خانه دسته‌بندی نشده رنگ کردن طبیعی موها با روش‌های طب سنتی

رنگ کردن طبیعی موها با روش‌های طب سنتی

توسط kakooti
رنگ کردن طبیعی موها با روش‌های طب سنتی

یکی از اعمالی که افراد برای زیبایی هر چه بیشتر و تنوع در خود انجام می‌دهند، رنگ کردن موهاست. استفاده از  رنگ های شیمیایی موجود در بازار و آرایشگاه‌ها زیبایی و جذابیت بسیار زیادی را به موهای ما می‌بخشد اما در مقابل آسیب فروان به موهایمان و هزینه‌ی گزاف را برای ما به دنبال دارد. برای اینکه هم دچار آسیب و هم هزینه‌ی بالا نشویم می‌توانیم در خانه به تهیه رنگهای گیاهی و طبیعی بپردازیم.

در این مقاله ما به آموزش چندین روش تهیه رنگهای طبیعی و گیاهی می‌پردازیم و امیدواریم مورد رضایت و استفاده‌ی شما عزیزان قرار گیرد. پس با ما همراه باشید.

رنگ کردن موها با استفاده از حنا

یکی از گیاهانی که از زمان های قدیم تا به الان مورد تایید طب سنتی است و تقریبا همه افراد از خواص دارویی و زیبایی آن اطلاع دارند، گیاه حنا است. خانم‌ها از زمان‌های گذشته برای زیبایی و تقویت موهای خود از حنا استفاده می‌کردند. اگر مادربزرگ‌های خود را به خاطر بیاوریم رنگ مایل به قرمز موهای آنها به نظرمان می‌آید. حنای گیاهی اصل همان حنایی است که به موهای شما عزیزان رنگ قرمز مایل به قهوه‌ای می‌دهد. به حناهای سیاه موجود در بازار مواد شیمیایی اضافه شده است بنابراین استفاده از آنها نیز برای موها مضر است. بنابراین از حنای سبز استفاده کنید. برای تهیه این رنگ موی طبیعی و خانگی به این صورت عمل کنید که مقداری از پودر حنا را در ظرفی بریزید و کم کم به آن آب اضافه کنید تا به صورت خمیری درآید. حالا از این خمیر روی سرتان و موهایتان بریزید و به خوبی ماساژ دهید تا موهایتان کامل به مواد آغشته شود. اجازه دهید حنا به مدت دو الی سه ساعت روی سرتان باقی بماند و سپس با آب شستشو دهید. اگر می‌خواهید زمان کمتری را برای رنگ کردن مو با حنا سپری کنید کافیست پودر حنا را از شب قبل در مقدار کمی آب حل کنید و درب ظرف را ببندید و روز بعد از آن استفاده کنید.

استفاده از گیاه رزماری و مریم گلی برای رنگ کردن مو

از دیگر روشهای خانگی و طبیعی برای رنگ کردن مو و در امان بودن از مضرات رنگهای شیمیایی، استفاده از دو گیاه رزماری و مریم گلی است. این رنگ مو به آسانی در خانه تهیه می‌شود و اگر آن را به طور روزانه روی موهایتان بگذارید نتایج بسیاری خوب و زیبایی را شاهد خواهید بود. برای تهیه این رنگ مو به این صورت عمل کنید که مقداری از گیاه رزماری و مریم گلی را در ظرفی بریزید و به آن آب جوش اضافه کنید و آن را روی حرارت کتری و یا شعله کم گاز قرار دهید تا به مدت پانزده الی بیست دقیقه به خوبی دم بکشد و غلیظ شود. پس از آنکه به غلظت رسید آن را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید تا کاملا سرد شود. اکنون رنگ موی خانگی شما آماده است آن را روی موهایتان به خوبی بمالید و کلاهی روی سرتان قرار دهید و اجازه دهید به مدت سه الی چهار ساعت به همین صورت باقی بماند و سپس با آب نیمه گرم موهایتان را بشویید. این رنگ موی طبیعی باعث می‌شود موها به رنگ طبیعی خود بازگردند اما باید این مورد را هم در نظر بگیرید که با یک بار انجام دادن شاید به نتیجه مورد دلخواه نرسید. بنابراین صبر پیشه کنید و با انجام مکرر این روش به طور روزانه به نتیجه‌ی مورد دلخواه خود برسید.

