خانه گیاهان دارویی با خواص دارویی کنگر کوهی بیماری‌های خود را درمان کنید

با خواص دارویی کنگر کوهی بیماری‌های خود را درمان کنید

توسط kakooti
خواص دارویی کنگر کوهی

اگر سری به طبیعت زده باشید، معمولا کنگر وحشی و یا همان کنگر صحرایی را به وفور دیده‌اید. کنگر کوهی گیاهی است که به صورت خودرو در طبیعت رشد می‌کند. برگ‌های این گیاه دارویی به صورت خاردار بوده و ساقه‌های آن ضخیم و کلفت است. فصل رویش این گیاه معمولا در فصل بهار است. اگر شما هم می‌خواهید با خواص دارویی کنگر کوهی آشنا شوید، خواندن این مقاله از کاکوتی را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

خواص دارویی کنگر کوهی

فصل بهار پر از برکت و نوبرانه در طبیعت است. یکی از گیاهانی که به صورت خودرو در طبیعت رشد می‌کند، گیاه شفابخش کنگر کوهی است. خواص درمانی این گیاه بسیار زیاد است. به طوری که پزشکان طب سنتی مصرف این گیاه را به دلیل خواص درمانی بیشمار آن بسیار توصیه می‌کنند و از آن برای درمان انواع مشکلات و بیماری‌ها استفاده می‌کنند.

طبیعت گیاه کنگر وحشی گرم و خشک است. این گیاه دارویی حاوی مقادیر بسیار زیادی از ویتامین C، ویتامین K، فیبر، پروتئین، منیزیم، پتاسیم، کلسیم، روی، مس، اسید فولیک و غیره است. شما می‌توانید این گیاه دارویی معجزه‌آسا را هم به صورت خام برای تهیه انواع سالادها و هم به صورت پخته در خورش و سوپ استفاده کنید. همچنین این گیاه دارویی برای تهیه ماست و یا بورانی کنگر، یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب است.

از دیگر خواص کنگر وحشی و یا همان کنگر کوهی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سم‌زدایی از کلیه با خوردن کنگر وحشی

یکی از خواص دارویی کنگر کوهی افزایش میزان ادرار و در نتیجه پاک‌سازی و سم‌زدایی از کلیه‌ها است. به این دلیل که برگ‌های این گیاه دارویی خاصیت دیورتیک دارد و می‌تواند عملکرد کلیه‌ها را بهبود ببخشد.

پیشگیری از دیابت و قند خون به کمک کنگر کوهی

یکی از خواص بیشمار کنگر کوهی، سم‌زدایی از کبد است. در نتیجه با مصرف این گیاه کوهی عملکرد کبد شما بهتر خواهد شد. به طوری که با پیشگیری از ابتلا به دیابت از افزایش قند خون در بدن جلوگیری می‌کند.

از طرفی دیگر این گیاه کوهی سرشار از سیلیمارین و فلاونوئید است و به کاهش کلسترول بالای خون در افرادی که از دیابت رنج می‌برند، کمک بسیار زیادی می‌کند. علاوه بر این جلوی افزایش قند خون در افراد دیابتی را به خوبی می‌گیرد.

پاکسازی کبد با مصرف کنگر کوهی

برای درمان بیماری‌های کبدی، مصرف کنگر کوهی بسیار مرسوم است. از آنجایی که برگ‌های این گیاه مقادیر بسیار بالایی از سیلیمارین و اسید کافئیک دارند، در نتیجه کبد شما را در برابر عفونت به خوبی محافظت می‌کند. میوه گیاه کنگر نیز دوست کبد است. در نتیجه خوردن آن باعث می‌شود تا از کبد شما در برابر آسیب‌های مواد شیمیایی، الکل و دیگر سموم به خوبی محافظت کند.

بنابراین به کمک خواص دارویی کنگر کوهی یرقان، زردی و نارسایی کبدی شما به خوبی درمان می‌شود.

کمک به عملکرد معده و دستگاه گوارش

اگر شما هم جزو کسانی هستید که از درد معده رنج می‌برید و یا گاهی احساس بی‌اشتهایی می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم که برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش خود، کنگر وحشی و یا همان کنگر کوهی مصرف کنید. به این دلیل که این گیاه دارویی سرشار از فیبر است و باعث هضم راحت‌تر غذا می‌شود.

علاوه بر این مصرف کنگر کوهی برای کسانی‌ که دچار بی‌اشتهایی هستند، یک گزینه پیشنهادی مناسب است. به این دلیل که با تقویت معده و سلامت دستگاه گوارش شما می‌تواند به خوبی بی‌اشتهایی را از بین ببرد.

همچنین اینولین موجود در کنگر کوهی خاصیتی شبیه نشاسته دارد و سم‌زدایی از روده‌ها را برای شما به ارمغان می‌آورد. در نتیجه مصرف این گیاه دارویی می‌تواند از سرطان روده باریک پیشگیری کند.

