خانه طب سنتی تیرگی پوست و روش درمان آن با طب سنتی

تیرگی پوست و روش درمان آن با طب سنتی

توسط kakooti
درمان تیرگی پوست با گیاهان دارویی

چه عواملی باعث تیرگی پوست می‌شوند؟

عوامل بسیار زیادی باعث می‌شوند که پوست صورت شفافیت خود را از دست بدهد و رو به تیرگی برود. ازجمله مواردی که باعث تیرگی پوست می‌شوند عبارت‌اند از خون‌مردگی بافتی، یبوست، عوارض ناشی از بیماری‌های کبد و کلیه، استفاده بیش‌ازحد گوشت قرمز، اختلال در گردش و تصفیه خون، مصرف غذاهای دیرهضم، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مضر، آلاینده‌ها، تغییرات هورمونی ناشی از استرس و نور خورشید.

و برخی عوامل همچون دیابت، وراثت، چاقی و تخمدان پلی کیستیک در برخی موارد و بهداشت فردی ضعیف نیز باعث تیرگی پوست می‌شوند.

اگر می‌خواهید همواره پوستی سالم و شفاف داشته باشید باید سبک زندگی و رژیم غذایی خود را تغییر دهید. بنابراین پیشنهاد ما به شما این است که یک سبک زندگی درست برای خود در نظر بگیرید، از میوه‌ها و سبزیجات سالم استفاده کنید، برای خود در طول روز میان وعده قرار دهید، روزانه زمانی را برای ورزش کردن اختصاص دهید، خواب کافی داشته باشید و از استرس و اضطراب دوری‌کنید.

تحقیقات نشان داده‌شده است که افرادی که دارای طبع سرد و خشک هستند بیشتر پوست صورت آن‌ها دچار لک و تیرگی می‌شود. برای این افراد با طبع سرد و خشک توصیه می‌شود که از خوردن بادمجان، عدس، گوشت گوساله، ترشیجات، سرکه، غذاهای کنسروی، غذاهای مانده و درهم‌برهم پرهیز نمایند.

یکی از ارگان‌های بدن پوست می‌باشد که اگر خوب کار کند، پوست نیز شفاف می‌گردد. اگر طبع بدن خود را بشناسید و مطابق با آن غذا بخورید به خوب کارکردن بدن خود کمک کرده‌اید و در مقابل آن دارای پوستی شفاف خواهید شد.یکی از عواملی که به شفافیت پوست شما کمک می‌کند، درست غذا خوردن است. برای این منظور باید غذا را سر موقع بخورید و خوب بجوید. اگر زمان مشخصی برای غذا خوردن خود تعیین نکنید باید منتظر تیرگی و لک روی پوست صورت خود باشید.

و توصیه دیگر ما به شما این است که سر سفره یک نوع غذا بخورید و از خوردن چندین غذای متنوع پرهیز کنید. از خوردن سالاد، نوشابه و ماست به همراه غذا پرهیز کنید زیرا با این عمل کیفیت غذا از دست می‌رود و باعث تیرگی و لک روی صورت می‌شود.شما می‌توانید ماست و سالاد را به‌عنوان میان وعده مصرف نمایید.

برای درمان تیرگی پوست داروهای شیمیایی وجود دارند اما ما در این مقاله سعی بر این داریم که با درمان‌های خانگی و طبیعی با گیاهان دارویی به درمان این ناراحتی پوستی بپردازید. امیدواریم که مطالب ما برای شما سودمند واقع شود. پس با ما را با این مقاله همراهی نمایید.

علف چای

یکی از بهترین راه‌های طبیعی و خانگی برای درمان تیرگی پوست، استفاده از گل راعی (علف چای) است. این گیاه تأثیر فوق‌العاده‌ای برای درمان مشکلات پوستی مانند کبودی، آفتاب‌سوختگی، سرمازدگی و سوختگی‌های سطحی نیز دارد.

