خانه دسته‌بندی نشده بهترین وعده سحری برای ماه رمضان از نظر طب سنتی

بهترین وعده سحری برای ماه رمضان از نظر طب سنتی

توسط kakooti
بهترین وعده سحری برای افطار از نظر طب سنتی

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که بدون وعده سحری روزه می‌گیرید، باید بگوییم که سخت در اشتباهید. روزه گرفتن بدون سحری، به‌خصوص در روزهای طولانی بهار و تابستان ضرر بسیار زیادی به بدن شما وارد می‌کند. طولانی شدن گرسنگی باعث ضعف شدید در طول روز می‌شود. درنتیجه دستگاه گوارش شما به‌خصوص معده و روده دچار آسیب شدید می‌شود؛ بنابراین بهتر است که تنبلی نکنید و یک ساعت قبل از سحر بلند شوید.

اگر شما هم می‌خواهید بدانید که چه غذاهایی برای وعده سحری بسیار مناسب است، خواندن این مقاله از مجله اینترنتی کاکوتی را از دست ندهید. ما به شما کمک می‌کنیم تا یک وعده خوب در سحر داشته باشید. درنتیجه بتوانید یک روزه‌داری خوبی را پشت سر بگذارید. در ادامه با ما همراه باشید.

در خوردن وعده سحری زیاده‌روی نکنید

پرخوری در هیچ روزی از سال خوب نیست. به‌خصوص در ماه مبارک رمضان که ساعات بسیار طولانی از روز را بدون خوردن غذا سپری می‌کنید؛ بنابراین اگر این‌گونه تصور می‌کنید که برای جلوگیری از گرسنگی، خوردن غذای زیاد مفید است، باید بگوییم که سخت در اشتباهید. رعایت حد اعتدال در خوردن غذا هنگام وعده‌ی سحری به شما کمک می‌کند تا یک ماه خوبی را پشت سر بگذارید. با این کار سلامت معده‌ی شما نیز تضمین خواهد شد و در طول روز احساس سبکی بیشتری می‌کنید. همچنین بهتر است تا نیم ساعت قبل از اذان صبح از خوردن دست بکشید. دو سوم معده خود را خالی نگه دارید تا هنگام اذان صبح احساس سیری کنید.

خوردن غذاهای زیر در وعده سحری ممنوع

-اگر در طول روز احساس سنگینی می‌کنید حتماً در وعده سحری، غذاهای سنگین، چرب و مملو از پروتئین خورده‌اید؛ بنابراین به شما توصیه می‌کنیم که خوردن این غذاها رو به بعد از ماه مبارک رمضان موکول کنید.

-اگر آش شما از وعده افطاری باقی‌مانده است، به‌هیچ‌عنوان آن را به‌عنوان وعده سحری مصرف نکنید. زودهضم شدن این غذا ازیک‌طرف و تشدید تشنگی در طول روز از طرف دیگر باعث می‌شود که روزه‌داری سختی را پشت سر بگذارید.

-برنج کمتر مصرف کنید. برای جایگزین آن می‌توانید نان سبوس‌دار بدون آرد غنی‌شده نوش جان کنید.

-اگر نگران این هستید که گرسنگی طولانی ممکن است باعث اذیت شما شود، از خوردن ماهی و گوشت‌های سرد جدا خودداری کنید. مصرف این نوع مواد غذایی باعث ضعف شدید شما در طول روز می‌شود.

-برخی مواد غذایی مانند کاهو و یا غذاهای پر فیبر، فقط شکم شمارا پر می‌کند و بسیار زودهضم هستند. بهتر است که در وعده سحری از خوردن این مواد غذایی خودداری کنید.

-یکی از توصیه‌های پزشکان طب سنتی این است که وعده سحری خود را با آب شروع نکنید. البته این توصیه برای گرم‌مزاج‌ها نمی‌باشد. به این دلیل که خوردن آب سرد برای آن‌ها، کمی اشتهاآور است.

-از خوردن میوه‌های گرمسیری مانند موز و انبه به هنگام سحر خودداری کنید. خوردن این میوه‌ها باعث افزایش غلظت خون شما می‌شود. به‌جای آن می‌توانید از سیب، به و گلابی استفاده کنید.

