خانه دسته‌بندی نشده درمان شوره سر با استفاده از طب سنتی

درمان شوره سر با استفاده از طب سنتی

توسط kakooti
شوره سر

شوره سر چیست؟

یکی از مشکلات و ناراحتی‌های رایجی که بین نیمی از مردم جهان با هر سن و ملیتی دیده می‌شود، شوره سر است. شوره سر همان پوسته‌های ریزی است که بر کف سر و بین موها دیده می‌شود و روی یقه و شانه‌های فرد می‌ریزد و فرد را آزار می‌دهد. هنگامی‌که سلول‌های مرده روی پوست سر زیاد، و با چربی و ترشحات دیگر پوست مداخله پیدا کند، تولید شوره سر می‌کند. شوره که از طریق جدا شدن سلول‌های خارجی پوست ایجاد می‌شود و با حمام گرفتن‌های منظم و شامپوهای ضد شوره درمان می‌شود. شوره سر گاهی باکمی خارش همراه است. شوره سر معمولاً در فصل زمستان شایع‌تر است و در فصل تابستان بهبود می‌یابد.شوره سر بین افرادی که پوست سرشان چرب می‌باشد نیز رایج است که در این حالت پوست سر قرمز و چرب می‌شود و شوره‌های آن به رنگ سفید یا زرد است، که در این حالت شوره به ابروها، پشت گوش و دو طرف بینی نیز نفوذ می‌کند. با کاکوتی همراه شوید تا روش درمان خانگی شوره سر را بیابید!

علت‌های ایجاد شوره سر

گاهی ممکن است شوره براثر خشکی پوست سر به وجود آید، و گاهی ممکن است عامل به وجود آورنده شوره سر، عفونت قارچی باشد. استفاده بی‌رویه از مواد آرایشی و در پی آن رعایت نکردن نظافت مو مانند حمام نکردن منظم و استفاده از شامپوهای نامناسب خود زمینه را برای ایجاد شوره سر فراهم می‌کند. یکی دیگر از علت‌های شوره سر، عدم شست‌وشوی کافی سر بعد از شامپو زدن و برجا ماندن صابون روی پوست سر می‌باشد. سشوار زدن و بابلیس،بیش‌ازاندازه فر کردن،رنگ و مش کردن نیز از دیگر موارد ایجاد شوره سر می‌باشد. گاهی کمبود آب بدن وگاهی کم شانه زدن مو نیز در ایجاد شوره سر مؤثر است. بعضی محصولات مراقبت از مو چون دارای مواد شیمیایی هستند، باعث قرمزی و خارش پوست می‌شوند و ایجاد شوره سر می‌کنند. بیماری‌های عصبی مانند پارکینسون و عفونت اچ آی وی نیز از عوامل شایع در ایجاد شوره سر می‌باشند. مصرف زیاد شکر و استفاده از غذاها و روغن‌های فرآوری شده مانند ذرت، سویا، کلزاو روغن آفتابگردان، ایجاد شوره سر می‌کنند بنابراین توصیه می‌شود مصرف شکر و مواد غذایی و روغن‌های فرآوری شده را در رژیم غذایی خود کاهش دهید.

علائم شوره سر

وجود پوسته‌های سفید و در برخی موارد زردرنگ، ایجاد و نمایان شدن لکه‌هایی روی پوست، ابرو، گوش، بینی و اطراف موی سر.

برای درمان شوره سر همواره راه‌های مختلفی وجود دارد. استفاده از شامپوهای شیمیایی ضد شوره کمک شایانی به درمان آن می‌کند.ما در این مقاله سعی بر این داریم که به درمان‌های خانگی و طبیعی با گیاهان دارویی بپردازیم و امیدواریم که با استفاده از این گیاهان دارویی به درمان مشکل خود بپردازید.

