خانه دسته‌بندی نشده گلودرد و درمان آن با گیاهان دارویی

گلودرد و درمان آن با گیاهان دارویی

توسط kakooti
درمان گلودرد

گلودرد

همه‌ی ما حداقل یک‌بار با این ناراحتی گلو برخورد کرده‌ایم. هنگامی‌که گلو ملتهب می‌شود درد گلو آغاز می‌شود. گلودرد اغلب با سردرد، معده درد، سرماخوردگی و التهاب غدد گلو همراه است. اگرچه گلودرد بسیار رایج است اما درعین‌حال بسیار ناراحت‌کننده و دردناک نیز می‌باشد و باید سریع به درمان آن اقدام کرد مخصوصاً اگر از نوع چرکی باشد. گلودرد ممکن است به دلیل عفونت‌های ویروسی، باکتریایی یا عفونت قارچی که از آلودگی، سیگار کشیدن، فریاد بیش‌ازحد، اسید رفلاکس و یا هوای خشک نشات می‌گیرد، باشد. برای درمان گلودرد می‌توانید به پزشک مراجعه کنید و پزشک برای شما آنتی‌بیوتیک، آمپول و… تجویز کند. اما علاوه بر رفتن به نزد پزشک راه‌های گیاهی و خانگی بسیار مفیدی نیز وجود دارد که ما در این مقاله به معرفی چند روش طبیعی می‌پردازیم و امیدواریم مورداستفاده شما قرار گیرد. پس با ما در این مقاله همراه باشید تا با این راه و روش‌های طبیعی و خانگی آشنا شوید.

لیمو

لیمو یکی از میوه‌هایی است که برای درمان گلودرد بسیار مفید است. برای استفاده از لیمو به این صورت عمل کنید که آب نصف یک لیمو را بگیرید و به آن‌یک قاشق چای‌خوری عسل و یک فنجان آب گرم اضافه کنید و به‌خوبی هم بزنید و سپس این نوشیدنی را  آهسته

نوش جان‌کنید. روش دیگر به این صورت است که آب تازه لیمو را به مقدار مساوی با آب مخلوط‌کنید و کمی آن را گرم‌کنید و سپس آن را بنوشید. همچنین می‌توانید نصف لیمو را بردارید و به آن نمک و فلفل بزنید و آن را لیس بزنید.

سرکه سیب

یکی از راه‌های طبیعی و خانگی برای درمان گلودرد استفاده از سرکه سیب است. سرکه سیب به دلیل خاصیت ضد باکتریایی برای از بین بردن چرک گلودرد بسیار مفید است. برای استفاده از سرکه سیب به این شیوه عمل کنید که یک قاشق غذاخوری سرکه سیب سرخ را با یک قاشق چای‌خوری آب‌لیمو و عسل به یک فنجان آب گرم اضافه نمایید و به‌خوبی هم بزنید و سپس این نوشیدنی را به‌آرامی نوش جان‌کنید. این نوشیدنی را روزانه سه مرتبه مصرف کنید تا به‌زودی درد و التهاب گلو از شما رها شود. همچنین شما می‌توانید مقدار یک قاشق غذاخوری از سرکه سیب را با یک قاشق چای‌خوری نمک را به یک فنجان آب گرم اضافه نمایید و با یکدیگر به‌خوبی مخلوط نمایید. این محلول را روزانه چند مرتبه در گلو قرقره نمایید.

دارچین

یکی از راه‌های طبیعی و خانگی برای درمان گلودرد چرکی استفاده از گیاه پرخاصیت دارچین است. برای استفاده از دارچین به این روش عمل کنید که یک قاشق چای‌خوری از پودر دارچین و فلفل را در یک لیوان آب گرم مخلوط نمایید در صورت دلخواه می‌توانید به آن هل نیز اضافه نمایید. حالا محلول را از صافی عبور دهید و مایع یکدستی که باقی‌مانده است را روزانه دو تا سه مرتبه قرقره نمایید. راهی دیگر به این صورت است که چند قطره از روغن دارچین را با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط نمایید و روزانه دومرتبه بخورید. این کار را مرتب و روزانه تکرار نمایید تا گلودرد شما درمان شود.