جلوگیری از تشنگی در روزهای ماه رمضان با رعایت برخی نکات در وعده سحری

-غذاهای شور، کنسروها، تن‌ها، غذاهای خشک، غذاهای پر ادویه و تند اصلاً برای وعده سحری توصیه نمی‌شود. این غذاها تشنگی شمارا در طول روز تشدید می‌کند.

-نوشیدن چای پررنگ، قهوه و کاکائو نه‌تنها تشنگی شمارا برطرف می‌کند، بلکه در طول روز عطش شمارا دو برابر کرده و روزه‌داری را برای شما سخت و مشکل می‌سازد. به این دلیل که این نوشیدنی‌ها، آب بسیار زیادی را از شما دفع می‌کند.

-اگر در طول روزهای ماه رمضان احساس تشنگی و عطش بسیار زیادی می‌کنید، به غذاهایی که در وعده‌ی سحری می‌خورید توجه کنید. غذاهای شور، غذاهای مملو از پروتئین، غذاهای سیر دار و پیاز دار، کباب، حلیم، کله‌پاچه و ماهی باعث می‌شود تا در طول روز احساس تشنگی زیادی کنید.

-خوردن گوشت‌هایی مانند گوشت گوسفند، مرغ خانگی و بلدرچین برای وعده سحری بسیار مناسب است؛ اما بهتر است از خوردن گوشت گاو و شتر خودداری کنید. به این دلیل که غلظت این نوع از گوشت‌ها بالا بوده و باعث تشنگی شما در طول روز می‌شود. به‌خصوص روزه‌داری در تابستان و بهار که ساعات بسیاری از روز را روزه هستید.

چه غذاهایی را در وعده سحری بخوریم

-پزشکان طب سنتی معتقدند که مصرف مواد شیرین به‌خصوص شیرینی‌های طبیعی در هنگام سحر بسیار مفید است. این مواد شامل خرما، عسل، شکر سرخ و حلوای طبیعی می‌باشد.

– اگر می‌خواهید که مقاومت بدنتان در برابر گرسنگی و تشنگی در طول روزهای ماه مبارک رمضان بیشتر شود، غذاهایی را مصرف کنید که چربی طبیعی داشته باشد. مثلاً خورش‌های گوسفندی، فیله، گوشت و … برای وعده‌ی سحری یک غذای مناسب است.

-پزشکان طب سنتی توصیه می‌کنند که غذاهای همگن را بخورید. به‌عنوان‌مثال غذاهای خام و پخته را با همدیگر مصرف نکنید.

-با مصرف شربت عسل به همراه زنجبیل ضعف خود را کاهش دهید.

-خوردن یک قاشق چای‌خوری نمک طبیعی هنگام سحر می‌تواند ضعف و تشنگی شمارا در روز کاهش دهد.

-شربت سرکه شیره، سکنجبین و شربت آب‌لیمو می‌تواند عطش و تشنگی شمارا در طول روز به حداقل برساند. از طرفی دیگر می‌توانید کمی عرق کاسنی به همراه یک قاشق چای‌خوری تخم خرفه را برای کاهش عطش در ماه مبارک رمضان امتحان کنید.

-یکی از بهترین غذاها برای وعده سحری، خوردن خورش‌ آلو و زرشک می‌باشد.

-در روزهای آخر ماه مبارک رمضان، مخلوط مغز بادام، جوانه گندم و شربت عسل یک سحری کامل می‌باشد. این سحری قدرت بدنی شمارا به‌خوبی بالا نگه می‌دارد و به دلیل رطوبت کافی این مواد غذایی، کمتر احساس تشنگی می‌کنید.

-خوردن خورش‌هایی مانند خورش قیمه و خورش قورمه‌سبزی در وعده سحری بلامانع می‌باشد. البته بهتر است که این خورش‌ها را با برنج کمتری مصرف کنید. به‌جای آن می‌توانید خورشت را با نان سبوس‌دار مصرف کنید.

سخن نهایی

داشتن یک وعده سحری مناسب باعث می‌شود تا در طول روز کمتر احساس تشنگی و گرسنگی بکنید. برای این منظور می‌توانید از توصیه گفته‌شده در این مقاله از مجله اینترنتی کاکوتی استفاده کنید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.