خانه طب سنتی آفت دهان و راه‌های درمانی آن در طب سنتی

آفت دهان و راه‌های درمانی آن در طب سنتی

توسط kakooti

آفت چیست
آفت که با اسم دیگر قلاع نیز شناخته می‌شود، یک بیماری شایع در دهان است که بیشتر در ناحیه پایه لثه، روی کام نرم، سطح داخلی لب‌ها، سطح داخلی گون‌ها و یا بر روی یا زیر زبان شما ایجاد می‌شود. این ضایعه‌ی دردناک به‌صورت لکه‌های سفید و کوچک ظاهرشده و در بعضی از مواقع با زخم‌های کوچک، گرد و کم‌عمق همراه هستند. درصورتی‌که چند آفت دردهان شما ایجادشده باشد، این آفت‌ها تبدیل به یک زخم بزرگ و قرمز شده که به‌شدت ناراحت‌کننده و دردناک هستند.
این زخم دهانی دلایل مشخصی ندارد و به گفته‌ی پزشکان، ایجاد آن در دهان نشانه‌ی یک مولکول ناشناخته می‌باشد که ناشی از واکنش‌های خود ایمنی می‌باشد.
زخم آفت دهان شما به سه شکل عمده خود را نشان می‌دهد. شایع‌ترین آن‌ها، آفت‌های کوچک است که تجربه ثابت کرده است که بیش از ۸۰ درصد افراد در طول عمر خود یک‌بار به آن دچار می‌شوند. سایر آفت‌ها با شیوع ۱۰ درصد به شکل آفت‌های بزرگ و ۱۰ درصد بقیه به شکل تب‌خال ظاهر می‌شود.
این عارضه دردناک دهانی در تمامی سنین مشاهده‌شده و در فصول سرد سال نیز بیشتر اتفاق می‌افتد. طبق تجربه آفت‌های کوچک در حدود یک هفته حتی بدون درمان نیز بهبود می‌یابد؛ اما استفاده از داروهای گیاهی و دهان‌شویه‌های گیاهی به درمان و تأخیر در ظهور دوباره این بیماری کمک بسیاری می‌کند.
علت آفت دهانی چیست
عامل مشخصی برای بروز آفت دهانی وجود ندارد؛ اما عوامل مختلفی زمینه‌ساز بروز آفت دهان شما می‌شود. در زیر به برخی از این عوامل اشاره‌کرده‌ایم که با دانستن این عوامل می‌توانید زمینه‌ی بروز این زخم را دهان خود کاهش دهید.
-یکی از مهم‌ترین علل آفت دهان، کمبود ویتامین B12، کلسیم، ویتامین C و آهن به دلیل تغذیه نادرست می‌باشد. بهترین راهکار برای جبران این دو ویتامین، رژیم غذایی مناسب همراه با گوشت قرمز و استفاده از مکمل‌های آهن می‌باشد.
– تغییرات هورمونی و نزدیکی به ایام قاعدگی، یکی از عوامل ایجادکننده آفت دهان شما است.
– تجربه ثابت کرده است که گاز گرفتن و ضربه به دهان ازجمله عوامل ایجادکننده زخم آفت دهان شما می‌باشد.
-مصرف برخی داروهای خاص ازجمله آنتی‌بیوتیک‌ها منجر به بروز آفت دهانی می‌شود.
-در صورت داشتن یبوست مزمن و یا مشکل هضم غذا، شما مستعد این زخم، در دهان خود هستید.
-عصبانیت و استرس‌های روحی و روانی نیز از علل ایجاد آفت می‌تواند باشد.
– برخی عفونت‌های ویروسی و بیماری‌های خاص منجر به بروز آفت دهان شما می‌شود.
-برخی حساسیت‌های غذایی مانند گوجه‌فرنگی، بادمجان، برخی میوه‌ها مانند توت‌فرنگی، لیمو، پرتقال، پنیر و یا سایر لبنیات، شکلات، مغزهایی مانند گردو، پسته و یا افزودنی‌های خوراکی شمارا مستعد این زخم می‌کند.
