خانه گیاهان دارویی آشنایی با خواص دارویی شلغم برای درمان انواع بیماری‌ها

آشنایی با خواص دارویی شلغم برای درمان انواع بیماری‌ها

توسط kakooti
خواص دارویی شلغم

یکی از سبزیجات بسیار مفید، شلغم است. خواص دارویی شلغم بسیار زیاد است و به دلیل داشتن مقدار زیادی کلسیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، منیزیم، نیاسین، فولات و ویتامین c برای درمان انواع بیماری‌ها بسیار مفید است. اگر شما هم می‌خواهید با فواید درمانی شلغم آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم که خواندن این مقاله از کاکوتی را از دست ندهید.

خواص دارویی شلغم برای سلامتی

شلغم جزو سبزیجات ریشه‌دار است که معمولا رنگی سفید، بنفش و یا سبز دارد. این ماده غذایی ارزشمند، طبعی گرم و تر دارد و به دلیل داشتن مقدار بسیار زیادی فیبر و کالری بسیار اندک، یک غذایی سالم برای استفاده دام و انسان است. برخی از افراد شلغم پخته را به دلیل داشتن بویی غیرقابل تحمل، دوست ندارند. اما شما می‌توانید شلغم را به صورت خام نیز مصرف کنید.

بسیاری از افراد این سبزی را به دلیل کاربرد بسیار کمتر، در وعده‌های غذایی خود استفاده نمی‌کنند. اما ارزش غذایی شلغم بسیار بالا است و برای درمان انواع بیماری‌ها و سلامت پوست و مو بسیار مفید است. از جمله مزایای خوردن شلغم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

از بین بردن ترک کف پا

اگر به دنبال یک راه‌حل مناسب برای از بین بردن ترک کف پا هستید، استفاده از خواص دارویی شلغم را به شما پیشنهاد می‌دهیم. برای این منظور می‌توانید به صورت موضعی از شلغم و برگ‌های آن استفاده کنید. تنها کافی است تا مقدار یک عدد شلغم به همراه برگ‌های آن را درون آب بجوشانید. سپس عصاره به دست آمده از آن را کنار بگذارید تا خنک شود.

هر شب قبل از خوابیدن می‌توانید کف پای خود را درون این آب بگذارید. به مدت ۱۰ دقیقه صبر کنید تا آب شلغم به پوست پای شما نفوذ کند. حال می‌توانید پاهای خود را خشک کنید. بعد از ۳ روز ترک کف پای شما به خوبی از بین می‌رود و پاشنه پای شما صاف و درخشان خواهد شد.

رفع بوی بد بدن

شاید برای شما نیز جالب باشد که بدانید، شلغم خاصیت دئودورانت دارد و می‌تواند بوی بد بدن شما را به خوبی رفع کند. برای این منظور کافی است تا آب شلغم را به صورت یک دئودورانت به بدن خود بمالید.

رفع چین و چروک پوست صورت

یکی از خواص معجزه‌آسای شلغم، از بین بردن چین و چروک صورت است. به این دلیل که شلغم یک منبع عالی برای ویتامین C و آنتی‌اکسیدان است. در نتیجه با استفاده از خواص دارویی شلغم می‌توایند به جوان‌سازی پوست صورت خود کمک بسیار زیادی بکنید.

خاصیت شلغم برای پوستی صاف، شفاف و درخشان

از آنجایی که شلغم دارای ویتامین A و C  است، در نتیجه مصرف آن پوستی صاف، شفاف و درخشان برای شما به ارمغان می‌آورد. برای این منظور می‌توانید از ماسک شلغم برای صورت خود استفاده کنید. البته توجه به این نکته ضروری است که قبل از استفاده از این ماسک، بهتر است آن را بر روی سایر قسمت‌های بدن مانند دست‌ها به مدت ۲۰ دقیقه امتحان کنید. در صورت نداشتن حساسیت می‌توانید آن را بر روی صورت خود بگذارید.

تقویت و رشد مو به کمک فواید شلغم

یکی از ویژگی‌های خوب شلغم، داشتن مقدار بالایی مس است. در نتیجه مصرف منظم این ماده غذایی شگفت‌انگیز می‌تواند به افزایش رشد و تقویت موهای شما کمک بسیار زیادی بکند. همچنین مصرف شلغم می‌توانید سفیدی موهای شما را بعد از مدتی از بین ببرد؛ بنابراین به کمک خواص دارویی شلغم می‌توانید موهایی زیبا و پرپشت داشته باشید.