آب‌نمک

یکی از بهترین روش‌های طبیعی و خانگی برای درمان گلودرد، قرقره کردن با آب‌نمک است. نمک مانند یک ضدعفونی‌کننده عمل می‌کند و التهاب را کاهش می‌دهد و خلط را از بین می‌برد. برای استفاده از آب‌نمک به این صورت عمل کنید که یک قاشق چای‌خوری نمک را در یک لیوان آب گرم بریزید و آن را هم بزنید و اگر از طعم شورش خوشتان نمی‌آید کمی به آن عسل اضافه کنید. این محلول آب و نمک را قرقره کنید و پس از چند ثانیه قرقره کردن آب را از دهان خارج کنید. اگر این کار را روزانه سه تا چهار مرتبه انجام دهید زودتر به نتیجه خواهد رسید.

چای نارون

یکی از راه‌های طبیعی مؤثر برای درمان گلودرد استفاده از چای نارون است که برای تهیه این چای به این صورت عمل کنید که در یک لیوان آب، دو قاشق سوپ‌خوری پوست یا پودر نارون، یک قاشق چای‌خوری عسل و دو قاشق چای‌خوری چای سبز را به‌صورت دلخواه، اضافه کنید. ظرفی که این مواد را در آن ریخته‌اید را روی شعله ملایم بگذارید تا به جوش بیاید و اجازه دهید که به مدت پنج دقیقه روی شعله گاز باقی بماند حالا پوست درخت نارون و برگ‌های چای را بردارید و این دم‌نوش را نوش جان‌کنید.

چای ریشه شیرین‌بیان

یکی دیگر از چای‌های مفید و مؤثر برای درمان گلودرد، استفاده از چای ریشه‌ی شیرین‌بیان است. شما می‌توانید چای ریشه‌ی شیرین‌بیان را به مقدار کم بنوشید یا قرقره کنید چون مصرف بیش‌ازاندازه‌ی این چای اثرات منفی دارد. برای تهیه‌ی این چای به این صورت عمل کنید که در یک لیوان آب، حدود دو قاشق سوپ‌خوری پودر ریشه‌ی شیرین‌بیان، یک قاشق چای‌خوری دارچین و مقداری پوست پرتقال را به‌صورت دلخواه بریزید و هم بزنید. حالا ظرفی که این محتویات را داخلش ریخته‌اید را روی شعله ملایم قرار دهید و بگذارید تا جوش بیاید و اجازه دهید به مدت پنج دقیقه روی شعله باقی بماند.  حالا محتویات داخل ظرف را از صافی بگذرانید و چای را نوش جان‌کنید.

چای ریشه‌ی گل ختمی

چای ریشه‌ی گل ختمی نیز، چایی مؤثر و مناسب برای درمان گلودرد است. برای تهیه این چای به این صورت عمل کنید که در یک لیوان آب، مقدار دو قاشق سوپ‌خوری پودر ریشه‌ی گل ختمی و دو قاشق چای‌خوری نعناع را به‌صورت دلخواه به آن اضافه کنید. حالا ظرفی که حاوی محتویات است را روی شعله ملایم قرار دهید تا آب به جوش آید و اجازه دهید به مدت پنج دقیقه روی شعله باقی بماند و سپس این محتویات را از صافی عبور دهید و چای را نوش جان‌کنید.

روغن درخت چای

روغن درخت چای به دلیل اینکه دارای  خاصیت ضد قارچی، ضدویروسی و ضد باکتری است، برای درمان گلودرد بسیار مناسب است. برای استفاده از روغن درخت چای به این صورت عمل کنید که دو قطره از روغن درخت چای را باکمی عسل مخلوط نمایید و آن را دردهان بریزید و قبل از اینکه آن را قورت بدهید چند ثانیه دردهان نگه‌دارید. این کار را روزی سه مرتبه انجام دهید ت بهبودی حاصل شود. لازم به ذکر است که مصرف این روغن برای زنان باردار، شیرده و کودکان زیر سه سال ممنوع است.

