خانه طب سنتی توصیه‌ها غذایی طب سنتی برای ماه رمضان

توصیه‌ها غذایی طب سنتی برای ماه رمضان

توسط kakooti
توصیه‌ها غذایی طب سنتی برای ماه رمضان

روزه گرفتن در این روزها کمی با سایر فصل‌ها فرق دارد. به این دلیل که این روزها گرم و بلندتر از سایر فصل‌ها می‌باشد؛ بنابراین شرایط جسمانی شما نیز با سایر فصل‌ها فرق می‌کند. به‌خصوص اگر شاغل باشید مطمئناً در طول روز با کاهش میزان انرژی، تشنگی و گرسنگی روبه‌رو خواهید شد. در این شرایط اگر نکات تغذیه‌ای روزه‌داری را به‌خوبی به کار نبرید، روزه‌داری سختی را تجربه خواهید کرد؛ بنابراین اگر می‌خواهید که بعد از ماه مبارک رمضان، از سلامت کامل برخوردار باشید، توصیه‌های مفیدی در طب سنتی وجود دارد که برای سلامت شما در این ماه پیشنهاد می‌شود. اگر شما هم می‌خواهید که از راهنمایی‌های طب سنتی برای تغذیه مناسب در ماه رمضان مطلع شوید، در ادامه با ما همراه باشید.

توصیه‌های غذایی طب سنتی برای ماه رمضان

روزه‌داری یک فرصت مناسب برای تعادل و سلامت بدن می‌باشد. به‌طوری‌که شما می‌توانید در این ماه شیوه‌های تغذیه‌ای نادرست خود را اصلاح نمایید. همچنین می‌توانید عادات غذایی خود را مدیریت کنید. در این شرایط می‌توانید از برکات مادی و معنوی ماه مبارک رمضان استفاده کنید و از عوارض روزه‌داری که در اثر تغذیه نامناسب اتفاق می‌افتد، در امان باشید. در بخش زیر از مجله تخصصی کاکوتی به راهکارهای طب سنتی برای تغذیه و عادت مناسب در ماه رمضان پرداخته‌ایم. این نکات شامل موارد زیر می‌باشد:

۱-در وعده سحری آب ننوشید.

درصورتی‌که تصور می‌کنید اگر در وعده سحری آب زیادی بنوشید، دچار تشنگی و عطش در طول روز نمی‌شوید، باید بگوییم که سخت در اشتباهید. طب گفته‌ پزشکان طب سنتی، نوشیدن زیاد مایعات در هنگام سحر، باعث ایجاد سنگینی، کسالت، ضعف معده و سوءهاضمه می‌شود. همچنین نوشیدن زیاد آب و دیگر مایعات در بین فاصله افطار تا سحر یک کار کاملاً اشتباه می‌باشد. آب مورد نیاز بدن شما از طریق مواد غذایی نیز دریافت می‌شود؛ بنابراین زیاد نوشیدن آب یک تصور کاملاً اشتباه می‌باشد و بدن شما به این حجم زیاد از مایعات نیاز ندارد.

۲-برای کاهش عطش این موارد را رعایت کنید.

-برای اینکه در طول روزهای روزه‌داری کمتر دچار عطش شوید، مصرف مواد لعاب‌دار مانند شربت خاکشیر و تخم شربتی را به برنامه غذایی خود اضافه کنید. این مواد علاوه بر کاهش شدت عطش شما، منابع مفیدی برای تأمین املاح و ویتامین‌های مورد نیاز بدن شما می‌باشند.

-اسپری کردن گلاب در فضای اتاق، شستشوی سر و گردن و سینه با گلاب و بوییدن سیب گلاب حرارت زیاد قلب را کاهش داده و می‌تواند به رفع تشنگی شما کمک بسیار زیادی بکند.

-روغن بادام یا روغن بنفشه را به بدن، شکم، گونه‌ها، پیشانی و پشت گوش خود بمالید. در صورت تمایل می‌توانید روغن بنفشه را به‌صورت اینترنتی از فروشگاه کاکوتی خریداری کنید.

-از پوشیدن لباس‌هایی با رنگ گرم خودداری کنید. در عوض لباس‌هایی با رنگ روشن و با جنس کتان و پنبه استفاده کنید.