لیموترش

یکی دیگر از راه‌های طبیعی برای درمان تیرگی پوست، استفاده از لیموترش است. لیموترش دارای ویتامین C می‌باشد و خاصیت آنتی اکسیدانی می‌باشد که استفاده از پیری زودرس پیشگیری می‌کند. لیمو دارای خواص سفیدکنندگی دارد. برای استفاده از لیموترش هم می‌توانید به‌صورت خوراکی مصرف نمایید به این صورت که صبح ناشتا مقداری آب‌لیمو را در یک لیوان آب ریخته و میل نمایید تا سموم از بدنتان دفع شود و هم می‌توانید به‌صورت موضعی مصرف نمایید به این صورت که صورتتان را با آب‌لیمو تمیز کنید زیرا آب‌لیمو دارای خواص ضدعفونی‌کنندگی دارد. از پوست زردرنگ این میوه‌ی پرخاصیت نیز می‌توانید بهره ببرید به این صورت که پوست لیموترش را روی گردن و صورتتان ماساژ دهید تا تیرگی پوست کم‌کم از بین برود. یک روش دیگر نیز به این صورت است که آب یک عدد لیموترش را بگیرید و در یک ظرف بریزید و دو تا چهار قاشق غذاخوری به آن شکر اضافه کنید. شکر را کم‌کم اضافه کنید تا خمیری به دست آید. حال این ترکیب به‌دست‌آمده را روی صورت بمالید و اجازه دهید نیم ساعت روی پوست باقی بماند و سپس با آب سرد صورتتان را شستشو دهید. لازم به ذکر است که چون این خمیر باعث خشکی پوست می‌شود، بنابراین توصیه می‌شود پس از هر بار مصرف از مرطوب‌کننده مناسب استفاده شود.

شکر

استفاده از شکر نیز برای رفع تیرگی پوست صورت بسیار مفید است به این صورت که یک قاشق غذاخوری شکر سفید را با یک قاشق غذاخوری شکر قهوه‌ای مخلوط نمایید و مقداری آب به آن اضافه نمایید تا خمیر زبری به دست آید. حالا این خمیر حاصل‌شده را روی صورت بمالید و به‌صورت دایره‌ای ماساژ دهید تا سلول‌های مرده پوست از بین بروند. و در آخر صورتتان را با آب نیمه گرم شستشو دهید تا پوستی سالم و نرم نمایان شود.

زردچوبه

یکی از راه‌های مفید و سودمند طبیعی و خانگی برای درمان تیرگی پوست صورت، استفاده از زردچوبه است. برای این منظور کافی است مقدار کمی از زردچوبه را با آب‌لیموی تازه مخلوط کنید تا به‌صورت خمیر درآید و حالا این ماسک را بر روی صورت بمالید و اجازه دهید که این ماسک به مدت پانزده‌تا بیست دقیقه روی پوست باقی بماند و سپس با آب ولرم صورت را شستشو دهید. انجام منظم این کار تأثیر به سزایی روی تیرگی پوست صورت و گردن دارد.

ماسک آرد باقالی

یکی از راه‌های طبیعی برای از بین بردن تیرگی و لک‌های صورت استفاده از ماسک آرد باقالی است. برای تهیه این ماسک به این صورت عمل کنید که باقالی خشک را آسیاب کنید تا پودر شود سپس دو قاشق غذاخوری از پودر باقالی را با یک قاشق مرباخوری سرکه و پنج قاشق غذاخوری آب مخلوط نمایید تا به‌صورت یک خمیر درآید سپس این مخلوط را روی قسمت‌هایی از صورت که دچار لک و تیرگی شده است بمالید و اجازه دهید یک ربع تا نیم ساعت روی پوست باقی بماند. این ماسک به این صورت است که هرچه بیشتر روی پوست بماند خاصیت سفیدکنندگی آن بیشتر است. بعد از زمان تعیین‌شده این ماسک را با یک پنبه آغشته به گلاب از روی صورت پاک‌کنید. اگر جنس پوستتان چرب است از این ماسک به‌عنوان لایه‌بردار و اسکراپ استفاده نمایید به این صورت که بعد از باقی ماندن ماسک به مدت یک ربع تا نیم ساعت با ساییدن پوست با کمک انگشتان ماسک را از روی صورت‌بردارید و پس از لایه‌برداری با آب ولرم صورت را شستشو دهید و خشک نمایید و از یک کرم مرطوب‌کننده مناسب استفاده نمایید.

