خانه طب سنتی درمان گرفتگی بینی با روش‌های طب سنتی

درمان گرفتگی بینی با روش‌های طب سنتی

توسط kakooti

گرفتگی و کیپ شدن بینی معمولاً مربوط به عفونت سینوس‌ها است. این مشکل بسیار ناراحت‌کننده است و ممکن است که مدت‌ها به طول بیانجامد. گرفتگی بینی زمانی ایجاد می‌شود که حفره‌های بینی متورم شود که خود تورم سبب ایجاد مخاط می‌شود. فردی که مبتلابه گرفتگی بینی است در تنفس دچار مشکل می‌شود.

علل گرفتگی بینی

این مشکل زمانی رخ می‌دهد که بافت‌های بینی دچار عفونت و التهاب شوند. آنفولانزا، سرماخوردگی و سینوزیت، گونه‌های مختلف آلرژی و عوامل محرک زای دیگر مانند دود، ذرات و… وجود دارد که پولیپ ها و تومور نیز می‌توانند عاملی برای گرفتگی بینی باشند.

علائم گرفتگی بینی

ایجاد مخاط در بینی، سینوس‌های دردناک، بافت بینی متورم، ریزش اشک چشم و گاهی دچار شدن به سردردهای ناگهانی

راه‌های درمانی بسیاری برای رفع گرفتگی بینی وجود دارد. فرد مبتلا با مراجعه به پزشک معالج و مصرف دارو می‌تواند به درمان گرفتگی بینی بپردازد. البته راه‌های طبیعی و سنتی بسیاری نیز وجود دارد که ما در این مقاله به معرفی برخی از آن‌ها می‌پردازیم که امیدواریم مورداستفاده‌ی شما عزیزان قرار گیرد. پس در این مقاله با ما همراه باشید.

سیر

یکی از راه‌های درمان طبیعی و خانگی گرفتگی بینی استفاده از سیر است . سیر با خواص ضدویروسی و ضد قارچی باعث از بین بردن عفونت بینی می‌شود و باعث تراکم تنفسی می‌شود. برای استفاده از این ماده پرخاصیت به این صورت عمل کنید که دو تا سه حبه سیر را در لیوان آب جوش قرار دهید و آن را بجوشانید و سپس به آن حدود نصف قاشق چای‌خوری زردچوبه اضافه کنید و این محلول را روزانه تا بهبودی کامل نوش جان‌کنید.

روشی دیگر به این صورت است که در یک ظرف آب که در حال جوشیدن است حدود سه حبه سیر قرار دهید و بگذارید چند دقیقه بجوشد و سرخود را روی قابلمه بگیرید و روی خود و ظرف یک پارچه یا حوله قرار دهید و بخار آن را استنشاق کنید و این عمل را نیز چندین مرتبه در روز تکرار نمایید تا بهبودی حاصل شود.

نمک و جوش‌شیرین

ترکیب نمک و جوش‌شیرین راهی خانگی و سنتی برای درمان گرفتگی بینی است. برای استفاده از این روش به این صورت عمل کنید که مقدار یک قاشق غذاخوری نمک دریا و نصف قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین را در یک لیوان آب بریزید و خوب هم بزنید و تکان دهید و حالا این ترکیب را با قطره‌چکان در داخل حفره‌های بینی بریزید. پس از گذشت مدت‌زمان پنج دقیقه دوباره این عمل را تکرار نمایید تا مشکل گرفتگی بینی رفع شود. با انجام مرتب و منظم این عمل شاهد اثرات نتایج بخش آن خواهید بود.

 زنجبیل

یکی دیگر از راه‌های طبیعی خانگی برای درمان گرفتگی بینی استفاده از کمپرس زنجبیل است. برای این منظور به این صورت عمل کنید که یک زنجبیل را تکه‌تکه کنید و در ظرفی که حاوی آب جوش است بریزید و اجازه دهید به مدت بیست دقیقه با حرارت ملایم بجوشد. سپس یک دستمال تمیز را با آن خیس کنید و روی صورت بمالید و بعد از گذشت پانزده دقیقه آن را بردارید. این فرآیند را روزانه دومرتبه تکرار کنید تا بهبودی کامل حاصل شود.

روشی دیگر به این صورت است که یک‌تکه زنجبیل را خرد خرد کنید و روی آن نمک بپاشید و این تکه‌ها روزانه چندین بار بجوید تا گرفتگی بینی برطرف شود.

و اما روشی دیگر به این صورت است که پوست ریشه‌ی زنجبیل را بکنید و آن را به قطعات کوچک تقسیم کنید و چهار تکه از آن را در یک قابلمه آبجوش بریزید و اجازه دهید تا به مدت بیست دقیقه جوش بخورد و سپس زیر آن را خاموش‌کنید. حال مخلوط را از صافی عبور دهید و یک قاشق چای‌خوری به آن عسل و اندکی آب‌لیمو به آن اضافه کنید و نوشیدنی آماده‌شده را تا زمانی که گرم است را نوش جان‌کنید. انجام منظم این عمل باعث بهبودی کامل می‌شود.

