خانه دسته‌بندی نشده تهیه دمنوش‌های طبیعی و خانگی مناسب فصل پاییز با طب سنتی

تهیه دمنوش‌های طبیعی و خانگی مناسب فصل پاییز با طب سنتی

توسط kakooti
تهیه دمنوش‌های طبیعی و خانگی مناسب فصل پاییز با طب سنتی

با فرا رسیدن فصل پاییز و سرد شدن و خشکی تدریجی هوا، مشکلات شایعی مانند حساسیت‌های پوستی، کمردرد، التهاب مخاط‌های حلق و گوش و بینی در افراد مشاهده و نمایان می‌شود. برای رفع این مشکلات و برای داشتن حال عمومی خوب و داشتن انرژی کافی در فصل زیبای پاییز می‌توان در خانه به راحتی از انواع دمنوش‌های مناسب این فصل استفاده نمود.

در این مقاله ما به معرفی بهترین و برترین دمنوش‌های گیاهی و طبیعی می‌پردازیم که امیدواریم مورد رضایت و پسند شما عزیزان قرار گیرد. پس با ما همراه باشید.

بهترین دمنوش‌های گیاهی مناسب فصل پاییز

دمنوش زنجبیل

یکی از بهترین دمنوش‌های مناسب فصل پاییز که استفاده از آن انرژی و شادابی را به روح و جان شما عزیزان می بخشد، دمنوش حیرت انگیز زنجبیل است. زنجبیل با دارا بودن عناصر مفید در خود باعث بالا رفتن سیستم ایمنی بدن می‌شود و بدن را در مقابل نفوذ میکروب‌ها و ویروس‌ها مقاوم می‌کند. همچنین این گیاه برای رفع گرفتگی عضلات که از مشکلات شایع در این فصل است، بسیار مناسب و حائز اهمیت است. زنجبیل است. برای تهیه این دمنوش به یک عدد زنجبیل تازه نیاز داریم که باید در ابتدا پوست آن را بکنیم و آن را به صورت حلقه‌های نازک برش دهید. حالا در یک قوری مقداری آب بریزید و آن را روی شعله قرار دهید تا به جوش آید، زنجبیل‌های خرد شده را در آب در حال جوش بریزید و اجازه دهید برای مدت زمان یک ربع الی بیست دقیقه به آرامی روی شعله‌‌‌ی بسیار ملایم به خوبی دم بکشد. پس از گذشت این مدت زمان آن را از روی شعله بردارید و در فنجان بریزید. در صورت دلخواه و برای دلپذیرتر شدن طعم این دمنوش می‌توانید به آن مقداری عسل یا نبات و اندکی آبلیموی طبیعی اضافه کنید. از این دمنوش به طور مرتب و روزانه یک فنجان استفاده کنید و از فواید آن بهره کافی را ببرید.

دمنوش گیاه آویشن

استفاده از دمنوش گیاه آویشن نیز گزینه‌ی انتخابی دیگر طب سنتی برای استفاده در فصل زیبای پاییز است. این دمنوش دارای خواص ضد میکروبی و ضدعفونی کنندگی دارد و بنابراین برای فصل پاییز که زمان شیوع سرماخوردگی، آنفولانزا، گرفتگی عضلات دردهای مفصلی و روماتیسمی و… است، بسیار مناسب است. بنابراین حتما در فصل پاییز مصرف این دمنوش را فراموش نکنید. برای تهیه این دمنوش خانگی و طبیعی به یک قاشق چایخوری آویشن خشک نیاز داریم. آویشن خشک شده را در قوری بریزید و به آن حدود دو لیوان آب جوش اضافه کنید. قوری را روی حرارت بخار کتری و یا سماور قرار دهید تا برای مدت زمان ده الی پانزده دقیقه به خوبی دم بکشد. پس از گذشت این مدت زمان آن را در فنجان بریزید و به صورت دلخواه به آن کمی عسل و یا نبات اضافه کنیدو نوش جان کنید. شما عزیزان در صورت تمایل می‌توانید در هنگام دم کشیدن به این دمنوش مقداری لیموی عمانی نیز اضافه نمایید. با مصرف روزانه یک فنجان از این دمنوش عالی، پاییزی فراموش نشدنی را تجربه کنید.

دمنوش گیاه میخک

گیاه میخک به دلیل دارا بودن خواص ضدعفونی کنندگی و با اثرات انرژی بخش به بدن، گزینه‌ی مناسب دیگری از بهترین دمنوش‌های پاییزی به شمار می‌رود. بنابراین از این دمنوش در فصل پاییز غافل نشوید. برای تهیه این دمنوش به یک قاشق مربا خوری گل خشک شده‌ی میخک نیاز داریم. گل‌های خشک شده‌ی میخک را در قوری بریزید و به آن آب جوش در حدود یک الی دو لیوان اضافه کنید. قوری را روی حرارت بخار کتری قرار دهید تا برای مدت هشت الی ده دقیقه به خوبی دم بکشد. پس از گذشت این مدت زمان آن را از صافی عبور دهید و در فنجان بریزید. این دمنوش خوش طعم و گوارا را به همراه مقدار اندکی شکر نوش جان کنید. لازم به ذکر است که با مصرف روزانه یک فنجان از این دمنوش شاهد نتایج مطلوب و دلخواه خواهید بود.

