خانه گیاهان دارویی سیاه‌ دانه و درمان همه بیماری ها

سیاه‌ دانه و درمان همه بیماری ها

توسط kakooti
عرق سنتی ، عرقیجات ، عرق کاکوتی ، مجله کاکوتی ، سرزمین سلامتی کاکوتی

سیاه‌دانه نام یک گیاه خوراکی و دارویی گرم و خشک با خاصیت‌های فراوان است. از سیاه‌دانه به خاطر دارا بودن ویتامین‌ها و مواد معدنی بسیار فراوان در درمان انواع بیماری‌ها استفاده می‌شود. سیاه‌دانه جهت تقویت سیستم عمومی بدن، قلب، کلیه، کبد، قوای جنسی، درمان نازایی، رفع جوش‌ها و لک‌های صورت، ضدعفونی کردن، کاهش تب و درمان سرماخوردگی و بسیاری از مشکلات دیگر مورداستفاده قرار می‌گیرد.

معرفی سیاه‌دانه

سیاه‌دانه: Nigella sativa   نام علمی:  Nigella sativa
سیاه‌دانه نام یک گیاه یک‌ساله دارای کرک‌های بسیار ظریف با ارتفاعی بین ۶۰ تا ۷۰ سانتی‌متر است. برگ‌های گیاه سیاه‌دانه به‌صورت نوارهای باریک بریده‌بریده و گل‌های سفید یا آبی‌رنگ سیاه‌دانه هم ظاهری شبیه ساعت دارند که در وسط این گل‌ها گلبرگ‌های نازک قرار دارند و دانه‌های سیاه‌رنگ و مثلثی شکل آن در انتهای این گلبرگ‌ها شبیه عقربه‌های ساعت ظاهر می‌شوند.
دانه‌ها یا تخم سیاه‌دانه برای مصرف خوراکی و بهره‌برداری دارویی و درمانی کاربرد فراوانی دارد.
سیاه‌دانه را با نام‌های دیگری مثل سیاه‌تخمه، سرنیچ سیاه، سنوخ سیاه، کمون اسود، شونیز، شونوز و کمون هندی نیز می‌شناسند.

خاصیت دارویی و درمانی سیاه‌دانه

سیاه‌دانه گیاهی با طبیعت گرم و خشک است. در کنار غذاهایی که طبیعت سرد دارند مثل ماست، انواع ترشی‌ها و … می‌توانید سیاه‌دانه را هم قرار دهید تا حد اعتدال رعایت شود.
سیاه‌دانه را در صورتی استفاده کنید که:

