خانه دسته‌بندی نشده مقابله با بوی بد پا به کمک راه‌حل‌های طب سنتی

مقابله با بوی بد پا به کمک راه‌حل‌های طب سنتی

توسط kakooti

بوی بد پا

بوی بد پا همانند بوی بدن و دهان یک مشکل ناخوشایندی است که می‌تواند تمام جنبه‌های زندگی فردی را تحت تأثیر خود قرار دهد. مشکل بوی پا از دوران کودکی و بلوغ آغازشده و گاهی به‌صورت دائمی همراه همیشگی فرد می‌باشد.

اگر شما هم جزو افرادی هستید که با درآوردن کفش خود، همه از بوی پای شما ناراضی هستند، اصلاً نگران نباشید. با انجام اقدامات ساده و راهکارهای طب سنتی می‌توانید از شر بوی بد پای خود خلاص شوید.

علت بوی بد پا ناشی از چیست؟

بوی بد پا ناشی از یک باکتری است که در محیط‌های گرم و مرطوب رشد می‌کند. زمانی که پای شما عرق می‌کند، باکتری این عرق را می‌شکند و بوی زننده‌ و نامطبوعی ایجاد می‌شود که باعث آزار فرد و دیگران می‌شود. علاوه بر عدم رعایت بهداشت، برخی عوامل دیگر باعث ایجاد بوی نامطبوع در پا می‌شود. در مطلب زیر به برخی از این عوامل اشاره کرده‌ایم:

-پوشیدن جوراب و کفش به مدت طولانی

-پوشیدن کفش‌های نامناسب به‌خصوص کفش‌های اسپرت که محیط داخل کفش را برای رشد باکتری و قارچ مهیا می‌کند.

-پوشیدن جوراب‌های کثیف و نامناسب

-مصرف برخی داروها که باعث ایجاد اختلالات هورمونی در افراد می‌شود.

-افزایش تعریق پا براثر استرس

-ترشح زیاد عرق در برخی از افراد که شرایط را برای رشد باکتری و قارچ فراهم می‌کند.

 

نکات عمومی جهت رفع بوی بد پا در طب سنتی

-پاها و لای انگشتان خود را روزانه با صابون ضد باکتری شستشو دهید و بعدازآن تمام پای خود را به‌طور کامل خشک‌کنید.

-برای جلوگیری از بروز قارچ ناخن سعی کنید که ناخن‌هایتان همیشه تمیز و کوتاه باشد.

-درصورتی‌که کف پایتان دارای پینه و پوست‌های سخت می‌باشد برای جلوگیری از رشد باکتری‌ها، با سنگ‌پا این قسمت‌ها را بردارید.

-برای جذب رطوبت پاهای خود از پودرهای جذب‌کننده رطوبت مانند جوش‌شیرین و نشاسته ذرت استفاده کنید.

-سعی کنید که کفش‌های خود را برای جلوگیری از بوی پا بعد از چند روز عوض کنید و صرفاً یک کفش خاص نپوشید. درصورتی‌که کفش‌های زیادی ندارید، با عوض کردن مداوم کفی و خشک‌کردنشان به جلوگیری از ایجاد بوی بد پا کمک شایانی می‌کنید. همچنین می‌توانید از کفی‌های بوگیر نیز استفاده کنید.

-بعد از رسیدن به خانه کفش‌هایتان را برای مدتی در هوای آزاد قرار دهید تا داخل آن خشک شود.

-سعی کنید که کفش‌‌های چرمی بپوشید. به این دلیل که خروج گرما در کفش‌های چرمی آسان‌تر از سایر کفش‌ها اتفاق می‌افتد. همچنین کفش‌های جلوباز و صندل نیز از ایجاد بوی نامطبوع پا جلوگیری می‌کند.

-حتماً جوراب بپوشید و سعی کنید که جوراب‌های خود را به‌طور روزانه عوض کنید. همچنین جوراب‌های نخی، پشمی را جایگزین جوراب‌های نایلونی کنید.

-برخی عادت‌های نادرست مانند سیگار و مصرف مشروبات الکلی را ترک کنید. مصرف این مواد باعث تعریق و ایجاد بوی نامطبوع در بدن به‌خصوص در پاها می‌شود.

