خانه دسته‌بندی نشده خواص روغن کلزا

خواص روغن کلزا

توسط kakooti
خواص روغن کلزا

از دانه‌های کلزا روغنی مفید و سالم به نام روغن کلزا گرفته می‌شود. یکی از خواص روغن کلزا داشتن اسیدهای چرب اشباع نشده است. همین ویژگی باعث شده است تا بسیاری از خانم‌ها برای پخت و پز و سرخ‌کردنی این روغن را جایگزین روغن‌های معمولی بکنند. این روغن خوراکی فواید بسیار زیادی برای سلامتی بدن دارد. اگر شما هم می‌خواهید با فواید درمانی روغن کلزا آشنا شوید، خواندن این مقاله از کاکوتی را از دست ندهید.

خواص روغن کلزا برای سلامتی

کلزا به عنوان یکی از مهم‌ترین گیاهان دانه روغنی در مناطق معتدل به فراوانی کشت می‌شود. دانه‌های این گیاه بین ۲۵ تا ۵۵ درصد روغن دارند و مابقی آن پروتئین و پوست است. کلزاهای مخصوص روغن‌کشی به کانولا مشهور هستند. یکی از ویژگی‌های خوب روغن کلزا، دارا بودن کم‌ترین چربی اشباع شده نسبت به سایر روغن‌های خوراکی است. دانه‌های روغن کلزا میزان روغن بسیار زیادی دارند.

طعم روغن کلزا بسیار عالی است. همین ویژگی باعث شده است تا بسیاری از افراد علاقه بسیاری به پخت و پز با این روغن داشته باشند. چرا که طعم دلپذیری را به غذا می‌دهد. خواص روغن کلزا بسیار زیاد بوده و کاربرد بسیار زیادی دارد؛ بنابراین شما می‌توانید علاوه بر پخت و پز، پخت کباب، پخت تخم‌مرغ و سرخ‌کردنی از آن به عنوان سس سالاد نیز استفاده کنید.

همچنین در ساخت بسیاری از صابون‌ها و شوینده‌ها از روغن کلزا استفاده می‌شود. به این دلیل که این روغن تاثیر بسیار مثبتی بر روی پوست و مو می‌گذارد؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که شما این روغن محبوب و سالم را جایگزین روغن‌های نباتی کنید. یکی از ویژگی‌های مثبت روغن کلزا تحمل دمای بالا است؛ بنابراین شما می‌توانید از این روغن با شعله بسیار کم برای پخت و پز غذاهای خود استفاده کنید.

یک قاشق غذاخوری از روغن کلزا دارای ۱۲۴ کیلو کالری، ۱۴ گرم چربی کل، ۱ گرم چربی اشباع شده، ۱۳ گرم چربی‌های غیر اشباع، ۱۶ درصد ویتامین E و ۸ درصد ویتامین K است. همین ویژگی باعث شده است تا این روغن از ارزش تغذیه‌ای بسیار بالایی برخوردار باشد. از جمله خواص روغن کانولا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پیشگیری از سرطان

یکی از خواص روغن کلزا خاصیت ضد التهابی آن است. به این دلیل که این روغن گیاهی سرشار از آنتی‌اکسیدان و اسیدهای چرب تک غیر اشباع هستند. در نتیجه امگا ۳ و امگا ۶ موجود در این روغن گیاهی، اثر رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کند و خطر ابتلا به سرطان را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. در نتیجه اگر می‌خواهید دچار سرطان نشوید، پیشنهاد می‌کنیم که روغن کلزا را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

استفاده از روغن گیاهی کلزا علاوه بر کاهش رشد سلول‌های سرطانی، خطر ابتلا به برخی سرطان‌های شایع مانند سرطان سینه را در زنان کاهش می‌دهد.

محافظت از قلب

شاید برای شما هم جای تعجب باشد، اما مصرف روغن کلزا می‌تواند کلسترول بد خون شما را کاهش دهد. در نتیجه مصرف روزانه این روغن علاوه بر تنظیم ضربان قلب، گرفتگی رگ‌های خونی را از بین می‌برد. همچنین با کاهش کلسترول بد خون، وزن شما کاهش پیدا می‌کند. در نتیجه با بهره‌مندی از خواص روغن کلزا شانس ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را به میزان زیادی از بین می‌برد.

دلیل این موضوع وجود مقدار بسیار بالایی از اسیدهای چرب تک غیر اشباع است که می‌تواند کلسترول بد خون شما یعنی LDL را افزایش داده و کلسترول خوب بدن یعنی HDL را افزایش دهد.

تضمین سلامت پوست و مو

ویتامین E برای سلامت پوست و مو بسیار ضروری است. از آنجایی که روغن کلزا سرشار از ویتامین E است، در نتیجه مصرف آن می‌تواند زیبایی پوست و مو را برای شما به ارمغان بیاورد. همچنین مصرف روغن کلزا می‌تواند برای درمان انواع بیماری‌های پوستی، اگزما و حساسیت بسیار مناسب باشد.

