خانه دسته‌بندی نشده درمان و رفع ضعف عضلات بدن با روش‌های طب سنتی

درمان و رفع ضعف عضلات بدن با روش‌های طب سنتی

توسط kakooti
درمان و رفع ضعف عضلات بدن با روش‌های طب سنتی

یکی از عارضه‌های شایع و رایج در عموم، ضعف عضلات بدن است. این ضعف ممکن است در نقاط مختلف بدن مثل، دست‌ها، پاهاو… رخ دهد. گاهی پس از تمرینات شدید ورزشی دچار این ضعف می‌شوید اما به مرور خوب می‌شوید.

گاهی ممکن است همراه با ضعف عضلات شما ممکن است دچار این علائم نیز شوید: سوزش در ناحیه خاصی از بدن، هماهنگی عضلات را از دست دادن، اسپاسم و درد عضلانی

اما گاهی نیز این عارضه ممکن است بر اثر مشکلات درونی باشد که اگر این طور باشد، سلامت بدن شما در خطر است.

حال به برخی از این مشکلات درونی بدن که باعث ضعف عضلات می‌شوند اشاره میکنیم:

سندرم خستگی مزمن، تب روماتیسمی، دیستروفی عضلانی، هیپوتونیا، نوریپاتی محیطی، بیماری گریوز، کم‌کاری تیروئید، هیپرکلسمی و…

گاهی وجود برخی سموم در بدن نیز باعث ضعف عضلات می‌شوند، این سموم عبارتند از:

بوتولیسم که یک نوع مسمومیت غذایی است، خوردن حشره کش‌ها، در معرض گاز اعصاب واقع شدن و مسمومیت فلج کننده صدف نمونه‌ای از این سموم هستند.

اما گاهی اوقات این ضعف عضلات ناشی از یک بیماری جدی است که اگر درمان نشود، فرد با آسیب‌های جدی مواجه می‌شود مانند:

فرد دیگر قادر به تحرک کردن نیست، فرد احساس خود را از دست می‌دهد، بر اثر فشار زیاد به عصب فرد دچار فلج می‌شود و عفونت در بدن فرد منتشر می‌شود.

چه زمانی فرد را باید بلافاصله به نزد پزشک ببریم؟ با دیدن این نشانه فرد را باید به سرعت به نزد پزشک برد:

هنگگامی که مردمک فرد غیر طبیعی است و هیچ عکس‌العملی به نور نشان نمی‌دهد، زمانی که فرد هوشیاری خود را از دست می‌دهد، فرد در تکان دادن  برخی قسمتهای بدن ناتوان می‌گردد، فرد دچار عارضه شدید درد شکم می‌شود، فرد دچار سردرد شدیدی می‌شود و دچار درد در ناحیه چشم و کم بینایی می‌شود.

اعمالی که برای رفع ضعف عضلات به شما کمک خواهد کرد:

قبل از ورزش کردن بدن خود را با حرکات کششی گرم کنید، پس از پایان ورزش نیز برای سرد کردن بدن حرکات کششی را تکرار کنید، خواب کافی داشته باشید یعنی حداقل شش الی هشت ساعت خواب مفید داشته باشید، کشیدن سیگارو مصرف توتون و تنباکو و الکل را کنار بگذارید، به مدت طولانی در معرض آفتاب و مکان گرم قرار نگیرید، غذاهایی که منبع غنی از پتاسیم و کلسیم هستند را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید، غذاهایی که حاوی ویتامین D هستند را مصرف کنید و مصرف غذاهای چرب اشباع شده را به حداقل برسانید.

برای درمان ضعف عضلات، روشها و درمانهای خانگی و طبیعی وجود دارد که در این مقاله به معرفی بعضی از آنها می‌پردازیم. امیدواریم مورد استفاده‌ی شما عزیزانی که از این عارضه رنج می‌برید، قرار گیرد. پس با ما همراه باشید.

درمانهای خانگی و طبیعی ضعف عضلات

نمک اپسوم

از روشهای طبیعی و خانگی که در طب سنتی استفاده از آن برای درمان ضعف عضلات توصیه می‌شود، استفاده از نمک اپسوم است. این نمک  حاوی منیزیم است و ضعف عضلات که علائم مهم آن کمبود منیزیم می‌باشد را بهبود می‌بخشد.

برای استفاده از این روش خانگی به این صورت عمل کنید که در وان حمام آب گرم بریزید و به آن مقدار دو فنجان نمک اپسوم اضافه کنید و به خوبی هم بزنید. حال در این وان قرار بگیرید و اجازه دهید به مدت زمان یک ربع ساعت الی بیست دقیقه در آن باقی بمانید. برای گرفتن نتایج مطلوب و از بین رفتن این عارضه، این روش را یک بار در هفته تکرار کنید.

