خانه گیاهان دارویی هلیله سیاه و خواص درمانی آن

هلیله سیاه و خواص درمانی آن

توسط kakooti
عرق سنتی ، عرقیجات ، عرق کاکوتی ، مجله کاکوتی ، سرزمین سلامتی کاکوتی

هلیله سیاه نام میوه یک درخت هندی است که طبیعتی گرم و خشک دارد و برای استفاده‌های مختلف دارویی از آن بهره‌برداری می‌شود. دانه‌های هلیله سیاه را می‌توان جهت رفع سفیدی مو، تقویت بینایی و نور چشم، رفع سیاهی دور چشم، افزایش عملکرد کبد، رفع سوءهاضمه، تقویت معده و رفع چاقی‌های ناشی از غلبه سردی مصرف کرد.

معرفی هلیله سیاه

هلیله سیاه :  black myrobalan   نام علمی: Terminalia chebula
هلیله میوه یک درخت هندی تقریباً بزرگ با ارتفاع حدود ۳ تا ۴ متر است، برگ آن سبزرنگ، باریک، بلند بیضی‌شکل و نوک‌تیز، گل‌های هلیله صورتی نزدیک به سفید، کوچک و با ۵ گلبرگ و میوه آن خوشه دار هست و دارای سه نوع زرد، کابلی و سیاه است. بهترین نوع هلیله، نوع سفت و بدون دانه و سیاه‌رنگ آن هست.
از میوه درخت که با نام هلیله شناخته‌شده است در درمان انواع بیماری‌ها استفاده می‌شود. هلیله سیاه را به‌عنوان اکسیر طول عمر می‌شناسند

خاصیت دارویی و درمانی هلیله سیاه

هلیله سیاه گیاهی با طبیعت گرم و خشک است.
هلیله سیاه را در صورتی استفاده کنید که:

  1. در هضم غذا مشکل‌دارید و گاهی ترشح اسید معده و سوزش سر دل به سراغتان می‌آید و با معده ضعیفی که دارید به بیماری‌های مرتبط با معده گرفتار هستید. جهت تقویت و افزایش قوای معده می‌توانید مقداری از هلیله سیاه را بکوبید و نرم کنید و به‌صورت ناشتا همراه با مقداری آب میل کنید و از تأثیر مثبت آن بهره ببرید.
  2. به علت کار و فعالیت زیاد یا دلایلی دیگر نور چشم شما ضعیف شده است و نیاز به تقویت و بهبودی دارد. می‌توانید از هلیله سیاه به‌عنوان یک داروی گیاهی جهت بهبود بینایی و افزایش دید چشم استفاده کنید. دستور استفاده هم به این شکل است که هر شب قبل از خواب یک قاشق چای‌خوری از هلیله سیاه را پودر کنید و همراه با عسل میل کنید.
  3. کبد که یکی از مهم‌ترین عضوهای بدن است ضعیف شده است و دچار مشکلات کبدی شده‌اید. خوب است بدانید که استفاده از هلیله سیاه جهت رفع بیماری‌های کبدی و تقویت آن مفید است.
  4. خیلی زودتر ازآنچه که فکر می‌کردید موهای سرتان سفید شده است و از این مسئله ناراحت هستید و دنبال راهی برای برگرداندن رنگ موی خود هستید. دلیل سفید شدن موها در سنین جوانی براثر طبع و مزاج سرد، مرطوب بودن بدن، غلبه سردی و مصرف غذاهای سرد که معمولاً سفید هم هستند مثل ماست، کاهو، برنج آبکش شده، پنیر و … هست و علاوه بر این‌ها غم، اندوه، استرس و اضطراب هم می‌تواند مزید بر علت شود و روند سفیدی موها را تسریع کند. جهت رفع سفید شدن موها می‌توانید هلیله سیاه را پودر کنید و هر صبح به‌صورت ناشتا یک قاشق چای‌خوری از آن را به همراه عسل و مقداری آب ولرم میل کنید و اثر فوق‌العاده آن را مشاهده کنید. یکی از خاصیت‌های مهم هلیله سیاه رفع سفیدی موهاست.
  5. اکثر اوقات با مشکل یبوست مواجه می‌شوید و به همین دلیل ناراحتی‌هایی دیگر هم به سراغتان می‌آید. جهت درمان گیاهی یبوست می‌توانید در یک دورهٔ درمانی مشخص از هلیله سیاه استفاده کنید تا شاهد اثر شگفت‌انگیز آن باشید.
  6. گرفتار اسهال شده‌اید و تا از بین نرود آرام نمی‌شوید. اگر هلیله سیاه در دسترس شما باشد می‌توانید چند دانه آن را روی حرارت قرار دهید تا برشته شود، سپس آن را نرم کنید و این کوبیده سوخته شده را بخورید و با مقداری آب که بهتر است گرم باشد قورت دهید. خیلی زود از اسهال راحت می‌شوید.
  7. بوی بد دهانتان شما و اطرافیانتان را آزار می‌دهد و شاید دلیلی باشید برای این‌که در جمعی دوستانه و یا غیر آن نتوانید به‌راحتی حرف بزنید و خجالت‌زده می‌شوید. برای از بین بردن این نگرانی کافی است یک عدد هلیله سیاه را دردهان بگذارید و مثل یک شکلات مزه کنید تا بوی بد دهان از بین برود.
  8. اضافه‌وزن دارید یا از آن دسته افرادی هستید که به علت غلبه سردی بدن شکمتان نسبت به سایر قسمت‌های بدن بزرگ‌تر است و تناسب ندارد یا چربی‌های اضافه انباشته‌شده در بدن دارید که در اثر تغذیه نادرست مزاجی به وجود آمده است و باید با سوخت‌وساز بهتر و بیشتر بدن از بین بروند و قصد دارید از یک راه درمانی مفید برای رسیدن به تناسب وزن و از بین بردن چربی اضافه بهره ببرید. استفاده از هلیله سیاه جهت کوچک کردن شکم و رفع چاقی و چربی سوزی بسیار مناسب است.
  9. برای درمان بیماری خاصی مراجعه کرده‌اید و گفته‌اند که غلظت خون دارید. غلظت خون یعنی این‌که جریان خون در بدن به‌راحتی صورت نمی‌گیرد و خون به تمام نقاط مهم و حساس بدن نمی‌رسد و همان قسمت‌ها گرفتار مشکلات و بیماری می‌شوند؛ بنابراین راه‌حل این مشکل این است که باید سرعت رفت‌وبرگشت و جریان خون در بین رگ‌ها افزایش یابد و به عبارتی خون رقیق و صاف‌تر شود تا بتواند بهتر جریان داشته باشد. مصرف هلیله سیاه به‌عنوان یک داروی گیاهی در این شرایط بسیار کمک‌کننده خواهد بود و یکی از خواص مفید آن این است که خون را تصفیه می‌کند و به‌عنوان صاف کننده خون کاربرد دارویی دارد.
  10. مشکل کبودی و سیاهی دور چشم همیشه با شماست و خواهان رفع آن هستید. تهیه خمیری از مخلوط هلیله سیاه، کف دریا و گلاب و قرار دادن آن در اطراف چشم جهت از بین بردن سیاهی دور چشم مفید است.
  11. تمرکز ذهن و حافظه‌تان کمتر شده است. مصرف هلیله سیاه را به‌عنوان یک داروی گیاهی مؤثر جهت افزایش قدرت تمرکز انتخاب کنید که تأثیر مثبتی خواهد داشت.
  12. در بین افراد صفراوی (مزاج گرم و خشک) قرار می‌گیرید و براثر غلبه صفرا گاهی دچار سردرد می‌شوید. استفاده از هلیله سیاه جهت رفع این سردردها کمک‌کننده است.
  13. سایر ویژگی‌ها و خواص مفید هلیله سیاهرا می‌توان در مواردی چون درمان بواسیر، درمان قولنج، تقویت دستگاه گوارش، درمان آسم، درمان مالیخولیا، درمان جزام و ضد سودا فهرست کرد.