پیشگیری از سرطان روده بزرگ

یکی از خواص معجزه‌آسای روغن کلزا، پیشگیری از سرطان روده بزرگ است. به این دلیل که این روغن گیاهی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است و می‌تواند جلوی التهاب روده را بگیرد. در واقع این روغن با مهار کردن رشد سلول‌های سرطانی از بزرگ‌تر شده تومورها و سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند.

همچنین بهره‌مندی از خواص روغن کلزا کمک می‌کند تا برخی علائم این بیماری مانند بواسیر، یبوست، اسهال، عفونت و غیره از بین برود.

درمان کبد چرب

اگر دچار کبد چرب هستید، مصرف روغن کلزا برای شما بی‌خطر است. به این دلیل که این روغن گیاهی سرشار از اسیدهای چرب اشباع شده است و می‌تواند عملکرد کبد را تنظیم کند. در نتیجه جلوی بیماری‌های بدخیم کبدی مانند سیروز کبدی را می‌گیرد.

درمان مشکلات پوستی

برای درمان مشکلات پوستی، از بین بردن جای جوش، از بین بردن چین و چروک صورت و غیره استفاده از روغن گیاهی کلزا را به شما پیشنهاد می‌دهیم. این روغن گیاهی به دلیل آبرسانی بسیار بالا، خشکی پوست صورت را به خوبی برطرف می‌کند. همچنین به دلیل نفوذ بسیار بالا به بافت پوست، کلیه چین و چروک‌های صورت را از بین می‌برد.

کاهش خطر ابتلا به دیابت

مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در این روغن، خطر ابتلا به دیابت را در شما کاهش می‌دهد؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که مصرف این روغن را به رژیم غذایی خودتان اضافه کنید.

کاهش دردهای مفصلی

یکی از خواص روغن کلزا کاهش دردهای استخوانی است. در نتیجه اگر دچار مشکلات استخوانی مانند روماتیسم، درد مفاصل، گرفتگی عضلات و غیره هستید، مصرف روغن کلزا کمک می‌کند تا دردهای شما تسکین پیدا کند.

رفع شوره سر

اگر از شوره سر خود خسته شده‌اید، روغن کلزا را امتحان کنید. ترکیب روغن کلزا با دیگر روغن‌های گیاهی مانند روغن نارگیل، روغن بادام و غیره می‌تواند به رفع شوره سر و ریزش موها کمک بسیار زیادی بکند. همچنین استفاده از این روغن به درخشندگی موهای شما کمک می‌کند. در نتیجه اگر موهای شما به دلیل آلودگی، آسیب‌های خورشیدی و غیره رنگ کدری به خود گرفته است، درمان شما روغن کلزا است.

ارزش غذایی بسیار بالا

نداشتن اسیدهای چرب اشباع نشده و کلسترول از جمله دلایل برتری روغن کلزا است. همین موضوع باعث شده است تا روغن کلزا از کیفیت تغذیه‌ای بسیار بالایی برخوردار باشد. در نتیجه اگر به فکر سلامتی بدن خود هستید، مواد غذایی خود را با روغن کلزا بپزید.

دارای نقطه گرمای بسیار بالا

یکی از خواص روغن کلزا آستانه تحمل بالای آن نسبت به گرما است. همین ویژگی باعث شده است تا این روغن برای پخت و پز و سرخ‌کردنی بسیار مناسب باشد. روغن کلزا قادر است تا دمای ۲۳۰ درجه را تحمل کند.

مضرات مصرف روغن کلزا

روغن کلزا به دلیل خواص فوق‌العاده خود به عنوان یکی از سالم‌ترین روغن‌ها شناخته می‌شود. این روغن سرشار از چربی‌های اشباع شده و امگا۳ است. همچنین یک منبع غذایی عالی برای اسید اوریک به شمار می‌رود. اگرچه روغن کلزا فواید درمانی بسیاری دارد، اما برخی از پزشکان مخالف استفاده از این روغن برای پخت و پز هستند. چرا که معتقد هستند که روغن کلزا حاوی مواد سمی و خطرناک است.

از جمله مضرات روغن کلزا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بر روی روغن کلزا اصلاحات ژنتیکی انجام شده است. در واقع امروزه بیش از ۹۰ درصد از این روغن از دانه‌های کلزای اصلاح شده گرفته می‌شود.
  • در طی فرایند هیدروژنه شدن روغن کلزا، اسیدهای چرب ترانس تولید می‌شوند. این اسیدهای چرب به دلیل غیر عادی بودن آن سلامت قلب و عروق شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

سخن نهایی

ما در این مقاله از کاکوتی در رابطه با خواص روغن کلزا صحبت کردیم. اگر روغن کلزای مورد استفاده شما اصل و با کیفیت باشد، تاثیر آن بر روی سلامتی دوچندان است؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که روغن باکیفیت را از مراکز تایید شده بخرید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.