  1. با مصرف غذاهایی که با معده‌تان سازگاری ندارد، اکثر وقت‌ها نفخ معده و درد شدید در ناحیه شکم به سراغتان می‌آید و جهت درمان این حالت‌های نامساعد باید از داروهای مختلف استفاده کنید تا کمی بهتر شوید. می‌توانید به‌جای انواع داروهای شیمیایی جهت از بین بردن نفخ و درد شکم و معده از سیاه‌دانه استفاده کنید که یک گیاه دارویی و درمانی بسیار مفید برای حفظ سلامتی دستگاه گوارشی و هضم بهتر هست.
  2. به همان مرحله سنی رسیده‌اید که وجود گاه و بی گاه جوش‌هایزیرپوستی، سرسیاه و چرکین که بیشتر روی صورتتان هم ظاهر می‌شوند آزاردهنده و خسته‌کننده شده است و بارها شنیده‌اید که گفته می‌شود این جوش‌ها مربوط به دوران بلوغ و جوانی و رشد هستند. درهرصورت وجودشان باعث عدم اعتمادبه‌نفس و مانع حضور پررنگ شما در جمع دوستانه یا غیرازآن می‌شود. برای خلاصی از این شرایط آزاردهنده و داشتن پوستی صاف و بدون جوش می‌توانید از سیاه‌دانه به‌عنوان یک دارویگیاهی جهت از بین بردن جوش‌ها و لکه‌های آن استفاده کنید. به این صورت که سیاه‌دانه را پودر کنید و با ترکیب سرکه یا روغن‌های طبیعی دیگری مثل کنجد خمیری تهیه کنید و روی صورت ماسک کنید و تا چند مدت ادامه دهید و شاهد اثرگذاری مثبت گیاه‌درمانی باشید.
  3. ماه آخر بارداری‌تان را سپری می‌کنید و در این روزهای آخر درد ناحیه شکم و درد نزدیک شدن زایمان اذیتتان می‌کند. جهت افزایش توان و قدرت عمومی بدنتان و کاهش یا از بین بردن دردها می‌توانید از ترکیب سیاه‌دانه و عسل استفاده کنید تا هنگام زایمان توان بیشتری برای تحمل دردی که به سراغتان می‌آید داشته باشید و یک زایمان راحت را تجربه کنید. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که مصرف سیاه‌دانه تحت نظر پزشک متخصص و آگاه طبسنتی باشد.
  4. با مراجعه به پزشک متوجه شده‌اید که از طریق ادرار دفعپروتئین هم دارید یا ممکن است جهت درمان بیماری خاصی از داروهای مختلف شیمیایی استفاده کنید و متأسفانه عوارضی مثل ضعف عملکرد کلیه یا سایر اختلالات مختلف عضوهای دیگر بدن نیز از طریق این داروها به وجود آمده باشد و به تعداد بیماری‌هایتان اضافه‌شده است. جهت کم کردن عوارض ناشی از استفاده از این داروهای شیمیایی به‌ویژه داروها و لوازم مربوط به شیمی‌درمانی و حفظ و مراقبت از سلامتی سایر اعضای بدن می‌توانید از سیاه‌دانه یا عصاره آن در برنامه غذایی خود استفاده کنید.
  5. در فصول سرد پاییز و زمستان به علت سرماخوردگی ضعیف و بی‌حال شده‌اید و توان عمومی بدنتان کم شده است و باید با تغذیه و داروی مناسب تقویت شوید تا علاوه بر درمان سرماخوردگی، حال عمومی و قدرت بدنی و جسمی‌تان هم بیشتر شود. می‌توانید از سیاه‌دانه به‌عنوان دارویگیاهی جهت درمان استفاده کنید و در تغذیه روزانه خود همراه با سالاد یا غذاهای دیگر سیاه‌دانه را نیز بگنجانید تا از خواص مفید آن بهره‌مند شوید.
  6. اکثر مواقع احساس خستگی و کسل بودن به سراغ شما می‌آید و مانع انجام فعالیت‌های روزانه و کاری شما می‌شود و از این‌که انرژی و توان لازم برای کارهای سبک را هم ندارید نگران و ناراحت هستید و دوست ندارید این وضعیت ادامه پیدا کند و به دنبال راه‌حلی جهت رفع این مشکلات هستید. شاید برایتان جالب است که اگر بگوییم سیاه‌دانه را به دلیل برخورداری از زینک، کلسیم، ویتامین‌های E و C و ویتامین‌های گره B، آهن، فسفر و پتاسیم کافی، در ترکیبات انرژی‌زای طبیعی روزمره خود قرار دهید تا تأثیر فوق‌العاده آن را برای تأمین ویتامین‌های موردنیاز بدن و تقویتانرژی و قوای عمومی مشاهده کنید.
  7. گرفتار درد مفاصل زانو، کمردرد، آرتروز و بیماری روماتیسم هستید و به خاطر همین دردها بابت انجام هر کاری که نیاز به فعالیت بدنی زیاد دارد باید زمان بیشتری نسبت به قبل سپری کنید تا به اتمام برسد و باید هر چه زودتر تحت درمان قرار بگیرید تا بتوانید بهتر به امور زندگی‌تان برسید. برای کاهش و تسکیندردهایروماتیسمی استفاده از روغنسیاه‌دانه بسیار سودمند خواهد بود. بنابراین برای بهتر شدن می‌توانید روغنسیاه‌دانه را در نواحی دردناک بمالید و به‌آرامی ماساژ دهید و اجازه دهید روغن جذب بدن شود تا درد آرام شود.