عسل

یکی از راه‌های طبیعی و خانگی برای درمان گلودرد استفاده از عسل است. برای استفاده از عسل به این صورت عمل کنید که در یک لیوان آب داغ، آب‌لیمو ترش بچکانید و به آن عسل اضافه کنید و به‌خوبی هم بزنید و آن را نوش جان‌کنید. همچنین می‌توانید در یک لیوان آب گرم، دو قاشق غذاخوری عسل اضافه کنید و به‌خوبی هم بزنید و در ظرف را ببندید و بگذارید تا خنک شود. این محلول آماده‌شده را روزی چند مرتبه قرقره کنید. لیموترش خاصیت ضدعفونی‌کنندگی دارد و برای همین برای درمان گلودرد بسیار مفید است.

گیاه مریم‌گلی

یکی از گیاهان مفید برای تسکین درد گلو، گیاه مریم‌گلی است. دهان‌شویه‌ای که از گیاه مریم‌گلی تهیه می‌کنند برای درمان گلودرد بسیار مفید است. برگه‌ای این گیاه خاصیت ضدالتهابی و ضدعفونی‌کنندگی دارد. برای استفاده از گیاه مریم‌گلی به این صورت عمل کنید که حدود یکتا سه گرم از برگ خشک مریم‌گلی را در یک فنجان آب جوش قرار دهید و به مدت‌زمان ده دقیقه به آن اجازه دهید تا به‌خوبی دم بکشد. این محلول را به‌عنوان دهان شویه روزانه پنج مرتبه استفاده نمایید. فقط لازم به ذکر است خانم‌های باردار و شیرده و کودکان زیر هجده ماه و افرادی که دچار سرطان سینه و صرع می‌باشند، از گیاه مریم‌گلی استفاده نکنند.

پوست درخت بلوط

یکی دیگر از راه‌های مفید خانگی برای درمان گلودرد، استفاده از پوست درخت بلوط است.برای استفاده از پوست درخت بلوط به این صورت عمل کنید که حدود هشتادتا صد گرم از پوست درخت بلوط خردشده را در یک لیتر آب بریزید و روی شعله ملایم قرار دهید و اجازه دهید به مدت ده دقیقه بجوشد و سپس این مواد را از صافی عبور دهید و مایع حاصل‌شده را روزانه سه تا چهار مرتبه به‌عنوان دهان‌شویه قرقره کنید. این عمل را باید حداقل پنج‌تا شش روز انجام دهید تا به نتیجه دلخواه برسید.

اسطوخودوس

اسطوخودوس به دلیل خاصیت ضد درد و ضدالتهاب برای گلودرد و سرفه بسیار مفید و مؤثر است. برای استفاده از گیاه اسطوخودوس به این صورت عمل کنید که حدود بیست گرم از گیاه اسطوخودوس را در یک لیتر آب جوش بریزید و روی شعله ملایم قرار دهید تا به جوش بیاید و اجازه دهید تا به مدت ده دقیقه روی حرارت باقی بماند و سپس آن را از صافی بگذرانید و مایع به‌دست‌آمده را روزانه سه مرتبه و هر باریک فنجان میل کنید. این کار را پنج الی هفت روز انجام دهید تا شاهد حیرت‌انگیز بهبود خود شوید.

زنجبیل، عسل و لیمو

یکی از ترکیباتی که برای درمان گلودرد بسیار مناسب است، ترکیب زنجبیل، عسل و لیمو است. برای تهیه این ترکیب ابتدا یک قاشق چای‌خوری از زنجبیل تازه رنده شده را در یک ظرف بریزید و به آن‌یک قاشق چای‌خوری عسل اضافه کنید و سپس نصف فنجان آب گرم و نصف فنجان آب‌لیموی تازه به مواد بیفزایید و به‌خوبی هم بزنید. هنگامی‌که سرد شد آن را به‌عنوان دهان‌شویه قرقره کنید یا به‌آرامی نوش جان‌کنید. لازم به ذکر است که در صورت نداشتن زنجبیل تازه می‌توانید یک‌دوم چای‌خوری پودر خشک زنجبیل را استفاده نمایید.

