خانه طب سنتی علت پادرد و درمان آن با استفاده از گیاهان دارویی

علت پادرد و درمان آن با استفاده از گیاهان دارویی

توسط kakooti
درمان پادرد با گیاهان دارویی

پاها که قلب دوم بدن نیز نام‌گرفته‌اند، تمامی وزن و سنگینی بدن را تحمل می‌کنند. پادرد یکی از مشکلاتی است که همه‌ی سنین حتی گاهی کودکان و نوجوانان نیز از آن ناله می‌کنند. پادرد ممکن است در پاشنه، ساق یا استخوان ران احساس شود و گاهی درد در همه‌ی قسمت‌های پا احساس می‌شود و ناحیه کمر و نشیمنگاه را درگیر خود می‌کند. گاهی پادرد ممکن است موقتی باشد و علل آن خستگی و راه رفتن زیاد،پوشیدن کفش‌های نامناسب، ایستادن روی پا به مدت‌زمان زیاد یا سرماخوردگی باشد. اما گاهی اوقات  درد پا دائمی است و فرد همیشه احساس درد و ناراحتی را در این ناحیه احساس می‌کند. اگر درد پا از ناحیه کمر و دیسک‌ها باشد، با توجه به حالتی که ایجاد می‌کند به آن تیر کشیدن پاها گفته می‌شود.

درد پا ممکن است به خاطر یکی از علت‌های زیر به وجود آمده باشد:

مبتلا شدن به روماتیسم و درد مفاصل خود باعث ایجاد درد در ناحیه پاها می‌شوند. مشکلات و ناراحتی در ناحیه کمر و ستون مهره‌ها یکی دیگر از دلایل ایجاد پادرد هستند. گاهی به خاطر خستگی و پیاده‌روی زیاد درد در ناحیه پا ایجاد می‌شود. عضلات و مفاصل پا، گاهی به خاطر سرماخوردگی دچار کوفتگی و درد می‌شوند. گاهی نسبت به این مورد مهم بی‌توجهی می‌کنید و از کفش‌های نامناسب استفاده می‌کنید که باعث ایجاد درد ناحیه پای خود می‌شوید. اگر شخصی دچار چاقی و اضافه‌وزن باشد این سنگینی روی پاها فشار آورده و به‌مرورزمان باعث ایجاد پادرد می‌شود. گاهی داشتن ناهنجاری‌هایی در ناحیه پا مانند داشتن قوس زیاد یا صاف بودن ناحیه کف پاها نیز خود می‌تواند ایجاد درد در ناحیه پاها شود. بانوان نیز در دوران یائسگی به علت تغییرات هورمونی این دوران دچار درد در لگن و پاها می‌شوند. بیماری دیابت نیز چون روی عصب کف پا اختلال ایجاد می‌کند خود نیز یکی از دلایل پادرد می‌باشد. یکی دیگر از دلایل دیگر پادرد، بیماری واریس می‌باشد. کشیدگی عضلات، شکستگی‌ها، رگ به رگ شدن و ضربه نیز از علت‌های  ایجاد درد در ناحیه پاها هستند.

برای التیام یافتن درد لگن و پا، ورزش‌هایی هستند که درد را کاهش می‌دهند و نیز باعث باز شدن و کشش مفاصل پا می‌شوند. توصیه می‌شود این ورزش‌ها را صبح‌ها انجام دهید تا بدن شما نهایت استفاده از این ورزش‌ها را ببرد. لازم به ذکر است شیوه‌ی درست نشستن و برخاستن و راه رفتن نیز برای کهش درد پا بسیار مفید است.

