خانه دسته‌بندی نشده درمان سرگیجه با روش‌های طب سنتی

درمان سرگیجه با روش‌های طب سنتی

توسط kakooti
درمان سرگیجه با روش‌های طب سنتی

یکی از مشکلاتی که اکثر افراد با آن مواجه می‌شوند، گیج رفتن سر یا چرخش سر است. معمولا سرگیجه همراه با حالت تهوع است و با یکدیگر رابطه‌ای دو سویه دارند.

عوامل ایجاد کننده‌ی سرگیجه

سرگیجه موضعی خوش‌خیم پاروکسیسمال، پایین آمدن قند، افت فشار خون، استفاده از داروهای خاص، مشکلات گردش خون، کم‌خونی، میگرن، اضطراب و استرس، سکته مغزی، دریا زدگی، وارد شدن صدمه به سر و در گاهی مواقع سرماخوردگی.

برای درمان سرگیجه می‌توان به پزشک مراجعه نمود و پزشک با مشاهده‌ی شرایط بیمار داروی مورد نیاز را تجویز می‌کند. در مقابل راهها و روش‌های خانگی و طبیعی نیز وجود دارد که در این مقاله به معرفی بعضی از این روشها می‌پردازیم که امیدواریم مورد استفاده‌ی شما عزیزان قرار گیرد. پس با ما همراه باشید.

زنجبیل

یکی از گیاهانی که برای درمان و رفع سرگیجه بسیار مفید است و کمک زیادی به جریان مناسب خون در مغز و سایر قسمتهای بدن می‌شود، زنجبیل است. این گیاه پرخاصیت باعث تسکین و بهبود علائم بیماری‌های حرکتی می‌شود و برای تهوع در دوران بارداری نیز بسیار مناسب است. از گیاه زنجبیل به شکل‎‌ها و صورت‌های مختلف می‌توانید استفاده نمایید. برای استفاده شما می‌توانید هم زنجبیل را به تکه‌های کوچک خرد کنید و آن را بجوید یا از چای زنجبیل استفاده کنید به این صورت که در یک لیوان آب جوش چند تکه‌ی کوچک زنجبیل بریزید و روی ظرف را با دربی بپوشانید و اجازه دهید به مدت زمان ده الی پانزده دقیقه به همین صورت باقی بماند و پس از گذشت این مدت زمان آن را از صافی عبور دهید و نوش جان کنید. این چای را در روز دو تا سه مرتبه مصرف کنید و شاهد اثرات نتایج بخش آن شوید. همچنین شما می‌توانید با نظر پزشک از مکمل‌های زنجبیل نیز استفاده کنید.

لیمو

یکی دیگر از روشهای خانگی و طبیعی برای درمان سرگیجه استفاده از لیمو است. لیمو دارای ویتامین C است که باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن می‌شود. این میوه انرژی طبیعی بدن را افزایش و هضم غذا در بدن را افزایش می‌دهد. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که یک لیمو را از وسط برش دهید و آب نصف آن را بگیرید و در یک ظرفی که حاوی یک لیوان آب است بریزید و به آن مقدار دو قاشق چایخوری شکر اضافه کنید و به خوبی هم بزنید و سپس میل کنید. روشی دیگر به این صورت است که به یک لیوان آب مقدار یک قاشق غذاخوری آبلیموی تازه، و اندکی پودر فلفل سیاه و نمک اضافه کنید و به خوبی هم بزنید و سپس آن را نوش جان کنید. این نوشیدنی را روزانه سه مرتبه مصرف کنید تا بهبودی کامل حاصل شود.

عسل

یکی دیگر از روشهای خانگی و طبیعی برای درمان سرگیجه، استفاده از عسل است. قند طبیعی موجود د عسل باعث بالا رفتن انرژی بدن می‌شود و از کاهش قند خون که یکی از عوامل ایجاد سرگیجه است جلوگیری می‌کند. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که مقدار دو قاشق چایخوری از سرکه سیب و عسل را در یک ظرفی که حاوی یک لیوان آب گرم یا سرد است بریزید و به خوبی هم بزنید و سپس این نوشیدنی را در روز دو مرتبه مصرف کنید تا بهبودی حاصل شود. روشی دیگر به این صورت است که مقدار یک قاشق غذاخوری از عسل و آبلیموی تازه را در یک لیوان آب گرم بریزید و پس از مخلوط کردن نوش جان کنید. این نوشیدنی را نیز می‌توانید دو مرتبه در روز مصرف کنید. اما روشی دیگر به این صورت است که مقدار مساوی از پودر دارچین و عسل را با یکدیگر مخلوط کنید و به مقدار یک قاشق چایخوری از این مخلوط را به مدت یک هفته، صبح‌ها میل کنید.