استفاده از چای ترش برای رنگ کردن مو

در طب سنتی برای رنگ کردن طبیعی موها و جلوگیری از آسیب دیدن آنها به وسیله‌ی رنگ های شیمیایی، از چای ترش استفاده می‌شود. رنگ کردن موها با استفاده از چای ترش به عزیزانی توصیه می‌شود که رنگ موهایشان تن قرمزی دارد و می‌خواهند موهایشان به قرمز تیره تغییر رنگ پیدا کند. برای تهیه این رنگ مو کافیست از کیسه‌های چای ترش استفاده کنید به این صورت که سه عدد از کیسه‌های چای ترش را در ظرفی که حاوی دو فنجان آب جوش است بگذارید و آن را روی حرارت ملایم گاز و یا بخار کتری قرار دهید تا دم بکشد وغلیظ شود. پس از ده الی پانزده دقیقه آن را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید تا سرد شود و سپس آن را روی موهایتان بمالید و یک کلاه نایلونی روی سرتان بگذارید و پس از سه الی چهار ساعت موهایتان را با آب نیمه گرم شستشو دهید. برای آنکه موهایتان به رنگ قرمز خوشرنگ درآید و شما به نتیجه دلخواه خود دست یابید باید دو الی سه مرتبه در هفته از این رنگ موی طبیعی و زیبا استفاده کنید.

رنگ کردن طبیعی موها با استفاده از چای سیاه

آیا تا به حال این فکر به ذهنتان خطور کرده است که برای رنگ کردن طبیعی موهایتان می‌توانید از چای سیاه استفاده کنید؟ استفاده از چای سیاه یکی از روشهای خانگی و ساده و ارزان تهیه رنگ مو است. اگر چه استفاده از این رنگ مو کمی زمان بر است اما نتایج فوق العاده دارد. بنابراین اگر قصد رنگ کردن موهایتان را دارید و نمی‌خواهید از رنگ های شیمیایی به دلیل آسیب رساندشان به موها استفاده کنید، پس دست به کار شوید و این روش آسان و نتیجه بخش را امتحان کنید. برای استفاده از این روش خانگی کافیست مثل همیشه که چای دم می‌کنید، عمل نمایید به این صورت که مقداری از چای سیاه را در قوری بریزید و به آن آب جوش اضافه کنید. قوری را روی حرارت کتری و یا سماور قرار دهید تا به مدت یک ربع تا بیست دقیقه به خوبی دم بکشد و به غلظت دلخواه برسد. آنگاه آن را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید تا سرد شود. پس از سرد شده آن را از صافی عبور دهید و روی موهایتان بمالید. اجازه دهید چند ساعت روی موهایتان باقی بماند و سپس با آب نیمه گرم شستشو دهید. استفاده از چای سیاه رنگ موی شما را تیره‌تر خواهد کرد. مثلا اگر شما دارای موهای خرمایی هستید استفاده از چای سیاه موهای شما را به قهوه‌ای تیره نزدیک می‌کند. لازم به ذکر است که اگر می‌خواهید به آن رنگ موی دلخواهتان برسید باید دو بار در هفته از این رنگ موی طبیعی و خانگی استفاده کنید.

رنگ کردن موها با استفاده از آب چغندر و آب هویج

اگر شما از آن دسته عزیزانی هستید که قصد رنگ کردن موهایتان را دارید و می‌خواهید تن قرمز ملایمی را به موهایتان بدهید، اما نمی‌خواهید به آرایشگاه برود و هزینه‌ی زیادی را تقبل کنید و همچنین از مضرات رنگ‌های شیمیایی به موهایتان جلوگیری کنید، از رنگ طبیعی و خانگی استفاده کنید. شما می‌توانید با استفاده از آب چغندر و هویج همان تن ملایم قرمزی دلخواهتان را به موهایتان بدهید. برای تهیه این رنگ مو به این صورت عمل کنید که چغندر و هویج را به تکه‌های کوچک درآورید و در ظرفی بریزید و به آن آب اضافه کنید و روی حرارت قرار دهید. اجازه دهید به مدت پانزده الی بیست دقیقه روی حرارت ملایم جوش بخورد. پس از گذشت این مدت زمان آن را از روی حرارت بردارید و از صافی عبور دهید و پس از سرد شدن آن را روی موهایتان بمالید و بگذارید دو الی سه ساعت روی موهایتان باقی بماند و پس از گذشت این مدت زمان موهایتان را با سشوار خشک کنید ( این کار باعث تثبیت رنگ مو می‌شود ) و سپس با آب نیمه گرم موهایتان را شستشو دهید. برای گرفتن نتایج دلخواه و مطلوب این عمل را چند بار تکرار کنید.

رنگ کردن طبیعی موها با ریشه‌ی ریواس

ریشه‌ی گیاه ریواس نیز برای موهایی که بلوند رنگ باخته هستند بسیار مناسب است و از آن می‌توانید برای ایجاد کردن یک رنگ طلایی زیبا استفاده کنید. برای تهیه این رنگ به این صورت عمل کنید که در یک ظرف سه قاشق غذاخوری ریشه‌ی ریواس کوبیده شده بریزید و به آن دو فنجان آب اضافه کنید و سپس روی شعله ملایم گاز بگذارید تا به مدت پانزده الی بیست دقیقه بجوشد. پس از گذشت این مدت زمان آن را از روی حرارت بردارید و بگذارید یک شب تمام به همین صورت باقی بماند تا به خوبی رنگ بدهد. روز بعد هنگام استفاده آن را از صافی عبور دهید و به موهایتان بمالید. اجازه دهید مواد به مدت دو الی سه ساعت روی موهایتان باقی بماند و سپس با آب نیمه گرم شستشو دهید.

