خانه دسته‌بندی نشده معجزه طب سنتی در کاهش دردهای قاعدگی

معجزه طب سنتی در کاهش دردهای قاعدگی

توسط kakooti

احتمالاً شما هم جزء کسانی هستید که از درد در ناحیه شکم، ران و کمر در هنگام پریودی رنج می‌برید. گرفتگی قاعدگی یا درد زیر شکم به دلیل انقباض عضلات رحم به وجود می‌آید و به‌اندازه‌ای شدید است که گاهی شمارا از انجام فعالیت‌های روزانه دور نگه می‌دارد.

ازنظر طب سنتی افرادی که مزاج سرد و خشک و یا گرم و خشک دارند، بیشتر از سایر افراد دچار دردها و اختلالات دوران قاعدگی می‌شوند. در این شرایط پزشکان طب سنتی اصلاح مزاج را در کاهش دردهای ناشی از قاعدگی مؤثر می‌دانند.

دردهای شدید شکمی در دوران قاعدگی به‌قدری شدید است که در این شرایط برخی از شما به انواع قرص‌های شیمیایی روی می‌آورید. این روش درمانی اگرچه باعث بهبود درد شما می‌شود، اما دارای اثرات جانبی سوئی می‌باشد که نمی‌توان از آن چشم پوشید. ما در این مقاله سعی کردیم تا چند روش طبیعی را برای کاهش درد به شما پیشنهاد دهیم تا علاوه بر تسکین دردهای قاعدگی، احساس بهتری را به شما هدیه دهد.

در دوران پریودی چه غذاهایی را بخوریم و یا از چه غذاهایی دوری کنیم؟

در این دوران مصرف برخی از مواد غذایی منجر به تشدید دردهای شکمی شده و علائم سندرم پیش از قاعدگی را بدتر می‌کند؛ بنابراین پزشکان طب سنتی توصیه می‌کنند که از مصرف مواد غذایی زیر خودداری کرده و یا مصرف مواد غذایی زیر را در برنامه غذایی خود بگنجانید:

-عدم مصرف کافئین، غذاهای چرب و شور، نوشیدنی‌های الکلی، شکلات و انواع نوشیدنی‌های گازدار

-عدم مصرف خوراکی‌های سرد مانند ماست، خیار و آب یخ

-عدم مصرف ترشیجات و سرکه

-عدم مصرف مواد غذایی سنگین نظیر کله‌پاچه، حلیم، گوشت گوساله

-عدم مصرف چربی و غذاهای بسیار شیرین و بسیار شور

-مصرف مواد غذایی با هضم راحت مانند زرده تخم‌مرغ، گوشت گوسفند و سوپ

-مصرف مواد غذایی گرم نظیر خرما و نان‌های سبوس‌دار

-مصرف سبزیجات

-مصرف بادام، کباب، آب سیب و هویج

-مصرف اسیدهای چرب مانند ماهی، گردو، بادام و آجیل‌ها و دانه‌های کنجد

راهکارهای طب سنتی برای کاهش دردهای عادت ماهیانه

ما در مطلب زیر بهترین راه‌ها و روش‌های طبیعی نظیر داروها، دم‌نوش‌ها و روغن‌های طبیعی را ازنظر گذرانده‌ایم. در ادامه با ما همراه باشید تا با این روش‌ها آشنا شوید.

۱-روغن‌های طبیعی:

روغن اسطوخودوس: اگر شما هم از دردهای قاعدگی رنج می‌برید، از روغن‌های معطر استفاده کنید. ماساژ دادن شکم خود با این روغن‌ها، باعث درمان درد گرفتگی قاعدگی می‌شود. یکی از این روغن‌ها روغن اسطوخودوس می‌باشد. در دوران قاعدگی ۲ بار در روز، ۴ قطره روغن اسطوخودوس را به همراه ۲ قاشق غذاخوری روغن نارگیل ترکیب کرده و شکم خود را با آن ماساژ دهید.

روغن مریم‌گلی: یکی از روش‌های کاهش درد گرفتگی عادت ماهیانه ماساژ زیر شکمتان با استفاده از روغن مریم‌گلی می‌باشد. این روغن می‌تواند مدت دردهای دوران قاعدگی را کوتاه‌تر کند. برای تهیه این روغن می‌توانید از فروشگاه کاکوتی به‌صورت اینترنتی سفارش دهید.

