خانه گیاهان دارویی شاتره و فواید درمانی

شاتره و فواید درمانی

توسط kakooti
عرق سنتی ، عرقیجات ، عرق کاکوتی ، مجله کاکوتی ، سرزمین سلامتی کاکوتی

یکی از گیاهان مفید با خاصیت درمانی و دارویی زیاد شاتره است. شاتره دارای طبیعت سرد و خشک است و مناسب افراد گرم‌مزاج مخصوصاً صفراوی‌هاست. استفاده از دم‌نوش شاتره و عرق آن برای درمان مشکلات کبد، معده و روده بسیار کارساز است. ناراحتی‌های پوستی شامل اگزما، جوش، کهیر و جزام با شاتره درمان می‌شود. شاتره ویتامین C دارد و برای ضدعفونی کردن و درمان آفت و زخم دهان مفید است. شاتره کلسترول و قند خون را هم تنظیم می‌کند. برای افزایش اشتها شاتره خیلی مؤثر است.

معرفی شاتره

شاتره: fumitory     نام علمی: Fumaria officinalis
یکی از گیاهان علفی خودرو و پرخاصیت کنار جاده‌ها و زمین‌های کشاورزی شاتره است. قد شاترهتا ۸۰ سانتی‌متر می‌رسد. ساقه‌های زیاد با برگ‌های کوچک و نازک با تقسیمات زیاد دارد. گل‌های کوچک و سفیدرنگ شاترهبه شکل نامنظم، زیبا و گل‌آذین در قسمت‌های انتهایی هر ساقه ظاهر می‌شوند. رنگ گل‌های شاترهگاهی متمایل به صورتی نیز هست. میوه‌های شاترهبیضی‌شکل و کوچک هستند.

شاترهرا در طب سنتی، زبان‌ها و مکان‌های مختلف با نام‌های شاطره، شاه‌تره، ساتراج، تلخی، فومتر، معرب، اصفورن، پیت پاپارا، بقله‌الملک و شاه ترج می‌شناسند.
از تمام قسمت‌های بیرون خاک شاترهیعنی ساقه، برگ و گل‌های شاتره به‌صورت ترکیبی و مخلوط شده، جهت استفاده دارویی و درمانی مخصوصاً برای پاک‌سازی کبد بهره‌برداری می‌شود.

خاصیت دارویی و درمانی شاتره

شاترهگیاهی با طبیعت سرد و خشک است.
شاترهرا در صورتی استفاده کنید که:

  1. ناراحتی‌های مربوط به کبددارید و باید مراقب باشید تا سلامتی این عضو مهم بدنتان بیشتر از این در معرض خطر و بیماری‌های دیگر قرار نگیرد. برای حفظ و مراقبت از کبدمی‌توانید از شاترهبه شکل دم‌نوشیا عرق سنتی شاتره استفاده کنید و کبدرا از سموم موجود پاک‌سازی کنید.
  2. به دلایل مختلفی ممکن است تب‌خالزده باشید یا ناراحتی پوستی دیگری مثل جوش و آکنه گرفتارتان کرده است. جهت درمان این مشکلات و همچنین ضدعفونی کردن لثه، بهبود زخم‌ها و آفت داخل دهان می‌توانید از شاترهبه دلیل برخورداری از ویتامین C، استفاده کنید. به این صورت که تب‌خال را با جوشانده شاتره بشویید و همین جوشانده را دردهان قرار داده و مزه مزه کنید تا عفونت‌های داخل دهانی رفع شود.
  3. معده و روده ضعیفی دارید و هر غذایی را نمی‌توانید بخورید. جهت بهبود عملکرد دستگاه گوارش و تقویت معده می‌توانید از شاترهاستفاده کنید.
  4. تمایل و اشتهای زیادی به خوردن غذا ندارید و این بی‌اشتهایی و لاغری موجب می‌شود تا توان کافی برای فعالیت‌های روزمره نداشته باشید. بهتر است برای افزایش اشتهای خود و رسیدن به قوای جسمی بهتر شاترهرا دم‌کنید و این دم‌نوشرا قبل از وعده‌های غذایی روزمره مصرف کنید.
  5. بی‌احتیاطی کرده‌اید و یک زنبور مزاحم نیشتان زده است. جهت درمان گزش ناشی از نیش زنبور می‌توانید از شاترهیک مرهم تهیه کنید و روی محل نیش قرار دهید.
  6. طبع بدنی شما صفرایا همان گرم و خشک است و وجود صفرای زیاد در بدن باعث بروز بیماری‌هایی شده است. برای بهبود این شرایط و درمان ناشی از افزایش صفرا می‌توانید از شاترهاستفاده کنید که با کاهش صفرای بدن کبدرا تمیز می‌کند.
  7. از دیابتو قند بالا رنج می‌برید و داروهای مختلف شیمیایی مصرف می‌کنید و ممکن است عوارض این داروها هم به سراغتان آمده باشد. یک جایگزین گیاهی مناسب برای درمان و کاهش قندخون استفاده از شاترهاست. بنابراین می‌توانید جهت جلوگیری از تداخل دارویی و بهبوددیابت با دستور پزشک معالج از شاترهاستفاده کنید.
  8. کار و فعالیتی که چشم در آن درگیر است زیاد انجام می‌دهید و باید به این فکر کنید که ممکن است در طولانی‌مدت سلامت چشم به خطر بیفتد و جهت حفظ و تقویت سلامتی آن از روش‌های مناسب تغذیه‌ای و درمانی استفاده کنید. بنابراین در کنار این فعالیت‌ها برای جلوگیری از کاهش دید و قدرت بینایی چشم می‌توانید از برگ‌های گیاه شاتره سرمه‌ای جهت تقویت چشم تهیه و استفاده کنید.
  9. بدنتان کهیر زده و برای رفع آن باید تحت درمان باشید. جهت ازبین بردن کهیر می‌توانید از شاترهاستفاده کنید.
  10. فاصله زمانی دوره‌های عادت ماهیانه‌تان خیلی طولانی شده است یا چند وقتی است که قاعدگی اتفاق نمی‌افتد، قطع‌شده است و با توجه به شرایط سنی که دارید خیلی زودتر از زمان مقرر یائسهشده‌اید و این مسئله نگرانتان کرده است و به دنبال علت مشکل و سپس راه درمانی آن هستید. جهت رفع مشکل می‌توانید از شاترهاستفاده کنید که موجب افزایش جریان خون و تصفیه آن می‌شود و از این طریق قاعدگی اتفاق می‌افتد.
  11. مشکل و بیماری بواسیردارید. جهت درمان این عارضه می‌توانید از برگ‌های شاترهاستفاده کنید.
  12. تعداد ضربان و تپش‌های قلبتان خیلی زیاد است، آرامش ندارید و ممکن است گاهی گرفتگی عضلات هم به سراغتان بیاید. جهت رفع تپش قلب، تسکین و از بین بردن اسپاسم عضلات مصرف شاترهرا به خاطر دارا بودن خاصیت آنتی‌هیستامیندر برنامه غذایی خود به‌صورت کنترل و برنامه‌ریزی‌شده قرار دهید.
  13. از خارش‌های بیش‌ازاندازه و پی‌درپی تمام بدنتان خسته شده‌اید و هر جا که می‌روید این خارش‌های بی‌امان عذابتان می‌دهد. جهت بهبود و درمان این خارش‌هایپوستی می‌توانید از شاترهبرای تمام بدن استفاده کنید و شاهد اثر شگفت‌انگیز آن در از بین بردن خارشباشید.
  14. از فشارخون بالا رنج می‌برید. جهت کنترل و کاهش میزان فشارخونبدن، مصرف شاتره را به‌عنوان یک گیاه دارویی مفید جهت درمان انتخاب کنید.
  15. کلسترولخونتان بالاست و عوارض آن گرفتارتان کرده است. جهت کاهش میزان کلسترول خون می‌توانید از شاترهاستفاده کنید.
  16. سایر ویژگی‌ها و خواص مفید شاترهرا می‌توان در مواردی چون رفع بیماری یرقانو زردی پوست، مسهل، درمان سودا، رفع بیماری‌های پوستی مثل جزام و اگزما، درمان یبوست، صفرابر، تقویت مزاج، درمان ناراحتی‌های قلبی و عروقی، قطع تهوع و استفراغ و درمان کیسه صفرا فهرست کرد.

