خانه طب سنتی پیشنهاد طب سنتی برای درمان واریس
درمان واریس

پیشنهاد طب سنتی برای درمان واریس

توسط kakooti

پیشنهاد طب سنتی برای درمان واریس

واریس یکی از مشکلات رایج در اجتماع امروزی است که در این نوع بیماری رگ‌‌ها به‌صورت غیرطبیعی به سطح پوست نزدیک شده و حالت ناخوشایندی را برای شخص ایجاد می‌کند. این بیماری معمولاً در ناحیه ماهیچه‌های پشت پا ایجاد و دیده می‌شود که در آن عمل بازگشت خون از اندام‌ها به سمت قلب به‌درستی انجام نمی‌شود و دریچه‌های رگ پا به‌درستی کار خود را انجام نمی‌دهند. طبق سرشماری و گفته نظر بهداشت و درمان آمریکا حدود ۲۵ درصد خانم‌ها و ۱۰ درصد آقایان دچار این بیماری هستند.

علائم بیماری واریس

درد، خستگی، بی‌حوصلگی و احساس سوزش، خستگی بیش‌ از اندازه، خواب‌رفتگی پاها، اسپاسم و سنگین شدن پاها از علائم بیماری واریس هستند.

عوامل ایجادکننده بیماری واریس

از عواملی که باعث ایجاد بیماری واریس می‌شوند به وراثت، ایستادن بیش‌ازاندازه، چاقی و اضافه‌وزن، استفاده از قرص‌های ضدبارداری، یبوست، بلوغ، یائسگی و تغییرات هورمونی بدن در دوران بارداری ، مصرف بیش‌ازاندازه نمک، غذاهای پرچرب و سرخ‌شده، استعمال دخانیات مانند سیگار، قلیان و مشروبات الکلی، استفاده و مصرف بیش‌ازحد از شیرینی و غذاهای ساندویچی می‌توان اشاره نمود.

برای درمان و خلاص شدن از بیماری واریس روش‌های درمان شیمیایی وجود دارد که شخص با رفتن به نزد پزشک معالج تحت درمان قرار می‌گیرد. در مقابل راه‌های طبیعی، سنتی و خانگی وجود دارد که در این مقاله به معرفی بعضی از روش‌های درمان گیاهی می‌پردازیم که امیدواریم مورداستفاده شما عزیزان قرار گیرد. پس در این مقاله ما را همراهی کنید.

روغن سرو

یکی از روش‌های درمانی خانگی و طبیعی برای بیماری واریس استفاده از روغن سرو است. روغن سرو باعث افزایش و تقویت سیستم گردش خون می‌شود. برای استفاده از این روغن پرخاصیت به این صورت عمل کنید که پنج قطره از این روغن را روی محل موردنظر ماساژ دهید تا جذب پوست شود. این روش درمانی را به مدت چند هفته روزی دومرتبه تکرار کنید تا بهبودی کامل حاصل شود.

روغن بابونه

یکی دیگر از روغن‌های مؤثر و مفید برای درمان واریس، استفاده از روغن بابونه است. بابونه مسکن و سنگینی و ناراحتی از مشکلات رگ‌ها را برطرف می‌کند و باعث بهبودی و تسکین آن می‌شود. برای استفاده از روغن بابونه به این صورت انجام دهید که مقداری از روغن بابونه را با روغن اصل نارگیل مخلوط‌کنید و روی ناحیه موردنظر به‌خوبی ماساژ دهید و اجازه دهید شب تا صبح باقی بماند. این روش درمانی را به‌طور مرتب چند هفته شب‌ها قبل از خواب استفاده نمایید.