روغن ماهی: برای کاهش دردهای ناشی از گرفتگی قاعدگی، روغن ماهی را به رژیم غذایی خودتان اضافه کنید. این روغن سرشار از ویتامین B1 می‌باشد و درمان دردهای شما کمک بسزایی می‌کند.

روغن نعنا: برای کاهش دردهای قاعدی از معجزه روغن نعنا استفاده کنید. این روغن با خاصیت ضد درد خود، به کاهش دردهای شدید پریودی شما کمک بسیاری می‌کند. برای این منظور کافی است ۲ قاشق چای‌خوری روغن نارگیل را با ۴ قطره روغن نعنا ترکیب کرده و شکم خود را با آن ماساژ دهید.

روغن کنجد: این روغن با خواص ضدالتهابی و ضد درد خود، یکی از راهکارهای طبیعی برای کاهش درد ناشی از قاعدگی می‌باشد. تنها کافی است مقداری از این روغن را بر روی شکم خود قرار داده و به‌آرامی ماساژ دهید. این روغن را می‌توانید از سایت کاکوتی به‌صورت اینترنتی سفارش دهید.

روغن زنجبیل: برای کاهش دردهای ناشی از قاعدگی و خارج شدن خون از بدن، مالیدن ۳ تا ۴ مرتبه از روغن زنجبیل در ناحیه زیر شکم بسیار مؤثر است.

روغن بابونه: اگر با شروع عادت ماهیانه خود، دچار دردهای شکمی می‌شوید، روغن بابونه را امتحان کنید. چهار تا پنج روز قبل از شروع عادت ماهانه، روزانه دو نوبت زیر شکم خود را با این روغن ماساژ دهید. توجه به این نکته ضروری است که به‌هیچ‌عنوان در دوران عادت ماهانه از این روغن استفاده نکنید.

روغن مرزنجوش: این روغن با خواص ضد درد خود، دردهای ناشی از گرفتگی قاعدگی را تسکین می‌دهد. ماساژ دادن زیر شکم با استفاده از این روغن جریان خون را افزایش داده و التهاب رحم را سرکوب می‌کند.

۲-دم‌نوش‌ها و چای‌های طبیعی:

نوشیدن آب: یکی از توصیه‌های طب سنتی برای کاهش درد قاعدگی و جلوگیری از نفخ شکم در این مدت، نوشیدن آب گرم می‌باشد؛ زیرا آب منجر به افزایش جریان خون در بدن شده و گرفتگی عضلانی شمارا آرام می‌کند. علاوه بر این بهتر است مواد غذایی که آب زیادی دارند را در رژیم غذایی خود قرار دهید. این مواد شامل کرفس، کاهو، خیار و هندوانه می‌شود.

چای بابونه: چای بیشتری بخورید تا از شر دردهای قاعدگی خلاص شوید. چای بابونه گیلیسین ادرار شمارا افزایش داده و گرفتگی عضلانی شمارا تسکین می‌بخشد.

ترکیب چای و روغن نعنا: چای به همراه روغن نعنا برای کاهش دردهای قاعدگی بسیار مؤثر است. کافی است یک‌بار امتحان کنید تا نتیجه‌ی آن را ببینید.

توجه به این نکته ضروری است که اگر دچار خونریزی شدید می‌شوید قبل از مصرف این‌گونه چای‌ها با پزشک طب سنتی خود مشورت کنید.

دم‌نوش زنجبیل: یکی از گیاهان طبیعی مؤثر در کاهش دردهای عادت ماهیانه‌ی شما زنجبیل می‌باشد. برای مصرف کافی است یک‌تکه کوچک از زنجبیل را در یک فنجان آب ریخته و به مدت ۵ دقیقه بجوشانید. برای مصرف می‌توانید مقداری عسل به همراه آب‌لیمو به آن اضافه کنید. در طول دوران قاعدگی سه بار در روز این دم‌نوش طبیعی را نوش جان‌کنید.