  8. بیماری دیابت آن‌هم از نوع دوم یا مرضقند شما را هم گرفتار کرده است و با رعایت تغذیه و رژیم غذایی مناسب باید میزان قند خونتان را کنترل کنید تا دچار عوارض بیشتر ناشی از آن نشوید. پیشنهاد سرزمینسلامتیکاکوتی جهت کاهشقندخون و کنترل آن با استفاده از دارویگیاهی، مصرف سیاه‌دانه در برنامه غذایی می‌باشد که کمک قابل‌توجهی به بهبود این بیماری می‌کند.
  9. به علت‌های مختلفی مثل استرس و تغذیه نامناسب فشارخون بالایی دارید و می‌دانید در صورت رعایت نکردن نکات واجب و ضروری در معرض خطرات بیشتری قرار می‌گیرید و ازاین‌جهت همیشه باید تحت درمان باشید. اما جالب است اگر بدانید می‌توانید به‌جای درمان با داروهای مختلف شیمیایی با مصرف گیاه بسیار مفید سیاه‌دانه و عصاره آن طی مدت مشخصی تحت نظر پزشک متخصص طبسنتی از این مشکل رهایی پیدا کنید و به آرامش نسبی برسید.
  10. به خاطر آسم و تنگینفس، نفس کشیدن برایتان دشوار است. جهت باز شدن راه‌های تنفسی و بهتر نفس کشیدن می‌توانید از سیاه‌دانه استفاده کنید.
  11. کبد شما بیمار است و می‌توانید برای درمان و بهبود عملکرد آن از سیاه‌دانه به همراه گیاه صبرزرد و عسل استفاده کنید.
  12. سینوزیت دارید یا در بیشتر روزهای هفته سردرد و میگرن وقت شما را می‌گیرد و تا بهتر نشوید اجازه فعالیت به شما نمی‌دهد. در این شرایط بهتر است از سیاه‌دانه به‌عنوان یک دارویگیاهی بسیار مفید جهت رفعسردرد استفاده کنید.
  13. سنگمثانه دارید و سرد بودن بدنتان باعث شده است که کلیه‌ها درد بگیرند یا به هر دلیل دیگری ناراحتی کلیوی مثل سنگ کلیه دارید. جهت رفع درد کلیه‌ها و از بین رفتن سنگ‌ها می‌توانید از سیاه‌دانه به‌صورت دم‌نوش با ترکیبات دیگر و یا از روغنسیاه‌دانه با ماساژ در قسمت کلیه‌ها بهره ببرید و بعد از مصرف در یک دوره زمانی مشخص شاهد اثر مثبت این درمانگیاهی باشید.
  14. دمای بدنتان بالا رفته است و تب‌دار هستید. جهت کاهش تب و از بین رفتن آن می‌توانید از ترکیب پودر سیاه‌دانه و سکنجبین استفاده کنید.
  15. ریزشمو دارید و دوست دارید از یک روش درمانی مؤثر جهت رویش مجدد موها و جلوگیری از ریزش بیشتر مو استفاده کنید. مصرف سیاه‌دانه به دلیل دارا بودن ویتامین‌های گروه B و کلسیم و آهن، یک راهکار درمانی گیاهی مفید جهت پیشگیری از ریزش موهاست.
  16. رطوبت و تری بدنتان بسیار زیادتر از حد معمول است و عوارضی با خود به دنبال دارد. جهت از بین بردن رطوبت‌های اضافی بدن می‌توانید از سیاه‌دانه که طبیعتی گرم و خشک دارد استفاده کنید.
  17. در دوران عادت ماهیانه متحمل دردهای زیادی می‌شوید و طولانی شدن این دردها برایتان عذاب‌آور شده است. جهت کاهش دردهای این دوره و گرمکردنمعده و آرام شدن می‌توانید از سیاه‌دانه استفاده کنید و در صورت تمایل با نبات یا عسل شیرین و میل کنید.
  18. گاهی رعشه و لرزش به سراغ اندام‌های شما می‌آید، ضعف عصبی دارید و زود از کوره درمی‌روید. جهت درمان این ناراحتی‌ها می‌توانید از سیاه‌دانه استفاده کنید یا این دانه‌های سیاه را بکوبید و ببوئید تا اعصابتان تسکین یابد.
  19. نوزاد شیرخوار دارید و چون سردمزاج هستید، بدنتان شیر کافی برای تغذیه کودک دوست‌داشتنی را ندارد. جهت تقویت خود و افزایش شیر در دوران شیردهی می‌توانید سیاه‌دانه را در برنامه غذایی خود استفاده کنید.
  20. نیاز به تقویتحافظه و تمرکزتان دارید تا توان خود را به‌مرورزمان از دست ندهد. سیاه‌دانه منبع غنی از انواع ویتامین‌ها و فسفر برای افزایش عملکرد ذهن و حافظه است. بنابراین برای داشتنی ذهنی پویا و حافظه‌ای برتر از سیاه‌دانه استفاده کنید.
  21. طبع سرد بدنی‌تان باعث ضعف نیروی جنسی در شما شده است. می‌توانید از سیاه‌دانه جهت گرم کردن بدن و افزایش قوای جنسی بهره ببرید.
  22. سایر ویژگی‌ها و خواص مفید سیاه‌دانهرا می‌توان در مواردی چون از بین بردن گاز و ورم معده، رفع اسهال، مفید برای ترک اعتیاد مواد مخدر، درمان درد روده‌ای، رفع دل‌پیچه، درمان‌کننده یرقان، رفع سرگیجه، درمان درد گوش، درمان تشنج، درمان بی‌اختیاری ادرار، رفع یبوست، ضدویروس و باکتری، افزایش‌دهنده صفرا، درمان کم‌خونی، کمک به کاهش وزن و لاغر شدن، قاعده آور، ادرارآور بودن و رفع زردی فهرست کرد.