روغن بادام شیرین

یکی از راه‌های مفید و خانگی برای درمان تیرگی پوست، استفاده از روغن بادام شیرین است. به این صورت که یک قاشق غذاخوری روغن بادام شیرین را با یک قاشق غذاخوری پودر جوانه گندم و یک قاشق غذاخوری عسل را باهم خوب مخلوط نمایید تا به‌صورت مایع شکلاتی درآید. حالا این ماسک را روی صورت بمالید و بگذارید دو تا سه ساعت روی پوست بماند و سپس با آب صورت را بشویید. با تکرار این عمل تغییرات اعجاب‌انگیز روی پوست خود را ببینید.

توت‌فرنگی

یکی از میوه‌های مؤثر برای درمان تیرگی پوست استفاده از توت‌فرنگی است . برای استفاده از این میوه پرخاصیت به این صورت انجام دهید که چهارتا پنج عدد از توت‌فرنگی را له کنید و به آن‌یک قاشق غذاخوری عسل اضافه کنید و سپس این ماسک را به مدت پانزده الی بیست دقیقه روی پوست بگذارید و سپس با آب ولرم بشویید. با تکرار این دستور حتماً تأثیر این ماسک را روی صورت خودخواهید دید.

ژل گیاه آلوئه ورا

یکی دیگر از راه‌های سودمند و طبیعی و خانگی برای تیرگی صورت استفاده از ژل گیاه آلوئه‌ ورا است . از ژل آلوئه ورا به‌عنوان ماسک استفاده نمایید و آن را به مدت ده تا پانزده دقیقه روی پوست صورت بگذارید زیرا آلوئه ورا به ایجاد کلاژن کمک شایانی می‌کند. بهترین موقع برای استفاده از این ژل شب‌ها و به صورتی که نور به‌صورت نخورد. مصرف این ژل در روز و در مقابل نور خورشید باعث باز شدن منافذ پوست، آب‌رسانی و ترمیم و شادابی پوست می‌گردد.

جو دوسر

استفاده از جوی دوسر نیز یکی از راه‌های خانگی است که برای درمان تیرگی پوست مورداستفاده قرار می‌گیرد. به این صورت انجام دهید که سه قاشق غذاخوری از پودر جوی دوسر را به همراه یک زرده‌ی تخم‌مرغ و دو قاشق غذاخوری عسل باهم به‌خوبی مخلوط‌کنید تا به یک خمیر نسبتاً سفتی تبدیل شود آنگاه این خمیر را با ملایمت، از بالا به پایین روی پوست ماساژ دهید و بعد از گذشتن بیست دقیقه صورت را شستشو دهید. برای اینکه زودتر به نتیجه دست‌یابید این ماسک را هفته‌ای دومرتبه روی پوستتان بگذارید.

شکلات

شکلات یکی دیگر از راه‌های درمان تیرگی پوست شما است . شاید فکر کنید که با مصرف شکلات باعث ایجاد آکنه روی پوستتان می‌شوید. اما نه مصرف شکلات به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان فراوان باعث می‌شود که پوستتان به‌صورت طبیعی بهبود یابد. علاوه بر مصرف خوراکی شکلات شما می‌توانید از ماسک شکلات نیز استفاده نمایید به این صورت که نصف قاشق غذاخوری از پودر کاکائو را به همراه نصف قاشق غذاخوری عسل، یک قاشق چای‌خوری پودر جوی دوسر و دو قاشق چای‌خوری شیر، شیر سویا یا شیر نارگیل خوب هم بزنید و این ماسک را روی صورت با ملایمت ماساژ دهید و بگذارید تا زمانی که ماسک روی صورت خشک شود باقی بماند و سپس با آب سرد پوستتان را شستشو دهید. کاکائو به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان پوست را پاک می‌کند و به آن طراوت می‌بخشد.