ورزش کردن

یکی از روشهای راحت و در عین حال بسیار مفید برای از بین بردن ضعف عضلات، ورزش کردن است. ورزش باعث افزایش گردش خون می‌شود و ضعف عضلانی را کاهش می‌دهد. شما عزیزان کافیست روزانه سی دقیقه پیاده‌روی کنید و این پیاده روی را حداقل پنج بار در هفته داشته باشید. علاوه بر پیاده روی و اگر برایتان قادر است  شنا، دویدن، پیاده‌روی تند، دوچرخه سواری و… را نیز روزانه داشته باشید.

روغن زیتون

یکی از روغنهای بسیار مفید برای درمان خانگی و طبیعی ضعف عضلات، روغن پرخاصیت زیتون است. با این روغن بدن خود را ماساژ دهید. ماساژ باعث افزایش گردش خون در بدن می‌شود و باعث رسیدن مواد مغذی بیشتری به عضلات ضعیف می‌شود. برای ماساژ دادن به این صورت عمل کنید که مقداری از روغن زیتون را گرم کنید و آن را به نواحی مورد نظر بدنتان بمالید و به مدت زمان ده الی پانزده دقیقه ماساژ دهید. از این روغن به مدت چند وقت و روزانه یک بار استفاده کنید و شاهد روند بهبودی خود باشید.

روغن نارگیل

استفاده از روغن پرخاصیت نارگیل نیز در طب سنتی برای رفع عارضه ضعف عضلات توصیه می‌شود. برای استفاده از این روغن به این صورت عمل کنید که مقداری از روغن را روی بدن تمیز خود که با آب و صابون شسته و خشک کرده‌اید بمالید و به مدت زمان ده دقیقه الی یک ربع ساعت ماساژ دهید. این روش درمانی را به مدت چند هفته و روزانه یک الی دو مرتبه تکرار کنید تا بهبودی کامل حاصل شود.

روغن خردل

از دیگر گزینه‌های گیاهی و طبیعی کاربردی در طب سنتی برای درمان ضعف عضلات، استفاده از روغن خردل است. استفاده از روغن خردل باعث افزایش گردش خون در بدن می‌شود و روند بهبودی را سریعتر خواهد کرد. این روغن را نیز همانند روغن‌های دیگر روی بدن تمیز خود بمالید و به مدت زمان ده الی پانزده دقیقه به خوبی ماساژ دهید و اجازه دهید شب تا صبح روی بدنتان باقی بماند و صبح پس از بیدار شدن با آب گرم شستشو دهید. این روش مفید و موثر را به مدت چند وقت هر شب قبل از خواب انجام دهید تا از این عارضه رهایی یابید.

آب

مصرف آب نیز کمک شایانی به رفع عارضه ضعف عضلات می‌کند. به علت اینکه یکی از عوامل ضعف عضلات کم شدن آب بدن است، بنابراین مصرف اندازه‌ی آن به رفع این مشکل کمک می‌کند. بنابراین برای پیشگیری از کم آبی بدن که مشکلات زیادی که یکی از آنها ضعف عضلات است را به وجود می‌آورد، روزانه هشت الی ده لیوان آب مصرف کنید. در کنار آب می‌توانید از آب میوه‌ها و سبزیجات تازه نیز در طول روز مصرف کنید. اما در مقابل مصرف نوشیدنی‌هایی که حاوی کافئین و الکل هستند را به حداقل برسانید چون این مایعات باعث کم آبی بدن می‌شوند.

لازم به تذکر است که اگر شما از آن دسته عزیزانی هستید که از مشکل کلیوی رنج می‌برید، قبل از بیش ار اندازه مصرف کردن مایعات با پزشک معالج خود مشورت کنید.

ملاس سیاه

برای رفع ضعف عضلات و برای قوی کردن آنها از گیاه ملاس سیاه استفاده کنید. برای استفاده از این گیاه و روش خانگی و طبیعی به این صورت عمل کنید که مقدار دو قاشق غاخوری از ملاس سیاه را به صورت خام در یک لیوان آب بریزید و به آن دو قاشق غذاخوری سرکه سیب اضافه کنید و به خوبی هم بزنید. حالا این ترکیب به دست آمده را روزانه یک بار مصرف کنید.

همچنین شما عزیزان می‌توانید به این صورت نیز عمل کنید که مقدار یک قاشق سوپخوری از این گیاه را در یک فنجان شیر گرم بریزید و به خوبی هم بزنید. این ترکیب را نیز یک بار در روز مصرف کنید.

لازم به تذکر است برای گرفتن نتایج مطلوب باید این روش را به صورت مرتب و مکرر برای چند وقت تکرار کنید.

موز

روش طبیعی و خانگی دیگری که در طب سنتی از آن برای رفع ضعف عضلات استفاده می‌شود، موز است. این میوه که حاوی پتاسیم است عضلات را قوی می‌کند و به عملکرد درست آنها کمک شایانی خواهد کرد. برای این منظور کافیست مقدار دو تا سه عدد موز رسیده را به خوبی با کمک یک چنگال له کنید و به آن مقدار دو الی سه قاشق غذاخوری عسل طبیعی اضافه کنید و میل کنید. این معجون پرخاصیت را برای مدت چند وقت و روزانه دو مرتبه، یک بار صبح ناشتا و باری دیگر عصر میل کنید تا بهبودی کامل حاصل شود.