درمان‌های خانگی و گیاهی

گزنه: یکی از درمان‌های مؤثر خانگی و طبیعی با گیاهان دارویی، استفاده از گیاه پرخاصیت گزنه است. برای درمان شوره سر با استفاده از گیاه گزنه به این صورت عمل کنید که، چهار قاشق از برگ گیاه گزنه را در یک لیوان آب جوش بریزید و بگذارید چند ساعت بمانند سپس یک‌سوم لیوان به آن سرکه انگور اضافه کنید. حال با محلول به‌دست‌آمده سرخود را ماساژ دهید و بعد از سه‌ربع سرخود را بشویید.

روغن نارگیل: از روغن نارگیل به دلیل داشتن خاصیت ضد قارچی برای درمان شوره سر و خارش استفاده می‌شود. برای این کار مقداری روغن نارگیل را با مقداری آب‌لیمو ترش تازه مخلوط‌ کنید وبر روی پوست سر و موها ماساژ دهید و اجازه دهید بیست دقیقه روی پوست سر و موها باقی بماند. سپس موها را با آب شستشو دهید. اگر این کار را هفته‌ای دو تا سه مرتبه انجام دهید زودتر به نتیجه می‌رسید.

سرکه سیب: یکی دیگر از راه‌های طبیعی و خانگی برای درمان شوره سر، استفاده از سرکه سیب است. سرکه سیب pH پوست سر را متعادل می‌کند و از رشد قارچ جلوگیری می‌کند. برای استفاده از سرکه سیب، ابتدا مقدار مساوی از سرکه سیب را با آب مخلوط کنید. آنگاه این محلول را روی پوست و موی خشک سرتان ماساژ دهید به‌طوری‌که این محلول کل پوست سرتان را در برگیرد. بگذارید چند دقیقه روی سرتان باقی بماند سپس با آب بشویید. این عمل را دو بار در هفته انجام دهید. همچنین می‌توانید دو قاشق آرد گندم و ده قاشق سرکه سیب و نصف فنجان روغن هسته انگور را با یکدیگر مخلوط کنید و آن را روی پوست سرتان بمالید آنگاه یک کلاه پلاستیکی روی سرتان بگذارید و بگذارید دو ساعت بماند سپس سرتان را بشویید. و یک‌راه دیگر برای استفاده از سرکه سیب به این صورت است که، دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را با آب و حدود پانزده‌تا بیست قطره روغن درخت چای مخلوط کنید و این محلول به‌دست‌آمده را روی پوست و موها بمالید و پس‌ازاینکه ده دقیقه روی پوست و مو باقی ماند آنگاه با آب بشویید.

روغن‌زیتون: روغن‌زیتون به دلیل خاصیت مرطوب‌کنندگی یکی از بهترین راه‌های طبیعی و خانگی درمان شوره سر شناخته‌شده است. برای این کار ابتدا مقداری از روغن‌زیتون را گرم‌کنید و آن را روی پوست سر و موهایتان ماساژ دهید و سپس روی سرتان را با یک حوله بپوشانید و اجازه دهید روغن‌زیتون چهل‌وپنج دقیقه روی سرتان باقی بماند. پس از زمان تعیین‌شده سرتان را با آب بشویید. برای اینکه زودتر به نتیجه برسید این کار را هفته‌ای چند مرتبه انجام دهید.

روغن درخت چای: به علت دارا بودن خاصیت ضد قارچی روغن درخت چای، از آن برای درمان شوره سر استفاده می‌شود. شما می‌توانید در هنگام شستن موهای خود، چند قطره از روغن درخت چای را به شامپوی مورداستفاده‌تان اضافه کنید و هم می‌توانید چند قطره از روغن درخت چای را با یک قاشق غذاخوری روغن‌زیتون یا روغن نارگیل ترکیب کنید و مخلوط این روغن‌ها را به پوست سر و موهایتان بمالید و اجازه دهید شب تا صبح بماند و سپس موهای خود را بشویید. شما می‌توانید این روغن‌های پرخاصیت را هفته‌ای دومرتبه استفاده کنید تا زودتر به نتیجه موردنظر برسید.