دمنوش گیاه نعناع

اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که با فرا رسیدن فصل پاییز دچار مشکلات گوارشی می‌شوید و همواره به دنبال روشی طبیعی و خانگی هستید که دیگر در این فصل زیبا دچار این عوارض ناخوشایند نشوید، پس حتما دمنوش گیاه نعناع را امتحان کنید و شاهد حال خوش و زیبایی این فصل باشید. برای تهیه این دمنوش طبیعی و پرخاصیت به یک الی دو قاشق غذاخوری نعناع خشک شده و یا تازه نیاز داریم. مقدار نعناع ذکر شده را در قوری بریزید و به آن یک الی یک لیوان و نیم آب جوش اضافه کنید. قوری را روی حرارت بخار کتری قرار دهید و اجازه دهید برای مدت زمان ده الی پانزده دقیقه به خوبی دم بکشد. پس از گذشت این مدت زمان آن را در فنجان بریزید و به آن مقداری عسل طبیعی اضافه کنید و نوش جان کنید. شما عزیزان می‌توانید در هنگام دم کشیدن این دمنوش مقداری نبات هم به آن اضافه کنید. از این دمنوش به طور روزانه می‌توانید یک الی دو فنجان میل کنید.

دمنوش گیاه دارچین

یکی از دمنوش‌های که برای رفع ضعف عمومی بدن، پایین آوردن تب بالا، دردهای عضلانی و افزایش گردش خون در بدن بسیار مفید و کارساز است، دمنوش گیاه دارچین است. برای تهیه این دمنوش به یک الی دو قاشق غذاخوری چوب دارچین نیاز داریم. مقدار چوب دارچین ذکر شده را در قوری بریزید و به آن یک الی دو لیوان آب جوش اضافه کنید. درب قوری را بگذارید و آن را روی حرارت بخار کتری و یا سماور قرار دهید. این دمنوش باید برای مدت زمان یک ربع الی بیست دقیقه روی حرارت غیرمستقیم قرار گیرد تا به خوبی دم بکشد. پس از گذشت این مدت زمان قوری را از روی حرارت بردارید و در فنجان بریزید و در آخر به صورت دلخواه می‌توانید مقداری عسل طبیعی برای شیرین و گواراتر شدن به آن اضافه کنید و نوش جان کنید و یا در هنگام دم کشیدن دمنوش مقداری نبات به آن اضافه کنید. همچنین شماعزیزان می‌توانید برای متعادل کردن طبع گرم این دمنوش، به آن مقدار کمی آبلیموی تازه و طبیعی ( به مقدار چند قطره) اضافه کنید و از طعم دلپذیر آن کمال لذت را ببرید. از این دمنوش می‌توانید روزانه یک فنجان استفاده نمایید و از مصرف بیش از حد آن اجتناب کنید.

دمنوش گیاه جعفری

دمنوش پاییزی دیگری که به شما عزیزان معرفی می‌کنیم، دمنوش خانگی و طبیعی گیاه جعفری است. این دمنوش را به راحتی می‌توانید در خانه تهیه کنید و از نوشیدن آن لذت ببرید و حال عمومی بدن خود را در فصل پاییز متعال نگه دارید. این دمنوش برای رفع التهاب استخوان و مفاصل بسیار مفید است. برای تهیه این دمنوش به یک الی دو قاشق غذاخوری برگ و ساقه‌های خشک شده‌ی جعفری نیاز داریم. مقدار جعفری خشک شده‌ی ذکر شده را در قوری بریزید و به آن یک الی یک ونیم لیوان آب جوش اضافه کنید. قوری را روی حرارت بخار کتری قرار دهید تا به طور غیر مستقیم برای مدت زمان ده الی پانزده دقیقه به خوبی دم بکشد. پس از گذشت این مدت زمان آن را از صافی عبور دهید و با اضافه کردن کمی نبات و عسل ( البته به صورت دلخواه ) آن را نوش جان کنید. شما عزیزان می‌توانید کمی نبات در هنگام دم کشیدن دمنوش به آن اضافه کنید. این دمنوش را روزانه به مقدار یک فنجان میل کنید.

دمنوش گیاه بابونه

گیاه بابونه برای رفع و درمان بیماری‌های شایع فصل پاییز مانند سرماخوردگی، مشکلات گوارشی و پایین آوردن تب بسیار مفید است. بنابراین پیشنهاد دیگر طب سنتی برای تهیه دمنوش خانگی و طبیعی در فصل پاییز، دمنوش گیاه بابونه است. برای تهیه این دمنوش به مقدار یک قاشق غذاخوری پونه‌ی خشک شده و یک قاشق غذاخوری برگ و یا گل پونه‌ی تازه نیاز داریم که آن را در قوری بریزید و به آن یک الی یک لیوان و نیم آب جوش بریزید و آن را روی حرارت غیر مستقیم قرار دهید تا برای مدت زمان پنج الی ده دقیقه به خوبی دم بکشد و برنگ چای را به خود بگیرد. پس از گذشت این مدت زمان آن را از روی حرارت بردارید و از صافی عبور دهید. حالا کمی به آن نبات اضافه کنید و نوش جان کنید( اینکار را می‌توانید در هنگام دم کشیدن دمنوش نیز انجام دهید). از این دمنوش بسیار عالی و خوش طعم در فصل پاییز می‌توانید روزانه دو الی سه فنجان میل کنید.