 

جلوگیری از بوی بد پا به کمک تغییر رژیم غذایی

درصورتی‌که رژیم غذایی مناسب داشته باشید و سبک زندگی صحیحی را انتخاب کنید، می‌توانید بوی پاهایتان را بهتر کنترل کنید. درواقع اصلاح رژیم غذایی به‌عنوان یکی از روش‌های درمانی در طب سنتی است که برای جلوگیری از بوی بد پا توصیه‌شده است. در مطلب زیر برخی از رژیم‌های غذایی مناسب که به جلوگیری از بوی بد پا کمک بسیاری می‌کند را ازنظر گذرانده‌ایم:

-کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده را از زندگی خود حذف کنید. این مواد، فرصت رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها را در پاهای شما فراهم می‌کند. به‌جای آن پروتئین، چربی‌های مفید و سالم و کربوهیدرات‌های پیچیده را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

-از خوردن غذاهای ادویه‌دار و تند پرهیز کنید. مصرف این ادویه‌ها با ایجاد عرق در پا، بوی بدی را ایجاد می‌کند.

-سعی کنید که مواد غذایی سرشار از روی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. این مواد شامل غذاهای دریایی، گوشت گاو، اسفناج، لوبیا، بلغور جو دوسر، غلات صبحانه غنی‌شده، قارچ، بادام و بادام‌زمینی

-غذاهایی مانند خربزه، انیسون، خبازی، پرسیاوشان، جوز هندی، دارچین، زنجبیل و گل‌گاوزبان را زیاد مصرف کنید.

-صبح‌ها به‌جای چایی، دم‌کرده‌ی گل‌گاوزبان با لیموعمانی نوش جان‌کنید. همچنین می‌توانید از دم‌کرده‌ی دارچین نیز به‌جای چای استفاده کنید.

 

رفع بوی بد پا به کمک راهکارهای طب سنتی

-رفع بوی بد پا به کمک سرکه سیب: اگر از بوی بد پاهای خود رنج می‌برید، سرکه سیب را امتحان کنید. این محلول طبیعی با خاصیت ضد قارچی خود به درمان بوی بد پای شما کمک بسیاری می‌کند.

*طریقه درمان به کمک سرکه سیب: مقداری سرکه سیب را به دو لیتر آب اضافه کرده و پاهای خود را در آن قرار دهید. سپس پاهای خود را خشک‌کنید. سرکه سیب با از بین بردن باکتری‌های پای شما، بوی بد پای شمارا از بین خواهد برد.

فروشگاه کاکوتی این امکان را برای مشتریان خود فراهم کرده است تا بتوانند علاوه بر مراجعه حضوری، به‌صورت اینترنتی سرکه سیب را سفارش دهند.

-رفع بوی بد پا به کمک چای: برای خلاص شدن از شر بوی بد پای خود از چای کیسه‌ای بهره ببرید. برای نتیجه‌گیری سریع با استفاده از این روش بهتر است این کار را هرروز انجام دهید تا تأثیر خودش را بگذارد.

*طریقه درمان به کمک چای: ۴ یا ۵ عدد چای کیسه‌ای را در یک لیتر آب بریزید تا دم بکشد. بعد از خنک شدن چای، پاهای خود را به مدت ۲۰ دقیقه در آن قرار دهید. سپس پاهای خود را خشک‌کنید.

-رفع بوی بد پا به کمک نمک اپسوم: یکی از بهترین روش‌ها برای از بین بردن بوی بد پا، استفاده از نمک می‌باشد. این روش علاوه بر کشتن قارچ‌ها به پیشگیری از بیماری‌های پوستی و درمان بوی پا کمک شایانی می‌کند.

*طریقه درمان به کمک نمک اپسوم: در ۴ لیوان آب مقدار یک‌چهارم لیوان نمک اپسوم را بریزید. سپس پاهای خود را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در آن قرار دهید. درنهایت پس از اتمام کار پاهای خود را با یک حوله خشک‌کنید.