-در آفتاب کمتر بمانید و فعالیت‌های جسمی و یا درگیری‌های فکری خود را در محیط گرم کاهش دهید.

-شربت سرکه‌شیره، شربت سکنجبین و شربت آب‌لیمو برای کاهش تشنگی در ماه رمضان بسیار توصیه‌شده است. شما می‌توانید این شربت‌ها را در وعده سحری یا افطار نوش جان کنید.

خوردن خورش‌های آلو و زرشک به رفع تشنگی در طول روز بسیار کمک می‌کند.

-برای کاهش عطش روزه گرفتن در روزهای گرم تابستان و بهار، نوشیدن عرق کاسنی به همراه یک قاشق چای‌خوری تخم خرفه در وعده سحری را به شما پیشنهاد می‌کنیم. در صورت تمایل می‌توانید عرق کاسنی را به‌صورت اینترنتی از فروشگاه اینترنتی کاکوتی خریداری نمایید.

۳-مصرف سبزی و میوه روزانه‌ی خود را بیشتر کنید.

یکی از سختی‌های روزه‌داری، عطش و تشنگی آن می‌باشد. این مشکل به‌خصوص در روزهای طولانی تابستان و بهار بیشتر از سایر فصل‌ها خودش را نشان می‌دهد. شما می‌توانید با مصرف بیشتر سبزی‌ها و میوه‌جات تازه، از شدت عطش در این روزها بکاهید.

۴-وعده سحری را فراموش نکنید.

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که بدون سحری روزه می‌گیرید، باید بگوییم که با دست خودتان به بدنتان به‌خصوص معده و روده آسیب جدی وارد می‌کنید. کوتاه بودن زمان بین افطار تا سحر نباید مانع خوردن وعده مهم سحری شود. در روزهای عادی، داشتن دست‌کم سه وعده غذایی در روز توصیه‌شده است؛ بنابراین برای حفظ این تعادل در ماه رمضان، بهتر است که از خوردن وعده سحری غافل نشوید. اگر هنگام سحر احساس بی‌اشتهایی می‌کنید، طبیعی است. سعی کنید یک تا نیم ساعت زودتر از اذان بیدار شده تا برای خوردن سحری اشتها داشته باشید. علاوه بر این بهتر است وعده غذایی افطار را جوری بخورید که در زمان سحر گرسنه باشید.

۵-درمان علائمی مانند تهوع و سرگیجه بعد از وعده افطار

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که بعد از وعده‌های غذایی در ماه مبارک رمضان به‌ویژه افطار، دچار علائمی مانند تهوع، سرگیجه، تپش قلب و یا سردرد می‌شوید، بهتر است نکات زیر را رعایت کنید:

-هنگام باز کردن روزه و افطار، پرخوری نکنید و لقمه‌های غذایی خود را بسیار بجوید.

-همراه غذا از خوردن سالاد، ماست، ترشی و نوشیدنی جدا خودداری کنید. در عوض می‌توانید از سبزی‌های مقوی مانند جعفری و ریحان استفاده کنید.

-خوردن شیرینی‌هایی مانند زولبیا و بامیه به حداقل برسانید.

بعد از وعده سحر یا افطار سریعاً نخوابید. بهتر است بین وعده‌های غذایی و خوابیدن خود به مدت ۱ تا ۲ ساعت وقفه ایجاد کنید.

-برای کاهش نفخ بعد از افطار، خوردن یک قاشق مرباخوری مربای به و یا گشنیز بسیار کمک‌کننده می‌باشد. این کار را حدود نیم ساعت بعد از وعده افطار انجام دهید. همچنین از خوردن غذاهای چرب، سنگین و نفخ آور جدا پرهیز کنید.

۶-در وعده سحر و افطار پرخوری و روی‌هم خوری نکنید.