درمان سرماخوردگی و آنفولانزا

اگر برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا به دنبال یک روش طبیعی هستید، خوردن شربت شلغم را به شما پیشنهاد می‌دهیم. از آنجایی که شلغم حاوی مقدار بسیار زیادی ویتامین C و اسید اسکوربیک است، در نتیجه می‌تواند باعث افزایش تولید گلبول‌های سفید شود. همچنین این ماده غذایی شگفت‌انگیز می‌تواند مقدار آنتی بادی‌ها و سیستم ایمنی بدن شما را به خوبی تقویت کند. تهیه شربت شلغم بسیار آسان است.

برای این منظور می‌توانید یک شلغم را از وسط خالی کنید. سپس مقداری عسل درون آن بریزید. صبر کنید تا آب شلغم جمع شود. حال می‌توانید آب جمع شده را نوش جان کنید.

افزایش باروری در زنان به کمک خاصیت شلغم

از آنجایی که شلغم دارای مقدار بسیار زیادی آهن است، در نتیجه می‌تواند باروری را در زنان افزایش دهد. همچنین مصرف شلغم در زنان باردار باعث می‌شود تا از جنین در برابر نقص لوله عصبی به خوبی محافظت شود. به این دلیل که شلغم سرشار از اسید فولیک است؛ بنابراین خوردن این ماده غذایی را در دوران بارداری جزو رژیم غذایی خود قرار دهید.

کمک به درمان مشکلات و بیماری‌های نوزادان و کودکان

خواص دارویی شلغم بسیار زیاد است و علاوه بر مفید بودن برای بزرگسالان، برای نوزادان و کودکان نیز بسیار سودمند است. به این دلیل که این ماده غذایی شگفت‌انگیز سرشار از کربوهیدرات است. در نتیجه می‌تواند به رفع یبوست و ناراحتی‌های معده کودکان کمک بسیار زیادی بکند.

از طرفی دیگر شلغم منبعی غنی از انواع ویتامین‌ها از جمله ویتامین C است، در نتیجه می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی نوزاد شما کمک بسیار زیادی کند. همچنین این ماده غذایی برای درمان کم‌خونی کودکان و نوزادان بسیار تاثیرگذار است. علاوه بر این شلغم سرشار از روی است. در نتیجه می‌تواند باعث افزایش عملکرد مغز نوزادان و کودکان شود.

بهبود عملکرد دستگاه گوارش

اگر دستگاه گوارش شما دچار مشکل شده است و یا در هضم غذا دچار مشکل هستید، پیشنهاد می‌کنیم که از خواص شلغم بهره‌مند شوید. به این دلیل که این ماده غذایی معجزه‌آسا دارای مقدار بسیار زیادی فیبر است. در نتیجه به بهبود عملکرد دستگاه گوارش و در نتیجه افزایش هضم غذا کمک بسیار زیادی می‌کند. همچنین این ماده غذایی به دلیل داشتن مقدار بسیار زیادی گلوکوزینولات، می‌تواند نفخ معده، زخم معده و معده درد شما را به خوبی درمان کند.

کاهش وزن و لاغری به کمک خواص درمانی شلغم

به کمک خواص دارویی شلغم می‌توانید به وزن ایده‌آل خود برسید. به این دلیل که این ماده غذایی سرشار از فیبر است و با افزایش متابولیسم بدن، اشتهای شما را کاهش دهد. در نتیجه میزان کالری مصرفی در روز به میزان بسیار زیادی کاهش پیدا می‌کند. تمامی این ویژگی‌ها کمک می‌کند تا بعد از مدتی با کاهش وزن روبرو شوید.

پیشگیری از دیابت و کاهش قند خون بیماران دیابتی

شلغم از جمله مواد غذایی است که دارای فیبر بسیار زیادی است. در نتیجه می‌تواند سطح قند خون را در افرادی که دچار دیابت نوع یک و نوع دو هستند را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. همچنین از دیگر مزایا و خواص شگفت‌انگیز شلغم، بهبود حساسیت به انسولین در افراد دیابتی است. به این دلیل که این ماده غذایی مقدار بسیار زیادی آلفا لیپوئیک دارد.

درمان و پیشگیری پروستات در مردان

یکی از خواص درمانی شلغم کمک به سلامت پروستات و پیشگیری از سرطان پروستات است. به این دلیل که این ماده غذایی سرشار از نیترات است. در نتیجه می‌تواند جریان خون در آلت تناسلی مردان را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. این موضوع کمک می‌کند تا مشکل نعوظ در مردان به خوبی از بین برود.