-رفع بوی بد پا به کمک آب و صابون: اگر پاهای شما بعد از چند ساعت در کفش ماندن، بوی بدی می‌گیرد، بهتر است روزانه و بعد از کار و فعالیت پاهای خود را با آب و صابون بشویید و سپس خشک‌کنید. این روش یکی از بی‌دردسرترین و راحت‌ترین راهکار جهت رفع بوی بد پای شما می‌باشد.

-رفع بوی بد پا به کمک آب زیتون‌تلخ: یکی از راهکارهای رفع بوی بد پا در طب سنتی استفاده از آب زیتون‌تلخ می‌باشد. برای درمان بهتر است این کار را دو یا یک‌بار در هفته انجام دهید.

*طریقه درمان به کمک آب زیتون‌تلخ: مقداری آب زیتون‌تلخ تهیه‌کرده و پاهای خود را به مدت ۸ تا ۱۰ دقیقه در آن قرار دهید همچنین لای انگشتان پای خود را نیز به‌دقت شستشو دهید. در پایان پاهای خود را با یک حوله خشک‌کنید.

-رفع بوی بد پا به کمک گیاه دارویی زنیان: اگر می‌خواهید از بوی بد پای خود نجات یابید، این مورد با استفاده از گیاه دارویی زنیان امکان‌پذیر می‌باشد. گیاه زنیان به‌صورت یک قابض عمل کرده و عرق پای شمارا کم می‌کند.

*طریقه درمان به کمک گیاه دارویی زنیان: نصف قاشق چای‌خوری زنیان پودر شده را با یک لیتر آب ترکیب کنید. سپس پاهای خود را در آن غوطه‌ور کنید. درنهایت پاهای خود را با یک حوله خشک‌کنید.

-رفع بوی بد پا به کمک آب‌لیمو: یکی از روش‌های سنتی جهت رفع بوی بد پا استفاده از آب‌لیمو می‌باشد. کافی است این روش را امتحان کنید تا نتیجه آن را ببینید.

*طریقه درمان به کمک آب‌لیمو: مقداری نمک و آب‌لیمو را با هم ترکیب کرده و پاهای خود را در آن قرار دهید. همچنین لای انگشتان پای خود را نیز به‌دقت تمیز کنید.

-رفع بوی بد پا به کمک جوش‌شیرین: جوش‌شیرین یک شستشو دهنده خوب برای پاها محسوب می‌شود. جوش‌شیرین خاصیت اسیدی پای شمارا افزایش داده و در کاهش بوی پای شما مؤثر عمل می‌کند.

*طریقه درمان به کمک جوش‌شیرین: مقداری جوش‌شیرین را به آب اضافه کرده و پاهای خود را به مدت چند دقیقه در آن غوطه‌ور کنید. درنهایت پاهای خود را با حوله‌ای تمیز خشک‌کنید.

-رفع بوی بد پا به کمک روغن درخت چای: برای درمان بوی بد پای خود از روغن درخت چای کمک بگیرید. البته به‌هیچ‌عنوان به‌طور مستقیم از روغن درخت چای استفاده نکنید. برای درمان بوی بد پا به‌صورت زیر عمل کنید.

*طریقه درمان به کمک روغن درخت چای: به یک سطل آب مقدار کمی روغن درخت چای اضافه کنید. سپس پاهای خود را به مدت چند دقیقه در آن قرار دهید. این کار را به‌طور روزانه به مدت ۳ تا ۴ هفته تکرار کنید تا نتیجه آن را ببینید.

-رفع بوی بد پا به کمک آب برنج: برای درمان و جلوگیری از بوی بد پای خود آب برنج را امتحان کنید. این روش کمک می‌کند تا سریع‎تر بوی بد پای شما رفع شود.

*طریقه درمان به کمک آب برنج: مقداری برنج را به مدت نیم ساعت در آب خیس کنید. سپس آب برنج را گرفته و پاهای خود را در آن قرار دهید تا بوی بد پای شما رفع شود.

-رفع بوی بد پا به کمک عرق مریم‌گلی: یکی از درمان‌های سنتی جهت رفع بوی بد پا استفاده از عرق گیاه مریم‌گلی می‌باشد. بهتر است این کار را هر روز انجام دهید تا نتایج سریع‌تری داشته باشید.

