خانه دسته‌بندی نشده درمان کیست مویی با روش‌های طب سنتی  

درمان کیست مویی با روش‌های طب سنتی  

توسط kakooti
درمان کیست مویی

کیست مویی یا کیست پیلونیدال یا سینوس پیلونیدال یک کیسه کوچکی است که روی پوست ظاهر می‌شود که حاوی مو است و در پائین کمر نمودار می‌شود. این کیست مویی مشکلی رایج است که دارای ترشح چرکی و گاهی خون است. ترشحات داخلی این کیست مویی ممکن است از حفره‌های منفرد یا متعددی بیرون بریزد. هنگامی‌که این حفره‎ها بسته باشند و این ترشحات داخل کیسه جمع شوند باعث ایجاد آبسه می‌شود که بسیار دردناک است. کیست مویی حاوی چند موی درهم‌تنیده است که ممکن است در هر جای بدن مخصوصاً جاهایی که دارای موی ضخیم است ایجاد شود. این کیست مستعد ابتلا به عفونت است.

علت ایجاد کیست مویی:

کیست مویی علت‌های زیادی دارد که یکی از آن‌ها ژنتیک است. کیست مویی یا سینوس پیلونیدال ناشی از اختلالی ضعیف است که در طی دوران تکامل جنینی ایجاد می‌شود. این ناراحتی بیشتر در مردانی که مقدار موی بیشتری دارند رایج‌تر است. حتی کسانی که دارای شغلی هستند که همیشه در حال نشسته هستند مستعد این بیماری هستند و به همین علت است که به آن بیماری رانندگان نیز می‌گویند. برخی علت آن را فرورفتن موهای این قسمت بدن به داخل پوست می‌دانند. اکثریت بیماران زمانی به پزشک معالج رجوع می‌کنند که مو وارد بدن شده و یک عفونت موضعی ایجاد کند. در اثر فشار یا اصطکاک پوست در قسمت کفل‌ها گودی ایجاد می‌شود که درنتیجه باعث جمع شدن و رشد مو به درون و ایجاد کیسه چرکی می‌شود.

علائم کیست مویی:

تا هنگامی‌که کیست مویی عفونت نکند علائم آن مشخص نیست اما هنگامی‌که عفونت ایجاد شد همراه با ورم، درد، قرمزی و احساس درد با لمس، تب و لرز، ترشح چرک، بوی بد در زمان خارج شدن ترشحات و ایجاد درد در هنگام نشستن است.

عواملی که ایجاد این بیماری را تشدید می‌کند: 

پرداختن به شغلی که اکثریت اوقات در حالت نشسته هستید مانند رانندگی، افزایش وزن، خارش یا آسیب‌دیدگی همیشگی محل، کفل پرمو، ژنتیک، عرق کردن بیش‌ازحد و پوشیدن لباس‌های تنگ و چسبناک.

درمان: 

برای درمان کیست مویی راه‌ها و درمان‌های شیمیایی وجود دارد و در صورت عود کردن به عمل جراحی پرداخته می‌شود. اما راه‌های طبیعی و سنتی نیز وجود دارد که در این مقاله به معرفی چند روش می‌پردازیم که امیدواریم مورداستفاده شما عزیزان قرار گیرد. پس ما را در این مقاله همراهی کنید.

عصاره درخت چای

یکی از راه‌های طبیعی و خانگی برای درمان کیست مویی استفاده از عصاره درخت چای است. عصاره درخت چای خاصیت آنتی باکتریال، ضدالتهاب و ضد قارچی دارد که همین خواص باعث عفونت کیست مویی را از بین می‌برد و به دلیل اینکه این روغن به عمق پوست نفوذ می‌کند سرعت بهبودی را افزایش می‌دهد. برای استفاده از عصاره درخت چای به این صورت عمل کنید که مقدار اندکی از آب را به عصاره درخت چای اضافه کنید و با آن پوست اطراف کیست را ماساژ دهید و اجازه دهید ده دقیقه به همین صورت باقی بماند و سپس آن ناحیه را با آب گرم شستشو دهید و خشک‌کنید و این عمل را روزانه سه مرتبه انجام دهید تا بهبودی حاصل شود.