انواع شکل مصرفی سیاه‌دانه

برای این‌که از خواص خوراکی، درمانی و دارویی گیاه سیاه‌دانه بهره‌مند شوید، می‌توانید آن را به شکل‌های مختلف استفاده کنید که شامل موارد زیر است:

  • خوردن مستقیم سیاه‌دانه‌ها: برای مصرف خوراکی می‌توانید در انواع غذاهای سرد و ترش از سیاه‌دانه به‌عنوان مصلح و خوش‌طعم و بو کردن استفاده کنید و از خواص مفید سیاه‌دانه و طعم خوش غذا لذت ببرید. مثلاً می‌توانید سیاه‌دانه را پودر کنید و روی پنیر اضافه کنید و بخورید یا جداگانه این دانه‌های ریز سیاه را میل کنید و خاصیت‌های فراوان آن را وارد بدن کنید.
  • دم‌نوشسیاه‌دانه یا چایسیاه‌دانه: به‌اندازه یک قاشق غذاخوری از سیاه‌دانه را در یک لیوان آب جوش اضافه کنید و یک درب بر روی آن قرار دهید و بین ده تا ۱۵ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد و درنهایت صاف‌شده این دم‌نوش مفید را به‌تنهایی یا در صورت تمایل با عسل یا نبات میل کنید.
  • عرقسیاه‌دانه: از عرقسیاه‌دانه هم به‌عنوان راه درمانی برای ضدعفونی کردن و به‌عنوان یک آنتی‌بیوتیک بسیار قوی و جهت درماننفخ و باد معده و سایر موارد ذکرشده در قسمت خواص سیاه‌دانه، استفاده می‌شود؛ اما ازلحاظ اقتصادی مصرف سیاه‌دانه به‌صورت دم‌نوش و چای کم‌هزینه‌تر است. علاوه بر آن چون حالت طبیعی‌تری دارد از مضرات احتمالی استفاده از عرقیاتگیاهی به دلیل فراوری شدن در کارخانه‌های مختلف در امان خواهید بود. البته این نکته را هم می‌توان ذکر کرد که عرقسیاه‌دانه دردسرهای آماده کردن چای و دم‌نوش را ندارد و بدون فوت وقت می‌توان از آن استفاده کرد؛ بنابراین شاید گاهی به این دلیل بخواهید از عرق این گیاه استفاده کنید.
  • روغنسیاه‌دانه: از روغنسیاه‌دانه هم می‌توان برای درمان و تقویتسیستمایمنی و گوارشی بدن، رفعخستگی، کاهش دردهای روماتیسمی، استفاده کرد. این روغن قدرت فوق‌العاده‌ای در از بین بردن میکروب‌ها دارد و برای بهبود مشکلات تنفسی و گوارشی هم می‌توان از آن بهره برد.
  • ترکیب سیاه‌دانه و عسل تهیه ماده‌ای به نام دوسین: شاید نام معجوندوسین را شنیده باشید. از ترکیب فوری و بدون فاصله سیاه‌دانه‌ای که پور شده و عسل این معجون تهیه می‌شود و خواص بسیار خارق‌العاده‌ای در درمان انواع بیماری‌ها دارد. از این ترکیب برای درمان سرماخوردگی‌هایی که طولانی و مداوم شده است، رفعتب در افرادبلغمی و سودایی که سردمزاج هستند، درمانعفونت‌هایادراری و بیماری پروستات در مردان، به‌صورت موضعی برای از بین بردن جوش‌های ناشی از مزاج بلغم، تقویت سیستم گوارش و روده، درمان زخم و نفخ معده، از بین بردن سنگکلیه و مثانه، افزایششیرمادرانشیرده، تقویت انرژی و رفعاسترس و افسردگی ناشی از سردی بدن، درمانپیسی و لک، درمانسرطانرودهبزرگ، کنترل و درمان تپش قلب، درمانآلرژی و حساسیت و جهت افزایشمیلجنسی و درمانناباروری استفاده دارویی و درمانی می‌شود.