-درصورتی‌که یکی از اعضای خانواده شما مانند پدر یا مادر، مبتلابه آفت می‌شود، شیوع آن در شما بیشتر از سایر افراد است؛ بنابراین مسائل ژنتیکی در ابتلا به آفت دخیل است.
-رفتارهای نادرست مانند استعمال سیگار از علل ایجاد آفت به شمار می‌رود.
-آسیب رسیدن به مخاط دهان براثر دندان مصنوعی، یا کار دندان‌پزشکی و یا مسواک زدن نیز می‌تواند باعث ایجاد آفت شود.
شما می‌توانید از درمان‌های سنتی و خانگی برای درمان خود استفاده کنید. این درمان‌ها که مؤثر و سریع می‌باشند، با مواد مغذی و در دسترس خانه و بدون داشتن عوارض داروهای شیمیایی با همان اثربخشی عمل می‌کند. در زیر چند راهکار طب سنتی را با شما در میان می‌گذاریم:
درمان آفت با طب سنتی و گیاهان دارویی
-درصورتی‌که آفت شما از نوع سودایی باشد، از خواص شگفت‌انگیز برگ ریحان تازه برای درمان آفت خود استفاده کنید. کافی است دو بار در روز ۳ تا ۵ برگ ریحان تازه را بجویید. برای مؤثر افتادن درمان، این کار را تا زمان بهبود ادامه دهید.
-برای درمان آفت دهان خود از معجزه پیاز بهره ببرید. پیاز با داشتن سولفور در درمان و پیشگیری آفت دهان مؤثر است. می‌توانید این ماده غذایی را یا به‌صورت خام و یا به‌عنوان چاشنی غذا استفاده کنید.
-کمی پودر زردچوبه به همراه یک قاشق غذاخوری آب مخلوط‌کنید. این خمیر را به روی زخم آفت خود قرار دهید. این کار را تا زمان بهبودی ادامه دهید.
-برای کاهش درد و درمان آفت دهان خود از روغن نعناع استفاده کنید. روغن نعناع را دو بار در روز، به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بر روی زخم خود قرار دهید. سپس دهان خود را با آب بشویید.
-در صورت بروز زخم آفت، ماست محلی می‌تواند در بهبود آفت مفید باشد. همچنین خوردن ترکیب موز و ماست برای صبحانه نیز مؤثر است.
-یکی از دلایل بروز آفت دهان، کمبود ویتامین C می‌باشد. آب پرتغال با داشتن ویتامین C می‌تواند به درمان زخم آفت شما کمک کند.
– برای کاهش درد و تحریک کمتر زخم‌های آفت دهانی، از آب شاه‎‌توت کمک بگیرید.
درمان آفت دهان شما در طبیعت است. برای درمان از میوه درخت بلوط کمک بگیرید. لایه‌ی نازک قهوه‌ای‌رنگ بین پوست بلوط و مغز آن در بهبود زخم‌های دهانی بسیار کمک‌کننده است.
-پزشکان طب سنتی به افراد مبتلابه آفت، سماق را توصیه می‌کنند. مقداری سماق را به روی انگشت خود قرار داده و چند دقیقه بر روی محل آفت نگه‌دارید.
-غوره دارای طبع سرد و قابض است؛ بنابراین برای درمان زخم‌های دهانی ازجمله آفت مؤثر است.
-تخم خرفه را سائیده و چند دقیقه در دهان خود نگه‌دارید. این گیاه خودرو در رفع آفت دهان مؤثر است.
-مغز فلوس بدون دانه و تخم گشنیز را به نسبت مساوی خیس کنید. بعد از صاف کردن، چند بار در روز آب آن را قرقره کنید. این عمل باعث تسکین و درمان آفت دهان می‌شود.
-برای درمان آفت دهان خود از گیاه بادرنجبویه کمک بگیرید. این گیاه داروی را با اضافه کردن به خمیردندان خود استفاده کنید. بعد از مصرف، سرعت بهبودی زخم آفت دهان را بالا می‌برد.
-برای درمان آفت از معجزه روغن فندق استفاده کنید. برای استفاده از این درمان، چوب‌پنبه را در روغن فندق خیس کرده و بر روی محل آفت قرار دهید. با انجام چندباره این عمل در روز، به بهبود هر چه سریع‌تر زخم خود کمک کنید.
