خانه طب سنتی درمان و کنترل استرس با کمک طب سنتی

درمان و کنترل استرس با کمک طب سنتی

توسط kakooti

احساس ناخوشایندی که همراه با هراس و نگرانی به سراغ شما می‌آید را استرس یا اضطراب می‌گویند. این احساس طبیعی را همه‌ی شما در زندگی خود بارها تجربه کرده‌اید. اگرچه این حس ناخوشایند، طبیعی است اما در شرایط مزمن، غیرعادی به‌حساب می‌آید.

علائم اضطراب:

علائم عمومی اضطراب شامل:

-تپش قلب

 -بی‌قراری

-خستگی

– بی‌خوابی

– تنگی نفس

-اختلال در تمرکز و حافظه

و در موارد شدید و مزمن:

-احساس تنگی و فشردگی در قفسه سینه

-تعریق

-لرزش

-از دست دادن تعادل

در زندگی پر از استرس امروزی، درمان استرس و اضطراب به یکی از دغدغه‌های اصلی هر فردی تبدیل‌شده است؛ بنابراین بسیاری از افراد برای کاهش سطح استرس خود به درمان‌های شیمیایی روی می‌آورند. اگرچه این درمان‌ها مؤثر است اما همراه با اثرات منفی بسیاری هستند. اگر به دنبال درمان به روش طبیعی و گیاهی هستید خواندن متن زیر را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

معجزه گیاهان دارویی در درمان استرس و اضطراب

گیاهان دارویی بسیاری وجود دارد که برای کنترل و یا درمان اضطراب، استرس، هیجانات عصبی استفاده می‌شود. ما در مجله اینترنتی کاکوتی برخی از این گیاهان دارویی را از نظر گذرانده‌ایم تا روزگار شمارا خوش‌تر کند:

سنبل‌الطیب: اگر دچار استرس و اضطراب شدید، گیاه سنبل‌الطیب را به شما پیشنهاد می‌دهیم. این گیاه تأثیر بسزایی در مقابله با اضطراب، استرس و هیجانات قلبی شما دارد. والرین موجود در این گیاه یک ترکیب آرام‌بخشی است که پزشکان طب سنتی برای تسکین درد و درمان بیماری‌هایی نظیر اضطراب استفاده می‌کنند.

گل‌گاوزبان: برای درمان استرس و اضطراب خود از داروی نشاط‌آور گل‌گاوزبان استفاده کنید. این گیاه طبع گرم و خشک دارد و دم‌کرده آن به همراه سنبل‌الطیب، دلهره و استرس را از بین می‌برد و غم و غصه شمارا کاهش می‌دهد.

توجه به این نکته ضروری است که مصرف خودسرانه‌ی این گیاه افزایش فشارخون را به دنبال دارد؛ بنابراین توصیه می‌شود که این گیاه را همراه با سنبل‌الطیب و یا چای ترش مصرف کنید. همچنین از جوشاندن زیاد این گیاه نیز پرهیز کنید.

شیرین‌بیان: بسیاری از پزشکان طب سنتی، گیاه باستانی شیرین‌بیان را برای درمان مشکل استرس و اضطراب تجویز می‌کنند.

چای بابونه: اگر دائماً دچار استرس و اضطراب هستید، پیشنهاد ما در فروشگاه اینترنتی کاکوتی، استفاده از چای بابونه می‌باشد. مصرف قبل از خواب این چای آرام‌بخش، استرس شمارا به‌صورت چشمگیری کاهش داده و به بهتر شدن خواب شما کمک بسیاری می‌کند. همچنین می‌توانید گل‌های خشک‌شده‌ی این گیاه را به‌عنوان دارو نیز استفاده کنید.

ریحان مقدس: برای درمان اضطراب خود، از گیاه ضد استرس ریحان مقدس استفاده کنید. این گیاه علاوه بر افزایش قدرت جسمی و روحی شما در مقابل استرس، به عملکرد صحیح بدن شما در زمان استرس نیز کمک بسیاری می‌کند. برای درمان کافی است تنها ۱۰ تا ۱۲ برگ ریحان مقدس را بجوید. همچنین می‌توانید این گیاه را به‌صورت دم‌نوش نیز استفاده کنید. بدین‌صورت که یک قاشق غذاخوری برگ ریحان مقدس را در یک لیوان آب جوش بریزید. سپس منتظر بمانید تا به مدت ۵ دقیقه دم بکشد. بعد از اضافه کردن عسل آن را نوش جان کنید.