دم‌نوش ریحان: درمان درد ناشی از قاعدگی شما در طبیعت نهفته است. گیاه ریحان با خاصیت آرام‌بخشی خود دردهای ناشی از گرفتگی قاعدگی را تسکین می‌بخشد. برای مصرف کافی است یک قاشق غذاخوری برگ ریحان را به یک فنجان آبجوش اضافه کرده و اجازه دهید تا دم بکشد. در دوران عادت ماهیانه سه بار در روز بنوشید.

دم‌نوش دارچین: طبق دستور طب سنتی، استفاده از دارچین به کاهش دردهای قاعدگی کمک بسیاری می‌کند. برای این منظور کافی است تا یک‌چهارم قاشق غذاخوری پودر دارچین را به یک لیوان آب داغ اضافه کنید. شما می‌توانید این دم‌نوش را روزانه ۲ تا ۳ بار در طول دوران قاعدگی مصرف کنید. همچنین می‌توانید این دم‌نوش را باکمی عسل نیز میل کنید.

دم‌نوش رازیانه: اگر شما هم از آن دسته از افرادی هستید که دچار دردهای قاعدگی می‌شوید، این چای گیاهی را به شما پیشنهاد می‌دهیم. برای اثرگذاری بیشتر بهتر است این چای را دو بار در روز و سه روز قبل از تاریخ شروع قاعدگی مصرف کنید. بدین‌صورت که یک قاشق چای‌خوری دانه‌های رازیانه را به یک لیوان آب در حال جوش اضافه کرده و صبر کنید تا دم بکشد. بعد از خنک شدن به همراه کمی عسل آن را میل کنید.

فراموش نکنید که رازیانه خونریزی را تشدید می‌کند؛ بنابراین از مصرف خودسرانه‌ی آن جدا خودداری کنید. همچنین از مصرف آن در شب پرهیز کنید.

دم‌نوش سبزی جعفری: برای کاهش دردهای ناشی از قاعدگی، در طول عادت ماهیانه، دو بار در روز از این دم‌نوش استفاده کنید. تنها کافی است یک‌چهارم لیوان جعفری تازه را در یک لیوان آب ریخته و صبر کنید تا جوش بیاید. پس از دم کشیدن آن را میل نمایید.

دم‌نوش چای سبز: چای سبز با دارا بودن آنتی‌اکسیدان بالا، به کاهش دردهای قاعدگی شما کمک بسیاری می‌کند.

دم‌نوش زردچوبه: برای کاهش دردهای ناشی از قاعدگی دم‌نوش زردچوبه را امتحان کنید. این چای طبیعی با خواص ضدالتهابی خود، اسپاسم‌های ناحیه شکم شمارا از بین می‌برد و آرامش را مهمان وجود شما می‌کند.

زرشک پلویی: درصورتی‌که قبل از خونریزی پریودی دچار درد می‌شوید، سه قاشق غذاخوری زرشک پلویی را در یک لیوان آب بجوشانید و صبر کنید تا دم بکشد. سپس آن را بنوشید.

گل‌گاوزبان: برای کاهش دردهای ناشی از پریودی دم‌کرده گل‌گاوزبان را امتحان کنید. بدین‌صورت که ۱۰ گرم از این گیاه را در دو لیوان آب بجوشانید تا یک لیوان از این محلول باقی بماند. سپس آن را صاف‌کرده و به همراه یک عدد لیموعمانی مصرف کنید.

ترکیب سنبل طیب، بادرنجبویه و گل‌گاوزبان: نصف قاشق غذاخوری سنبل طیب را با یک قاشق مرباخوری گل‌گاوزبان و یک قاشق مرباخوری بادرنجبویه ترکیب کرده و دم‌کنید. سپس این ترکیب را در ایام عادت ماهانه نوش جان‌کنید. کافی است امتحان کنید تا اثر معجزه‌آسای آن را ببینید.

ترکیب عرق رازیانه و بومادران: اگر شما هم دچار پریودی دردناکی هستید، یک استکان عرق بومادران را با آب میل کنید. این عرق طبیعی را می‌توانید از روزهای دوم و سوم عادت ماهانه میل کنید.

دم‌نوش زیره و انیسون: اگر دارای مزاج گرم و خشک هستید و از دردهای پریودی رنج می‌برید، دم‌کرده زیره و انیسون را نوش جان‌کنید تا اسپاسم را از بین ببرد.