برخی تصور می‌کنند که در ماه رمضان هرچه زیادتر بخورند، دیرتر گرسنه می‌شوند. اعتدال در خوردن وعده سحری و افطاری باعث می‌شود تا بدون مشکل این ماه را سپری کنید؛ بنابراین به‌اندازه نیاز بدنتان آب و غذا بخورید. برای این منظور توجه به نکات زیر ضروری است:

-هضم غذاهای غلیظ و لزج مانند حلیم، شله‌زرد، حلوا و … برای معده بسیار سخت می‌باشد. درنتیجه مدت‌زمان بیشتری داخل معده شما است؛ بنابراین بهتر است تا بعد از خوردن این غذاها بلافاصله نخوابید تا دچار سنگینی، گیجی و منگی نشوید.

-به دلیل ضعف هضم در فصل تابستان، غذاهای متنوع با تنوع هضمی مختلف را با همدیگر مصرف نکنید. به‌خصوص در زمان افطار که تنوع غذایی بسیار است، سعی کنید که غذاهای سبک مصرف کنید.

۷-باز کردن روزه با مغزها

اگر به دنبال یک غذای مناسب برای باز کردن روزه خود با آن هستید، طب سنتی دستور زیر را پیشنهاد می‌دهد:

چهار مغز بادام، گردو، فندق و پسته را بکوبید. سپس مقدار یک قاشق غذاخوری از آن را در یک لیوان شیر داغ بریزید. به آن کمی شکر، عسل و یا دو خرمای بدون هسته اضافه کنید. بعد از اذان، ابتدا خرما را میل کرده و سپس این نوشیدنی را به همراه نان نوش جان کنید. بهتر است بعد از یک ساعت غذای دیگری بخورید.

۸-نوشیدن آب یخ را ترک کنید.

ازآنجایی‌که ماه رمضان امسال در فصل بهار قرار دارد و روزهای آن گرم و طولانی می‌باشد، بهتر است از خوردن آب سرد و نوشیدنی‌های سرد هنگام افطار خودداری کنید. این کار عملکرد معده شمارا دچار اختلال می‌کند.

۹-خواب بعدازظهر داشته باشید.

به دلیل طولانی بودن روزهای ماه رمضان بهتر است خواب بعدازظهر داشته باشید تا علاوه بر کاهش تشنگی و گرسنگی، انرژی بدن شما تجدید یابد. برای این منظور بهتر است تا خواب بعدازظهر شما در حدود یک ساعت باشد و از خوابیدن نزدیک به غروب آفتاب نیز خودداری کنید. همچنین بهتر است در جای تاریک با هوای خنک استراحت کنید.

توصیه‌های طب سنتی به روزه اولی‌ها

-از خوردن مواد غذایی با طبع گرم و خشک خودداری کنید.

-خوردن تنها عسل یا خرما در وعده سحر توصیه نمی‌شود. بهتر است در کنار این مواد از شیر استفاده کنید تا از نظر غذایی به تعادل برسد.

-خوردن عدس، گوشت گوساله و گاو، ادویه‌های تند، تنقلات خشک به علت خشکی‌زا بودن طبع آن توصیه نمی‌شود.

-گوشت گوسفند آب‌پز به‌خصوص قسمت سردست و گردن آن بسیار مقوی و انرژی‌بخش می‌باشد و مصرف آن را به نوجوانان توصیه می‌شود.

-زرده تخم‌مرغ عسلی یک ماده غذایی کامل در هنگام افطار می‌باشد.

سخن نهایی

روزه علاوه بر اجرای فرمان خداوند، فواید و آثار مثبتی بر روی جسم و روح شما دارد. اگر می‌خواهید که از فواید جسمانی روزه بر بدن خود بهره‌مند شوید، رعایت برخی اصول هنگام خوردن و آشامیدن از افطار تا سحر بسیار ضروری می‌باشد. در صورت عدم رعایت اصول غذایی در ماه رمضان، به‌خصوص در روزهای گرم و طولانی بهار و تابستان، توفیق این عمل خیر از شما سلب خواهد شد. شما می‌توانید با رعایت توصیه‌های طب سنتی برای روزه‌داری از برکات معنوی و طبی این فریضه‌ی الهی بهره‌مند شوید.

در صورت داشتن هرگونه سؤال می‌توانید، زیر همین پست نظرات خود را برای ما ارسال نمایید. همکاران ما در پشتیبانی کاکوتی پاسخگوی شما خوانندگان عزیز خواهند بود.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.