اسطوخودوس: برای درمان استرس خود از معجزه‌ی گیاه اسطوخودوس استفاده کنید. مصرف روزانه دو تا سه فنجان از دم‌کرده این گیاه اعصاب شمارا آرام کرده و عضلاتتان را شل می‌کند. کافی است امتحان کنید تا نتیجه آن را ببینید. برای تهیه‌ی این گیاه می‌توانید روغن و یا افشره خوراکی آن را از فروشگاه کاکوتی به‌صورت اینترنتی سفارش دهید. توجه به این نکته ضروری است که این گیاه برای زنان باردار، زنان شیرده و کودکان منع مصرف دارد.

بادرنجبویه: گیاه بادرنجبویه به‌صورت یک مسکن قوی عمل کرده و اضطراب، استرس، تپش قلب و احساسات افراطی شمارا کاهش می‌دهد. برای درمان می‌توانید این گیاه را به‌صورت دم‌کرده استفاده کنید. همچنین روغن این گیاه تنش‌های عصبی شمارا رفع می‌کند.

گیاه رازک: این گیاه هزارساله یک درمانگر قوی برای رفع دل‌شوره، نگرانی و استرس می‌‌باشد. این گیاه با کاهش حالت‌های عصبی، کیفیت خواب شمارا بهبود بخشیده و خواب راحتی را به شما هدیه می‌دهد. برای درمان کافی است ۱۵ گرم از این گیاه را در یک لیتر آب‌ بریزید. سپس به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید. درنهایت ۲ تا ۳ لیوان از این گیاه را در روز میل کنید.

ترکیب بابونه و اسطوخدوس و گل شمعدانی: برای کاهش سطح قابل توجهی از استرس خود، ماساژ ترکیب روغن‌های گفته‌شده در بالا را امتحان کنید. ماساژ روزانه ۵ تا ۱۰ دقیقه با این روغن‌ها، میزان استرس و اضطراب روزانه شمارا کاهش می‌دهد. ماساژ درمانی چاکرا‌های انرژی مسدود شده‌ی بدن شمارا بازکرده و تأثیر مثبتی بر روی سلامتی شما می‌گذارد.

روغن کنجد یا زیتون یا نارگیل: برای کاهش استرس خود ماساژ درمانی را امتحان کنید. کافی است روغن مورد نظر خود را گرم کرده و پیشانی، گردن، شانه‌ها، پشت و پاهایتان را با آن ماساژ دهید. این کار گردش خون را افزایش داده و به کاهش اضطراب شما کمک می‌کند.

چای سبز: یکی از نوشیدنی‌های مؤثر در کاهش استرس، چای سبز می‌باشد. این نوشیدنی آرام‌بخش، باعث ریلکس شدن ذهن شما شده و اضطراب را از شما دور می‌کند. برای درمان کافی است ۲ قاشق غذاخوری برگ‌های چای سبز را در یک لیوان آب گرم بریزید. سپس منتظر بمانید تا به مدت ۵ دقیقه دم بکشد. این دم‌نوش طبیعی را روزانه به اندازه ۲ تا ۳ لیوان بنوشید. برای مصرف می‌توانید مقداری آب‌لیموی تازه را به همراه عسل نیز به آن اضافه کنید.

گل ساعتی: یکی از داروهای گیاهی که به‌عنوان یک گیاه ضد استرس شناخته‌شده است، گیاه گل ساعتی می‌باشد. این گیاه با افزایش میزان گاما آمینوبوتیریک اسید موجود در مغز، استرس و اضطراب شمارا رفع می‌کند. برای درمان کافی است یک قاشق غذاخوری از پودر این گیاه را در یک لیوان آب داغ بریزید. سپس به مدت ۱۰ دقیقه دم کنید. درنهایت می‌توانید با صاف کردن آن، این دم‌نوش را نوش جان کنید.

