خانه دسته‌بندی نشده آرامش روح و روان با روش‌های طب سنتی

آرامش روح و روان با روش‌های طب سنتی

توسط kakooti
آرامش روح و روان با روش‌های طب سنتی

یکی از مواردی که اکثریت افراد  در این زندگی ماشینی با آن مواجه هستند نداشتن آرامش فکر و خیال است. استرس، اضطراب، اعصاب ناآرام و… از علائمی است که افراد دچار آن هستند. برای رسیدن به آرامش روح و روان هر کسی یک راهی را انتخاب می‌کند تا شاید بتواند حتی لحظه‌ای را بدون دغدغه سپری کند. در میان راهها و روشهای مختلف جهت تسکین اعصاب طب سنتی جایگاه خاص خود را دارد که ما در این مقاله به معرفی بعضی از روشهایی که در این طب برای کسب آرامش به ما کمک می‌کند می‌پردازیم که امیدواریم مورد رضایت شما عزیزان قرار گیرد. با ما در این مقاله همراه باشید.

دمنوش آرامبخش چای میوه گل نسترن

استفاده از دمنوش‌های گیاهی و طبیعی یکی از روشهایی است که در طب سنتی برای آرامش اعصاب و روان بسیار توصیه می‌شود. یکی از این دمنوش‌های بسیار مفید، دمنوش میوه گل نسترن است. برای تهیه این دمنوش به این صورت عمل کنید که در ظرفی که حاوی یک لیوان آب در حال جوش است پانزده عدد میوه گل نسترن بریزید و اجازه دهید به مدت پنج الی هفت دقیقه روی حرارت ملایم باقی بماند تا دم بکشد. پس از گذشت این مدت زمان آن را از روی شعله بردارید و پس از عبور دادن آن از صافی نوش جان کنید. این دمنوش را روزانه تهیه کنید و یک الی دو فنجان از آن را میل کنید تا از نتایج مطلوب آن بهره‌مند شوید.

دمنوش آرامبخش به لیمو و زیرفون

طب سنتی برای رسیدن به آرامش اعصاب و روان توصیه می‌کند از دمنوش به لیمو و زیرفون استفاده کنید. این دمنوش طبعی گرم دارد و برای آرامش اعصاب و روان بسیار سودمند است. برای تهیه این دمنوش فقط کافیست در لیوانی که حاوی آب جوش است مقداری به لیمو و زیرفون بریزید و دربی روی آن بگذارید و اجازه دهید به مدت پنج الی شش دقیقه به همان صورت باقی بماند. پس از گذشت این مدت زمان آن را از صافی عبور دهید و میل کنید. استفاده مکرر و روزانه‌ی این دمنوش کمک شایانی به آرامش اعصاب و روان شما عزیزان خواهد کرد. این دمنوش را می‌توانید روزانه به مقدار یک فنجان مصرف کنید. لازم به تذکر است این دمنوش به علت دارا بودن گیاه زیرفون برای خانم‌های باردار مضر است پس از خوردن آن بایستی اجتناب شود.

هل

از دمنوش‌های مفید دیگر که در طب سنتی برای آرامش فکر و روان از آن استفاده می‌شود و به صورت خانگی و طبیعی می‌توان تهیه کرد، دمنوش هل است. این گیاه پرخاصیت سیستم عصبی، دستگاه گوارش و تنفس را آرام می‌کند. بنابراین دمنوش این گیاه به عنوان یکی از آرامبخش‌های بسیار مفید توصیه می‌شود. برای تهیه این دمنوش نیز به این صورت عمل کنید که در یک قوری که حاوی یک لیوان آب در حال جوش است چند عدد از دانه‌های گیاه هل را بریزید و اجازه دهید به مدت چهار الی پنج دقیقه روی حرارت ملایم باقی بماند و سپس این دمنوش خوش عطر و طعم را نوش جان کنید. این دمنوش را روزانه تهیه کنید و از آن یک فنجان میل کنید تا از نتایج آرامبخشی آن بهره‌مند شوید.   

چای زعفران

برای اینکه همواره آرامش فکر و روان داشته باشید طب سنتی به شما عزیزان توصیه می‌کند چای زعفران مصرف کنید. زعفران طبیعتی گرم و خشک دارد و یکی از گیاهانی نشاط آور است. برای تهیه این چای خوش طعم در یک قوری که حاوی یک فنجان آب جوش است کمی زعفران بریزید و بگذارید روی حرارت کتری و یا سماور به مدت پنج الی ده دقیقه باقی بماند تا دم بکشد و پس از گذشت این مدت زمان آن را نوش جان کنید. این چای خوش طعم را روزانه دم کنید و به مقدار یک فنجان میل کنید تا آرامش خاطر را بازیابید. در صورت دلخواه می‌توانید کمی به این چای در هنگام نوشیدن عسل اضافه کنید. لازم به تذکر است خانم‌های باردار از مصرف زعفران در دوران بارداری اجتناب کنند.