روغن کرچک

روغن کرچک نیز راه درمانی طبیعی و سنتی است برای کیست مویی. این روغن دارای خاصیت ضدالتهابی است که باعث درمان مشکلات درد و التهاب ناشی از کیست‌های پیلونیدال می‌شود. روغن زمان بهبودی کیست مویی را افزایش می‌دهد. برای استفاده از روغن کرچک به این صورت عمل کنید که یک‌تکه پنبه را به روغن کرچک آغشته کنید و آن را روی کیست مویی قرار دهید و روی آن را بانداژ کنید. این کار را روزی سه مرتبه تکرار کنید تا شاهد نتایج اثربخش آن باشید. لازم به ذکر است که در هر بار استفاده از پنبه و بانداژ جدید استفاده نمایید و این عمل را تا بهبودی کامل کیست مویی ادامه دهید.

سیر

سیر ماده مؤثر و مفید خانگی برای درمان کیست مویی است. سیر دارای خواص آنتی‌بیوتیکی و ضد قارچی است که مبارزه علیه عفونت می‌پردازد و بهبودی را تسریع می‌کند. برای استفاده از سیر به این صورت عمل کنید. یک حبه سیر را به‌وسیله پشت چاقو له کنید و آن را روی کیست قرار دهید و با یک گاز روی آن را ببندید و پس از گذشت چند دقیقه آن را بشویید . این روش درمانی را تا زمان بهبودی کامل انجام دهید. لازم به تذکر است که اگر دارای پوست حساسی هستید از سیر استفاده نکنید و همچنین از گذاشتن بیش از ده دقیقه سیر روی پوست بپرهیزید.

زردچوبه

یکی از روش‌های طبیعی و خانگی برای درمان کیست مویی استفاده از زردچوبه است. زردچوبه به دلیل اینکه دارای خاصیت ضدالتهابی است برای درمان و تسکین درد و التهاب بسیار مناسب است. همچنین از ایجاد عفونت پیشگیری می‌کند. برای استفاده از این گیاه دارویی پرخاصیت به این صورت عمل کنید که یک قاشق چای‌خوری از زردچوبه را در یک ظرف بریزید و به آن اندکی آب اضافه کنید تا به‌صورت خمیری درآید و سپس این خمیر به‌دست‌آمده را روی کیست بمالید و اجازه دهید تا خشک شود و پس از خشک شدن آن موضع را با آب گرم شستشو دهید و این عمل را روزانه دومرتبه تکرار کنید تا بهبودی کامل حاصل شود.

آلوئه ورا

استفاده از آلوئه ورا نیز راه طبیعی و خانگی برای درمان کیست مویی شناخته‌شده است. خواص ضدالتهابی و آنتی باکتریال موجود در گیاه آلوئه‌ورا برای بهبود و تسکین درد کیست مویی بسیار مفید است. برای استفاده از این گیاه به این صورت انجام دهید که یک برگ تازه از آلوئه‌ورا را بردارید و ژل آن را خارج کنید و آن را روی کیست مویی قرار دهید و اجازه دهید به مدت بیست دقیقه روی موضع باقی بماند و پس از گذشت این مدت‌زمان آن را با آب شستشو دهید و این روش را روزانه چهار مرتبه تکرار نمایید تا شاهد اثرات نتایج بخش آن شوید. روشی دیگر به این صورت است که مقداری از ژل گیاه آلوئه‌ورا را روی پنبه قرار دهید و پنج دقیقه صبر کنید و سپس پنبه را روی موضع موردنظر قرار دهید و اجازه دهید به مدت سی دقیقه روی موضع باقی بماند و آنگاه دو ساعت صبر کنید و سپس این عمل را دوباره تکرار نمایید. این روش درمانی را یک هفته روزانه انجام دهید تا بهبودی کامل حاصل شود.

