدنی چند قطره روغن بادام اضافه کنید.

گل کالندولا

یکی دیگر از روشهای درمان خانگی و طبیعی سرخک، استفاده از گل کالندولا است. این گیاه سرشار از مواد معدنی است که بهبودی را سرعت می‌بخشد. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که در ظرفی سه لیوان آب بریزید و بگذارید تا به جوش آید و سپس به آن یک قاشق غذاخوری پودر این گیاه را اضافه کنید. حالا ظرف را از روی شعله برداشته و آن را از صافی عبور دهید. این نوشیدنی را تا زمان بهبودی کامل روزانه دو بار مصرف کنید. شما می‌توانید برای گرفتن نتیجه‌ی بهتر کمی روغن نعناع یا شکر به این نوشیدنی اضافه کنید.

دانه‌های تمرهندی و زردچوبه

استفاده از این روش درمانی نیز برای هر چه زودتر خوب شدن سرخک به شما عزیزان توصیه می‌شود. زردچوبه به دلیل دارا بودن خواص زیادی برای تعدادی از بیماری‎‌ها من جمله سرخک مفید است. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که یک لیوان شیر را در ظرفی بریزید و کمی آن را گرم کنید و به آن یک قاشق چایخوری پودر زردچوبه و عسل اضافه کنید و خوب هم بزنید. این ترکیب را به مدت یک ماه وروزانه دوبار مصرف کنید و شاهد اثرات نتایج بخش آن شوید.

همچنین شما می‌توانید دانه‌های تمر هندی را در آسیاب پودر کنید و آن را با مقدار مساوی از زردچوبه با یکدیگر مخلوط کنید. برای تاثیر پذیری این ترکیب آن را سه بار در روز و به مقدار ۳۵۰ تا ۴۲۵ گرم مصرف کنید.

سیر

یکی دیگر از گیاهان بسیار مفید که برای درمان خانگی و طبیعی سرخک به شما عزیزان توصیه می‌شود، سیر است. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که چند حبه سیر را له کنید و آن را با عسل مخلوط نمایید و روزانه آن را مصرف کنید تا بهبودی کامل حاصل شود. روشی دیگر به این صورت است که در ظرفی که حاوی یک لیوان آب در حال جوش است، گیاه دارویی سنبل‌الطیب و سیر اضافه کنید. پس از کمی جوشیدن روی حرارت ملایم آن را از روی شعله برداشته و آن را از صافی عبور دهید و سپس بنوشید. می‌توانید در صورت دلخواه برای طعم بهتر کمی به آن عسل اضافه کنید.

همچنین شما می‌توانید از روغن سیر نیز استفاده کنید به این صورت که کمی از آن را روی نواحی آسیب دیده بمالید و بگذارید به همین حالت باقی بماند. انجام مکرر و منظم این روش درمانی به بهبود سرخک سرعت می‌بخشد.

آبلیمو

استفاده از آبلیموی تازه نیز روش خانگی و سنتی دیگری است که برای درمان سرخک مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که آب چند عدد لیمو را بگیرید که حدود ۱۵الی ۲۵ میلی لیتر باشد و سپس آن را با آب مخلوط کنید و در روز چندین مرتبه این نوشیدنی را بنوشید. همچنین می‌توانید از آبلیموی تازه رویی نواحی آسیب دیده بمالید تا باعث کاهش خارش و تسکین آنها شود.

خیار چنبر تلخ و ریشه‌ی زردچوبه

استفاده از خیار چنبر تلخ و ریشه‌ی زردچوبه نیز روش خانگی و طبیعی دیگر برای درمان سرخک است. خیار چنبر تلخ سرشار از روی، ویتامین سی، آهن، پتاسیم و فیبر غذایی است که سیستم ایمنی بدن را افزایش می‌دهد. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که مقداری از ریشه‌ی زردچوبه را در زیر نور خورشید خشک کنید و آنگاه آن را با آسیاب پودر کرده و پس از گرفتن آب یک خیار چنبر تلخ، یک قاشق غذاخوری از آب خیار چنبر تلخ را با یک قاشق غذاخوری عسل و یک دوم قاشق چایخوری پودر زردچوبه را با یکدیگر مخلو کنید و این ترکیب را به مدت دو تا سه هفته و روزانه سه بار مصرف نمایید.

