خانه دسته‌بندی نشده بیماری نقرس و راه‌های درمانی آن در طب سنتی

بیماری نقرس و راه‌های درمانی آن در طب سنتی

توسط kakooti

درمان نقرس با طب سنتی و داروهای گیاهی
در پزشکی امروز، عامل بیماری دردناک نقرس را افزایش اسید اوریک یا اوره در خون می‌دانند. یکی از عوامل افزایش‌دهنده‌ی اسید اوریک، دریافت زیاد مواد غذایی حاوی اسیدآمینه‌ی پورین است و پورین‌ها در بخشی از بسیاری از غذاهایی که شما می‌خورید، وجود دارند. اختلال در مدیریت اسید اوریک و رسوب این ترکیبات در مفاصل، تاندون‌ها و بافت‌های اطراف باعث قرمزی، متورم و گرم شدن، درد و التهاب یک یا چند مفصل شما می‌گردد و کم‌کم کل مفاصل بدن شما را درگیر می‌کند. 
در زیر به برخی از فاکتورها و عادت‌هایی که احتمال ابتلا به بیماری نقرس را در شما افزایش می‌دهد، اشاره‌کرده‌ایم:
-بعضی از بیماری‌ها مانند فشارخون بالا، دیابت، بالا بودن چربی خون، کلسترول و تصلب شراین احتمال ابتلا به نقرس را در شما افزایش می‌دهد.
-مصرف بعضی از داروهای خاص مانند آسپرین، داروهای فشارخون و داروهای ضد پس زدن پیوند (در افرادی که پیوند اعضا داشته‌اند) می‌تواند سطح اسید اوریک خون شما را بالابرده و خطر ابتلا به نقرس را در شما تشدید کند.
– سبک غلط زندگی مانند استفاده از الکل و دخانیات، به‌عنوان افزایش‌دهنده احتمال خطر ابتلا به نقرس می‌باشد.
– سابقه خانوادگی این احتمال را به وجود می‌آورد که سایر افراد خانواده را بیشتر در معرض خطر ابتلا به نقرس قرار دهد.
– فاکتور سن و جنسیت در نقرس تأثیرگذار است. اغلب مردان به نسبت زنان بیشتر مبتلا به نقرس می‌شوند. همچنین، احتمال خطر ابتلا به نقرس در مردان، در سنین پایین‎تر بیشتر وجود دارد و در زنان عموماً بعد از سن یائسگی به وجود می‌آید.
درمان‌های دارویی شیمیایی می‌تواند بیماری شما را درمان کند؛ اما ازآنجاکه تنوع داروهای مورداستفاده در درمان نقرس به‌اندازه کافی نیست و البته بدون عارضه برای شما نیستند، ازاین‌رو روش‌های سنتی و گیاه‌درمانی برای بهبود و درمان به طریق خانگی با عوارض جانبی کمتر رایج بوده و نقش به سزایی در درمانتان دارد. متخصصان طب سنتی راهکارها و پیشنهادهایی برای درمان یا پیشگیری این بیماری برای شما دارند که در ادامه با طبقه‌بندی این درمان‌ها به آن‌ها اشاره‌شده است. لازم به ذکر است که بعد از مشورت با پزشکتان و متخصص طب سنتی می‌توانید از آن‌ها برای مداوای بیماری خود کمک بگیرید و از نتیجه آن لذت ببرید.
درمان با عرقیات و جوشانده‌ها
– عرق مرزه، عرق بومادران، عرق خارشتر یا خارخاسک، عرق کرفس، عرق رازیانه، عرق شنبلیله از هرکدام یک بطری؛ به‌علاوه آب گلابى، آب نارنگى، آب‌پرتقال، آب گوجه‌سبز، آب‌غوره، آب انگور از هرکدام ۲۵۰ گرم. آب‌میوه‌ها و عرقیات ۱۰ دقیقه روى شعله ملایم جوشانده شود، سپس مقدارى عسل و یا شکر و یا قند به‌اندازه‌ای که شیرین شود وارد کرده و ۱۰ دقیقه بجوشانید. نصف قاشق چای‌خوری زعفران سائیده اضافه و ۱۰ دقیقه دیگر بجوشانید. این شربت را پس از سرد شدن در یخچال نگهدارى کنید. مصرف روزانه بین ۱ تا ۳ استکان از این شربت به درمان نقرس به شما کمک می‌کند.