-یک روش طبیعی و مؤثر در درمان آفت دهان، استفاده از ریشه‌ی گیاه شیرین‌بیان می‌باشد. این گیاه با خواص ضدالتهابی خود، زخم شمارا تسکین می‌دهد. برای استفاده کافی است ریشه این گیاه طبیعی را به‌صورت موضعی بر روی زخم خود قرار دهید.
– استفاده از برخی روغن‌های گیاهی به خاطر عوارض ضدالتهابی خود برای درمان آفت دهان شما بسیار مؤثر است. روغن‌های گیاهی نظیر عصاره نعناع، گیلاس، اسطوخدوس و ترنج ازجمله‌ی این گیاهان است. چند قطره از روغن‌های گفته‌شده را در آب حل کرده و بر روی زخم خود قرار دهید.
-گیاه دارویی بابونه یک درمان عالی برای عارضه‌ی آفت دهان شما می‌باشد. این گیاه با خاصیت ضدالتهابی خود، تسکین‌دهنده‌ی درد شما می‌باشد. این داروی محبوب سنتی را به‌اندازه یک قاشق چای‌خوری دم‌کرده و بعد از صاف کردن با چوب‌پنبه بر روی زخم خود قرار دهید.
-یکی از روغن‌های طبیعی که خاصیت ضدالتهابی و ضد میکربی دارد، روغن نارگیل می‌باشد. روزی چند بار این روغن را در محل آفت خود قرار دهید. کافی است یک‌بار امتحان کنید تا درمان سریعش را ببینید.
-از ترکیب گل بنفشه همراه با سماق و جوش‌شیرین استفاده کنید. در درمان زخم آفت دهان شما تأثیر بسزایی دارد. همچنین ترکیب عسل همراه با جوش‌شیرین و زردچوبه نیز سبب بهبود زخم‌های دهانی ازجمله آفت می‌شود.
-برای کاهش درد دهان و نابود کردن باکتری‌های موجود در گلو، از مازو کمک بگیرید. این داروی گیاهی در ترمیم بافت‌های دهانی شما کمک به سزایی می‌کند.
-به گفته پزشکان طب سنتی، جوییدن برگ تازه هویج، باعث تسکین و درمان زخم‌های آفت دهانی می‌شود.
درمان آفت دهان با دهان‌شویه
در این قسمت چند نوع دهان‌شویه ساده و قابل دسترس گیاهی و طبیعی معرفی کرده‌ایم که برخلاف دهان‌شویه‌های شیمیایی موجود در بازار فاقد عارضه شیمیایی است.
-درصورتی‌که آفت دهان شما از نوع بلغمی (سرسفید) باشد، دم‌نوش گل همیشه‌بهار یا جوشانده مریم‌گلی را به‌صورت دهان‌شویه برای درمان استفاده کنید.
-مقدار کمی عسل را با شیر نارگیل مخلوط‌کنید. سپس آن را به‌صورت دهان‌شویه استفاده کنید. تا بهبود یافتن زخم این کار را ادامه دهید.
-برای بهبود زخم‌های آفت دهان خود از تخم گشنیز کمک بگیرید. کافی است یک قاشق از تخم گشنیز را در مقداری آب بجوشانید. منتظر بمانید تا سرد شود. سپس محلول سرد شده را به‌صورت دهان‌شویه استفاده کنید.
-به گفته‌ی پزشکان طب سنتی گیاه آلوئه‌ورا برای درمان آفت بسیار مؤثر است. برای درمان کافی است ۲ تا ۳ بار آب آلوئه‌ورا را قرقره کنید تا زخم‌های شما بهبود یابد.
-برای درمان آفت دهان از محلول دارچین و آبگرم به‌صورت دهان‌شویه استفاده کنید. استفاده از این محلول مخصوصاً در صبح‌ها بسیار مثمر ثمر است.
-برای کاهش التهاب و درد زخم‌های دهانی از گل پنیرک به‌عنوان دهان‌شویه استفاده کنید.
-در صورت داشتن درد ناشی از آفت دهان، از دهان‌شویه ختمی برای کاهش درد استفاده کنید. پنبه‌ای را به دهان‌شویه ختمی آغشته و در محل درد قرار دهید.