*طریقه درمان به کمک عرق مریم‌گلی: به یک لیوان آب جوش مقدار یک قاشق غذاخوری پودر مریم‌گلی را اضافه کنید. سپس مقداری آب سرد به آن اضافه کرده تا دمای این محلول تنظیم شود. درنهایت پاهای خود را در این ترکیب غوطه‌ور کنید. پس از مدتی پاهای خود را با حوله خشک‌کنید.

-رفع بوی بد پا به کمک زاج سفید: برای اینکه از شر بوی زننده پاهای خود خلاص شوید، زاج سفید یک گزینه بسیار عالی می‌باشد. برای این روش بهتر است روند درمانی را تا یک هفته تکرار کنید. پس‌ازآن این کار را یک‌بار در ماه ادامه دهید.

*طریقه درمان به کمک زاج سفید: یک قاشق چای‌خوری زاج سفید را در ۷ لیتر آب حل کنید. سپس پاهای خود را به مدت نیم ساعت در آن قرار دهید. درنهایت پاهای خود را با آب سرد شده و با یک حوله خشک‌کنید.

-رفع بوی بد پا به کمک روغن اسطوخودوس: پزشکان طب سنتی معتقدند که روغن اسطوخودوس علاوه بر کشتن باکتری‌های پا از ساطع شدن بوی بد از پاها جلوگیری می‌کند. کافی است این روش را امتحان کنید تا نتیجه‌ی آن را ببینید.

*طریقه درمان به کمک روغن اسطوخودوس: سعی کنید که شب‌ها قبل از خواب چند قطره از روغن اسطوخودوس را به پاهای خود بمالید. سپس یک جوراب بپوشید. این روش به درمان شما کمک بسیاری می‌کند.

درصورتی‌که قصد خرید این روغن را دارید، فروشگاه کاکوتی این امکان را برای شما فراهم کرده تا به‌صورت اینترنتی روغن معطر اسطوخودوس را تهیه کنید.

-رفع بوی بد پا به کمک سرکه: خاصیت اسیدی سرکه کمک می‌کند تا بوی پای شما رفع شده و باکتری‌های موجود در پا از بین برود.

*طریقه درمان به کمک سرکه: در یک تشت پر از آب سرد مقدار یک‌سوم لیوان سرکه اضافه کنید. پاهای خود را داخل این محلول قرار دهید. درنهایت پاهای خود را شسته و با حوله خشک‌کنید.

-رفع بوی بد پا به کمک نشاسته ذرت: یکی از خواص نشاسته ذرت این است که عرق پای شمارا جذب کرده و از بوی بد آن جلوگیری می‌کند. انجام یک یا دو بار این کار در روز باعث نتیجه‌گیری بهتری می‌شود.

*طریقه درمان به کمک نشاسته ذرت: مقداری نشاسته ذرت را بر روی پاهای خود بپاشید. سپس یک جوراب بپوشید.

-رفع بوی بد پا به کمک جوهر لیمو: اگر می‌خواهید که پاهای شما بوی معطری داشته باشد، دستور زیر با جوهر لیمو را امتحان کنید.

*طریقه درمان به کمک جوهر لیمو: مقدار یک گرم جوهر لیمو را در صد گرم آب حل نمایید. سپس پاهای خود را به مدت چند دقیقه در آن قرار دهید. سپس بگذارید تا پاهای شما با این آب خشک شود.

-رفع بوی بد پا به کمک الکل: اگر بوی بد پای شما دیگران را رنج می‌دهد بهتر است از الکل استفاده کنید.

*طریقه درمان به کمک الکل: پنبه‌ای را به الکل آغشته کنید. سپس کف پاها و لای انگشتان خود را با آن تمیز کنید. این کار را انجام دهید تا شاهد نتایج مثبتی شوید.

سخن نهایی

اگر با روش‌های گفته‌شده در بالا بوی بد پاهای شما درمان نشد و همچنان ادامه داشت، بهتر است مشکل خود را با پزشک متخصص در میان بگذارید. گاهی ممکن است بوی بد پای شما ناشی از یک بیماری پوستی مانند قارچ‌ها باشد که با درمان‌های شیمیایی قابل‌درمان باشد.

 

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.