جینکو

استفاده از جینکو نیز روش درمانی و خانگی دیگری برای رفع و درمان سرگیجه است. این گیاه باعث به جریان افتادن خون در مغز می‌شود و سرگیجه را برطرف می‌کند. این گیاه را به راحتی می‌توانید به صورت قرص، عصاره مایع و برگ خشک شده تهیه کنید. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که مقداری از برگ خشک شده‌ی گیاه جینکو را در ظرفی که حاوی یک لیوان آب جوش است بریزید و دربی روی ظرف بگذارید و اجازه دهید به مدت ده الی پانزده دقیقه به همین صورت باقی بماند و پس از گذشت این مدت زمان آن را از صافی عبور دهید و سپس نوش جان کنید. این روش را به طور مرتب تکرار کنید تا بهبودی کامل حاصل شود. لازم به تذکر است که دوز مصرف روزانه‌ی عصاره جینکو ۱۲۰ تا ۱۵۰ میلی گرم، سه مرتبه در روز و به مدت چند ماه است. حتما قبل از استفاده از این گیاه با پزشک خود مشورت نمایید.

بابونه گاوی

استفاده از بابونه گاوی نیز روش درمانی خانگی و طبیعی برای رفع و بهبود سرگیجه است. این گیاه باعث بهبود گردش خون در بدن می‌شود. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که  چند برگ از این گیاه را بخورید و روشی دیگر نیز به این صورت است که مقدار یک قاشق چایخوری از برگهای این گیاه به همراه برگهای خشک شده فلفل و نعناع را در یک لیوان آب در حال جوش بریزید و اجازه دهید به مدت یک ربع تا بیست دقیقه روی حرارت ملایم بجوشد و پس از گذشت این مدت زمان آن را از صافی عبور دهید و نوش جان کنید. این دمنوش را برای چندین هفته، روزانه یک فنجان مصرف کنید تا بهبودی کامل حاصل شود.

ماساژ سر با روغن‌های طبیعی

یکی دیگر از روشهای خانگی و طبیعی برای درمان سرگیجه، ماساژ سر با روغن‌های طبیعی است. این روش باعث افزایش گردش خون و افزایش رسیدن اکسیژن به نقاط مختلف بدن به خصوص مغز می‌شود. برای انجام این روش درمانی به این صورت عمل کنید که مقدار کمی از روغن اسطوخودوس یا زیتون را گرم کنید و آن را روی دو طرف سر خود بمالید و ماساژ دهید. ماساژ را به مدت پنج الی ده دقیقه انجام دهید. این روش درمانی را روزانه تکرار کنید تا سرگیجه برطرف شود.

مصرف آب

استفاده از آب نیز روش ساده و طبیعی برای درمان سرگیجه است. می‌دانیم که یکی از دلایل سرگیجه کمبود آب در بدن است. وقتی که به مدت طولانی کار و ورزش‌های سنگین انجام می‌دهید بدنتان با کمبود آب مواجه می‌شود و شما دچار سرگیجه می‌شوید. بنابراین هنگامی که با سرگیجه مواجه شدید یک لیوان آب بنوشید و برای پیشگیری از این ناراحتی در طول روز به مقدار مناسب آب مصرف کنید. همچنین شما می‌توانید از چای‌های گیاهی به همراه عسل، سوپ و آب ‌میوه‌های طبیعی مصرف کنید.

تنفس عمیق

یکی دیگر از روشهای طبیعی و خانگی برای درمان سرگیجه تنفس عمیق است زیرا باعث رسیدن اکسیژن کافی به مغز می‌شود و سیستم عصبی را شل می‌کند. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که راحت بنشینید و یا دراز بکشید آنگاه انگشت شست خود را روی یک حفره‌ی بینی بگذارید و دهانتان را ببندید. حالا به آرامی تلاش کنید تا حفره‌ی بینی را باز و شکم را پر از هوا کنید. پس از گذشت سه ثانیه هوا را از بینی خارج کنید. این عمل را برای حفره‌ی دیگر بینی نیز انجام دهید. این روش درمانی را به مدت زمان پنج دقیقه برای رفع سرگیجه انجام دهید.

مصرف مواد غذایی آهن دار

مصرف غذاهای آهن دار نیز روش درمانی خانگی و طبیعی برای رفع سرگیجه است. اگر علت سرگیجه‌های شما کم‌خونی است، بنابراین باید از مواد غذایی آهن دار استفاده کنید. برای رفع سرگیجه‌ی خود باید از گوشت قرمز، جگر گاو، عدس، مرغ، لوبیا، سبزیجاتی که دارای برگ تیره هستند، سیب زمینی، نخود، آب گوجه فرنگی، اسفناج و کشمش استفاده کنید. این مواد غذایی را در رژیم غذایی خود قرار دهید و شاهد اثرات نتایج بخش آن شوید.

ویتامین c

می‌دانیم که یکی از عواملی که باعث سرگیجه در افراد می‌شود کمبود ویتامین c در بدن است. بنابراین میوه‌جات و تمام منابعی که حاوی این ویتامین هستند را در رژیم غذایی خود قرار دهید مانند: پرتقال، کیوی، گریپ فروت، توت فرنگی و فلفل دلمه‌ای.