سرکه سیب

استفاده از سرکه سیب نیز راه طبیعی و خانگی برای درمان گرفتگی بینی است. برای استفاده از سرکه سیب به این صورت عمل کنید که حدود یک قاشق چای‌خوری سرکه سیب را در یک لیوان آب بریزید و آن را نوش جان‌کنید. خوردن این محلول باعث باز شدن سینوس‌ها می‌شود. این عمل را روزانه انجام دهید تا شاهد بهبودی گرفتگی بینی شوید.

استنشاق بخار

یک روش خانگی و طبیعی برای باز شدن گرفتگی بینی استنشاق بخار است. ظرفی را آب بریزید و اجازه دهید تا به جوش آید، آنگاه چند قطره روغن مانند اکالیپتوس یا روغن نعناع به آن اضافه کنید و حالا سرتان را روی قابلمه بگیرید و یک پارچه یا حوله را رویتان بیندازید و تا مدت‌زمان ده دقیقه این کار را انجام دهید.

روشی دیگر به این صورت است که در قابلمه‌ای که حاوی آب جوش است حدود یک قاشق غذاخوری دانه‌های زنیان خورد شده بریزید و سرخود را روی ظرف بگیرید و با یک پارچه تمیز بپوشانید و این عمل را حدود ده دقیقه انجام دهید.

لازم به تذکر است که از این روش برای کودکان زیر دوازده سال استفاده نکنید زیرا بخار داغ ممکن است باعث سوختگی شود. همچنین توصیه می‌شود خانم‌های باردار و کسانی که فشارخون بالا دارند و افرادی که مشکلات قلبی و اختلال در سیستم عصبی مرکزی خوددارند از این روش درمانی پرهیز نمایند.

زردچوبه

یکی دیگر از راه‌های طبیعی و سنتی برای درمان گرفتگی بینی استفاده از زردچوبه است. برای استفاده از این گیاه پرخاصیت به این صورت عمل کنید که به یک لیوان شیر حدود یک قاشق چای‌خوری زردچوبه اضافه کنید و اجازه دهید چند دقیقه با حرارت ملایم بجوشد و سپس این مخلوط را داخل لیوان بریزید و به آن کمی عسل اضافه کنید و نوش جان‌کنید. این نوشیدنی را روزانه دومرتبه مصرف کنید تا بهبودی کامل حاصل شود. روشی دیگر به این صورت است که کمی زردچوبه تازه را با دقت شستشو دهید و در مخلوط‌کن بریزید و آب آن را حسابی بگیرید و دو قاشق غذاخوری از آب زردچوبه را در یک لیوان بریزید و به آن یک قاشق غذاخوری آب‌لیمو و یک قاشق غذاخوری عسل و اندکی فلفل کایین به آن اضافه نمایید و به‌خوبی هم بزنید و نوش جان‌کنید. این محلول را روزانه دومرتبه میل کنید تا شاهد اثرات سودمند آن در رفع گرفتگی بینی شوید.

و اما روش سوم به این صورت است که مقداری ریشه زردچوبه را در یک لیوان حاوی آب بریزید و یک قاشق غذاخوری آب‌لیمو، یک قاشق غذاخوری عسل و اندکی فلفل کایین به آن اضافه کنید و در آخر به آن مقداری موز رسیده در این مخلوط بریزید و آن را هرروز مصرف کنید. انجام مرتب و منظم این عمل باعث هر چه زودتر بهبود یافتن گرفتگی بینی می‌شود.

فلفل کایین

یکی از راه‌های درمان خانگی و سنتی برای درمان گرفتگی بینی استفاده از فلفل کایین است. برای استفاده از این روش به این صورت عمل کنید که مقدار یک‌دوم چای‌خوری از فلفل کایین را در یک لیوان آب بریزید و سپس به آن حدود یک قاشق غذاخوری عسل بیفزایید و این محلول حاصل‌شده را روزی چند مرتبه نوش جان‌کنید. روشی دیگر به این صورت است که با استفاده از یک گوش پاک‌کن مقداری از فلفل کایین را در حفره بینی قرار دهید تا شروع به عطسه کنید. این عمل را نیز روزانه دومرتبه تکرار نمایید.

روغن اکالیپتوس

یکی از روغن‌های بسیار مفید برای درمان گرفتگی بینی استفاده از روغن اکالیپتوس است. یکی از راه‌های مؤثر برای باز کردن گرفتگی بینی استنشاق بخار با روغن اکالیپتوس است. برای استفاده از این روش به این صورت عمل کنید که ظرفی که حاوی آب است را روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید. هنگامی‌که آب به جوش آمد حدود پنج قطره از روغن اکالیپتوس را در آن بریزید و سپس سرخود را بالای قابلمه بگیرید و روی خود یک پارچه یا حوله بگذارید و حدود دو دقیقه این عمل را انجام دهید. لازم به ذکر است که هنگام انجام این کار چشمان خود را ببندید تا از تحریکی که این روغن ایجاد می‌کند در امان باشید. این عمل را روزانه دومرتبه تکرار نمایید تا بهبودی حاصل شود. روشی دیگر به این صورت است که حدود دو قطره از این روغن را روی دستمال بریزید و روزی چندین مرتبه تنفسش کنید. و اما روش سوم به این صورت است که هر شب قبل از خواب حدود سه قطره از روغن اکالیپتوس را روی بالش خود بریزید و عطرش را تنفس کنید. و روش چهارم به این صورت است که در وان آب گرم چند قطره روغن اکالیپتوس بریزید و به مدت‌زمان پانزده دقیقه در وان باقی بمانید. انجام مرتب و منظم اعمال فوق به هرچه زودتر بهبود یافتن گرفتگی بینی کمک می‌کند.