-استفاده از عرق زالزالک به‌اندازه نصف استکان هرروز صبح و عصر به شما توصیه می‌شود.
– هفت گرم برگ یا پوست درخت زیتون را در ۲۰۰ سی‌سی آب بجوشانید و روزی سه فنجان میل کنید. اگر فشار‌خون پایینی دارید، این دستور به شما توصیه نمی‌شود.
– دو گرم برگ درخت گردو را در ۱۵۰ سی‌سی آبجوش به مدت ۲۰ دقیقه دم‌کنید و با عسل میل کنید.
– آب‌زرشک ۵۰۰ گرم، آب سیب ۵۰۰ گرم، آب‌لیمو ۲۵۰ گرم و شکر ۵۰۰ گرم را با حرارت ملایم بجوشانید تا قوام آید. سپس از این شربت روزی ۴ قاشق میل کنید.
– خوردن حداقل ۴ گرم شیطرج آسیاب شده، هرروز صبح و شب می‌تواند مواد زائد در مفصل شما مانند اسید اوریک را خارج کند.
– دو گرم اسطوخودوس را در ۱۰۰ سی‌سی آب ‌جوش ۲۰ دقیقه دم‌کنید سپس آن را صاف‌ و یک‌دوم لیموترش به آن اضافه کنید و همراه عسل بنوشید.
– ۴۰ گرم برگ کرفس قمری تازه و یا ۲۵ گرم، خشک آن را در یک لیتر آب بجوشانید و آب آن را به‌مرور بنوشید.
-پنجاه گرم برگ کرفس را در یک لیتر آب بجوشانید و آب صاف‌کرده آن را به‌مرور بنوشید.
-به مقدار ۳۰ گرم تخم زبان‌گنجشک را دم‌کنید و آب آن را روزی سه استکان قبل از وعده‌های غذا بنوشید و هرروز این کار را تکرار کنید.
-یک قاشق سوپ‌خوری پوست خشک سیب‌درختی را نرم بکوبید و در یک فنجان آب جوش ۱۵ دقیقه بجوشانید و پس از هر وعده‌غذایی‌تان یک فنجان از آب آن را بنوشید.
-پنجاه گرم برگ انگور فرنگی را در سه فنجان آب جوش دم‌کنید و در روز سه مرتبه، هر بار یک فنجان از آب آن را به‌نوبت بنوشید.
-هرروز دو لیوان بزرگ آب انگور بخورید، یکی بین صبحانه و ناهار و دیگری بین ناهار و شام و این کار را ۴۰ روز ادامه دهید.  یا ۴۰ روز به‌جای صبحانه، انگور فراوان بخورید و تا ظهر هیچ‌چیز دیگری میل نکنید.
– مصرف زیاد آب به کم شدن اسید اوریک خون شما کمک شایانی می‌کند.
درمان با میوه‌ها
-گیلاس و تمشک حاوی مواد شیمیایی و فلاونوئید هستند که اسید اوریک خون شما را کاهش می‌دهد و در پی آن التهاب و خشکی مفاصل شما را هم پایین می‌آورد. در صورت ابتلا به اسید اوریک بالا روزانه نصف فنجان گیلاس بخورید، همچنین می‌توانید یک یا دو فنجان آب گیلاس را ۴ هفته بنوشید.
-خوردن آلو تازه، پخته‌شده و یا کمپوت آلو برای درمان روماتیسم و نقرستان مفید است.