جوش‌شیرین: جوش‌شیرین با داشتن خاصیت ضد قارچی خود، سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد و چربی اضافی پوست را می‌گیرد و از رشد قارچ‌ها جلوگیری می‌کند و به‌این‌ترتیب به درمان شوره سر کمک می‌کند و یکی از راه‌های خانگی و طبیعی مفید شناخته‌شده است. برای استفاده از جوش‌شیرین ابتدا موهای خود را مرطوب کنید سپس مقداری از جوش‌شیرین را روی پوست و موهایتان بمالید و پس از چند دقیقه باقی ماندن روی پوست و مو، سرتان را با آب گرم بشویید. این کار را هفته‌ای دومرتبه انجام دهید تا زودتر درمان شوره سرتان انجام گیرد. لازم به ذکر است که ممکن است در روزهای اول استفاده از این درمان موها کمی خشک شوند اما پس از چند مرتبه استفاده از این روش، پوست سر شروع به تولید روغن طبیعی می‌کند و دوباره موها نرمی خود را به دست می‌آورند.

شنبلیله: یکی از راه‌های بسیار مؤثر طبیعی  و خانگی برای درمان شوره سر، استفاده از این گیاه مغذی می‌باشد که باعث می‌شود موها رشد سالمی پیدا کنند و برای همیشه پوسته و شوره سر را از بین می‌برد. برای درمان با استفاده از گیاه شنبلیله به این صورت عمل کنید که دو قاشق غذاخوری از دانه‌های شنبلیله را در آب بریزید و بگذارید یک‌شب خیس بخورد سپس دانه‌ها را از صافی عبور دهید و آن را آسیاب کنید. حال خمیر حاصل‌شده را روی سر و موی خود بمالید و اجازه دهید سه‌ربع روی سرتان باقی بماند آنگاه با شامپو شستشو دهید.

روغن نارگیل: یکی دیگر از روغن‌های طبیعی و مورداستفاده برای درمان شوره سر، استفاده از روغن نارگیل است. برای بهره‌وری از این روغن، قبل از اینکه به حمام بروید مو و پوست سرتان را با سه تا پنج قاشق غذاخوری روغن نارگیل آغشته کنید و اجازه دهید که این روغن حدود یک ساعت روی سرتان باقی بماند تا اثراتش بر روی مو و پوست سرتان نفوذ کند.بعد از یک ساعت می‌توانید موهایتان را شستشو دهید.

لیموترش: این داروی طبیعی و خانگی پرخاصیت، با متعادل کردن میزان pH پوست به درمان شوره سر می‌پردازد. برای درمان شوره سر با استفاده از لیموترش به این صورت عمل کنید. ابتدا دو قاشق غذاخوری آب‌لیمو را به پوست سر بمالید و سپس با آب آن را شستشو دهید. سپس یک قاشق مرباخوری آب‌لیمو را با یک لیوان آب مخلوط کرده و موهایتان را با آن بشویید. اگر این کار را به‌طور روزانه مرتب تکرار نمایید به مدت کوتاهی شوره سرتان از بین خواهد رفت. همچنین می‌توانید آب نصف لیموترش را بگیرید و به آن، یک‌چهارم فنجان ماست ساده اضافه کنید و این ترکیب را به پوست سرتان و موهایتان بمالید و اجازه دهید که این ترکیب حدود بیست دقیقه روی سرتان باقی بماند و سپس با آب و شامپو موهایتان را بشویید.

نمک: استفاده کردن از نمک نیز یکی دیگر از راه‌های طبیعی و خانگی برای درمان شوره سر شناخته‌شده است. به این صورت که شما می‌توانید مقداری از نمک را به پوست سرخود بمالید و ماساژ دهید، آنگاه موهای خود را با شامپو شستشو دهید.