زانودرد

گاهی درد پاها ممکن است در ناحیه زانوها باشد. اکثریت افرادی که پا به سن می‌گذارند از درد در ناحیه زانوهایشان شکایت می‌کنند و وقتی کمی راه می‌روند این درد بسیار اذیتشان می‌کند. پیری یکی از علت‌های ایجاد درد در زانو است و از دیگر علت‌های درد در این ناحیه می‌توان به شکستگی، آسیب‌های رباتی، آسیب‌های منسیک، جابه‌جایی مفصل زانو،سفتی مفصل به علت آرتریت و سایر عوامل دیگر اشاره نمود. ناراحتی در زانو هم با درد همراه است و هم نشانه‌هایی همچون سفتی زانو، ورمی که قابل‌مشاهده باشد، قرمزی، بی‌حسی در زانو دیده و احساس می‌شود.

درد زانو و قسمت‌های دیگر پا  باعث می‌شود که شما از انجام بسیاری از کارها منع شوید. در این مقاله تلاش ما بر این راستا بوده است که با معرفی راه‌ها و درمان‌های ساده و آسان خانگی به شما کمک کنیم که هم از پاهای خود مراقبت کنید و هم اگر دچار درد در این ناحیه هستید، با این روش‌ها درد را از خود دور کنید. در ادامه به چندین راه برای درمان نواحی مختلف پا می‌پردازیم و امیدواریم که مطالب ما برای شما مفید واقع شود.

مواد طبیعی مناسب برای درمان درد پا

هویج: برای درمان درد پایی که ناشی از بیماری دیابت است استفاده از آب هویج و زردک بسیار مناسب است. چون مصرف آب هویج و زردک یکی از بهترین راه‌ها برای درمان بیماری قند است بنابراین برای درمان درد پا بسیار خوب است.

کمپرس سرد: یکی از راه‌های مناسب برای کاهش درد در ناحیه زانو، استفاده از کمپرس سرد است . برای این کار مقداری از تکه‌های یخ را در داخل یک حوله نازک بریزید و سپس این کمپرس را روی ناحیه‌ای از زانو که دچار درد است به مدت ده الی بیست دقیقه قرار دهید. این عمل را روزی دو تا سه مرتبه انجام دهید تا از دردتان کاسته شود. همچنین شما می‌توانید از یک بسته نخود لوبیای فریز شده نیز به‌جای یخ به‌عنوان کمپرس استفاده نمایید.

روغن ریحان: یکی از راه‌های خانگی و طبیعی برای درمان درد پا استفاده از روغن ریحان است. برای استفاده از روغن ریحان به این صورت عمل کنید که مقداری آب ریحان را با مقداری روغن کنجد بجوشانید تا آب آن تبخیر شود و روغن آن باقی بماند. حال روغن به‌دست‌آمده را روی زانوها بمالید و ماساژ دهید. تکرار این عمل برای تسکین درد پا بسیار مفید است.

سرکه سیب: استفاده از سرکه سیب یکی دیگر از راه‌های خانگی برای درمان زانودرد است. برای استفاده از سرکه سیب به این صورت عمل کنید که دو قاشق چای‌خوری از سرکه سیب را با دو فنجان آب مخلوط‌کنید و این نوشیدنی را روزی یک‌مرتبه نوش جان‌کنید تا به بهبودی کامل برسید. راه دیگر به این صورت است که در وان آب داغ دو فنجان سرکه سیب بریزید و زانوهای خود را به مدت سی دقیقه در آن محلول بگذارید و این عمل را تا مدت‌ها روزی یک‌مرتبه انجام دهید. همچنین شما می‌توانید یک قاشق از سرکه سیب را با مقداری روغن‌زیتون مخلوط‌کنید و با آن زانوهایتان را ماساژ دهید. این کار را نیز روزانه یک تا دومرتبه تا مدت‌ها انجام دهید تا دردتان التیام یابد.

حنا: یکی از راه‌های سنتی و خانگی برای درمان پادرد استفاده از گیاه پرخاصیت حنا می‌باشد. برای این منظور مقداری از حنا را با آب‌صابون مخلوط‌کنید تا به یک خمیر تبدیل شود و حالا خمیر حاصل‌شده را روی نواحی که درد می‌کند بمالید.