توجه: اگر شما دچار بیماری نشانگان منییر هستید که سبب ایجاد مایع در گوش داخلی می‌شود، بنابراین مصرف ویتامین c باعث رفع سرگیجه می‌شود.

مصرف ویتامین E

یکی دیگر از روشهای خانگی و طبیعی برای درمان سرگیجه استفاده از مواد غذایی حاوی ویتامین E است. این ویتامین باعث برطرف شدن مشکلات گردش خون می‌شود و سرگیجه را برطرف می‌کند. برای استفاده از این روش درمانی شما باید مواد غذایی حاوی ویتامین E را در برنامه‌ی غذایی خود قرار دهید مانند: جوانه گندم، دانه‌ها، آجیل و اسفناج.

عطر بالنگ

یکی از روشهای درمانی خانگی و طبیعی سرگیجه استفاده از عطر بالنگ است. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که هر گاه دچار سرگیجه شدید عطر بالنگ را ببویید تا بهبودی حاصل شود.

شیره انگور

استفاده از شیره انگور نیز روش طبیعی و خانگی برای درمان و رفع سرگیجه است. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که شیره انگور را به مدت سه ماه هر روز در صبحانه مصرف کنید تا سرگیجه شما برطرف شود.

عدم مصرف غذاهای با طبع سرد

یکی از روشهایی که برای درمان سرگیجه به شما عزیزان توصیه می‌شود این است که از مصرف مواد غذایی که طبعی سرد دارند به خصوص لبنیات، گوجه و خیار پرهیز کنید. رعایت این رژیم غذایی برای چند وقت باعث درمان سرگیجه‌تان می‌شود.

عرق رازیانه

یکی از روشهای درمانی خانگی وطبیعی برای خانم‌هایی که دچار سرگیجه می‌شوند، مصرف عرق رازیانه است. برای استفاده از عرق رازیانه به این صورت عمل کنید که به مدت چهار ماه، هر روز یک لیوان عرق رازیانه مصرف کنید.

دمنوش اسطوخودوس

استفاده از دمنوش اسطوخودوس نیز روش خانگی و طبیعی  مناسب دیگری برای درمان سرگیجه است. برای تهیه این دمنوش به این صورت عمل کنید که مقداری از این گیاه را در ظرفی که حاوی یک لیوان آب در حال جوش است بریزید و اجازه دهید به مدت ده الی پانزده دقیقه روی حرارت ملایم قرار گیرد و پس از گذشت این مدت زمان آن را از صافی عبور دهید و میل کنید. برای اینکه طعم تلخ این دمنوش شما را اذیت نکند کمی به آن عسل اضافه کنید. این دمنوش را هنگامی که دچار سرگیجه شدید مصرف کنید تا بهبودی حاصل شود.

سیاه دانه

استفاده از گیاه سیاه دانه نیز روش خانگی و طبیعی دیگری برای برطرف کردن سرگیجه است. برای استفاده از این روش درمانی شما می‌توانید از روغن سیاه دانه استفاده کنید به این صورت که چند قطره از این روغن را با عسل مخلوط کنید و به مدت زمان ده روز، صبح‌ها به صورت ناشتا مصرف کنید تا شاهد اثرات نوید بخش آن شوید.

فلفل

یکی دیگر از روشهای درمانی طبیعی سرگیجه استفاده از فلفل است. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که مقدار یک قاشق چایخوری فلفل، نمک، خردل و سرکه را با یکدیگر مخلوط کرده و در یک لیوان آب بریزید و خوب هم بزنید و سپس میل کنید. این نوشیدنی انرژی از دست رفته را جبران، گردش خون را بهبود و سرگیجه را درمان می‌کند.

عرق بیدمشک

یکی از روشهای مفید و موثر خانگی که برای درمان سرگیجه به شما عزیزان پیشنهاد می‌کنیم استفاده از عرق بیدمشک است. شما می‌توانید این نوشیدنی را به تنهایی مصرف کنید و یا از آن شربتی تهیه کنید و میل کنید. برای تهیه شربت به این صورت عمل کنید که در ظرفی که حاوی یک لیوان آب سرد است کمی شکر یا عسل، مقداری آبلیموی تازه و عرق بیدمشک اضافه کنید و هم بزنید و سپس این نوشیدنی گورا را میل کنید تا بهبودی حاصل شود. این شربت را می‌توانید روزانه یک تا دو مرتبه مصرف کنید و شاهد اثرات نتایج بخش آن شوید.

لازم به تذکر است که بعضی از خوراکی‌ها باعث تشدید و بروز سرگیجه می‌شوند مانند: زعفران، نوشیدنی‌های الکل دار، دخانیات و آب انار. بنابراین اگر مکرر دچار سرگیجه می‌شوید از مصرف این مواد پرهیز کنید.  

 

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.