آب سیب: وجود پروسیانیدین B2 در آب سیب امکان آن را ایجاد می‌کند که برای درمان شوره سر بسیار مفید واقع شود. برای استفاده از آب سیب به ترتیب عمل کنید: دو قاشق غذاخوری از آب مفید سیب را با دو قاشق غذاخوری آب ترکیب کنید و این محلول رل به پوست سر و موهایتان بمالید و صبر کنید حدود پانزده دقیقه باقی بماند تا جذب پوست و موهایتان بشود و پس‌ازاین مدت‌زمان موهایتان را با آب بشویید.

عسل و سیب: یکی دیگر از راه‌های مفید و خانگی برای درمان شوره سر، استفاده از دو ترکیب مفید سیر و عسل است. سیر دارای خاصیت ضد میکروبی می‌باشد و به درمان سریع شوره سر می‌پردازد. برای این کار، چند حبه سیر را خوب له کنید و سپس مقداری عسل به آن اضافه نمایید، حال این ترکیب را به‌خوبی مخلوط کنید و به پوست سر و موهایتان بمالید و به‌خوبی ماساژ دهید، اجازه دهید این ترکیب مفید، ده دقیقه روی سرتان باقی بماند سپس با آب و شامپو شستشو دهید.

پوست پرتقال: برای درمان شوره سرتان از پوست پرتقال به‌عنوان یک‌راه مفید و خانگی استفاده نمایید. برای این منظور، در یک مخلوط‌کن مقداری پوست پرتقال را با آب‌لیمو ترش تازه میکس کنید و این خمیر حاصل‌شده را به پوست سر و موهایتان بمالید و پس از باقی ماندن آن به مدت سی دقیقه روی سرتان ، با آب و یک شامپوی ملایم بشویید. برای اینکه زودتر و بهتر به نتیجه برسید این کار را در هفته، سه مرتبه تکرار نمایید تا از نتایج درمان آن بهره ببرید.

حنا: یکی از بهترین درمان‌های طبیعی و سنتی برای درمان شوره سر، استفاده از گیاه مفید حنا می‌باشد. برای استفاده از حنا به‌صورت انجام دهید که، مقداری از حنا را با آب نصف لیموترش تازه مخلوط نمایید و خوب هم بزنید، سپس این مخلوط را به مدت هشت ساعت استراحت دهید آنگاه روی موها و پوست سرتان بمالید و پس از باقی ماندن آن به مدت دو ساعت روی سرتان، آن را با آب خوب بشویید.

چریش یا نیم : گیاه چریش به دلیل دارا بودن خاصیت ضد قارچی و ضد باکتریایی، به درمان شوره سر می‌پردازد. چریش علاوه بر درمان شوره سر، برای اکثر ناراحتی‌های مو من‌جمله جوش سر و سرگیجه بسیار مفید است. برای درمان با استفاده از گیاه چریش، مقداری از برگ‌های چریش را در ظرفی بریزید و به آن چهار فنجان آب جوش بیفزایید و بگذارید تا عصاره آن به دست آید. از عصاره به‌دست‌آمده برای شستشوی پوست سر و موهایتان استفاده کنید. این شستشو را دو تا سه مرتبه در هفته انجام دهید تا نتیجه بهتر حاصل شود.

آلوئه ورا: گیاه مفید و بسیار پرخاصیت آلوئه ورا، علاوه بر اینکه به درمان شوره سر کمک می‌کند، برای خارش پوست سر نیز بسیار مفید است. برای استفاده از این راه درمان خانگی و طبیعی با استفاده از گیاه آلوئه ورا به‌این‌ترتیب عمل کنید که، مقداری از ژل گیاه آلوئه ورا را به پوست سر و موهایتان خوب بمالید و به‌درستی ماساژ دهید تا جذب پوست سر و موهایتان شود. حال بگذارید این ژل مفید چند ساعت روی سرتان باقی بماند و دور سرتان را با یک حوله بپوشانید. سپس موهایتان را با آب خوب بشویید.

 

 

 

 

 

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.