نعناع فلفلی

یکی از روشهای خانگی و طبیعی که طب سنتی به شما برای یافتن آرامش توصیه می‌کند که از آن استفاده کنید، تهیه چای نعناع فلفلی است. برای تهیه این چای در یک لیوان حاوی آب جوش یک قاشق چایخوری نعناع فلفلی بریزید و دربی روی آن بگذارید تا به مدت زمان پنج الی هفت دقیقه دم بکشد. پس از گذشت این مدت زمان آن را از صافی عبور دهید و میل کنید. این چای را می‌توانید روزانه یک فنجان میل کنید تا نتایج دلخواه حاصل شود. روشی دیگر نیز به این صورت است که برای تهیه چای علاوه بر ریختن یک قاشق چایخوری گیاه نعناع فلفلی مقدار یک قاشق چایخوری چای سبز هم به آن اضافه کنید و پس از دم کشیدن نوش جان کنید.

بابونه

گیاه دیگری که در طب سنتی به عنوان آرامبخش شناخته شده است، بابونه می‌باشد. این گیاه که طبعی گرم و خشک دارد بنابراین مصرف آن برای عزیزانی که به دنبال آرامش هستند بسیار توصیه می‌شود. برای استفاده از این روش درمان خانگی و طبیعی به این صورت عمل کنید که مقدار یک قاشق چایخوری بابونه خشک شده را در یک لیوان آب جوش بریزید و دربی روی آن بگذارید تا به مدت زمان پنج الی ده دقیقه دم بکشد. بعد از گذشت این مدت زمان آن را از صافی عبور دهید و مصرف کنید. استفاده مکرر و منظم این چای کمک شایانی به یافتن آرامش خواهد کرد.

زیره سیاه

استفاده از گیاه زیره سیاه به صورت خانگی و طبیعی از دیگر روشهای آسانی است که طب سنتی برای رسیدن به آرامش به شما عزیزان توصیه می‌کند. این گیاه که دارای طبعی گرم است مصرف آن سردی بدن را از بین می‌برد. برای استفاده از این گیاه فقط کافیست دمنوش آن را تهیه و مصرف کنید. برای تهیه این دمنوش به این صورت عمل کنید که در یک قوری مقدار یک قاشق چایخوری زیره سیاه بریزید و به آن یک فنجان آب جوش اضافه کنید و قوری را روی حرارت کتری قرار دهید تا به مدت زمان پنج الی ده دقیقه باقی بماند تا دم بکشد. پس از گذشت این مدت زمان این دمنوش را از صافی عبور دهید و نوش جان کنید. مصرف روزانه یک فنجان از این دمنوش به شما عزیزان کمک خواهد کرد تا آرامش خود را بازیابید.

بادرنجویه

از دیگر دمنوش‌های بسیار مفید که خاصیت آرامبخش دارد، دمنوش گیاه بادرنجویه است. این گیاه خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و اضطراب را از بدن دور می‌کند. برای تهیه این دمنوش کافیست در لیوان یک قاشق چایخوری گیاه بادرنجویه بریزید و به آن آب جوش اضافه کنید. دربی روی آن بگذارید و اجازه دهید به مدت چهار الی پنج دقیقه باقی بماند. پس از گذشت این زمان آن را از صافی عبور دهید و میل کنید.

چای گزنه

طب سنتی گیاه گزنه را به عنوان یکی از آرامبخش‌های گیاهی معرفی و مصرف آن را به شما عزیزان توصیه می‌کند. این گیاه نیز طبعی گرم دارد و به همین خاطر باعث آرامش می‌شود. برای تهیه این چای در یک قوری مقدار یک قاشق غذاخوری گزنه بریزید و به آن آب جوش اضافه کنید و بگذارید روی حرارت ملایم پنج الی هفت دقیقه جوش بخورد و پس از گذشت این مدت زمان آن را از روی شعله بردارید و مصرف کنید. مصرف روزانه  یک فنجان از این چای برای آرامبخشی بسیار مفید است.  

دارچین

دارچین این گیاه پرخاصیت نیز دارای خواص آرامبخشی است و در طب سنتی مصرف خانگی و طبیعی آن بسیار توصیه می‌شود. این گیاه ضد میکروب و التهاب است و انرژی بدن را افزایش می‎‌دهد. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که در لیوان حاوی آب جوش یک قاشق چایخوری پودر دارچین و یا چوب دارچین بریزید و دربی روی آن بگذارید تا به مدت پنج الی هفت دقیقه دم بکشد. پس از گذشت این مدت زمان آن را نوش جان کنید. در صورت دلخواه می‌توانید کمی به آن عسل نیز اضافه کنید. شما عزیزان این دمنوش را می‌توانید روزانه تهیه و یک فنجان میل کنید. لازم به تذکر است که این گیاه قند خون را پایین می‌آورد پس کسانی که دارای افت قند خون هستند مصرف آن را طبق اصول انجام دهند تا دچار مشکلی نشوند.

