خانه طب سنتی رفع درد شانه با روش‌های طب سنتی

رفع درد شانه با روش‌های طب سنتی

توسط kakooti
رفع درد شانه با روش‌های طب سنتی

درد شانه را هر کسی و با هر سنی می‌تواند تجربه کند. اما افرادی که به مدت طولانی و روزانه از وسایلی همچون لب تاپ، تپلت و گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض این ناراحتی قرار می‌گیرند.

گاهی اوقات درد شانه ناشی از آسیبی که به گردن وارد شده می‌باشد و گاهی نیز به خاطر آرتریت، بوزیت، تاندونیت، اسپورهای استخوانی، غضروف پاره شده، استخوان شکسته شکم و آسیب نخاع رخ می‌دهد.

بعضی از بیماری‌ها نیز منجر به درد شانه می‌شوند مانند: بیماری‌های ستون فقرات گردن، بیماری‌های کبد، قلب و کیسه صفرا

نکاتی که برای جلوگیری از این عارضه می‌توانید انجام دهید:

تا حد ممکن به شانه خود فشار نیاورید، کارها و فعالیتهایی که انجام آن به شانه‌تان فشار می‌آورد را به حداقل برسانید و یا به صورتی انجام دهید که فشار کمتری به شانه‌تان وارد شود، برای تسکین این درد می‌توانید از طب سوزنی نیز بهره ببرید، با انجام حرکات کششی می‌توانید این درد را تسکین دهید و اگر سیگار و دخانیات مصرف می‌کنید آنها را کنار بگذارید.

برای درمان درد شانه راهها و روشهای طبیعی و خانگی وجود دارد که ما در این مقاله به معرفی بعضی از آنها می‌پردازیم. اما شما عزیزان در هنگام مواجه شدن با درد شدید و در صورت ادامه دار شدن این مسئله حتما به پزشک معالج مراجعه کنید.

روشهای خانگی و طبیعی برای تسکین درد شانه:

رزماری

از گیاهانی که در طب سنتی برای درمان خانگی و طبیعی درد شانه توصیه ‌می‌شود آن را انجام دهید، گیاه رزماری است. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که در ظرفی مقدار یک دوم فنجان برگ رزماری، یک قاشق غذاخوری روغن گل میخک، یک فنجان روغن گیاهی بریزید و به آن مقدار کمی آب اضافه کنید تا به وسیله بخار حرارت ببینند. این عمل را به مدت دو دقیقه انجام دهید و سپس از روی حرارت بردارید. پس از سرد شدن یک تکه پنبه را در این محتوا بخیسانید و آن را روی شانه‌ی خود قرار دهید و با یک پارچه تمیز یا باند روی آن را ببندید و اجازه دهید شب تا صبح باقی بماند و سپس با آب گرم شستشو دهید. این روش درمانی را هر شب قبل از خواب انجام دهید تا نتایج دلخواه حاصل شود.

لیمو

اگر شما از آن دسته عزیزانی هستید که از درد ناحیه شانه رنج می‌برید، به این توصیه و روش خانگی طب سنتی توجه کنید. پنج عدد لیمو را به چهار قسمت تقسیم کنید و آن را در داخل مخلوط کن بریزید و خوب هم بزنید. حالا به آن مقدار یک قاشق غذاخوری معادل ۲۵ گرم عسل طبیعی اضافه کنید و دوباره شروع کنید به هم زدن تا ترکیب یکنواختی حاصل شود. این ترکیب را به مدت چند وقت صبح‌ها به صورت ناشتا میل کنید و شاهد نتایج عالی آن باشید.

کمپرس سرد

از روشهای ساده و اما بسیار  تسکین بخش برای درد شانه، استفاده از کمپرس سرد است. کمپرس سرد درد و التهاب را برطرف می‌کند. برای استفاده از این روش خانگی فقط کافیست مقداری یخ را در یک پلاستیک بریزید و آن را روی ناحیه‌ای که درد می‌کند، قرار دهید. این روش را در روز چند بار و هر بار به مدت ۱۵ دقیقه انجام دهید تا شاهد هر چه زودتر بهبودی خود باشید.

لازم به تذکر است که یخ را به طور مستقیم روی پوست خود قرار ندهید زیرا درد را افزایش می‌دهد. برای جلوگیری از این منظور کافیست با یک پارچه تمیز و نخی  کیسه‌ی

یخ را بپوشانید و آنگاه آن را روی پوست خود قرار دهید.

کمپرس گرم

همانطور که از کمپرس سرد در طب سنتی برای تسکین درد شانه استفاده می‌شود، کمپرس گرم نیز کمک شایانی به بهبود این عارضه می‌کند. بنابراین در یک کیسه‌ی پلاستیکی آب داغ بریزید و آن را روی شانه خود قرار دهید. اجازه دهید کیسه به مدت زمان ده الی پانزده دقیقه روی شانه باقی بماند. این کار را روزانه دو الی سه مرتبه تکرار کنید تا درد تسکین یابد.