نکات مهمی که در مورد مصرف سیاه‌دانه باید بدانید:

  • درصورتی‌که از داروهای مختلف شیمیایی برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌کنید و می‌خواهید هم‌زمان از سیاه‌دانه هم‌جهت درمان بهره ببرید حتماً تحت نظر پزشک متخصص و آگاه باشد تا باعث ایجاد تداخل دارویی نشود.
  • توصیه می‌شود مصرف سیاه‌دانه و فراورده‌های آن برای خانم‌های باردار با دستور پزشک معالج باشد و از مصرف خودسرانه آن پرهیز کنند.
  • افرادی که طبع بدنی گرم دارند در استفاده از سیاه‌دانه زیاده‌روی نکنند.
  • درصورتی‌که قرار است سیاه‌دانه را به شکل کوبیده و پودر شده استفاده کنید، سعی کنید به همان اندازه‌ای که موردنیاز است بکوبید تا مقدار اضافه آن در استفاده‌های بعدی خاصیت دارویی و درمانی خود را از دست ندهد.
  • مصرف سیاه‌دانه به‌تنهایی یا ترکیب آن با عسل بهتر است با دستور پزشک انجام شود.
  • مصرف هر ماده خوراکی یا دارویی باید در حد میانه و متوسط باشد تا دچار عوارض جانبی ناشی از مصرف بیش‌ازحد آن نشد، بنابراین برای استفاده از سیاه‌دانه هم رعایت این نکته ضروری است.
  • در مورد سیاه‌دانه و فواید بی‌نظیر آن در احادیث و روایات فراوانی از معصومین (ع) استناد شده است. بنابراین گزافه نیست اگر بگوییم سیاه‌دانه درمان همهٔ بیماری‌هاست و برای تمام افراد مفید است. پس سیاه‌دانه را حتماً در برنامه غذایی خود قرار دهید و با تغییر مثبت حال روحی و جسمی‌تان از فواید آن بهره‌مند شوید.

سیاه دانه، داروی گیاهی، عرق سیاه دانه، روغن سیاه دانه، درمان همه بیماری ها، عرقیات گیاهی، طب سنتی، فایده درمانی سیاه دانه، خواص دارویی سیاه دانه، دم نوش سیاه دانه

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

۱ نظر

درمان خروپف به کمک راهکارهای طب سنتی و گیاهان دارویی و دم‌نوش دی ۲۵, ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۳ ب٫ظ

[…] طب سنتی برای درمان خروپف، روغن سیاه‌دانه را پیشنهاد می‌دهند. برای درمان کافی است تا ۳ قطره از […]

پاسخ

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.