نارگیل

استفاده از آب نارگیل نیز روش خانگی و طبیعی دیگری برای سرخک است. آب نارگیل دارای مواد مغذی بسیاری است که مواد سمی را از بدن خارج می‌کند. برای استفاده از این روش درمانی شما باید از آب آن بنوشید که کمک شایانی به هر چه زودتر خوب شدن این بیماری می‌کند. همچنین می‌توانید از گوشت این میوه‌ی خوشمزه و پرخاصیت استفاده کنید زیرا سرشار از آنی اکسیدان‌ها می‌باشد.

آب پرتقال

یکی دیگر از روشهای درمانی خانگی و طبیعی سرخک، استفاده از آب پرتقال است. آب پرتقال سرشار از ویتامین سی است و چون فرد مبتلا به سرخک اشتهای خود را از دست می‌دهد بنابراین مصرف روزانه‌ی دو فنجان از آب پرتقال حس چشایی را تر و تازه می‌کند و باعث افزایش اشتها می‌شود. این آب میوه را مصرف کنید و شاهد اثرات نتایج بخش آن شوید.

کره

روشی دیگر برای درمان سرخک که به صورت خانگی و طبیعی انجام می‌گیرد، استفاده ا کره است. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که مقدار مساوی از کره و آب نبات شکری را با یکدیگر مخلوط کنید و صبح‌ها دو قاشق چایخوری از این ترکیب را نوش جان کنید و شاهد هر چه زودتر خوب شدن سرخک باشید.

آب آناناس

یکی دیگر از میوه‌های بسیار مفید برای درمان سرخک، آناناس است. این میوه دارای منگنز است و همچنین مقدار زیادی ویتامین B1. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که آب این میوه‌ی خوشمزه را بگیرید و روزانه دو تا سه بار مصرف کنید تا بهبودی خود را سرعت بخشید.

تخم شنبلیله

استفاده از تخم شنبلیله نیز برای درمان خانگی و طبیعی سرخک توصیه می‌شود. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که مقدار از تخم‌های شنبلیله را به مدت دو ساعت در آب خیس کنید و پس از گذشت این مدت زمان آن را از صافی عبور دهید و آب این ترکیب را هر نیم ساعت یکبار به مقدار سه قاشق چایخوری مصرف کنید تا بهبودی کامل حاصل شود.

آلوئه‌ورا

گیاه دیگری که برای درمان خانگی و طبیعی بیماری سرخک توصیه می‌شود، آلوئه‌ورا است. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که مقداری از ژل گیاه آلوئه‌ورا را روی نقاط آسیب دیده بمالید. استفاده از این ژل دارویی باعث کاهش خارش ناشی از سرخک می‌شود و از التهاب و قرمزی پوست می‌کاهد. استفاده از این روش درمانی یکی از ساده‌ترین و سریعترین راهها برای خلاص شدن از این بیماری است.

شیرین بیان

یکی دیگر از روشهای خانگی و طبیعی درمان سرخک، استفاده از شیرین بیان است. این گیاه دارای خاصیت ضد باکتری، ضد ویروسی و ضد قارچی است که برای درمان سرخک بسیار توصیه می‌شود. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که مقدار یک دوم قاشق غذاخوری عسل و یک دوم قاشق غذاخوری از پودر شیرین بیان را با یکدیگر مخلوط و به آن یک لیوان آب ولرم اضافه کنید و خوب هم بزنید و این ترکیب را در روز یکبار مصرف کنید تا گلو درد و سرفه‌های ناشی از بیملری سرخک از بین برود. روشی دیگر نیز به این صورت است که روزانه دو عدد آبنبات شیرین بیان بخورید.