-نوشیدن روزی سه لیوان آب انگور و همچنین خوردن گالش انگور در صبح و عصر به مدت یک هفته می‌تواند برای درمان شما مؤثر باشد. ولی در خوردن آن نباید افراط کنید.
– خوردن روزی ۲ بار و هر بار ۱۰۰ گرم تمشک برای درمان نقرس شما مؤثر است.
– خوردن توت‌فرنگی، گیلاس و طالبی قبل از غذایتان و هلو نیم ساعت بعد از غذایتان که به خنثی کردن و دفع اسید اوریک کمک می‌کند، به شما توصیه می‌شود.
-سیب به‌عنوان یکی از بهترین درمان کننده‌های نقرس شناخته‌شده است. در صورت ابتلا شما به نقرس بهتر است هر شب سیب بخورید و یا یک عدد سیب را در ۵۰۰ سی‌سی آب بجوشانید و هر ۸ ساعت یک فنجان میل کنید. درواقع به‌طورکلی سیب دارای اسید مالیک می‌باشد که باعث خنثی کردن اثر اسید اوریک خونتان می‌گردد. به‌طورکلی پیشنهاد می‌شود که بعد از هر وعده‌ی غذایی‌تان، یک عدد سیب مصرف کنید.
-گلابی برای غدد داخلی بدن شما بسیار مفید است. پتاسیم آن، اسید اوریک را به هراندازه که باشد حل می‌نماید. به همین دلیل برای درمان نقرس، آرتروز و رماتیسم شما مؤثر است.
-مصرف روزانه توت خشک و ترب سفید یا سیاه می‌تواند در درمان نقرس شما مؤثر باشد، این مواد خنثی‌کننده اثر پورین در نقرس است و حتی با خوردن روزانه این میوه‌ها می‌توانید درد را از بین ببرید.
-لیموترش به‌عنوان بزرگ‌ترین دشمن اسید اوریک شناخته می‌شود. ویتامین C به‌عنوان درمانی برای مفصل دردناک شناخته‌شده است. از محلول آب‌لیمو ترش در آب و استفاده از این محلول به‌صورت ۳ بار در هفته، می‌توانید به بهبود این بیماری کمک کنید.
-خوردن حداقل هفت دانه انجیر در روز به شما توصیه می‌شود.
-خواص هندوانه برای درمان نقرس شما نقش مؤثری ایفا می‌کند.
درمان گیاهی
-بهترین داروی ضد نقرس سماق است. مصرف یک قاشق سماق همراه صبحانه، نهار و شام با غذا یا آب تمامی علائم بیماری‌تان را از بین می‌برد.
-دانه کرفس به‌عنوان ضدالتهاب، می‌تواند ورم‌های مفاصل شما را از بین ببرد و مانع درد ناشی از تورم اطراف مفاصلتان می‌شود.
– ۳۰ عدد فندق و یک قاشق عسل با یک لیوان شیر مخلوط‌ کنید و همراه صبحانه میل کنید.
– سرکه سیب طبیعی خاصیت پاک‌سازی زیادی دارد و کاهش‌دهنده اسید اوریک بدن شما می‌باشد. برای درمان و کنترل اسید اوریک بالا یک قاشق چای خوری سرکه سیب طبیعی داخل ۱ لیوان آب بریزید. این محلول ۲ تا ۳ بار در روز بنوشید. به‌طور تدریجی می‌توانید مقدار سرکه را بالا ببرید تا اسید اوریک بدن کاهش یابد.
توجه: بیش‌ازاندازه سرکه سیب مصرف نکنید چون پتاسیم بدن شما را کاهش می‌دهد و همچنین با داروهای ادرارآور تداخل پیدا می‌کند.