تخم شربتی: یکی از داروهای مؤثر برای مقابله با استرس، تخم شربتی می‌باشد که به‌وفور در عطاری‌ها یافت می‌شود. این دارو سرشار از مواد معدنی مفیدی نظیر ویتامین B، اسیدهای چرب امگا ۳ و منیزیم بوده که به بهبود وضعیت روحی و عصبی شما کمک بسیار می‌کند.

بادام: برای مقابله با استرس خود بادام مصرف کنید. مواد معدنی موجود در این خشکبار نظیر منیزیم دشمن استرس می‌باشد. مصرف روزانه چند دانه از این ماده مغزی به کنترل استرس شما کمک بسیاری می‌کند.

عسل: برای درمان استرس خود از داروی شفابخش عسل استفاده کنید. عسل در طب سنتی به آرام‌بخشی شهرت دارد. شما هم برای مقابله با استرس خود صبح‌ها عسل را مصرف کنید.

رزماری یا اکلیل کوهی: گیاه رزماری یکی از داروهای گیاهی ضد استرس در طب سنتی می‌باشد. برای درمان کافی است این گیاه معطر را به‌صورت دم‌نوش استفاده کنید. همچنین بوییدن این گیاه خوش‌بو نیز حس شادابی به شما منتقل می‌کند.

گل هزار چشم یا علف چای یا گل راعی: یکی از گیاهان دارویی که به آرام‌بخشی معروف است گل علف چای می‌باشد. این گیاه برای کاهش و یا درمان اضطراب و استرس، دلهره و تشویش، بی‌حوصلگی و افسردگی به کار می‌رود. برای درمان کافی است این گیاه را به‌صورت دم‌نوش مصرف کنید.

توجه به این نکته ضروری است که برای مصرف این گیاه حتماً با پزشک و یا کارشناس طب سنتی مشورت کنید و از مصرف خودسرانه آن پرهیز کنید.

زنجبیل: اگر دچار استرس شدید، گیاه ضد استرس زنجبیل را مصرف کنید. این دارو بدون هیچ عوارضی مثل یک داروی آرام‌بخش عمل می‌کند. شما می‌توانید این گیاه را از فروشگاه کاکوتی به‌صورت اینترنتی سفارش دهید.

چای کوهی: استرس خود را با چای کوهی درمان کنید. پزشکان طب سنتی این داروی گیاهی را راهی مناسب برای مقابله با اضطراب و استرس می‌دانند که از افسردگی جلوگیری می‌کند.

زالزالک: خواص آرام‌بخشی زالزالک به کاهش و کنترل استرس شما کمک بسیاری می‌کند. این گیاه با کاهش اضطراب شما خواب راحتی را به شما هدیه می‌دهد.

ترخون: برای مقابله با استرس خود گیاه ترخون را استفاده کنید. اثرات آرام‌بخشی این گیاه ذهنی آرام را برای شما به ارمغان می‌آورد.

مریم‌گلی: برای درمان استرس خود از گیاه نجات‌بخش مریم‌گلی استفاده کنید. این گیاه با کاهش تشویش‌های ذهنی شما، اثرات چشمگیری را بر روی بدن و روح شما می‌گذارد. امتحان کنید تا اثر معجزه‌گر آن را ببینید.

توت‌فرنگی: توت‌فرنگی علاوه بر منیزیم، سرشار از ویتامین C می‌باشد. مصرف روزانه‌ی توت‌فرنگی به کاهش استرس و تنش‌های روحی شما کمک بسیاری می‌کند؛ بنابراین در شرایط استرس‌زا از مصرف این میوه اجتناب نکنید.

گیاه جنسینگ: یکی از گیاهان مؤثر در کاهش استرس گیاه جنسینگ می‌باشد. همچنین این گیاه با خاصیت آرام‌بخشی خود خواب راحتی را برای شما فراهم می‌کند. توجه به این نکته ضروری است که مصرف خودسرانه‌ی این گیاه اثرات سوئی را بر بدن شما می‌گذارد؛ بنابراین بیشتر از سه ماه از آن استفاده نکنید.