چای سفید

استفاده چای سفید نیز از روشهای طبیعی و خانگی دیگری است که در طب سنتی برای آرامبخشی توصیه می‌شود. این چای نیز همانند چای سبز بدون تخمیر تهیه می‌شود. برای استفاده از این روش درمانی کافیست مقدار یک قاشق چایخوری از چای سبز را در یک فنجان آب جوش بریزید و اندکی صبر کنید تا دم بکشد. پس از دم آمدن آن را میل کنید. برای کسب نتایج مطلوب این روش درمانی را به صورت مرتب و منظم تکرار کنید.

اسطوخودوس

از گیاهان مفید و موثر دیگری که برای آرامش خاطر و روان از آن استفاده می‌شود، گیاه اسطوخودوس است. این گیاه به دلیل خاصیت آرامبخشی برای درمان استرس، اضطراب و افسردگی نیز توصیه می‌شود. برای استفاده از این گیاه آرامبخش فقط کافیست در هنگام خواب چند قطره از روغن اسطوخودوس را روی بالش خود بریزید و خوابی آرام را تجربه کنید.

سنبل الطیب

آرامبخش طبیعی دیگری که به شما عزیزان مصرف آن را توصیه می‌کنیم، گیاه سنبل الطیب است. این گیاه یکی از مناسب ترین گیاهان آرامبخش است. مصرف این گیاه استرس و افسردگی و بی‌خوابی را درمان می‌کند. برای استفاده از این گیاه دمنوشی از آن تهیه کنید و هرشب قبل از خواب یک لیوان از آن را میل کنید. برای تهیه این دمنوش به این صورت عمل کنید که در یک قوری مقدار یک قاشق غذاخوری از گیاه سنبل الطیب بریزید و به آن یک لیوان آب جوش اضافه کنید. قوری را روی حرارت ملایم گاز و یا کتری قرار دهید تا به مدت ده الی پانزده دقیقه به خوبی دم بکشد. پس از گذشت این مدت زمان آن را نوش جان کنید و از خواص آرامبخشی آن بهره ببرید. لازم به تذکر است برای کسب نتایج مطلوب روش فوق را به صورت مکرر و مرتب انجام دهید. فراموش نشود چون مصرف بیش از حد از این گیاه باعث خواب آلودگی و بی اشتهایی می‌شود پس در مصرف آن اعتدال را رعایت کنید.

همچنین به عزیزانی که از داروهای ضد افسردگی استفاده می‌کنند، کودکانی که سن آنها کمتر از ۱۲ سال است و خانم‌های باردار توصیه می‌شود از مصرف این گیاه حتما اجتناب کنند.

رازیانه

گیاه رازیانه نیز در دسته‌ی گیاهان آرامبخش قرار دارد و مصرف خانگی و طبیعی آن به شما عزیزان توصیه می‌شود. برای استفاده از این گیاه کافیست مقدار یک قاشق چایخوری از تخم گیاه رازیانه را در یک فنجان آب جوش بریزید و با گذاشتن دربی روی آن مدت زمان پنج دقیقه را صبر کنید و پس از عبور دادن آن از صافی بنوشید. این دمنوش را روزانه یک فنجان میل کنید.

گل ساعتی

از دیگر گیاهان آرامبخش و ضد استرس، اضطراب و نوسانات خلقی، گیاه گل ساعتی است. از این گیاه به صورت دمنوش استفاده کنید و شاهد نتایج مطلوب آن باشید.

ریشه شیرین بیان

طب سنتی استفاده از ریشه گیاه شیرین بیان را برای آرامبخشی بسیار مناسب می‌داند و مصرف آن را توصیه می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد شیرین بیان باعث تحریک مایع مغزی نخاعی می‌شود و آرامش را به شخص هدیه می‌کند. برای استفاده از این گیاه به این صورت انجام دهید که مقدار یک قاشق غذاخوری از ریشه‌ شیرین بیان را در یک قوری بریزید و به آن یک لیوان آب جوش اضافه کنید و بگذارید روی حرارت ملایم گاز چند دقیقه باقی بماند و سپس بنوشید.

زردچوبه

زردچوبه این ادویه معطر نیز خاصیت آرامبخشی دارد. این گیاه مملو از آنتی اکسیدان است و به دلیل داشتن خواص ضد التهابی به بهبود اضطراب و علائم آن کمک شایانی می‌کند. برای استفاده از این گیاه آن را در وعده‌های غذایی خود به عنوان ادویه مصرف کنید و هم از آن چایی تهیه کنید و نوش جان کنید. برای تهیه این چای مقدار یک قاشق چایخوری پودر زردچوبه و یا یک تکه چوب زردچوبه را در یک لیوان آب جوش بریزید و دربی روی آن بگذارید تا به مدت پنج الی شش دقیقه دم بکشد. پس از گذشت این مدت زمان آن را میل کنید.

 

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.