روشی دیگر نیز به این صورت است که در حمام به مدت پنج الی ده دقیقه زیر دوش آب گرم قرار بگیرید. این روش را نیز روزانه یک الی دو مرتبه انجام دهید.

باند

از باند نیز می‌توانید برای تسکین درد ناحیه شانه استفاده کنید. این روش باعث احساس راحتی و آرامش بیشتر شما خواهد شد. برای این منظور می‌توانید خودتان در خانه با استفاده از یک پارچه نخی باندی تهیه کنید و به صورت آماده در بازار خریداری کنید و آن را به دور شانه خود ببندید. اجازه دهید این باند به مدت چند روز به دور ناحیه آسیب دیده پیچیده باشد تا بهبودی کامل حاصل شود.

لازم به تذکر است از بستن بسیار محکم باند به دور شانه پرهیز کنید زیرا این عمل گردش خون را کاهش می‌دهد و شرایط عمومی شما را وخیم تر خواهد کرد.

ماساژ

ماساژ دادن شانه با استفاده از روغن‌های طبیعی نیز از روشهای خانگی و طبیعی بسیار مفیدی است که در طب سنتی انجام آن، سفارش می‌شود. ماساژ ملایم استرس را از شما دور می‌کند و باعث افزایش گرد خون می‌گردد و همچنین تورم ناشی از درد را برطرف می‌کند. شما عزیزان برای ماساژ می‌توانید از روغن‌های زیتون، نارگیل، کنجد و یا روغن خردل استفاده کنید. برای انجام ماساژ به این صورت عمل کنید که مقداری از روغن را روی شانه بمالید و سپس به آرامی ماساژ دهید. این عمل را به مدت ده الی دوازده دقیقه انجام دهید. سپس یک حوله گرم را روی آن ناحیه قرار دهید. توجه شود که از فشار بیش از حد در هنگام ماساژ خودداری کنید زیرا درد را افزایش می‌دهد. ماساژ را روزانه دو الی سه مرتبه انجام دهید تا از این درد و ناراحتی خلاص شوید.

زردچوبه

زردچوبه نیز از گیاهان دیگری است که برای تسکین درد بسیار مفید است. زردچوبه سرشار از آنتی اکسیدان است و خاصیت ضد التهابی آن درد و تورم را کاهش می‌دهد. برای استفاده از این روش خانگی و طبیعی به این صورت عمل کنید که مقدار دو قاشق غذاخوری از زردچوبه را با یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل مخلوط کنید تا به صورت خمیری درآید. آنگاه خمیر به دست آمده را روی شانه خود بمالید و اجازه دهید به همان صورت باقی بماند تا خشک شود. پش از خشک شدن آن ناحیه را با آب گرم شستشو دهید. این روش درمانی را روزانه یک تا دو مرتبه تکرار کنید و شاهد روند بهبودی خود باشید.

روشی دیگر به این صورت است که در یک فنجان شیر مقدار یک قاشق چایخوری پودر زردچوبه بریزید و این ترکیب را داخل ظرفی بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید. پس از جوش آمدن ظرف را از روی حرارت بردارید و به آن مقداری عسل طبیعی اضافه کنید تا شیرین شود. این ترکیب را روزانه دو بار مصرف کنید تا هر چه زودتر شاهد بهبودی خود شوید.

همچنین شما عزیزان می‌توانید از کپسول زردچوبه ۲۵۰ و ۵۰۰ میلی گرمی با مشورت پزشک روزانه سه عدد مصرف نمایید.

فقط این مورد را مد نظر داشته باشید که چون زردچوبه باعث رقیق شدن خون می‌گردد، پس در مصرف آن جانب احتیاط را رعایت کنید.

سرکه سیب

از روشهای طبیعی و خانگی دیگری که استفاده آن برای رفع درد شانه موثر است، استفاده از سرکه سیب است. سرکه سیب به دلیل خاصیت ضد التهابی و قلیایی درد و التهاب را کاهش می‌دهد. برای استفاده از سرکه سیب به این صورت عمل کنید که در وان آب گرم حمام مقدار دو فنجان سرکه سیب طبیعی بریزید و به مدت بیست و پنج  الی سی دقیقه در وان قرار بگیرید. این روش را برای مدت چند وقت روزانه یک مرتبه تکر کنید.

همچنین برای اینکه روند بهبودی خود را افزایش دهید می‌توانید در یک لیوان آب گرم مقدار یک قاشق غذاخوری سرکه سیب بریزید و مصرف کنید. این روش را روزانه یک الی دو مرتبه و به مدت چندین هفته تکرار کنید تا نتایج دلخواه حاصل شود.