خاک رس

یکی از روش‌های درمانی خانگی و طبیعی واریس استفاده از خاک رس است. از خاک رس به‌عنوان کمپرس درمانی استفاده می‌شود که باعث افزایش گردش خون و انقباض رگ‌های گشاد خونی می‌گردد. برای استفاده از خاک رس به این صورت عمل کنید که مقداری از خاک رس را با آب مخلوط‌کنید تا به‌صورت خمیری درآید و سپس روی پایتان که تمیز کرده‌اید و از آلودگی آن را پاک‌کرده‌اید قرار دهید و با یک پارچه ببندید و اجازه دهید تا صبح باقی بماند و صبح پس از بیدار شدن با آب گرم بشویید و خشک‌کنید. این روش درمانی را به‌طور مرتب به مدت چند هفته هر شب قبل از خواب انجام دهید.

سرکه سیب

یکی از روش‌های خانگی و طبیعی برای درمان واریس استفاده از سرکه سیب است. برای استفاده از سرکه سیب به این صورت عمل کنید که مقداری از سرکه سیب را به‌وسیله یک‌تکه پنبه روی موضع موردنظر بمالید. این عمل را به مدت دو تا چهار ماه هر شب قبل از رفتن به رختخواب انجام دهید و صبح پس از بیدار شدن از خواب نیز مجدداً تکرار کنید تا شاهد اثرات نتایج بخش آن شوید. روشی دیگر به این صورت است که در یک لیوان آب مقدار دو قاشق چای‌خوری سرکه اضافه کنید و روزانه دومرتبه آن را نوش جان‌کنید تا بهبودی کامل حاصل شود.

گوجه‌سبز

یکی از روش‌های درمانی واریس به‌صورت خانگی و طبیعی، استفاده از گوجه‌سبز است. برای استفاده از این روش به این صورت عمل کنید که مقداری گوجه‌سبز تهیه کنید و پس از شستن آن‌ها را نصف کنید و روی رگ‌های واریسی قرار دهید و روی آن را با یک باند یا پارچه ببندید و هنگامی‌که متوجه سوزش پا شدید گوجه‌سبزها را بردارید و پایتان را با آب سرد بشویید. برای اینکه شاهد نتایج خوب آن شوید این کار را روزانه پنج مرتبه تکرار کنید.

فلفل قرمز

استفاده از فلفل قرمز نیز روش درمانی طبیعی و سنتی برای واریس است. فلفل قرمز علاوه بر دارا بودن ویتامین باعث بهبود عملکرد گردش خون می‌شود. برای استفاده از فلفل قرمز به این صورت عمل کنید که در یک فنجان حاوی آب گرم مقدار یک قاشق غذاخوری فلفل قرمز بریزید و خوب ترکیب نمایید و این نوشیدنی را به مدت دو ماه روزانه یک‌مرتبه نوش جان‌کنید. لازم به تذکر است کسانی که دارای حساسیت و درد معده هستند از انجام این روش خودداری نمایند.

روغن‌زیتون

یک از روغن‌های بسیار مفید برای درمان واریس روغن‌زیتون است. این روغن گردش خون را افزایش، درد و تورم رگ‌های واریسی را افزایش می‌دهد. برای استفاده از این روغن به این صورت عمل کنید که مقداری از روغن‌زیتون را با روغن ویتامین E مخلوط‌کنید و روی موضع موردنظر به مدت پنج دقیقه ماساژ دهید. این روش درمانی مفید با روغن‌زیتون را به مدت دو ماه روزانه دومرتبه تکرار نمایید تا نتایج دلخواه حاصل شود.

نارون کوهی

استفاده از نارون کوهی نیز روش درمانی مفید و طبیعی برای واریس است. این گیاه علاوه بر اینکه برای گلودرد و از بین بردن لک‌های زیر چشم مفید است باعث تقویت و افزایش گردش خون در رگ‌های واریسی نیز می‌شود. برای استفاده از این روش مقداری از گیاه نارون کوهی را در یک لیوان آب بریزید و اجازه دهید به مدت پنج الی ده دقیقه باقی بماند و سپس به مدت پانزده دقیقه دستمالی را در آن بخیسانید و روی موضع موردنظر قرار دهید. برای واریس‌های حاد این عمل را به مدت دو ماه روزانه سه مرتبه تکرار کنید و همچنین می‌توانید در وان حاوی آب گرم حدود بیست قطره نارون کوهی بریزید و پاهایتان را به مدت پانزده الی سی دقیقه در آن قرار دهید و پس از گذشت این مدت‌زمان پاها را شسته و خشک نمایید. این روش درمانی را نیز به مدت یک الی دو ماه و روزانه یک‌مرتبه تکرار نمایید تا بهبودی کامل حاصل شود.