لاغری و کاهش وزن به کمک کنگر کوهی

یکی از خواص دارویی کنگر کوهی کاهش اشتها در افرادی است که از اضافه وزن خود خسته شده‌اند. به این دلیل که این گیاه دارویی حاوی مقادیر بسیار زیادی فیبر است که کالری آن پایین است. در نتیجه با خوردن این گیاه دارویی احساس سیری خواهید کرد و جلوی پرخوری را خواهد گرفت.

درمان کم‌خونی به کمک کنگر کوهی

شاید برای شما نیز جالب باشد که بدانید کنگر کوهی دارای مقادیر بسیار زیادی مس است؛ در نتیجه مصرف آن باعث می‌شود تا مقدار گلبول‌های قرمز خون شما افزایش پیدا کند. این ویژگی کمک می‌کند تا جریان خون در بدن بهبود پیدا کند و کم‌خونی شما درمان شود.

کاهش فشار خون با مصرف کنگر کوهی

یکی از خواص بی‌نظیر کنگر وحشی کمک به کاهش فشار خون بالا در افرادی است که همیشه دچار پرفشاری خون هستند. به این دلیل که این گیاه دارویی دارای مقادیر بسیار زیادی پتاسیم است.

افزایش نیروی جنسی با مصرف کنگر کوهی

یکی از خواص دارویی کنگر کوهی افزایش میزان نیروی جنسی در کسانی است که دچار سردی شده‌اند. به این دلیل که این گیاه کوهی حاوی هورمون‌های گیاهی است که باعث تقویت ترشحات غدد می‌شود.

پیشگیری از سرطان با خوردن کنگر کوهی

یکی از خواص معجزه‌آسای کنگر وحشی، خاصیت ضد سرطانی آن است. به این دلیل که این گیاه دارویی حاوی ماده‌ای به نام سیلیمارین است که خاصیت ضد سرطانی به آن بخشیده است. در نتیجه برای پیشگیری و درمان انواع سرطان‌ها از جمله سرطان سینه، سرطان دهانه رحم، سرطان پروستات و غیره مصرف این گیاه، یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب است.

درمان واریس، روماتیسم و آرتروز به کمک کنگر کوهی

اگر از دردهای استخوانی خود خسته شده‌اید، دمنوش گیاه کنگر کوهی را امتحان کنید. این گیاه دارویی به دلیل دارا بودن خاصیت ضد التهابی، برای درمان دردهای استخوانی مانند روماتیسم، آرتروز و … بسیار مفید است. همچنین اگر پاهای شما در اثر کار زیاد دچار واریش شده‌اند، استفاده خواص دارویی کنگر کوهی می‌تواند برای درمان واریس بسیار موثر باشد.

کمک به سلامت قلب با خوردن کنگر کوهی

یکی از مواد مفید در کنگر کوهی سیلیمارین است. در نتیجه خوردن این گیاه دارویی کمک می‌کند تا چربی خون بالای شما از جمله کلسترول و تری‌گلیسیرید به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند. در نتیجه مصرف این گیاه دارویی باعث تقویت قلب می‌شود و شما را در برابر انواع بیماری‌های قلبی و عروقی و حمله‌های قلبی به خوبی محافظت می‌کند.

این ویژگی باعث شده است تا در تهیه داروهای مربوط به مشکلات قلبی از این گیاه دارویی نیز استفاده شود.

خاصیت آنتی‌اکسیدانی کنگر کوهی

یکی از خواص شفابخش کنگر کوهی خاصیت آنتی‌اکسیدانی آن است که می‌تواند جلوی فعالیت مخرب رادیکال‌های آزاد را بگیرد.

کاهش تب و لرز با مصرف کنگر کوهی

اگر دچار سرماخوردگی فصلی شده‌اید و یا به دلیل آنفولانزا تب شدیدی دارید، پیشنهاد می‌کنیم که کنگر کوهی مصرف کنید. چرا که به کمک خواص دارویی کنگر کوهی می‌توانید تب خودتان را به میزان قابل توجهی پایین بیاورید.

عوارض و مضرات مصرف کنگر کوهی

اگرچه این گیاه دارویی خواص شفابخشی دارد، اما زیاده‌روی در مصرف آن توصیه نمی‌شود. همچنین مصرف این گیاه دارویی برای برخی از افراد منع مصرف دارد. به عنوان مثال استفاده زیاد از حد از گیاه دارویی کنگر وحشی باعث انقباض کیسه صفرا می‌شود. در نتیجه اگر دچار سنگ کیسه صفرا هستید، بهتر است از مصرف آن خودداری کنید.

علاوه بر این مصرف بیش از اندازه کنگر کوهی باعث تشدید مشکلات بیماران کلیوی و کبدی می‌شود. همچنین زنان باردار و شیرده بهتر است در این دوران حساس، از مصرف این گیاه دارویی خودداری کنند.

سخن نهایی

ما در این مقاله از کاکوتی در رابطه با خواص و فواید کنگر کوهی صحبت کردیم. تمامی قسمت‌های این گیاه خواص دارویی بیشماری دارد و مصرف آن برای درمان انواع بیماری‌ها توصیه می‌شود. اما اگر دچار بیماری خاصی هستید، بهتر است قبل از مصرف خودسرانه حتما با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.