فلفل هندی: استفاده از فلفل هندی نیز یکی از راه‌های خانگی برای درمان زانودرد است. ابتدا دو قاشق غذاخوری از پودر فلفل هندی را با نصف فنجان روغن‌زیتون گرم مخلوط‌کنید و خوب هم بزنید سپس این خمیر به‌دست‌آمده را روزی دومرتبه روی زانوهایتان بمالید. این کار را یک هفته تکرار کنید. راه دیگر به این صورت است که یک و نیم قاشق غذاخوری از فلفل هندی را با یک فنجان سرکه سیب مخلوط‌کنید و با یک پارچه تمیز مخلوط را روی قسمتی که درد می‌کند بمالید و بگذارید بیست دقیقه بماند این کار را روزی دومرتبه انجام دهید.

گردو: از این گیاه پرخاصیت در طب سنتی و خانگی برای درمان پادرد نیز استفاده می‌شود. ابتدا مقداری از مغز گردوی ساییده شده را با زیره سیاه کرمانی آسیاب شده را مخلوط کرده و به آن مقداری عسل اضافه کرده تا به‌صورت خمیر درآید. مالیدن این خمیر روی قسمت دردناک پا باعث می‌شود درد آن ناحیه تسکین یابد.

زنجبیل: استفاده از این گیاه مفید نیز به درمان زانودرد کمک می‌کند. برای این کار یک‌تکه از زنجبیل را له کنید و به آن‌یک فنجان آب اضافه کنید و حدود ده دقیقه آن را بجوشانید. می‌توانید به این مخلوط مقداری عسل و آب‌لیمو نیز اضافه کنید. سپس این نوشیدنی را روزی دو تا سه مرتبه بنوشید. از روغن زنجبیل نیز می‌توانید به‌صورت موضعی استفاده کنید و روزی دو تا سه مرتبه روی موضع موردنظر ماساژ دهید.

آویشن: یکی دیگر از راه‌های سنتی و طبیعی برای درمان پادرد استفاده از حمام آویشن است. حمام آویشن به افرادی که دچار رماتیسم و درد شدید پا هستند کمک شایانی می‌کند. حمام آویشن باعث می‌شود که خون به‌صورت منظم زیرپوست جریان پیدا کند. برای این منظور حدود پانصد گرم از گیاه آویشن را در یک کیسه بریزید و بگذارید در یک ظرف آب جوش به مدت یک ربع بجوشد. سپس محتوای داخل کیسه به همراه آب جوشیده شده را در وانی که از آب گرم است بریزید و به مدت بیست دقیقه در داخل وان بمانید. گرمای آب بهتر است حدود ۳۵ تا ۴۵ درجه باشد. بعد از حمام نیز پاهایتان را گرم نگه‌دارید تا درد آن التیام یابد.

گل میخک: یکی از راه‌ها برای درمان پادرد استفاده از گیاه گل میخک است . روغن گل میخک علاوه بر تسکین درد پا برای سردرد، درد مفاصل، قارچ ناخن نیز بسیار مفید است. روغن گل میخک چون باعث افزایش گردش خون می‌گردد برای درمان پا بسیار مفید است. برای اینکه درد پای شما سریع تسکین یابد، با روغن گل میخک پای خود را ماساژ دهید. این کار باعث افزایش جریان خون شده و درد شمارا التیام می‌دهد. این کار را روزی چند مرتبه تکرار کنید. لازم به ذکر است که اگر شما دارای پوستی حساس هستید، سه قطره از روغن گل میخک را با یک قاشق چای‌خوری روغن‌زیتون مخلوط‌کنید و سپس با آن ماساژ دهید.