-تمام روغن‌های گیاهی وقتی حرارت می‌بینند به چربی‌های ناسالم تبدیل می‌شوند این چربی‌ها ویتامین‌هایی را تخریب می‌کنند که برای کنترل اسید اوریک لازم است پس به‌جای استفاده از روغن‌های گیاهی یا کره از روغن‌های زیتون که سالم هستند استفاده کنید، به‌علاوه روغن‌زیتون حاوی ویتامین E و خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی است.
-شیر و محصولات لبنی کم‌چرب حاوی پلاسمای پایین هستند که ریسک نقرس را کاهش می‌دهند، شیر بدون چربی حاوی اورتیک اسید است که جذب اسید اوریک را پایین می‌آورد. بین یک تا سه فنجان شیر بدون چربی روزانه بنوشید همچنین می‌توانید محصولات لبنی را در رژیم غذایی تان بگنجانید.
-آنتی‌اکسیدان‌های چای سبز به کاهش درد و علائم بیماری نقرستان کمک می‌کند. چای سبز ادرارآور است و اسید اوریک اضافی بدنتان را خارج می‌کند.
-چای زنجبیل با ترکیبات ویژه‌ی ضدالتهابی‌اش درد و التهاب در مفاصلتان را کاهش می‌دهد. نوشیدن سه فنجان چای زنجبیل در روز به درمان بیماری نقرس شما کمک شایانی می‌کند.
ضمادهای گیاهی برای تسکین درد
-مالیدن اسانس پرتقال به محل دردتان مفید می‌باشد.
-بیست گرم هسته خرمالو را آسیاب نموده و با ۱۵۰ سی‌سی روغن منداب مخلوط کنید. مخلوط را داخل شیشه ریخته و در آن را محکم ‌ببندید، شیشه را چهار ساعت در آب در حال جوش قرار دهید و سپس صاف نموده به محل دردتان بمالید.
-بیست گرم صمغ کاج را در ۱۰۰ گرم روغن‌زیتون مخلوط کنید. داخل یک شیشه ریخته و درب آن را محکم بسته و به مدت یک ساعت داخل آب‌‌ جوش قرار دهید و سپس به محل دردتان بمالید.
-بیست گرم بابونه را با ۲۰۰ گرم روغن‌زیتون داخل شیشه‌ای ریخته، درب آن را محکم ‌ببندید و به مدت ۴ ساعت در آبی که می‌جوشد قرار دهید، سپس صاف نموده عضو دردمندتان را با آن مالش دهید.
– شیره کوکنار، زعفران و زرده تخم‌مرغ پخته را مخلوط کرده و بر موضعتان ضماد کنید.
– برای درمان طبیعی نقرس از حجامت و زالو درمانی نیز می‌توانید کمک بگیرید. البته با دستور پزشک و متخصص طب سنتی این کار را انجام دهید.
پرهیز تغذیه‌ای برای بیماری نقرس
در صورت ابتلا به نقرس باید از خوردن مواد غذایی که باعث افزایش اسید اوریک خون می‌شود، خودداری کنید. مواد غذایی زیر سرشار از پورین می‌باشد که عامل اصلی رسوب اسید اوریک در خون است. این مواد شامل: جگر، دل و قلوه، کله‌پاچه، مغز، گوشت، آبگوشت، ماهی، چربی جات، تخم‌مرغ، قارچ، ادویه‌جات، مارچوبه، نمک، چای، شکلات، گوجه‌فرنگی، اسفناج، ترشک.
همچنین در صورت استفاده از الکل باید به‌طورجدی از مصرف آن پرهیز کنید زیرا الکل باعث کاهش سرعت دفع اسید اوریک از کلیه و همچنین کم آب شدن بدن شما شده که باعث رسوب کریستال‌ها در مفاصلتان و درنتیجه بیماری دردناک نقرس را برای شما به دنبال دارد.
همچنین یکی از عوامل کمک‌کننده در کاهش ابتلا به بیماری نقرس کاهش وزنتان می‌باشد که نقش مؤثری را ایفا می‌کند.

 

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.