فشار خون و سلامت قلب

اگر به دنبال سلامت قلب خود هستید، از خوردن شلغم غافل نشوید. یکی از خواص دارویی شلغم کاهش فشار خون بالا است. به این دلیل که این ماده غذایی سرشار از پتاسیم و فیبر است. در نتیجه به صورت یک وازودیلاتور عمل می‌کند. همچنین فیبر و ویتامین K موجود در شغلم می‌تواند کلسترول بالای خون را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. در نتیجه دیگر دچار بیماری‌های قلبی نخواهید شد و از بروز سکته جلوگیری می‌کند.

درمان سنگ کلیه به کمک خواید درمانی شلغم

اگر میزان اسید اوریک بدن شما بسیار زیاد است، پیشنهاد می‌کنیم که از خواص شلغم بهره‌مند شوید. به این دلیل که مصرف شلغم می‌تواند میزان اسید اوریک بدن را کاهش دهد و بدین ترتیب به سلامت کلیه و درمان سنگ کلیه کمک بسیار زیادی می‌کند.

یبوست

اگر از یبوست خسته شده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم که شلغم مصرف کنید. از آنجایی که این ماده غذایی ارزشمند، سرشار از فیبر است، در نتیجه می‌تواند یبوست شما را به خوبی درمان کند. همچنین فشار و التهاب روده را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. این ویژگی باعث می‌شود تا حرکات روده‌ای شما افزایش پیدا کند و با کار کردن شکم، سموم از بدن شما دفع شود.

کم کاری تیروئید

یکی از خواص دارویی شلغم کمک به کم‌کاری تیروئید است. به این دلیل که این ماده غذایی سرشار از ید است و برای کسانی که دچار کم‌کاری تیروئید هستند، بسیار کمک‌کننده است.

سلامت ریه و درمان آسم به کمک خواص دارویی شلغم

شلغم منبعی غنی از ویتامین A است. در نتیجه می‌تواند التهابات ریه را در شما کاهش دهد. از طرفی دیگر از آنجایی که شلغم دارای مقدار بسیار زیادی ویتامین C است، در نتیجه یک آنتی‌اکسیدان قوی است و به درمان آسم و خس خس سینه‌های شما کمک بسیار زیادی می‌کند.

پیشگیری از سرطان به کمک خواص دارویی شلغم

اگر می‌خواهید که دچار سرطان نشوید، شلغم مصرف کنید. به این دلیل که این ماده غذایی شفابخش سرشار از ویتامین C، ویتامین E، آنتی‌اکسیدان، منگنر و بتاکاروتن است. در نتیجه می‌تواند به پیشگیری از سرطان بخصوص سرطان پستان و سرطان روده بزرگ کمک بسیار زیادی بکند.

درمان کم‌خونی

مقادیر بسیار زیادی از آهن در شلغم کمک می‌کند تا میزان گلبول‌های قرمز خون شما افزایش پیدا کند. در نتیجه اکسیژن‌رسانی به بدن را افزایش می‌دهد و به درمان کم‌خونی بسیار کمک می‌کند.

تقویت استخوان‌ها به کمک خواص دارویی شلغم

خواص دارویی شلغم برای سلامت استخوان‌ها بسیار موثر است. به این دلیل که این ماده غذایی سرشار از پتاسیم و کلسیم است. در نتیجه می‌تواند رشد استخوان‌ها را به میزان قابل توجهی افزایش دهد؛ بنابراین با مصرف شلغم کمتر درگیر دردهای استخوانی نظیر پوکی استخوان می‌شوید.

تقویت سیستم ایمنی بدن

مصرف شلغم به دلیل داشتن مقدار بسیار زیادی ویتامین C و فتوکیمیال و آنتی‌اکسیدان، به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک بسیار زیادی می‌کند. همچنین خوردن این ماده غذایی مفید، رادیکال‌های آزاد تولید شده در بدن را به خوبی از بین می‌برد. در نتیجه توانایی بدن را در برابر عدم ابتلا به انواع سرطان‌ها افزایش می‌دهد.

درمان مشکلات کبدی

اگر دچار مشکلات کبدی مانند کبد چرب و … هستید، آب شلغم مصرف کنید. به این دلیل که آب این ماده غذایی سرشار از مواد مغذی است و برای درمان بیماری‌های کبدی بسیار مفید است.

سخن نهایی

ما در این مقاله از مجله کاکوتی در رابطه با خواص دارویی شلغم صحبت کردیم. مصرف شلغم به صورت شربت، خام و پخته ارزش غذایی بسیار زیادی دارد؛ بنابراین این سبزی را حتما در رژیم غذایی خود بگنجانید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.