خانه دسته‌بندی نشده تقویت ذهن با روش‌های طب سنتی

تقویت ذهن با روش‌های طب سنتی

توسط kakooti
تقویت ذهن

بسیاری از ما در یادگیری مطالب و ثبت اطلاعات در ذهن دچار مشکل هستیم و گاهی مواقع پیش می‌آید که یک مطلب را بارها و بارها می‌خوانیم اما در ذهنمان ثبت نمی‌شود و سریع به فراموشی می‌سپاریم. راه‌های زیادی برای تقویت ذهن و حافظه وجود دارد. به گفته بعضی از متخصصان مصرف هر خوراکی خوب برای بدن مفید و باعث تقویت و بهبود عملکرد مغز می‌شود. عواملی همچون آب‌وهوا، خواب‌وبیداری، مشکلات روحی و روانی، حرکت و سکون و خوردن و آشامیدن در تقویت حافظه بسیار مؤثر است. استفاده از داروها و گیاهان دارویی یکی از راه‌های مفید برای تقویت ذهن و حافظه است به این خاطر که وجود میزان بالای فسفر، پتاسیم، منیزیم، آهک، گوگرد، کلر، سدیم . آهن در این گیاهان در این گیاهان باعث بهبود عملکرد مغز می‌شود. وجود خواص ضدافسردگی، ضد استرس و ضد ضعف عصبی در بعضی از گیاهان باعث افزایش قوای ذهنی می‌گردد. بعضی از گیاهان دارای طبیعت گرم هستند و این خاصیت باعث از بین رفتن سردی مغز و درنتیجه بالا رفتن عملکرد ذهن و حافظه می‌شود. مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ نیز که در ماهی وجود دارد به کارکرد هرچه بیشتر سلول‌های مغزی کمک می‌کند. مصرف ویتامین E نیز کمک شایانی به پیشگیری از آسیب مغز می‌کند. راه‌های دیگری که در خانه می‌توانید انجام دهید نیز عبارت‌اند از: از گوش دادن به موزیک‌های تند و خشن خودداری کنید و موسیقی‌های آرام و ملایم را گوش فرا دهید. در منزل جدول حل کنید حتی اگر همه موارد آن را بلد نیستید، فکر کردن در جواب مسائل خود باعث تقویت مغز می‌شود. به خواندن شعر و کتاب بپردازید و اگر می‌توانید شعر حفظ کنید. سعی کنید استرس را در خود کاهش دهید و فکر و خیال‌های منفی را از خود دور کنید. به کارهای گروهی بپردازید و در افکار جمعی شرکت کنید و از کارهای فردی پرهیز کنید. جویدن کندر باعث تقویت حافظه می‌شود. حنا گذاشتن روی سر نیز به تقویت عملکرد مغز کمک می‌کند. خواندن و گوش دادن به ادعیه باعث تقویت ذهن و مغز می‌شود. خوردن یک‌چهارم از مغز گوسفند پخته‌شده در هفته به همراه کمی دارچین به تقویت حافظه کمک می‌کند، لازم به ذکر است که برای کودکان و نوجوانان حدود یک‌دوم از مغز گوسفند کافی است. مصرف  بیش‌ازاندازه مواد غذایی سرد مانند ماست، ماهی، خیار، کیوی، دوغ و … کارکرد مغز را کاهش می‌دهد. اما در مقابل مصرف مواد غذایی گرم مانند خرما، مویز، شیره خرما و مغزهای خام باعث افزایش عملکرد مغز می‌گردد. طبق پژوهش‌های انجام‌شده مصرف نان و پنیر و گردو، کله‌جوش، فسنجان، آبگوشت در تقویت حافظه بسیار مناسب است پس مصرف این مواد غذایی را فراموش نکنید. صبح‌ها ناشتا بیست‌ویک عدد مویز بخورید و شب‌ها به همراه شام حدود هفت‌تا چهارده عدد زیتون میل کنید.

در این مقاله ما به معرفی چندین گیاه دارویی برای تقویت و بهبود عملکرد مغز می‌پردازیم که امیدواریم مورداستفاده شما قرار گیرد. پس ما را در این مقاله همراهی کنید تا درباره‌ی خواص گیاهان و تأثیر آن‌ها در مغز و ذهن بیشتر آشنا شویم.