ترکیب بابونه، سنبل طیب، گل‌گاوزبان، تمشک و ولیک: دم‌کرده‌ی ترکیب این مواد در کاهش دردهای عادت ماهانه و ایجاد آرامش در شما بسیار مؤثر است. همچنین استفاده جداگانه این مواد نیز می‎تواند بسیار مؤثر باشد.

تخم کتان: مصرف روزانه یک تا دو قاشق غذاخوری از تخم کتان به کاهش گرفتگی قاعدگی کمک بسیاری می‌کند. همچنین شما می‌توانید تخم کتان را با سالاد، غلات و ماست نیز مصرف کنید.

تخم شنبلیله: این داروی گیاهی با خواص ضد درد خود، به کاهش سریع دردهای قاعدگی در شما بسیار مؤثر است.

گیاه پنج انگشت: این گیاه تأثیر شگفت‌انگیزی در اختلالات قاعدگی می‌گذارد.

 ۳-راهکارهای عمومی:

کمپرس آب گرم: اعمال کمپرس آب گرم، منجر به کاهش دردهای ناشی از گرفتگی قاعدگی می‌شود. این درمان یکی از قدیمی‌ترین درمان‌های خانگی به شمار می‌رود که با افزایش جریان خون در بافت‌ بدن شما، به کاهش گرفتگی قاعدگی کمک بسیاری می‌کند. برای این منظور کافی است کمپرس آب گرم را به مدت ۱۰ دقیقه بر روی شکم خود بگذارید.

طب سوزنی: طب سوزنی یکی از درمان‌های مؤثر برای کاهش دردهای گرفتگی قاعدگی می‌باشد. این درمان کمک می‌کند تا سیستم عصبی شما آرام شده و جریان خون در بدنتان افزایش یابد.

توجه به این نکته ضروری است که این درمان، حتماً با نظر پزشک طب سنتی انجام شود.

فیزیوتراپی: با فیزیوتراپی ستون فقرات به‌ویژه ناحیه کمر و رحم می‌توانید دردهای ناشی از قاعدی را کاهش دهید.

خواب کافی: یکی از بهترین روش‌ها برای کاهش دردهای ناشی از قاعدگی خوابیدن به‌صورت جنین می‌باشد. در این حالت ماهیچه‌های اطراف شکم، شل شده و دردهای ناشی از قاعدگی را کاهش می‌دهد.

ورزش: پزشکان طب سنتی انجام هرگونه تحرک بدنی و ورزش نظیر پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و … را پیشنهاد می‌دهند. این ورزش‌ها سطح اندورفین را در بدن شما افزایش داده و دردهای ناشی از قاعدگی را کاهش می‌دهد. برای این منظور ۳ بار در هفته و حداقل ۱۵ دقیقه ورزش را به عادت همیشگی خود تبدیل کنید. همچنین در روزهای نزدیک به دوران پریودی، به‌صورت روزانه این ورزش را انجام دهید.

بادکش: بادکش نیز ازجمله روش‌هایی است که برای کاهش دردهای شما مؤثر می‌باشد. این روش با افزایش خون‌رسانی و گرم کردن محل درد، دردهای شمارا تسکین می‌بخشد و احساس خوشایندی را به شما هدیه می‌دهد.

ماساژ دادن: شکم خود را به‌آرامی ماساژ دهید. این کار به شل شدن عضلات شما کمک کرده و درد پریودی شمارا به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

سخن نهایی

روش‌های گفته‌شده در بالا مؤثر می‌باشد؛ اما اگر دردهای شما با این روش‌های خانگی بهبود نیافت و یا شدیدتر شد و یا غیر از درد علائم دیگری نظیر تهوع و حالت ضعف دارید، پیشنهاد ما به شما مراجعه به پزشک می‌باشد. گاهی برخی از بیماری‌ها مانند فیبروئیدها یک بیماری انتقال‌یافته جنسی، اندومتریوزیزم، التهابات لگنی یا اختلالات جدی قاعدگی منجر به دردهای شدید قاعدگی می‌شود. در این صورت درمان اساسی باید توسط پزشک متخصص صورت گیرد.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.