نکات عمومی برای کاهش استرس و اضطراب

در برخی از شرایط استرس و اضطراب یک بیماری محسوب نمی‌شود که به آن اضطراب طبیعی گفته می‌شود؛ بنابراین در این شرایط شما می‌توانید بدون نیاز به پزشک، استرس و اضطراب خود را درمان و یا کنترل کنید و یا نحوه رفتار خود را در شرایط استرس‌زا تغییر دهید. از جمله اضطراب‌های طبیعی می‌توان به اضطراب امتحان اشاره کرد. در مطلب زیر به برخی از راهکارهای مقابله با این نوع از استرس‌ها اشاره کرده‌ایم:

-زمانی که دچار اضطراب شدید، سریعاً غذا بخورید. در هنگام گرسنگی، افراد مضطرب و عصبی می‌شوند که بهترین کار در این مواقع خوردن یک میان وعده سبک می‌باشد.

خوردن صبحانه را فراموش نکنید. گرسنگی صبح شمارا دچار استرس فراوان می‌کند.

مواد غذایی سرشار از امگا ۳ را در رژیم غذایی خود بگنجانید. امگا ۳ به کاهش اضطراب در شما کمک بسیاری می‌کند.

-تفکرات منفی شمارا دچار اضطراب می‌کند. با دست برداشتن از این افکار بیهوده به کاهش اضطراب خود کمک کنید. به‌جای آن پیاده‌روی کنید و یا بر روی مسائل واقعی تمرکز کنید.

-گرما استرس بدن را کاهش می‌دهد؛ بنابراین هر وقت احساس اضطراب داشتید حمام آب گرم پیشنهاد خوبی برای کاهش و یا کنترل اضطراب می‌باشد.

پیاده‌روی در جنگل، صدای جریان آب، بوی خوب چوب و چمن، استرس شمارا کاهش می‌دهد و ذهن شمارا آرام می‌کند.

رژیم غذایی سالم داشته باشید. ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در سبزیجات و میوه‌ها، غذاهای غنی از ویتامین C و ویتامین B استرس بدن شمارا کاهش می‌دهد. از مصرف شیرینی، غذاهای سرخ‌شده و … پرهیز کنید.

-به‌طور منظم ورزش کنید. این رفتار را به یک عادت همیشگی خود تبدیل کنید. کافی است امتحان کنید تا اثر آن را در کاهش استرس‌ها و تشویش‌های ذهنی خود ببینید.

-یکی از دلایل استرس کم‌خوابی می‌باشد. خواب خوب شبانگاهی به کنترل استرس شما کمک بسیاری می‌کند.

حتماً شما هم این جمله را شنیده‌اید: خنده بر هر درد بی‌درمان دواست. برای درمان استرس‌های شما، خندیدن راه حل خوبی می‌باشد.

مصرف الکل، نوشیدنی‌های الکلی، تنباکو و کافئین را از برنامه زندگی خود حذف کنید. این مواد محرک‌های بسیار قوی برای اضطراب و استرس می‎باشند.

-در مواقعی که دچار استرس می‌شوید، کشیدن نفس عمیق و آرام کمک‌کننده بسیار مؤثری است. این کار با ورود اکسیژن به بدن آرامش ذهن و بدن شمارا به ارمغان می‌آورد.

-زمان‌های بسیاری را با خانواده و دوستان صرف کنید. روابط اجتماعی یک ضد استرس طبیعی می‌باشد و شمارا کمتر دچار اضطراب و استرس می‌کند.

یوگا یک ورزش مؤثر در کاهش و کنترل استرس می‎باشد. این ورزش روحیه شمارا تقویت کرده و سلامت ذهن شمارا افزایش می‌دهد.

سخن نهایی:

اگرچه داروهای گیاهی در مقایسه با داروهای شیمیایی اثرات منفی کمتری دارد، اما استفاده بیش‌ازحد و خودسرانه‌ی این داروهای آرام‌بخش، تأثیر منفی بر سیستم عصبی بدن شما می‌گذارد؛ بنابراین برای مصرف بهتر است که با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

همچنین تداخل داروهای شیمیایی با داروهای گیاهی نیز اثرات منفی به دنبال دارد؛ ازاین‌رو بهتر است که بین مصرف این داروها حداقل ۲ تا ۳ ساعت فاصله بیندازید.

 

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.