درمان گلودرد با زردچوبه

یکی از راه‌های طبیعی دیگر برای درمان گلودرد استفاده از گیاه پرخاصیت زردچوبه است به دلیل اینکه زردچوبه یک آنتی‌اکسیدان قوی است. برای استفاده از زردچوبه به این صورت عمل کنید که یک‌دوم قاشق چای‌خوری از زردچوبه را با یک‌دوم قاشق چای‌خوری نمک به یک فنجان آب گرم اضافه کنید و هم بزنید و آن را قرقره کنید. این عمل را به‌طور منظم چندین بار تکرار کنید تا بهبودی حاصل شود.

آب سبزه گندم

یکی از درمان‌های عالی و مؤثر برای گلودرد استفاده از آب سبزه گندم است. آب سبزه گندم ضد باکتری می‌باشد و برای همین یک داروی مفید برای درمان گلودرد است. برای استفاده از آب سبزه گندم، آب سبزه گندم را به مدت سه تا پنج دقیقه دردهان قرقره کنید. این کار را روزانه یکتا دومرتبه تکرار نمایید تا شاهد بهبودی گلودرد شوید.

چای نعناع فلفلی

یکی از دم‌نوش‌های مفید و مؤثر برای درمان گلودرد استفاده از دم‌نوش نعناع فلفلی این گیاه پرخاصیت است. برای تهیه این دم‌نوش به این صورت عمل کنید که حدود چهارتا شش گرم از گیاه نعناع فلفلی خردشده یا دو کیسه چای نعناع فلفلی، دو قاشق چای‌خوری زنجبیل تازه خردشده، یک‌دوم قاشق سوپ‌خوری آب‌لیمو و یک قاشق سوپ‌خوری عسل را در مقداری آب بریزید و درب ظرف را بگذارید و اجازه دهید تا به جوش بیاید و سپس شعله را بسیار کم کنید و بگذارید حدود پنج دقیقه روی حرارت باقی بماند. پس از سرد شدن آن را در فنجان بریزید و نوش جان‌کنید.

سیر

سیر به دلیل دارا بودن خاصیت ضد باکتری و ضدعفونی‌کنندگی، برای درمان گلودرد بسیار مؤثر است. برای استفاده از این ماده پرخاصیت، یک حبه سیر خام را بخورید زیرا باعث کشتن باکتری‌ها می‌شود و گلودرد را درمان می‌کند. همچنین می‌توانید از روغن سیر نیز استفاده نمایید به  این صورت که چند قطره از روغن سیر را به یک فنجان کوچک آب اضافه نمایید و این مایع را روزی یک‌مرتبه قرقره کنید.

زغال‌اخته

زغال‌اخته این میوه‌ی خوشمزه به دلیل ترکیبات موجود در خود، درمان مناسبی برای گلودرد است. به این صورت که در یک ظرفی که حاوی شش فنجان آب است، حدود دو قاشق غذاخوری از دانه‌های زغال‌اخته را اضافه نمایید و بگذارید که به مدت نیم ساعت جوش بخورد و پس‌ازاین مدت‌زمان بگذارید تا سرد شود و آن را فشار دهید و از صافی عبور دهید. این محلول به‌دست‌آمده را روزی سه تا چهار مرتبه قرقره کنید.

چای میخک

یکی دیگر از چای‌های مفیدی که در خانه برای درمان گلودرد، به‌راحتی می‌توانید تهیه کنید چای میخک است. برای تهیه این چای به این صورت عمل کنید که حدود یک تا سه قاشق چای‌خوری از پودر گل میخک را به یک فنجان آب اضافه کنید و خوب هم بزنید تا مخلوط شوند. حالا این محلول را روزی یک تا دومرتبه قرقره کنید تا گلودرد تسکین یابد. چای میخک دارای خاصیت ضد باکتری و التهاب را کاهش می‌دهد به همین دلیل برای درمان گلودرد مناسب است.

 

 

 

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.