آویشن

یکی از گیاهان مؤثر و مفید برای تقویت ذهن، استفاده از گیاه پرخاصیت آویشن است. آویشن به دلیل داشتن طبیعت گرم و قدرت تحریک‌کنندگی بالا که به علت وجود تیمول موجود در این گیاه است، برای تقویت ذهن و بهبود عملکرد مغز بسیار مناسب است. از آویشن به دلیل داشتن عطر نافذ، به‌صورت دم‌کرده و جوشانده استفاده نمایید. مقداری از آویشن را در یک لیوان آب جوش بریزید و اجازه دهید دم بکشد و سپس این دم‌نوش را نوش جان‌کنید.

اسطوخودوس

اگر دچار کندی ذهن و سردردهای عصبی هستید از گل اسطوخودوس استفاده نمایید. برای استفاده از اسطوخودوس به این صورت عمل کنید که گل اسطوخودوس تازه را خشک کرده و سپس آن را پودر کنید. مقداری از این پودر گل اسطوخودوس را باکمی پودر کندر و مقداری عسل طبیعی مخلوط نمایید تا به‌صورت خمیری درآید و سپس آن را نوش جان‌کنید. این گیاه خوش عطر از قدیم گیاهی مفید و مؤثر برای درمان بیماری‌های ذهنی و مغذی من‌جمله مالیخولیا، مانیا، صرع، سرگیجه، عقب‌ماندگی ذهنی و نسیان (فراموشی) مورداستفاده قرار می‌گرفت. بسیاری از اطبای ایرانی و یونانی این گیاه را برای تقویت عملکرد مغز بسیار توصیه نموده‌اند.

اکلیل کوهی

طبیعت گرم و خشک گیاه اکلیل کوهی باعث شده است که راهی طبیعی و مناسب برای تقویت ذهن و مغز باشد. اکلیل کوهی به دلیل داشتن طعم تندوتیز و خاصیت تحریک‌پذیری دستگاه عصبی از اکثر بیماری‌های اختلال عصبی من‌جمله افسردگی، سردرهای عصبی، استرس و کندی ذهن و حافظه جلوگیری و به درمان آن می‌پردازد. برای استفاده از گیاه اکلیل کوهی به تهیه شربت آن بپردازید به این صورت که مقدار سی گرم از اکلیل کوهی خشک‌شده را در یک لیتر آب بریزید و به آن مقداری عسل اضافه کنید و بگذارید بجوشد و سپس به آن مقداری بهارنارنج نیز اضافه نمایید. این دم‌نوش را به‌طور مرتب هر هشت ساعت میل کنید تا شاهد تغییرات شگفت‌انگیز آن باشید.

بادام

دانه مغزی بادام یکی از بهترین موادی است که برای تقویت حافظه بسیار مفید است. بادام به دلیل داشتن فسفر، منیزیم، گوگرد و آهن برای کارکرد مغز و سلول‌های عصبی مؤثر است. یک روش بسیار کارآمد برای فردی که مشکل قند خون ندارد به این صورت است که هفت عدد از بادامی که پوست آن کنده‌شده است را به همراه همان مقدار نبات بکوبد و هر شب قبل از خواب میل نمایید. اگر به‌صورت مرتب این کار انجام شود در درازمدت شاهد تغییرات حیرت‌انگیزی خواهید بود.

جینکوبیلوبا

یکی از گیاهان مؤثر برای تقویت مغز و حافظه، گیاه جینکوبیلوبا است که زادگاه اصلی این گیاه در کشور چین است. درخت گیاه جینکوبیلوبا ارتفاعی حدود سی متر دارد و عمر آن به دو هزار سال می‌رسد. این گیاه باعث بهبود عملکرد مغز می‌شود و یادگیری را بالا می‌برد و امروزه برای درمان بیماری آلزایمر و مشکلات و اختلالات درک کاربرد فراوان دارد.

مریم‌گلی

یکی دیگر از گیاهان مفید برای تقویت ذهن و مغز گیاه مریم‌گلی است. این گیاه مدیترانه‌ای با گل‌های آبی و صورتی که دارد هم برای مشکلات گوارشی کاربرد دارد و هم باعث تقویت ذهن و در درمان بیماری آلزایمر نیز بسیار استفاده می‌شود.