جوش‌شیرین

یکی از راه‌های درمانی خانگی و سنتی برای درمان کیست مویی استفاده از جوش‌شیرین است . برای استفاده از جوش‌شیرین به این صورت عمل کنید که حدود یک‌دوم قاشق چای‌خوری از جوش‌شیرین را با یک‌دوم قاشق چای‌خوری سرکه سفید طبیعی یا سرکه سیب مخلوط‌کنید و به‌خوبی هم بزنید تا خمیر یکدستی شود که نه خیلی سفت باشد و نه شل، حالا این خمیر حاصل‌شده را روی کیست مویی قرار دهید و اجازه دهید به مدت پانزده الی بیست دقیقه روی موضع باقی بماند و پس از گذشت این مدت‌زمان با آب شستشو دهید. این روش را روزانه یک‌مرتبه انجام دهید تا بهبودی حاصل شود. جوش‌شیرین و سرکه هر دو خاصیت ضد میکروبی دارند و عفونت کیست را از بین می‌برند و همچنین جوش‌شیرین به رفع التهاب پوست بسیار کمک می‌کند.

پیاز

روشی دیگر برای درمان کیست مویی استفاده از پیاز است. پیاز دارای خاصیت ضد میکروبی قوی است که برای درمان و از بین بردن عفونت کیست مویی بسیار مناسب است. برای استفاده از این گیاه پرخاصیت به این صورت عمل کنید که یک حلقه از پیاز را بر روی موضع موردنظر قرار دهید و روی آن را با یک پارچه یا باند ببندید و هر دو الی سه ساعت پیاز را تعویض کنید. این عمل را روزانه انجام دهید تا بهبودی کامل حاصل شود.

نمک (منیزیم سولفات)

یکی از روش‌های درمانی خانگی و سنتی کیست مویی استفاده از منیزیم سولفات ک نوعی نمک است. ترکیبات شیمیایی موجود در این نوع نمک باعث خارج شدن ترشحات کیست مویی می‌شود و باعث التهاب و درد ناشی از کیست را کاهش می‌دهد. برای استفاده از این روش به این صورت عمل کنید که حدود یک قاشق از این نمک را در دو فنجان آب بریزید و به‌خوبی آن را حل کنید و با استفاده از یک پنبه آن را روی موضع موردنظر قرار و با یک پارچه نخی روی آن را ببندید و اجازه دهید به مدت سی دقیقه باقی بماند. این روش را روزانه یک‌مرتبه تکرار نمایید. روشی دیگر به این صورت است که مقداری از این نمک ا درون آب داخل وان بریزید به این صورت که به ازای ه سه ساتی متر از ارتفاع آب داخل وان به آن‌یک فنجان نمک بریزید و مدت‌زمان بیست دقیقه در آن باقی بمانید. این روش را نیز روزانه یک‌مرتبه تکرار کنید تا بهبودی حاصل شود.

عسل

یکی دیگر از راه‌های درمانی خانگی و طبیعی برای کیست مویی استفاده از عسل است. عسل این ماده خوراکی قوی دارای خاصیت ضدالتهابی است و یک ضدعفونی‌کننده‌ی قوی نیز شناخته‌شده است که عفونت ناشی از کیست مویی را برطرف می‌کند. برای استفاده از عسل به این صورت عمل کنید که مقداری از عسل خام و طبیعی را روی موضع موردنظر بمالید و اجازه دهید عفونت و سموم ناشی از کیست را بیرون بکشد. این روش را روزانه دومرتبه تکرار کنید تا بهبودی کامل حاصل شود. همچنین روشی دیگر به این صورت است که در یک فنجان آب گرم حدود یک قاشق چای‌خوری عسل اضافه کنید و نوش جان‌کنید این روش را تا بهبودی کامل تکرار نمایید.