چای گوجه‌فرنگی تند

یکی از راه‌های طبیعی و خانگی برای درمان گرفتگی بینی استفاده از چای گوجه‌فرنگی تند است. برای استفاده از این روش به این صورت عمل کنید که چند گوجه‌فرنگی شسته شده را در مخلوط‌کن بریزید تا یک لیوان آب گوجه‌فرنگی به دست بیاید و حالا به آن دو حبه سیر قطعه‌قطعه شده کوچک اضافه کنید و حدود دو قاشق چای‌خوری آب‌لیمو و نصف قاشق چای‌خوری به آن فلفل کایین بیفزایید و در آخر اندکی نمک دریایی هم به این ترکیب اضافه کنید و حالا این ترکیب را بجوشانید و روزی دومرتبه آن را مصرف نمایید.

پیاز

یکی دیگر از راه‌های طبعی و سنتی برای درمان گرفتگی بینی استفاده از پیاز است. برای استفاده از پیاز به این صورت عمل کنید که پوست یک عدد پیاز را بگیرید و بوی آن را استنشاق کنید و روشی دیگر به این صورت است که یک عدد پیاز را خورد کنید و در یک‌کاسه بریزید و به آن آب جوش اضافه کنید و سرخود را روی آن قرار دهید و بخار آن را نفس بکشید و در این حین یک پارچه یا حوله نیز روی سرخود بگذارید. این عمل را نیز روزانه دومرتبه تکرار کنید و روش سوم به این صورت است که یک عدد پیاز را خردکنید و آن را در مخلوط‌کن بریزید و آب آن را بگیرید و حدود دو قاشق غذاخوری از آب پیاز را گرم‌کنید و در یک لیوان آب بریزید و به آن اندکی شکر یا عسل اضافه کنید و این نوشیدنی را روزانه مصرف کنید تا شاهد نتایج اثربخش آن باشید.

ریحان

یکی از راه‌های درمانی گیاهی و سنتی گرفتگی بینی استفاده از ریحان است. برای استفاده از ریحان به این صورت است که پنج عدد برگ ریحان را بشویید و روزانه دومرتبه قبل از صبحانه و بعد از خوردن شام آن را بخورید. روش دوم به این صورت است که حدود ده برگ از ریحان را بشویید و مقداری فلفل سیاه و یک‌تکه کوچک زنجبیل به آن اضافه کنید و آن‌ها را له کنید. سپس در یک قابلمه کمی آب بریزید و آن مخلوط را به آب اضافه کنید و بگذارید بجوشد تا مقدار آن نصف شود و آن را از صافی عبور دهید و اندکی قند به آن بیفزایید و هنگامی‌که آن گرم است بخورید. این محلول را هرروز صبح ناشتا بخورید. لازم ذکر است که تا دو ساعت بعد از مصرف این نوشیدنی حمام نکنید.

ترب کوهی

ترب کوهی یکی از گیاهانی است که برای درمان سنتی و گیاهی گرفتگی بینی استفاده می‌شود. برای استفاده از ترب کوهی به این صورت است که مقداری از ریشه ترب کوهی را رنده کنید و حدود یک‌چهارم از این مقدار را بخورید و آن را به مدت سی ثانیه دردهان نگه‌دارید. روش دوم به این صورت است که مقداری از ریشه ترب کوهی را له کنید و آن را در یک لیوان  بریزید و به آن مقداری عسل و سرکه سیب به آن بیفزایید و آن‌ها را باهم به‌خوبی هم بزنید و این مخلوط را روی نان بگذارید و هنگام خوردن آن را بو هم کنید.

برگ و روغن نعناع

یکی از راه‌های درمانی گیاهی و سنتی برای درمان گرفتگی بینی استفاده از برگ و روغن نعناع است. برای استفاده از این روش به این صورت است که تعدادی از برگ‌های نعناع را به‌خوبی بشویید و در لیوانی که از آب جوش است بریزید و سپس آن را از صافی عبور دهید و به آن اندکی عسل بیفزایید و این نوشیدنی را در روز دومرتبه نوش جان‌کنید. روش دوم به این صورت است که در یک‌کاسه بزرگ آب جوش بریزید و به آن چند قطره روغن نعناع اضافه کنید و حالا سرخود را روی ظرف بگذارید و روی سر و ظرف یک پارچه تمیز یا حوله بگذارید و بخار آن را استنشاق کنید. این عمل را روزانه دو مرتبه تکرار کنید تا شاهد نتایج اثربخش آن شوید.  

 

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.