جنسینگ

طبق مطالعات انجام‌شده روی گیاه جنسینگ مشخص‌شده است که این گیاه باعث کاهش استرس، درمان حالات روحی و روانی و عملکرد مغز را بالا می‌برد. گیاه جنسینگ به دلیل دارا بودن قدرت تحریک سلول‌های مغز، دارویی مناسب و طبیعی برای درمان آلزایمر شناخته‌شده است.

نعنا فلفلی

یکی دیگر از روش‌های طبیعی و خانگی برای تقویت حافظه، استفاده از گیاه نعنا فلفلی است. این گیاه تأثیر بسیار خوبی در قدرت یادگیری دارد و باعث هوشیاری و قدرت توجه در حل مسائل را افزایش می‌دهد. برای استفاده از گیاه نعنا فلفلی از دم‌نوش آن استفاده نمایید. برای این منظور مقداری از گیاه نعنا فلفلی را در یک لیوان آب جوش بریزید و یک درپوش روی آن بگذارید و اجازه دهید به مدت پنج‌تا ده دقیقه باقی بماند و سپس از صافی عبور دهید و دم‌نوش را میل کنید. برای حاصل شدن نتیجه مطلوب این عمل را به‌صورت مرتب انجام دهید.

زنجبیل

گیاه دیگری که به‌صورت طبیعی و خانگی برای تقویت حافظه مورداستفاده قرار می‌گیرد، زنجبیل است. برای استفاده از این گیاه پرخاصیت مقداری از زنجبیل را در یک فنجان آب بریزید و اجازه دهید که روی شعله ملایم بجوشد و سپس کمی به آن عسل طبیعی اضافه نمایید و سپس نوش جان‌کنید. این دم‌نوش را هفته‌ای دو تا سه مرتبه میل کنید تا شاهد تغییرات عملکرد ذهن خود شوید.

شربت زعفران

گیاه زعفران نیز یکی از گیاهان و روش‌های درمانی مفید خانگی برای تقویت حافظه است. گاهی مواقع ضعف حافظه به دلیل عدم تمرکز است نه درست عمل نکردن مغز. به این معنی که فرد حافظه‌ی خوبی دارد اما برای ثبت اطلاعات تمرکز لازم را ندارد. در این‌گونه موارد باید روی  تمرکز کارکرد  تا عملکرد مغز نیز بهبود یابد. راه‌هایی برای تقویت عملکرد قلب نیز روی تمرکز بسیار تأثیر می‌گذارد. استفاده از گیاهان مؤثر برای تقویت قلب مانند زعفران، به، بالنگ و … بر بهبود تمرکز نیز فوق‌العاده مؤثر است. از به و بالنگ می‌توان به‌صورت مربا و رب استفاده نمود. از زعفران نیز به‌صورت شربت زعفران و یا به‌صورت دم‌کرده در انواع غذاها استفاده نمود. همچنین می‌توانید برای تقویت حافظه حدود چهار گرم از زعفران را با ده گرم کندر، ده گرم زنجبیل پودر شده و صد گرم عسل طبیعی را با یکدیگر مخلوط‌کنید و آن را میل نمایید.

بابونه

یکی دیگر از راه‌های طبیعی و خانگی برای تقویت حافظه استفاده از گیاه بابونه است. بابونه به دلیل دارا بودن فلاونوئید استرس را کاهش می‌دهد و باعث هرچه بهتر شدن عملکرد مغز می‌گردد. از بابونه به‌عنوان دم‌نوش می‌توان در آخر شب استفاده نمود.

زردچوبه

گیاه مؤثر دیگر برای تقویت مغز و حافظه، زردچوبه است. به دلیل ترکیبات و خواص دارویی موجود در زردچوبه، مصرف آن استرس را کاهش می‌دهد، عملکرد مغز را بالا و حافظه را تقویت می‌کند.

رز ماری

گیاه رز ماری به دلیل دارا بودن عطر نافذ، به‌طور قابل‌توجهی حافظه را تقویت می‌کند. طبق آزمایش تصادفی که روی دو گروه از دانش آموزان دو کلاس مختلف انجام‌شده، نتیجه به این صورت بوده است که در کلاسی که عطر روغن رز ماری در آن منتشرشده بود، دانش آموزان آن کلاس نمرات بهتری را نسبت به کلاس دیگری کسب کرده بودند.