جعفری

کاکوتی می گوید یکی از روش‌های  درمانی طبیعی و سنتی برای واریس استفاده از گیاه جعفری است. این گیاه پرخاصیت حاوی مقادیر زیادی ویتامین است و رگ‌ها را تقویت و درد را کاهش می‌دهد. برای استفاده از این روش به این صورت عمل کنید که مقدار یک‌مشت از جعفری را در یک فنجان آب بجوشانید و پس از سرد شدن به آن‌یک قطره روغن همیشه‌بهار اضافه کنید و این مواد را در داخل فریزر نگهداری کنید و روزانه به مدت سه ماه با کمک یک‌تکه پنبه آن را روی نواحی موردنظر بمالید تا بهبودی کامل حاصل شود.

شاه‌بلوط هندی

یکی از روش‌های سنتی و خانگی برای درمان واریس استفاده از شاه‌بلوط هندی است . برای استفاده از این روش به این  صورت عمل کنید که از کرم ونوگل که درست‌شده از عصاره خشک گیاه شاه‌بلوط هندی است استفاده کنید و هرروز بر روی ناحیه موردنظر بمالید و به‌خوبی ماساژ دهید.  انجام روزانه و مرتب این عمل باعث نتایج اثربخش خواهد شد.

بومادران

استفاده از گیاه بومادران نیز روشی سنتی و طبیعی برای درمان واریس است. برای استفاده از این روش به این صورت عمل کنید که مقدار یک قاشق غذاخوری گل بومادران را در یک لیوان آب جوش بریزید و اجازه دهید به مدت پانزده دقیقه به‌خوبی دم بکشد و پس از گذشت این مدت‌زمان آن را از صافی عبور دهید و تکه پارچه‌ای را در آن خیس کنید و آن را روی ناحیه موردنظر قرار دهید. این روش درمانی را روزانه یک‌مرتبه انجام دهید تا بهبودی حاصل شود.

کلم

یکی از روش‌های درمانی سنتی و طبیعی استفاده از کلم است به این صورت که‌برگ تازه کلم را روی زخم‌های واریسی بگذارید بدین ترتیب که‌برگ‌های‌  کلم را جداجدا کنید و آن را بکوبید تا به‌خوبی له شود و آن را روی ناحیه موردنظر قرار دهید و روی آن را با یک پارچه تمیز ببندید و اجازه دهید شب تا صبح باقی بماند و صبح پس از بیدار شدن آن را بشویید. این روش درمانی را به مدت چند هفته شب‌ها قبل از خواب انجام دهید تا شاهد نتایج اثربخش آن شوید.

همیشه‌بهار

استفاده از گیاه همیشه‌بهار نیز روشی سنتی و طبیعی برای درمان واریس است. برای استفاده از این گیاه به این صورت عمل کنید که مقدار یک قاشق غذاخوری از گل همیشه‌بهار را در یک لیوان آب جوش بریزید و به مدت ده الی پانزده دقیقه باقی بماند تا دم بکشد و سپس آن را از صافی عبور دهید و پارچه‌ای را درون آن بگذارید و پس از خیس شدن آن را روی ناحیه موردنظر قرار دهید. این روش درمانی را روزانه یک تا دومرتبه انجام دهید تا بهبودی حاصل شود.