روغن نارگیل

روغن نارگیل به دلیل سرشار بودن از مواد مغذی پوست را هیدراته نگه می‌دارد. اگر پوست‌هایی که خشک هستند کدر و تیره هستند. رساندن رطوبت کافی به پوست باعث می‌شود که پوست سلامت و شادابی خود را بازیابد. برای این منظور شما می‌توانید روزانه با مقداری روغن نارگیل ولرم پوستتان را ماساژ دهید تا جذب پوستتان شود. انجام روزانه این کار سبب شادابی پوست می‌گردد.

همچنین می‌توانید از روغن نارگیل ماسک بسازید. برای تهیه این ماسک کافی است دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل را با دو قاشق غذاخوری عسل را باهم به‌خوبی مخلوط نمایید و این ماسک را روی صورت بزنید و اجازه دهید پانزده دقیقه روی پوست باقی بماند و سپس صورت را بشویید. روغن نارگیل با داشتن خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضد باکتری به‌سلامت پوست کمک می‌کند. این روغن به پوست نرمی و شفافیت می‌بخشد و عسل موجود در این ماسک نیز با داشتن خاصیت روشن‌کنندگی باعث درخشندگی پوست می‌شود.

جعفری

جعفری به دلیل داشتن ویتامین A و C به ایجاد کلاژن پوست کمک می‌کند و به مبارزه با رادیکال‌های آزاد می‌پردازد و به پوست درخشندگی می‌دهد و لک‌ها را از روی پوست ناپدید می‌کند.یک‌راه برای استفاده از جعفری به این صورت است که مقداری جعفری را خرد و در داخل مخلوط‌کن بریزید و به آن‌یک قاشق چای‌خوری آب‌لیمو و دو قاشق چای‌خوری عسل به آن اضافه کنید و خوب در مخلوط هم بزنید. حال این خمیر به‌دست‌آمده را روی صورتتان بگذارید و بگذارید بیست دقیقه روی پوست باقی بماند و سپس با آب شستشو دهید و این کار را روزی یک‌مرتبه انجام دهید.

روشی دیگر به این صورت است که سر ساقه جعفری را خردکنید و به آن دو فنجان آب جوش اضافه نمایید و بگذارید کمی جوش بخورد و به مدت ده دقیقه باقی بماند و سپس آن را فشار دهید تا فقط آب آن باقی بماند و به آن‌یک قاشق آب‌لیمو بیفزایید و بعدازآنکه خنک شد به کمک یک پنبه آن را روی صورت بمالید و بعد از مدت نیم ساعت با آب بشویید. ای کار را می‌توانید هر شب انجام دهید تا به نتیجه دلخواه برسید.

سیب‌زمینی

راهی دیگر که به‌صورت طبیعی و خانگی انجام می‌شود استفاده از سیب‌زمینی است زیرا سیب‌زمینی خاصیت سفیدکنندگی دارد و نشاسته موجود در آن باعث کاهش رنگ‌دانه‌ها می‌شود. برای این کار شما می‌توانید برش‌های سیب‌زمینی را روی صورت خود قرار دهید و بعد از گذشت چند دقیقه، آنگاه با آب صورتتان را بشویید.

روشی دیگر به این صورت است که یک عدد سیب‌زمینی را پوست بکنید و رنده کنید و به آن‌یک قاشق چای‌خوری عسل اضافه کنید. حالا این ماسک را به‌صورت خود بزنید و بعد از مدت پانزده دقیقه که ماسک روی صورت خشک شد با آب نیمه گرم بشویید.

 

 

 

 

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.