سیر

ماده‌ی مؤثر دیگر که برای تقویت ذهنم مغز کاربرد دارد، سیر است. ماده مغذی موجود در سیر از روند پیری مغز جلوگیری می‌کند. و از ایجاد بیماری‌های پارکینسون و آلزایمر جلوگیری می‌کند. سیر استرس را کاهش می‌دهد و عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد.

پنیر باد

گیاه پنیر باد از زمان‌های دور برای بهبود  عملکرد مغز مورداستفاده قرار می‌گرفت. طبق مطالعات انجام‌شده مشخص‌شده است که مصرف مکمل‌های غذایی حاوی ریشه این گیاه سبب هرچه بهترشدن عملکرد مغز می‌شود.

انجیر

انجیر به دلیل دارا بودن آهن، برم، منگنز و گوگرد که همه این عناصر برای سلول‌های مغزی بسیار مفید است و مصرف آن به دلیل مواد قندی موجود، برای انجام کارهای فکری و ذهنی بسیار مناسب است. اگر فردی دارای  قند خون بالا نیست با مصرف روزانه  چند عدد انجیر می‌تواند عملکرد مغز و ذهن خود را بالا ببرد.

جینکو

جینکو بیلو گیاه مؤثر دیگری است که برای تقویت حافظه بسیار مناسب است. درخت معبد نام دیگر جینکو بیلو است که قسمت مورداستفاده‌ی این گیاه برگ‌های آن است که خاصیت آرام‌بخش دارد و باعث می‌شود خون بیشتری در سلول‌های مغزی جریان پیدا کند و عملکرد مغز بهتر شود. مصرف این گیاه از پیری مغز و آلزایمر نیز پیشگیری می‌کند. برای استفاده از این گیاه به این صورت عمل کنید که مقداری از برگ این گیاه را در یک لیوان آب جوش بریزید و با قرار دادن یک درپوش روی لیوان اجازه دهید به مدت پنج الی ده دقیقه باقی بماند سپس آن را از صافی عبور دهید و نوش جان‌کنید. در صورت دلخواه می‌توانید مقداری عسل نیز به آن اضافه نمایید. در صورت انجام و مصرف منظم این دم‌نوش شاهد نتیجه دلخواه خواهید شد.

چغندر

گیاه چغندر به دلیل دارا بودن فسفر و قند زیاد، کمک شایانی به کارکرد مغز و ثبت و ضبط اطلاعات در مغز می‌کند. چغندر سلول‌های مغزی را تقویت می‌کند و باعث افزایش یادگیری می‌شود. برای استفاده از چغندر، پس از شستن آن‌ها را در ظرفی بگذارید و کمی به آن آب اضافه کنید و روی شعله ملایم قرار دهید تا پخته شود و سپس آن را میل نمایید. از چغندر در انواع غذاها نیز می‌توانید استفاده نمایید. در هر صد گرم چغندر، مقدار پنجاه‌وپنج میلی‌گرم فسفر وجود دارد.

سعد کوفی

گیاه مفید دیگری که بر حافظه و کندی ذهن تأثیر زیادی دارد، گیاه سعد کوفی است. برای اینکه از فراموشی رها شوید و حواس‌پرتی از شما دور شود، به مدت چهل روز به‌صورت منظم خوردن سعد کوفی پودر شده و پودر زعفران و مویز و مقدار اندکی عسل توصیه می‌شود.

دمنوش سنبل‌الطیب

یکی از دمنوش‌های بسیار مناسب برای تقویت حافظه، استفاده از دم‌نوش سنبل‌الطیب است. نوشیدن این دمنوش حافظه را تقویت و کارکرد مغز را برای یادگیری و ثبت اطلاعات بیشتر می‌کند. با مصرف این دمنوش اما به‌صورت مرتب، در مدت‌زمان کمتری می‌توانید به یادگیری مطالب بپردازید. برای تهیه این دمنوش به این صورت عمل کنید که یک قاشق غذاخوری از برگ خشک‌شده گیاه سنبل‌الطیب را در یک لیوان آب جوش بریزید و با گذاشتن درپوش روی آن اجازه دهید به مدت پنج الی ده دقیقه دم بکشد و سپس از صافی عبور دهید و دم‌نوش را نوش جان‌کنید.

 

 

 

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.