جینگو

استفاده از گیاه جینگو روشی سنتی و طبیعی برای درمان واریس است. برای استفاده از گیاه جینگو به این صورت عمل کنید که مقدار یک قاشق غذاخوری از برگ خشک‌شده این گیاه را در یک لیوان آب جوش بریزید و به مدت ده دقیقه اجازه دهید تا دم بیاید و سپس آن را از صافی عبور دهید و این نوشیدنی را روزانه سه مرتبه نوش جان‌کنید. مصرف مرتب این روش باعث بهبودی کامل واریس می‌شود. همچنین می‌توانید این دم‌کرده را به‌صورت کمپرس روی نواحی موردنظر قرار دهید.

رازک

یکی از روش‌های درمانی طبیعی و سنتی واریس استفاده از گیاه رازک است به این صورت که مقدار یک قاشق غذاخوری از رازک کوبیده شده را در یک فنجان آب جوش بریزید و اجازه دهید به مدت پانزده دقیقه دم بکشد و پس از صاف کردن پارچه‌ای را در آن خیسانده و روی ناحیه موردنظر قرار دهید و این روش درمانی را روزانه دومرتبه تکرار نمایید تا شاهد بهبودی کامل شود.

قره قاط

یکی دیگر از روش‌های طبیعی و سنتی برای درمان واریس استفاده از گیاه قره قاط است. برای استفاده از این گیاه می‌توانید عصاره این میوه را بگیرید و یا چای آن را دم‌کنید و بنوشید. به این صورت که مقداری از قره قاط را در یک لیوان آب جوش بریزید و اجازه دهید به مدت پنج دقیقه دم بکشد و سپس آن را روزانه دومرتبه مصرف کنید .

سیر

یکی از روش‌های طبیعی و خانگی برای درمان واریس استفاده از این ماده پرخاصیت یعنی سیر است. سیر التهاب واریس را کاهش و سموم مضر در رگ‌ها را از بین برده و باعث بهبود گردش خون می‌شود. برای استفاده از این روش به این صورت عمل کنید که شش حبه سیر را کاملاً له کنید و آن را در یک ظرف شیشه‌ای دربسته قرار دهید و سپس آب سه عدد پرتقال را بگیرید و به آن اضافه نمایید و حال به آن دو قاشق غذاخوری روغن‌زیتون نیز بیفزایید و بگذارید به مدت دوازده ساعت باقی بماند و پس از گذشت این مدت‌زمان شیشه را به‌خوبی تکان دهید و چند قطره از آن را روی انگشتان خود ریخته و روی رگ‌های واریسی بمالید و به‌صورت دورانی به مدت پانزده دقیقه ماساژ دهید و سپس آن ناحیه را با یک پارچه نخی ببندید و بگذارید به مدت یک تا دو ساعت به همین صورت باقی بماند و سپس با آب محل موردنظر را شستشو دهید. این عمل را به مدت چند ماه روزانه یک‌مرتبه تکرار نمایید تا بهبودی کامل حاصل شود. همچنین سیر را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

گیاه فندق افسونگر

یکی از راه‌های درمانی طبیعی و خانگی برای واریس استفاده از گیاه فندق افسونگر است. این گیاه باعث تقویت عروق خونی می‌شود درنتیجه واریس را درمان می‌کند.این گیاه دارای اسیدلاکتیک و چند اسانس است که درد و تورم را کاهش می‌دهد.برای استفاده از این روش به این صورت عمل کنید که لیف حمام را در داخل گیاه فندق افسونگر بخیسانید و آنگاه آن را روی ناحیه موردنظر قرار دهید و این کار را به مدت یک تا دو ماه به مدت دو تا سه مرتبه در روز انجام دهید.روشی دیگر به این صورت است که در یک وان مقدار ده الی بیست قطره از این گیاه را بریزید و پاهایتان را به مدت پانزده دقیقه در آن قرار دهید و پس‌ازآن پاها را شسته و خشک‌کنید. این عمل راهم روزی یک تا دومرتبه انجام دهید.  

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.