انواع شکل مصرفی شاتره

برای این‌که از خواص خوراکی، درمانی و دارویی گیاه شاترهبهره‌مند شوید، می‌توانید آن را به شکل‌های مختلف استفاده کنید که شامل موارد زیر است:

  • دم‌نوش شاتره یا چای شاتره: حدود ۲ تا ۴ گرم از شاتره خشک‌شده را در یک لیوان آب جوش اضافه کنید و یک درب بر روی آن قرار دهید و بین ده تا ۱۵ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد و درنهایت صاف‌شده این دم‌نوشمفید را گرم میل کنید.
  • عرق شاتره: از عرق شاتره جهت صاف و رقیق کردن خون و پاک‌سازی کبد، افزایشاشتها، کاهش گرما و حرارت بدن، بهبود مشکلات صفراوی‌ها، ضدعفونی کردن بیماری‌های پوستی و قارچی، شفاف کردن پوست، تسکین و آرامش اعصاب و شادابی و نشاط روحی و به خاطر خاصیت ادرارآوری و افزایش تعریق آن، به‌عنوان راه درمانی کاهش و از بین بردن تب، استفاده می‌شود. برای نتیجه بهتر می‌توانید عرق شاتره را با عرق کاسنی ترکیب و میل کنید. اما ازلحاظ اقتصادی مصرف شاترهبه‌صورت دم‌نوشو چای کم‌هزینه‌تر است. علاوه بر آن چون حالت طبیعی‌تری دارد از مضرات احتمالی استفاده از عرقیاتگیاهی به دلیل فراوری شدن در کارخانه‌های مختلف در امان خواهید بود. البته این نکته را هم می‌توان ذکر کرد که عرق شاتره دردسرهای آماده کردن چای و دم‌نوشرا ندارد و بدون فوت وقت می‌توان از آن استفاده کرد؛ بنابراین شاید گاهی به این دلیل بخواهید از عرق این گیاه استفاده کنید.

نکات مهمی که در مورد مصرف شاتره باید بدانید:

  • مصرف بیش‌ازاندازه شاترهممکن است باعث بروز تشنج و لرز شود.
  • استفاده از شاترهدر دوران بارداری و شیردهی بهتر است طبق توصیه و دستور پزشک متخصص طب سنتی باشد.
  • باوجود خواص دارویی و درمانی فراوان در شاتره، در زمره گیاهان سمی هم قرار دارد و جهت مصرف آن رعایت حد اعتدال و مشورت با پزشک متخصص طب سنتی بسیار واجب است.
  • مصرف هر ماده خوراکی یا دارویی باید در حد میانه و متوسط باشد تا دچار عوارض جانبی ناشی از مصرف بیش‌ازحد آن نشد، بنابراین برای استفاده از شاترههم رعایت این نکته ضروری است.

شاتره، شاهتره، شاطره، عرقیجات شاتره، خواص شاتره، مضرات شاتره، طبع شاتره، تقویت کبد با شاتره، کاهش تب، عرقیات گیاهی، دم نوش شاتره، درمان حالت تهوع،کاهش کلسترول

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.