انواع شکل مصرفی هلیله سیاه

برای این‌که از خواص خوراکی، درمانی و دارویی گیاه هلیله سیاه بهره‌مند شوید، می‌توانید آن را به شکل‌های مختلف استفاده کنید که شامل موارد زیر است:

هلیله سیاه

  • دانه هلیله سیاه یا پودر هلیله: همان‌طور که در بیشتر گزینه‌های مربوط به خواص درمانی هلیله سیاه گفته شد، می‌توان از دانه‌های هلیله سیاه به‌صورت جداگانه و جویدن دردهان یا پودر شده و نیم کوب استفاده کنید.
  • جوشانده هلیله سیاه یا هلیله سیاه خیس شده: می‌توانید چند عدد از هلیله سیاه را همراه با آب بجوشانید و از این جوشانده برای سلامتی و شستشوی موها یا سایر بیماری‌های ذکرشده استفاده کنید.
  • روغن هلیله سیاه: از روغن هلیله سیاه هم می‌توان برای درمان شوره و شپش سر و تسکین دردهای گوش ناشی از حساسیت و بیماری‌های مختلف دیگری که فهرست شد، استفاده کرد.

نکات مهمی که در مورد مصرف هلیله سیاه باید بدانید:

  • مصرف هلیله سیاه برای خانم‌های باردار و شیرده و کودکان توصیه نمی‌شود.
  • استفاده از هلیله سیاه برای افرادی که مبتلابه بیماری‌های خاص هستند باید طبق نظر پزشک آگاه و متخصص باشد.
  • مصرف هر ماده خوراکی یا دارویی باید در حد میانه و متوسط باشد تا دچار عوارض جانبی ناشی از مصرف بیش‌ازحد آن نشد، بنابراین برای استفاده از هلیله سیاه هم رعایت این نکته ضروری است.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

۴ نظرها

درمان عفونت واژن به کمک طب سنتی | مجله آنلاین کاکوتی مرداد ۶, ۱۳۹۸ - ۷:۲۹ ب٫ظ

[…] -درمان عفونت  واژن به کمک هلیله سیاه: یکی از دم‌نوش‌های گیاهی جهت رفع عفونت ناحیه واژی نال، دم‌نوش گیاه هلیله سیاه است. مقدار یک قاشق چای‌خوری هلیله سیاه را با یک لیوان آب بجوشانید. سعی کنید که هرروز قبل از خواب آن را میل کنید تا عفونت واژن شما برطرف شود. […]

پاسخ
بابک مهر ۳, ۱۳۹۸ - ۹:۰۱ ب٫ظ

بالاخره، هلیله سیاه گرم و خشک است یا سرد و خشک؟ در نوشتن مطالبتان دقت کنیدو به شعور مخاطب احترام بگذارید

پاسخ
مدیر مجله مهر ۲۴, ۱۳۹۸ - ۰:۱۳ ق٫ظ

درود از دقت نظر شما سپاس گذاریم

پاسخ
مهدیس اسفند ۱, ۱۳۹۸ - ۹:۴۸ ب٫ظ

سلام و ممنون از مطالب مفیدتون من یک هفته هلیله سیاه استفاده کردم و به صورتم جوش زد البته این قضیه همزمان شد با اصلاح صورتم با بند. می خواستم بدونم با توجه به اینکه هلیله سیاه گرم و خشک است و من هم مزاج گرم و خشک دارم آیا جوش های صورت به این دلیل است؟
همچنین طبق گفته یک فروشنده داروهای گیاهی من یک ساعت قبل از نهار یک حبه هلیله سیاه را مثل قرص قورت می دهم آیا در این صورت اثر گذار است در جلوگیری از سفیدی مو؟ یا اینکه باید به شیوه دیگری استفاده کرد؟
ممنون از پاسخگویی شما

پاسخ

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.