خانه طب سنتی رفع مخاط گلو با روش‌های طب سنتی

رفع مخاط گلو با روش‌های طب سنتی

توسط kakooti
رفع مخاط گلو با روش‌های طب سنتی

گاهی اوقات در ناحیه حنجره و گلو دچار عفونت و مخاط‌هایی می‌شویم که این مخاط‌ها از حفره‌های سینوسی به سمت حلق راه پیدا می‌کنند. این عفونت‎‌ها در صبحگاه بیشتر هستند و هر چه به میانه روز پیش می‌رویم از مقدار آنها کم می‌شود.

این مخاط ( خلط ) می‌توانند عاملی برای ورود عفونت به بدن باشند و با زیاد شدن مقدار آنها، ایجاد بیماری قلبی و آسم و تنگی نفس شوند.

برای درمان مخاط گلو روشها و درمانهای طبیعی و خانگی وجود دارد که ما در این مقاله به معرفی بعضی از این روشهای خانگی می‌پردازیم. ما را در این مقاله همراهی نمایید.

درمان‌های گیاهی و طبیعی مخاط گلو

آب لیمو

یکی از روشهای طبیعی و خانگی که برای از بین بردن و رفع مخاط گلو از آن استفاده می‌شود، آب لیمو است. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که آب یک لیمو ترش تازه را بگیرید و مقدار دو قاشق سوپ‌خوری از آن را در یک لیوان آب داغ بریزید و به آن مقدار یک قاشق سوپ‌خوری عسل طبیعی و ارگانیک اضافه کنید و هم بزنید و نوش جان کنید. این نوشیدنی که به آسانی می‌توانید در خانه تهیه کنید را روزانه سه مرتبه مصرف کنید تا مخاط گلو از بین برود.

و اما روش ساده‌ی دیگری که در منزل می‌توانید انجام دهید و از مخاط گلو رهایی یابید، این است که یک عدد لیمو را از وسط برش دهید و روی آن مقداری نمک و فلفل بریزید و آن را بخورید. این عمل باعث می‌شود مخاط از ناحیه گلو خارج شود. این روش درمانی را نیز به مدت چند وقت و روزانه دو الی سه مرتبه تکرار کنید تا بهبودی کامل حاصل شود.

زنجبیل

استفاده از زنجبیل نیز در طب سنتی برای رفع مخاط گلو بسیار ارزشمند است. برای استفاده از این روش درمان خانگی و گیاهی به این صورت عمل کنید که مقدار یک قاشق غذاخوری از تکه‌های زنجبیل تازه را در یک لیوان آب جوش بریزید و دربی روی آن بگذارید تا به مدت زمان پنج الی ده دقیقه به خوبی دم بکشد و پس از گذشت این مدت زمان آن را از صافی عبور دهید و به آن دو قاشق غذاخوری عسل طبیعی اضافه کنید و نوش جان کنید. برای گرفتن نتایج مطلوب این دمنوش را برای مدت چند وقت و روزانه دو الی سه فنجان مصرف کنید.

همچنین شما عزیزانی که از مخاط گلو رنج می‌برید می‌توانید روزانه چند بار تکه‌های زنجبیل را در دهان خود بگذارید و بجوید و یا در غذاهای خود از این گیاه پرخاصیت استفاده کنید.

زردچوبه

گیاه دیگری که در طب سنتی استفاده از آن برای رفع مخاط گلو بسیار سودمند است، زردچوبه است. مقدار یک قاشق غذاخوری زردچوبه را در یک لیوان شیر داغ بریزید و به خوبی هم بزنید. و آن را دو بار در روز یک بار صبح ناشتا و باری دیگر قبل از رفتن به رختخواب مصرف کنید و از نتایج آن بهره ببرید.

اما روشی دیگر به این صورت است که مقدار یک قاشق چایخوری زردچوبه را در یک لیوان آب گرم بریزید و آن را در روز دو الی سه مرتبه مصرف کنید.

و روش دیگری که شما عزیزان برای رفع مخاط گلو می‌توانید استفاده کنید، به این صورت است که در یک لیوان آب گرم مقدار یک قاشق غذاخوری زردچوبه و کمی نمک بریزید و به خوبی هم بزنید. این ترکیب را چند بار در روز قرقره کنید تا این مشکل به کلی برطرف شود.

فلفل قرمز

اگر شما از آن دسته عزیزانی هستید که از مخاط گلو رنج می‌برید، از گیاه فلفل قرمز برای درمان خانگی استفاده کنید. به این صورت عمل کنید که مقدار یک چهارم قاشق چایخوری فلفل قرمز، یک چهارم قاشق چایخوری زنجبیل تازه، یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی، یک قاشق غذاخوری سرکه سیب و مقدار دو قاشق غذاخوری آب را با یکدیگر به خوبی ترکیب کنید و از این ترکیب روزی دو الی سه مرتبه بخورید تا مخاط گلو تسکین یابد و با انجام مکرر این روش، به مرور از بین برود.