زنجبیل

از دیگر گیاهانی  که خاصیت ضد التهابی دارد و مصرف آن درد را کاهش می‌دهد، گیاه زنجبیل است. این گیاه باعث افزایش گردش خون نیز می‌گردد. از گیاه زنجبیل برای تسکین درد شانه‌ی خود به  صورت دمنوش استفاده کنید. برای تهیه دمنوش در یک لیوان آب جوش چند تکه کوچک از زنجبیل تازه را قرار دهید و دربی روی آن بگذارید و اجازه دهید به مدت پنج الی ده دقیقه باقی بماند. پس از گذشت این مدت زمان آن را از صافی عبور دهید و میل کنید. این دمنوش را روزانه دو الی سه فنجان مصرف کنید. برای داشتن طعم بهتر نیز می‌توانید به آن مقداری عسل طبیعی نیز اضافه کنید.

روغن اسطوخودوس

از روغن‌های طبیعی که به آرام کردن عضلات کمک بسیاری می‌کند، روغن اسطوخودوس است که استفاده از آن درد را کاهش و التهاب را تسکین می‌دهد. برای این منظور به این صورت عمل کنید که چند قطره از روغن اسطوخودوس را در وان آب گرم بریزید و به مدت سی دقیقه در آن قرار بگیرید. این روش آسان و اما مفید را به مدت چند وقت و روزانه یک یار انجام دهید تا عضلات شما ریلکس و دردتان تسکین یابد.

یونجه

یونجه نیز گیاه دیگری است که استفاده طبیعی و خانگی آن برای تسکین درد شانه بسیار سودمند است. این گیاه نیز باعث افزایش گردش خون می‌گردد. برای رفع درد شانه مقدار یک الی دو قاشق غذاخوری یونجه را در یک لیوان آب جوش بریزید و دربی روی آن بگذارید تا به مدت پنج الی ده دقیقه دم بکشد. بعد از گذشت این مدت زمان آن را از صافی عبور دهید و سپس نوش جان کنید. این چای را به مدت چند وقت و روزانه یک الی دو فنجان مصرف کنید.

شما  عزیزان می‌توانید از مکمل یونجه نیز با مشورت دکتر مصرف کنید.

 

استفاده از ترکیب چند روغن گیاهی

استفاده از چند روغن طبیعی نیز برای رفع درد شانه بسیار مفید است. این ترکیب شامل روغن‌های رزماری به مقدار پنج قطره، روغن پوست دارچین ده قطره، روغن کافور ده قطره، میخک پنج قطره، اکالیپتوس ده قطره، نعناع ده قره و روغن حامل به مقدار دو قاشق غذاخوری است. برای تهیه این ترکیب، مواد گفته شده را با یکدیگر مخلوط کنید و هنگامی که دچار درد شدید، آن را روی شانه‌ی خود بمالید و به مدت ده الی پانزده دقیقه ماساژ دهید و سپس روی آن را با یک پارچه‌ی نخی و یا باند ببندید و اجازه دهید شب تا صبح باقی بماند و صبح موضع را با آب گرم شستشو دهید.

شما عزیزان برای روغن حامل می‌توانید از روغن‌های نارگیل، کنجد و یا زیتون استفاده کنید.

روغن کافور

از دیگر روغن‌های مفید برای بهبود درد شانه، روغن کافور است که با مصرف آن و احساس خنک کنندگی از آن به عنوان یک مسکن اثر می‌کند. از این روغن به مدت چند وقت و روزانه یک تا دو مرتبه استفاده کنید. آن را روی موضع مورد نظر بمالید و به آرامی به مدت پنج ای ده دقیقه ماساژ دهید تا بهبودی کامل حاصل شود.

ترکیب روغن میخک و اکالیپتوس

یک ترکیب موثر که در طب سنتی برای رفع درد شانه استفاده می‌شودف ترکیب روغن میخک و اکالیپتوس است. برای تهی این ترکیب به این صورت عمل کنید که مقدار مساوی از این دو روغن را در ظرفی بریزید و پس از مخلوط کردن آن را روی شانه‌ی خود بمالید و روی شانه‌ی خود را با یک باند و یا پارچه‌ی نخی ببندید تا به مدت چند ساعت باقی بماند و سپس با آب گرم شستشو دهید. انجام مکرر و مرتب این روش درمانی به هر چه زودتر خوب شدن این عارضه کمک خواهد کرد.

ترکیب دیگری از روغن‌ها

برای تهیه یک ترکیب موثر دیگر به جهت رفع درد شانه به اینصورت عمل کنید: مقدار چهل و پنج میلی لیتر روغن حامل، پانزده میلی لیتر روغن جوش شیرین، روغن زنجبیل یک قطره، روغن اسطوخودوس هشت قطره، روغن بابونه یک قطره، روغن چوب سدر یک قطره و روغن مرزنجوش چهار قطره را با یکدیگر به خوبی مخلوط کنید و آن را در یک ظرف دربسته نگهداری کنید. برای استفاده از این ترکیب ابتدا آن را تکان دهید و سپس روی شانه بمالید و به مدت ده دقیقه ماساژ دهید. این ترکیب باید به مدت یک شبانه روز باقی بماند و سپس از آن استفاده شود.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.