زردچوبه: یکی از بهترین راه‌های درمان خانگی زانودرد استفاده از گیاه مفید زردچوبه است. برای این کار در یک فنجان آب، نصف قاشق چای‌خوری زنجبیل و زردچوبه بریزید و به مدت ده دقیقه اجازه دهید تا جوش بخورد و برای اینکه طعم خوبی پیدا کند مقداری عسل به آن اضافه کنید و این نوشیدنی را روزانه دو بار نوش جان‌کنید. همچنین می‌توانید در یک لیوان شیر یک قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه بریزید و مقداری عسل برای شیرین شدن به آن بیفزایید و این نوشیدنی را روزی یک‌بارمصرف کنید. شما می‌توانید از کپسولهای ۲۵۰تا ۵۰۰ میلی‌گرمی زردچوبه نیز روزی سه مرتبه استفاده کنید و این دارو را تا بهبودی کامل مصرف نمایید. به افرادی که از داروهای کاهش‌دهنده خون استفاده می‌کنند توصیه می‌شود از مصرف زردچوبه خودداری نمایند زیرا باعث رقیق شدن خونشان می‌شود.

دانه خردل: یکی دیگر از راه‌های مفید برای پادرد استفاده از دانه خردل است. دانه خردل کمک می‌کند که آب سمی از بدن بیرون برود و گردش خون در بدن افزایش یابد و درنتیجه درد التیام میابد. برای استفاده از این دانه گیاهی مفید ابتدا دانه‌های خردل را به‌خوبی خردکرده و به آن نصف سطل آب گرم اضافه نمایید. سپس پای خود را به مدت ده تا پانزده دقیقه داخل آن قرار دهید و بعد پای خود را خشک نمایید. همچنین برای درمان زانودرد نیز می‌توانید از روغن خردل استفاده نمایید. برای این منظور دو قاشق غذاخوری روغن خردل را روی حرارت ملایم قرار دهید سپس یک عدد سیر را در آن خرد و به آن اضافه نمایید و روی حرارت بماند تا وقتی‌که قهوه‌ای‌رنگ شود و بعد بگذارید تا خنک شود و سپس این مخلوط را به‌صورت حرکات دایره‌ای روی زانو ماساژ دهید. سپس روی آن را با نایلون ببندید تا گرم شود و درد زانو التیام یابد. بهتر است این کار را روزی دومرتبه انجام دهید.

مارچوبه: یک روش خوب و مفید خانگی و طبیعی دیگر برای درمان پا، مارچوبه است زیرا مارچوبه به‌صورت یک دیورتیک طبیعی عمل می‌کند و باعث از بین رفتن مایع اضافی بدن می‌شود و درد را کاهش می‌دهد. برای استفاده از این گیاه مفید، مقداری مارچوبه را به مدت چند دقیقه بجوید سپس آن را بخورید.

لیمو: یکی دیگر از راه‌های درمان زانودرد استفاده از لیمو است. یک یا دو عدد لیمو را به چند قطعه برش دهید و این قطعات خردشده را داخل پارچه پنبه‌ای قرار دهید و با مقداری روغن کنجد گرم‌کنید و سپس پارچه را به مدت پنج الی ده دقیقه روی موضعی که دردناک است قرار دهید. این عمل را روزی دومرتبه تکرار کنید. همچنین می‌توانید آب یک عدد لیمو را با مقداری آب گرم مخلوط نمایید و هرروز صبح ناشتا با شکم خالی نوش جان‌کنید.

نمک اپسوم یا سولفات: یکی دیگر از راه‌های طبیعی و خانگی برای درمان درد پا و زانو استفاده از نمک اپسوم است. نصف فنجان از نمک اپسوم را به آب داغ حمام بیفزایید و قسمتی از پا که دچار درد شده است را به مدت پانزده دقیقه در این محلول قرار دهید. این عمل را در هفته چند بار تکرار کنید. 

سخن پایانی

درد پا در هر ناحیه از آن ، از جمله دردهایی است که بروز آن سبب زمین گیر شدن انسان خواهد شد و قطعا ضررهای زیادی به جامعه‌ی پرمشغله‌ی امروزی وارد خواهد کرد. لذا پیشنهاد می‌دهیم که در برابر دردهای خفیف نیز بی توجه نباشید و سعی کنید با روش‌های خانگی آن را درمان کنید. 

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.