-قرقره کردن آب گوجه‌فرنگی یکی از مؤثرترین روش‌های درمان آفت دهان شما می‌باشد. برای این منظور، روزانه ۲ تا ۳ بار این کار را انجام دهید.
-یکی از درمان‌های ساده و در دسترس برای درمان زخم آفت دهان، شستشوی دهان با آب سرد و گرم دهان می‌باشد که به کاهش درد شما کمک بسیاری می‌کند. این روش نیز در روایات بر آن تأکید شده است.
-یکی از درمان‌های مؤثر در درمان آفت شما، استفاده از روغن درخت چای می‌باشد. قبل از خواب در شب روغن را مستقیماً بر روی زخم قرار دهید و یا اینکه روغن چای را با آب گرم و نمک مخلوط‌کنید. سپس این محلول را قرقره کنید.
-یکی از بهترین دهان‌شویه‌ها برای درمان زخم‌های فضای دهان ازجمله آفت استفاده از گلاب و سرکه می‌باشد. بدین‌صورت که ۵ قسمت گلاب را به همراه یک قسمت سرکه را مخلوط کرده و روزی ۲ تا ۳ بار قرقره کنید.
-یکی از راهکارهای خانگی برای درمان آفت دهان، دهان‌شویه جوشانده حنا می‌باشد. کمی حنا را با آب ولرم مخلوط‌کنید. سپس این محلول را قرقره کنید.
-یک دم‌کرده قوی گیاهی که باعث بهبود سریع زخم‌های دهانی می‌شود، جوشانده برگ درخت عناب است. روزی ۳ تا ۴ مرتبه این محلول را قرقره کنید تا نتیجه‌ی آن مؤثر افتد.
توجه به این نکته ضروری است که ظاهر شدن هر زخم در دهان به‌عنوان آفت شناخته نشود. در صورت عدم درمان این زخم‌ها در اسرع وقت باید به پزشک معالج نشان داده شود.
راه‌های پیشگیری از آفت دهان
با استفاده از راه‌های پیشگیرانه تغذیه‎ای و غیر تغذیه‌ای زیر می‌توانید به کاهش درد و ناراحتی و کاهش مدت‌زمان حضور زخم در دهان خود کمک بسیاری کنید.
-در صورت ابتلا به این زخم از مصرف غذاهای تند و اسیدی که باعث سوزش شدید در ناحیه زخم می‌شوند، اجتناب کنید. همچنین از خوردن غذاهای سخت که باعث ضربه به دهان می‌شود خودداری کنید.
-یکی از علل بروز زخم‌های دهانی، گرمی است؛ بنابراین متوجه باشید که چه می‌خورید. از خوردن غذاهایی با طبع گرم و خوراکی‌های پر ادویه خودداری کنید.
– به گفته پزشکان، یکی از راه‌های مؤثر در رفع آفت دهان، تقویت سیستم ایمنی بدن است. برای این امر از مواد غذایی سرشار از ویتامین و املاح استفاده کنید. مواد غذایی نظیر سبزی‌ها، سیب، شاه‌توت و گوجه ازاین‌دست مواد هستند.
-ترکیبات آهن‌دار و ویتامین B12 را در برنامه غذایی روزمره خود قرار دهید.
– لبنیات مانند ماست و دوغ را در برنامه غذایی خود بگنجانید.
-آسیب‎های دهانی مانند گاز گرفتن می‌تواند باعث ایجاد آفت دهان شود؛ بنابراین در هنگام غذا خوردن از صحبت کردن باکسی اجتناب کنید.
-از مسواک‌های نرم استفاده کنید. آسیب‌های فیزیکی یکی از علل ایجاد این زخم، در دهان شما است.
-درصورتی‌که آفت شما بعد از خوردن دارویی خاص ایجاد می‌شود، بعد از مشورت با پزشک، داروی خود را عوض کنید.
-استرس عامل بسیار مهمی در ایجاد انواع بیماری‌ها می‌باشد. آفت دهان نیز از این قاعده مستثنا نیست؛ بنابراین سعی کنید تا حد امکان از استرس‌های خودتان بکاهید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.