چای کیسه‌ای

یکی از بهترین و مؤثرترین روش‌های طبیعی و خانگی برای درمان کیست مویی استفاده از کیست مویی است.ترکیبات اسیدی موجود در چای کیسه‌ای از بدتر شدن کیست جلوگیری و عفونت آن را از بین می‌برد. در ضمن خاصیت ضدالتهابی چای کیسه‌ای نیز درد ناشی از کیست را بهبود می‌بخشد. برای استفاده از چای کیسه‌ای به این صورت عمل کنید که در یک لیوان آب ولرم یک چای کیسه‌ای را به مدت پنج دقیقه قرار دهید و پس از گذشت این مدت‌زمان کیسه را از آب خارج کنید و آن را روی کیست مویی به مدت‌زمان ده دقیقه قرار دهید تا عفونت آن را خارج کند. این کار را روزانه چندین مرتبه انجام دهید تا شاهد اثرات نتایج بخش آن باشید.

سرکه سیب

استفاده از سرکه سیب نیز روش طبیعی و سنتی برای از بین بردن کیست مویی است. خاصیت اسیدی سرکه باعث از بین رفتن سموم و عفونت ناشی از کیست مویی می‌شود. برای استفاده از سرکه سیب به این صورت عمل کنید که یک پنبه را آغشته به سرکه سیب کنید و آن را موضع موردنظر قرار دهید و سپس روی آن را با یک پارچه‌ی تمیز یا باند ببندید. این روش را روزانه دومرتبه انجام دهید و کیست مویی را با آن شستشو دهید تا بهبودی کامل حاصل شود.

کمپرس گرم

یکی از راه‌های طبیعی و خانگی برای کاهش درد کیست مویی استفاده از کمپرس گرم است. کمپرس گرم برای از بین بردن چرک و عفونت ناشی از کیست مویی نیز بسیار مناسب است و به بهبودی آن  کمک می‌کند. برای استفاده از کمپرس گرم به این صورت عمل کنید که یک پارچه تمیز را در آب داغ قرار دهید و سپس آن را کاملاً فشار دهید تا آب اضافی آن خارج شود و سپس آن را روی موضع موردنظر قرار دهید. این روش درمانی را روزانه چهار مرتبه تکرار نمایید تا شاهد اثرات نتایج بخش آن شوید.

موم زنبورعسل

موم زنبورعسل سرشار از ویتامین A است و یکی از راه‌های درمانی مناسب و طبیعی برای کیست مویی شناخته‌شده است. این ویتامین از بین برنده‌ی عفونت و چرک ناشی از کیست مویی است و قسمت‌هایی از پوست که دچار این مشکل پوستی است را بازسازی می‌کند. برای استفاده از موم زنبورعسل ابتدا آن را ذوب کنید و هنگامی‌که چسبناکی آن را حس کردید روی موضع موردنظر بمالید. این روش درمانی را روزانه یک‌مرتبه تکرار نمایید. روشی دیگر به این صورت است که موم را رنده کنید و سپس مستقیم آن را روی کیست مویی قرار دهید. این روش را نیز روزانه تکرار کنید تا شاهد اثرات مفید آن شوید.

شنبلیله

یکی از راه‌های درمانی خانگی و طبیعی کیست مویی استفاده از گیاه پرخاصیت شنبلیله است. شنبلیله خاصیت ضدالتهابی دارد. برای درمان کیست مویی استفاده از مکمل و کپسول‌های شنبلیله بسیار مناسب است. همچنین می‌توانید از بذر شنبلیله نیز استفاده نمایید به این صورت که بر شنبلیله را در آب روی حرارت ملایم بجوشانید و سپس آن را از صافی عبور دهید و پس‌ازآنکه سرد شد آن را نوش جان‌کنید. این نوشیدنی را تا زمان بهبودی کامل مصرف نمایید.  

 

 

 

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.