رنگ کردن موها با استفاده از قهوه

روش طبیعی و خانگی دیگری که در طب سنتی برای رنگ کردن موها به شما عزیزان پیشنهاد می‌دهد که از آن استفاده کنید، گیاه قهوه است. با استفاده از قهوه می‌توان قرمزی موی قهوه‌ای که متمایل به قرمز است را کاهش دهد. قهوه برای افرادی که دارای موهای تیره‌ای هستند نیز مناسب است و به موهای آنها رنگ زیبایی می‌دهد. برای تهیه این رنگ نیز به این صورت عمل کنید که مقدار سه الی چهار قاشق غذاخوری پودر قهوه را در ظرفی بریزید و به آن کم کم آب اضافه کنید تا به شکل خمیری درآید. در این هنگام شما می‌توانید یک عدد تخم مرغ نیز به آن اضافه کنید. تخم مرغ باعث تقویت هر چه بیشتر موها می‌شود. این ترکیب را در حمام پس از آنکه سرتان را با شامپو شستید روی موهایتان بمالید و شروع کنید به ماساژ دادن. اجازه دهید مدتی مواد روی سرتان باقی بماند تا رنگ بیندازد و پس از رنگیری موهایتان را با آب نیمه گرم شستشو دهید. برای گرفتن نتایج مطلوب این کار را دو الی سه بار در هفته تکرار کنید.

رنگ کردن طبیعی موها با میوه‌ی گل رز

میوه‌ی گل رز نیز از دیگر گزینه‌های انتخابی در طب سنتی برای رنگ کردن طبیعی موها است. این گیاه علاوه بر خواصی که دارد برای بانوانی که موهای قرمزی دارند بسیار مناسب است زیرا موهای آنها را شاداب تر و زیباتر می‌کند. طرز تهیه این رنگ خانگی و گیاهی به این صورت است که یک فنجان از میوه‌ی خشک شده‌ی گل رز را در ظرفی بریزید و به آن دو فنجان آب اضافه کنید. اجازه دهید روی حرارت ملایم گاز به مدت زمان ده الی پانزده دقیقه بجوشد و پس از گذشت این مدت زمان آن را از روی حرارت بردارید و از صافی عبور دهید. حالا رنگ موی شما آماده است آن را روی موهایتان بمالید و ماساژ دهید. اجازه دهید مواد به مدت پنجاه الی شصت دقیقه روی موهایتان باقی بماند و پس از گذشت این مدت زمان آن را با آب نیمه گرم شستشو دهید.

رنگ کردن موها با چای بابونه و آبلیمو

استفاده از چای بابونه و آبلیمو از دیگر روشهای خانگی و آسان و درعین حال مفید برای رنگ کردن موهاست. استفاده از این روش مقداری وقت گیر است اما در مقابل زیبایی و درخشندگی به موها می‌دهد و موهای آسیب دیده را ترمیم می‌کند. برای تهیه این رننگ به این صورت عمل کنید که ابتدا مقداری بابونه خشک را در ظرفی بریزید و به آن آب جوش اضافه کنید و آن را روی حرارت قرار دهید تا به مدت زمان ده الی پانزده دقیقه به خوبی دم بکشد و غلیظ شود. پس از دم کشیدن آن را از روی حرارت بردارید و از صافی عبور دهید و پس از سرد شدن مقدار دو فنجان از آن را با یک فنجان آب لیمو مخلوط کنید و روی موهایتان بمالید و به خوبی ماساژ دهید. پس از آنکه مواد را به خوبی روی موهایتان ماساژ دادید زیر نور خورشید بنشینید تا موهایتان رو به روشنی برود. اجازه دهید مواد به مدت دو الی سه ساعت روی موهایتان باقی بماند و سپس با آب نیمه گرم شستشو دهید. این عمل را برای گرفتن نتایج مطلوب و برای آنکه به مقدار روشنی دلخواه دست یابید، دو الی سه مرتبه در هفته تکرار کنید.

استفاده از پوست گردو برای رنگ کردن موها

از دیگر روشهای طبیعی، ساده و ارزان برای رنگ کردن موها استفاده از پوست گردو است. شما می‌توانید از پوست تازه گردو استفاده کنید و آن را روی موهایتان بمالید اما این کار زمان بر است. روشی دیگر به این صورت است که مقدار دو قاشق غذاخوری از پودر پوست گردو را در سه فنجان آب حل کنید و اجازه دهید یک شبانه روز باقی بماند . روز بعد در حمام پس از گذشت ده الی پانزده دقیقه بعد از شامپو زدن از موهایتان، این مواد روی سرتان بمالید و ماساژ دهید و پس از گذشت مدت زمانی با آب نیمه گرم بشویید.  

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.