برگ زیتون

استفاده از برگ زیتون نیز روش دیگری برای درمان سرخک است. برگ زیتون دارای خواص ضد ویروسی و ضد میکروبی است که باعث از بین ردن این بیماری می‌شود. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که مقداری از برگهای زیتون را بکوبید تا به صورت خمیر سفتی درآید. حالا خمیر حاصل شده را روی مناطق آسیب دیده بمالید و اجازه دهید به مدت نیم ساعت روی موضع باقی بماند و سپس آن را با آب نیمه گرم شستشو دهید و خشک کنید. این روش درمانی را به مدت دو هفته و روزانه یک تا دو مرتبه تکرار کنید تا بهبودی کامل حاصل شود. همچنین می‌توانید از روغن زیتون نیز استفاده کنید و آن را روی نقاط آسیب دیده بمالید.

برگ نعناع یا ریحان

یکی دیگر از روشهای خانگی و طبیعی برای درمان خانگی و طبیعی سرخک، استفاده از برگ گیاهان نعناع و ریحان است. این دو گیاه دارای خواص خنک کنندگی، ضد التهابی و ضدعفونی کنندگی هستند و باعث بهبود هر چه زودتر سرخک می‌شوند. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که از برگ گیاهان نعناع یا ریحان خمیری به دست آورید و سپس خمیر حاصل شده را روی نواحی مورد نظر بمالید و اجازه دهید به مدت یک ساعت باقی بماند و سپس آن را با آب نیمه گرم بشویید و سپس خشک کنید.

تخم بادمجان

تخم بادمجان دارای خواص آنتی اکسیدانی است و به همین دلیل برای درمان خانگی و طبیعی بیماری سرخک بسیار توصیه می‌شود. این گیاه سیستم ایمنی بدن را افزایش می‌دهد. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که به مدت سه روز و روزانه مقدار نیم تا یک گرم از دانه‌های بادمجان را مصرف کنید و شاهد اثرات شگرف آن باشید.

جوی دوسر

یکی دیگر از گیاهان مفید و موثر برای درمان سرخک، استفاده از جوی دوسر است. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که مقدار یک تا دو فنجان از بلغور جو دوسر خام را در داخل آب وان بریزید و اجازه دهید به مدت چند دقیقه این گیاه در آب خیس بخورد و سپس در وان دراز بکشید. با استفاده از این روش درمانی از شر خارش نای از سرخک خلاص می‌شوید و بیماری سریعتر بهبود می‌یابد.

جوش شیرین

روش خانگی و سنتی دیگری برای درمان سرخک، استفاده از جوش شیرین است. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که مقدار یک فنجان از جوش شیرین را در آب داخل وان بریزید و در آن دراز بکشید. این روش کمک شایانی به کاهش خارش ناشی از سرخک می‌کند. روشی دیگر به این صورت است که از مخلوط جوش شیرین و آب خمیری آماده کنید و این خمیر حاصل شده را روی نواحی مورد نظر بمالید و پس از خشک شدن با آب نیمه گرم شستشو دهید.

چوب صندل

گیاه دیگری که برای درمان خانگی و طبیعی بیماری سرخک به شما عزیزان پیشنهاد می‌شود، چوب صندل است. این گیاه سرشار از خواص ضد عفونی کنندگی و ضد ویروسی است و از ایجاد عفونت‌های بیشتر جلوگیری می‌کند. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که از چوب صندل خمیری به دست آورید و آن را روی نواحی آسیب دیده بمالید و پس از گذشت نیم ساعت آن را با آب نیمه گرم شستشو دهید.   

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

۲ نظرها

خورشیدی آبان ۱۳, ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۵ ق٫ظ

سلام ممنون از سایت خوبتون عجب نسل جالبی شده ما قدیما هر کاری که داشتیم باید کلی دنبال طرف میگشتیم تا پیداش کنیم مثلا برا لوله بازکنی برچسب های در و دیوار رو زیر و رومیکردیم اما الان طرف برای بازکردن چاه خونش هم اینترنتی درخواست میده مخصوصا توی این کرونا که بیرون رفتن از خونه مکافاتیه..

پاسخ
مدیر مجله مرداد ۲, ۱۴۰۱ - ۹:۱۳ ق٫ظ

درود بر لب جوی بشین و گذر عمر ببین

پاسخ

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.