عسل

عسل این ماده‌ی پرخاصیت نیز گزینه‌ی دیگری است که طب سنتی استفاده از آن را به عزیزانی که دچار مخاط گلو هستند توصیه می‌کند. برای این منظور مقدار یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی را با مقدار کمی پودر فلفل سیاه مخلوط کنید. فلفل سیاه عفونت را برطرف می‌کند. این ترکیب را برای مدت یک هفته و روزانه یک الی دو مرتبه مصرف کنید تا نتایج مطلوب حاصل شود.

روش دیگر نیز به این صورت است که در یک لیوان حاوی آب گرم مقدار یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی و ارگانیک بریزید و بعد از هم زدن آن را بنوشید. این محلول را برای مدت چند هفته و روزانه یک الی دو مرتبه مصرف کنید.

پیاز

مصرف پیاز برای رفع عفونت بسیار مفید است. این گیاه پرخاصیت را به صورت خانگی و طبیعی استفاده کنید تا مخاط گلو برطرف شود. برای این منظور به این صورت عمل کنید که یک عدد پیاز را بشویید و پوست بکنید و آن را به قطعات کوچک و ریز درآورید. حالا دو قاشق غذاخوری به آن شکر اضافه کنید و آنها را به خوبی بکوبید تا له شوند. این ترکیب را به مدت نیم ساعت کنار بگذارید و پس از گذشت این مدت زمان مقدار یک قاشق غذاخوری از آن را بخورید و پس از سه ساعت دوباره مصرف یک قاشق از آن را تکرار کنید. این روش را به طور روزانه تکرار کنید تا بهبودی کامل حاصل شود. همچنین شما عزیزان می‌توانید مابقی این مواد را در یک ظرف دربسته بریزید و آن را در یخچال قرار دهید. این مواد به مدت یک ای دو روز در یخچال باقی می‌ماند.

هویج

طب سنتی برای رفع مخاط گلو توصیه می‌کند که از گیاه هویج استفاده نمایید. برای استفاده از این روش خانگی و طبیعی به این صورت عمل کنید که مقداری از هویج را بشویید و آب آنها را بگیرید و مقداری به آن آب اضافه کنید تا رقیق شود و در آخر به این ترکیب دو الی سه قاشق غذاخوری عسل طبیعی بیفزایید و پس از هم زدن نوش جان کنید. این ترکیب را به مدت چند وقت و روزانه چندبار استفاده کنید و شاهد روند بهبودی خود باشید.

پودر نخود

استفاده از پودر نخود نیز از دیگر گزینه‌های انتخابی طب سنتی برای درمان خانگی و طبیعی مخاط گلو است. برای این منظور کافیست مقدار یک قاشق چایخوری روغن را در یک ماهی تابه بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید تا کمی گرم شود حالا به آن مقدار دو قاشق غذاخوری پودر نخود اضافه کنید و آن را حرارت دهید تا به رنگ قهوه‌ای روشن درآید. حال به این پودر این نخود مقدار یک قاشق چایخوری عسل طبیعی و یک قاشق چایخوری پودر بادام و مقداری آب اضافه کنید و به خوبی هم بزنید و پس از ترکیب شدن آن را از روی حرارت بردارید. این ترکیب را برای گرفتن نتایج مطلوب روزانه یک الی دو مرتبه و به مدت چهار الی پنج روز مصرف کنید.

آب انگور

از دیگر روشهای طب سنتی که به صورت طبیعی و خانگی می‌توان و به راحتی از آن می‌توان برای رفع مخاط گلو استفاده کرد، آب انگور است. برای استفاده از این روش کافیست مقدار دو قاشق غذاخوری آب انگور را با دو قاشق غذاخوری عسل طبیعی مخلوط کنید. اگر این معجون را برای مدت چند وقت و روزانه دو الی سه مرتبه مصرف کنید دیگر از مخاط گلو اثری باقی نخواهند ماند.

چای لیمو

از چای‌های بسیار مفید برای درمان خانگی مخاط گلو، چای لیمو است. برای تهیه این چای به این صورت عمل کنید که در هنگام دم کردن چای سیاه به آن یک تکه لیمو ترش تازه و یا مقدار یک قاشق غذاخوری آب لیموی تازه و یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی اضافه کرده و نوش جان کنید. اسید سیتریک موجود در لیمو و خواص  ضد عفونی کنندگی عسل باعث دفع مخاط گلو می‌شوند. این چای را روزانه تهیه و میل کنید و از نتایج عالی آن بهره ببرید.