دمنوش زردچوبه

دمنوش پاییزی دیگری که به راحتی و با کمترین هزینه می‌توانید در خانه تهیه و مصرف کنید، دمنوش زردچوبه است. این دمنوش نیز یکی از برترین دمنوش‌های مناسب فصل پاییز است. برای تهیه این دمنوش به یک قاشق غذاخوری پودر زردچوبه، یک قاشق غذاخوری پودر زنجبیل تازه، یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی و یک قاشق چایخوری آبلیموی تازه نیاز داریم. برای تهیه به این صورت عمل کنید که در ظرفی که حاوی یک لیوان آب در حال جوش است، زنجبیل و زردچوبه را اضافه کنید و به خوبی هم بزنید. اجازه دهید مواد برای مدت زمان پنج الی ده دقیقه روی شعله ملایم باقی بماند. \س از گذشت این مدت زمان آن را از روی حرارت بردارید و در فنجان بریزید و در آخر به آن عسل و آبلیموی تازه را به عنوان طعم دهنده اضافه کنید و نوش جان کنید. از این دمنوش به طور روزانه یک فنجان استفاده کنید و از فواید بی‌نظیر آن بهره کافی را ببرید.

دمنوش گیاه اسطوخودوس

گیاه زیبای اسطوخودوس دارای خواص ضدعفونی کنندگی و آرامش بخش است. بنابراین گزینه‌ی انتخابی دیگر طب سنتی برای تهیه دمنوش خانگی و طبیعی فصل زیبای پاییز است. برای تهیه این دمنوش به یک قاشق غذاخوری گیاه خشک شده‌ی اسطوخودوس و یک قاشق غذاخوری نعناع خشک شده نیاز داریم. برای تهیه دمنوش هر دو گیاه را در داخل قوری بریزید و به آن یک لیوان آب جوش اضافه کنید. قوری را روی حرارت بخار کتری قرار دهید تا به مدت زمان ده الی پانزده دقیقه باقی بماند و خوب دم بکشد. پس از گذشت این مدت زمان آن را از صافی عبور دهید و نوش جان کنید. این دمنوش عالی را در فصل پاییز روزانه یک فنجان میل کنید و از طعم دلپذیر و خواص بی‌نظیرش کمال لذت را ببرید.

دمنوش گیاه گزنه

از دیگر دمنوش‌های پاییزی دیگری که به شما عزیزان پیشنهاد می‌کنیم به راحتی در خانه تهیه و از آن استفاده کنید، دمنوش گیاه گزنه است. این دمنوش دارای مقادیر زیادی آهن و ویتامینC است و برای مصرف آن در فصل پاییز بسیار مناسب و ایده آل است. برای استفاده از این دمنوش به دو قاشق غذاخوری گیاه خشک شده‌ی گزنه ، دو قاشق غذاخوری برگ خشک شده‌ی گل محمدی و یک قاشق غذاخوری پودر دارچین نیاز داریم. برای تهیه این دمنوش به این صورت عمل کنید که تمامی مواد را در قوری بریزید و به آن سه الی چهار لیوان آب جوش اضافه کنید. در این هنگام شما به صورت دلخواه می‌توانید مقداری نبات نیز به این ترکیب اضافه کنید و آن را روی حرارت بخار کتری برای مدت زمان یک ربع الی بیست دقیقه قرار دهید. پس از گذشت این مدت زمان آن را از روی حرارت برداشته و از صافی عبور دهید. دمنوش را در فنجان بریزید و از طعم خوشایند آن لذت ببرید. از این دمنوش روزانه یک الی دو فنجان مصرف کنید.

دمنوش چای سیاه و گل محمدی

دمنوش چای سیاه و گل محمدی بسیار دلپذیر و خوش طعم است ومصرف روزانه‌ی آن برای ایام فصل پاییز بسیار خوشایند است. برای تهیه این دمنوش به یک قاشق غذاخوری چای سیاه و یک قاشق غذاخوری برگ خشک شده ی گل محمدی نیاز داریم که بایستی آنها را در قوری بریزید و پس از اضافه کردن یک الی دو لیوان آب جوش آن را روی حرارت غیر مستقیم قرار دهید تا برای مدت زمان پنج الی ده دقیقه به خوبی دم بکشد. دمنوش را از صافی عبور دهید و نوش جان کنید. در صورت دلخواه می‌توانید به این دمنوش یک قاشق غذاخوری شیر بادام نیز اضافه کنید و از طعم دلپذیر و خواص بادام نیز بهره کافی را ببرید.

 

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.