شیر

شیر که منبع غنی از کلسیم است برای سلامتی عضلات بدن بسیار مفید است و به رفع ضعف آنها کمک شایانی خواهد کرد. هر روز مقدار یک تا دو لیوان شیر ساده مصرف کنید ویا ترکیباتی از آن تهیه کنید و نوش جان کنید. یکی از این ترکیبات به این صورت است که در یک ظرف مقدار یک فنجان شیر بریزید و آن را بجوشانید سپس به آن مقدار دو قاشق غذاخوری عسل اضافه کنید. حالا وقت اضافه کردن یک قاشق غذاخوری شیرین بیان است. این ترکیب را به خوبی هم بزنید و مصرف کنید. توصیه می‌شود که این ترکیب مقوی را روزانه دو بار و برای مدت چند وقت مصرف کنید.

انگور فرنگی

انگور فرنگی هندی یک گیاه بسیار مغذی است که به حفظ سلامتی عضلات کمک بسیاری خواهد کرد. این گیاه که سرشار از پروتئین، کلسیم، آهن و ویتامین C است و برای رفع ضعف عضلات بسیار مفید است. خوردن روزانه یک عدد انگور فرنگی برای رفع ضعف عضلات توصیه می‌شود. همچنین شما عزیزان می‌توانید آب انگور فرنگی را بگیرید و به همان مقدار به آن عسل اضافه کنید. این ترکیب مفید و مقوی را روزانه دو الی سه مرتبه مصرف کنید و از فواید آن بهره لازم را ببرید.

ویتامین D

کمبود ویتامین D در بدن نیز یکی از عوامل ضعف عضلات است. مصرف این ویتامین به تنظیم کلسیم مورد نیاز بدن که باعث سلامتی عضلات می‌شود، کمک شایانی خواهد کرد. برای تامین این ویتامین بدن، روزانه ده الی پانزده دقیقه در معرض نور خورشید صبحگاهی قرار گیرید اما از قرار گرفتن در معرض نور خورشید که تند و شدید است پرهیز کنید. و مصرف غذاهایی که حاوی ویتامین D هستند را برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید مانند: ماهی سالمون، ساردین، ماهی خال خالی، شیر غنی شده، آب پرتقال و غلات.

همچنین با مشورت پزشک نیز می‌توانید از یک مکمل خوب استفاده نمایید.

سفیده تخم مرغ            

از دیگر روشهای خانگی و طبیعی برای درمان ضعف عضلات استفاده از سفیده تخم مرغ است. پروتئین موجود در سفیده تخم مرغ کمک شایانی به قوی کردن عضلات بدن می‌کند و به همین دلیل است که به ورزشکاران توصیه می‌شود از سفیده تخم مرغ استفاده کنند زیرا باعث تقویت عضلات آنها می‌شود. بنابراین از این روش ساده و اما مفید به طور روزانه استفاده کنید و شاهد هر چه زودتر برطرف شدن این عارضه از بدن خود باشید.

سرکه سیب

استفاده از سرکه سیب در وان حمام نیز از دیگر روشهایی است که طب سنتی  مصرف آن را به عزیزانی که از مشکل ضعف عضلات رنج می‌برند توصیه می‌کند. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که در وان حمام آب گرم بریزید و به آن یک الی دو فنجان سرکه سیب طبیعی اضافه کنید و سپس به مدت زمان پانزده الی بیست دقیقه در آن قرار بگیرید و پاهای خود را ماساژ دهید. این روش درمانی را برای چند مدت و هفتهای دو الی سه مرتبه تکرار کنید.

روشی دیگر نیز به این صورت است که سرکه سیب را به تنهایی روی نقاط مورد نظر بدنتان بمالید و اجازه دهید تا خشک شود و سپس با آب گرم شستشو دهید. این روش را نیز به طور مرتب و مکرر تکرار کنید تا نتایج مطلوب آن را شاهد شوید.

شکر قهوه‌ای

استفاده از شکر قهوه‌ای یا شکر تصفیه نشده نیز برای شما عزیزانی که دچار ضعف عضلات هستید، بسیار مفید است. برای استفاده از این ماده به این صورت عمل کنید که در ظرفی یک لیوان شیر بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید. پس از جوش آمدن آن را از روی حرارت بردارید و به آن یک قاشق غذاخوری شکر قهوه‌ای اضافه کنید و به خوبی هم بزنید. حال این ترکیب خوش طعم را نوش جان کنید. این ترکیب شامل مقادیر بالایی کلسیم و پتاسیم است و عضلات بدن را تقویت می‌کند. از این نوشیدنی به مدت چند وقت و روزانه دو مرتبه، یک بار صبح و یک بار شب استفاده کنید تا بهبودی کامل حاصل شود.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.