سیر و لیمو

از ترکیبات گیاهی و خانگی موثر برای درمان مخاط گلو که در طب سنتی استفاده از آن بسیار توصیه می‌شود، ترکیب سیر و لیمو است. اسید سیتریک موجود در لیمو و خاصیت ضد التهابی  و ضد عفونی کنندگی سیر باعث از بین رفتن مخاط گلو ممی‌شود. برای تهیه این ترکیب به این دستورالعمل توجه کنید: در ظرفی یک لیوان آب بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید. پس از جوش آمدن آن را از روی حرارت بردارید و آب سه عدد لیمو را بگیرید و به آب جوشیده اضافه کنید. حالا به این ترکیب مقدار نصف قاشق چایخوری پودر فلفل سیاه و مقدار کمی نمک اضافه کنید و به خوبی ترکیب را هم بزنید و نوش جان کنید. این ترکیب که درمانی سریع و فوری مخاط گلو است را هرگاه دچار این عارضه شدید مصرف کنید و شاهد اثرات نوید بخش آن باشید.

آب نمک

آب نمک نیز از دیگر راههای طبیعی و خانگی برای رفع مخاط گلو است. برای استفاده از این روش کافیست مقدار یک چهارم قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب نیمه گرم بریزید و هم بزنید تا نمک در آب حل شود. حالا آب نمک را در دهان بریزید و قرقره کنید. این عمل را روزانه چند بار تکرار کنید تا بهبودی حاصل شود. نمک خاصیت ضد عفونی کنندگی دارد و آب گرم نیز التهاب ناشی از عفونت را تسکین می‌دهد. بنابراین از این روش ساده و ارزان استفاده کنید و از این عارضه رهایی یابید.

بخور

بخور دادن از دیگر اعمالی است که در خانه می‌توانید به راحتی به درمان مخاط بینی بپردازید. برای بخور دادن کافیست ظرف آبی را روی شعله قرار دهید تا به جوش آید. حالا از یک حوله و یا پارچه تمیز استفاده کنید و آن را روی سرتان قرار دهید و بخار آب را به مدت زمان پنج الی هفت دقیقه استنشاق کنید. این عمل را روزانه چندین بار تکرار کنید تا شاهد نتایج مطلوب باشید.

سرکه سیب

استفاده از سرکه سیب نیز در طب سنتی برای رفع مخاط گلو بسیار توصیه می‌شود. سرکه سیب دارای خواص ضد عفونی کنندگی است و بنابراین برای رفع عفونت گلو مناسب است.

برای استفاده از سرکه سیب به این صورت عمل کنید که در یک لیوان آب گرم مقدار دو قاشق چایخوری سرکه سیب بریزید و مقداری نیز عسل طبیعی به این محلول اضافه کنید و آن را بنوشید. این محلول را برای مدت چند وقت و روزانه دو مرتبه مصرف کنید.

روشی دیگر نیز به این صورت است که در ظرفی مقدار نصف لیوان سرکه سیب و نصف لیوان آب بریزید و آن را روی حرارت بگذارید تا به مدت پنج الی هفت دقیقه جوش بخورد. پس از جوش آمدن آن را از روی حرارت بردارید و روی سرتان یک حوله و یا یک پارچه تمیز قرار دهید و بخار آن را استنشاق کنید. در هنگام استنشاق بخار حتما چشمانتان را ببندید. اگر این روش را روزانه دو مرتبه تکرار کنید حتما نتایج مثبتی را دریافت خواهید کرد.

و اما روش سوم به این صورت است که مقدار دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را به همراه یک چهارم فنجان تخم کتان و یک قاشق چایخوری عسل طبیعی مخلوط کنید و به خوبی هم بزنید. از این ترکیب به طور روزانه روی سالادها استفاده کنید و از طعم دلپذیر آن لذت ببرید.

برگ نعناع و اکالیپتوس

یکی از ترکیباتی که بخور آن برای رفع مخاط گلو بسیار مفید است و در خانه به راحتی می‌توانید از آن استفاده کنید، بخور نعناع و اکالیپتوس است. برای این کار کافیست در آب جوش آمده مقداری از برگ نعناع و اکالیپتوس بریزید و حوله ای را روی سرتان قرار دهید و به مدت پنج الی هشت دقیقه بخور آن را استنشاق کنید.

چای بابونه

یکی از چای‌های مفید که مصرف آن مخاط گلو را از بین می‌برد، چای بابونه است. برای تهیه این چای به این صورت عمل کنید که در یک لیوان آب جوش مقدار یک قاشق چایخوری از برگهای خشک بابونه بریزید و دربی روی آن بگذارید تا به مدت پنج الی هشت دقیقه به همین صورت باقی بماند. پس از گذشت این مدت زمان آن را از صافی عبور دهید و میل کنید.  

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.