خانه عمومی با خواص قدومه شیرازی بیماری‌های خود را درمان کنید

با خواص قدومه شیرازی بیماری‌های خود را درمان کنید

توسط kakooti
خواص قدومه شیرازی

قدومه شیرازی از جمله گیاهان دارویی است که فواید درمانی بسیار زیادی دارد. این گیاه دارویی اغلب به صورت خودرو در مناطق کوهستانی، جاده‌ها و دشت‌ها رشد می‌کند. ما در این مقاله از کاکوتی قصد داریم تا شما را با خواص قدومه شیرازی برای درمان بیماری‌ها آشنا کنیم. اگر شما هم می‌خواهید با خواص شگفت‌انگیز این گیاه شفابخش آشنا شوید، خواندن این مقاله را از دست ندهید.

خواص قدومه شیرازی برای درمان بیماری‌ها

قدومه شیرازی برگ‌های کوچک و زرد رنگی دارد. همچنین بریدگی‌هایی عمیق بر روی برگ این گیاه دارویی مشاهده می‌شود. میوه این گیاه خاصیت دارویی بسیار زیادی دارد. این میوه حالتی غلاف مانند دارد. یعنی قسمت پایین این میوه بزرگ‌تر از قسمت بالای آن است. اندازه میوه قدومه شیرازی از عدس کوچکتر است و در سه نوع سرخ، زرد و سفید در طبیعت وجود دارد.

قدومه سرخ رنگ در شهر اصفهان به تودری گلگون شهرت دارد. آنچه که تحت قدومه شیرازی در عطاری‌ها به فروش می‌رسد با این نوع قدومه سرخ رنگ متفاوت است. قدومه شهری نوع دیگری از این گیاه دارویی است که از لحاظ اندازه کمی کوچکتر از قدومه شیرازی است. با این حال تمامی انواع قدومه‌ها خاصیتی مشابه با خواص قدومه شیرازی دارند که برای درمان انواع بیماری‌ها بسیار مفید هستند.

طبع قدومه شیرازی گرم و تر است و از لحاظ مزه مانند شاهی بیابانی کمی تند به نظر می‌رسد. میوه قدومه شیرازی از ترکیبات بسیار عالی مانند موسیلاژ، تانن، گلوکز اینولاتی، گوگرد و چربی تشکیل شده است. میوه این گیاه دارویی با نام‌های دیگری مانند تودری، تودری سرخ و سفید، گیاه آوازخوان، قصیصه و… شناخته می‌شود. این گیاه کوچک به صورت یک ساله رشد می‌کند و ارتفاع علف آن به ۶۰ سانتی‌متر می‌رسد.

بسیاری از پزشکان طب سنتی برای درمان برخی از بیماری‌ها، استفاده از قدومه شیرازی را توصیه می‌کنند؛ بنابراین شما می‌توانید به جای استفاده از داروهای شیمیایی از این گیاه دارویی به شیوه‌های مختلفی استفاده کنید. البته مصرف بیش از اندازه قدومه می‌تواند عوارضی به دنبال داشته باشد؛ بنابراین توصیه می‌کنیم که به جای مصرف خودسرانه حتما با پزشک طب سنتی مشورت کنید. از جمله فواید دارویی قدومه برای درمان بیماری‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

رفع التهابات گلو و نرمی سینه

یکی از خواص قدومه شیرازی برطرف کردن سرفه به دلیل نرم شدن سینه است. این گیاه دارویی خاصیت خلط آوری و ضد التهابی دارد و می‌تواند سرفه‌های ناشی از سرماخوردگی و آنفولانزا را به خوبی درمان کند. برای درمان کافی است تا مقداری از این گیاه دارویی را داخل یک لیوان آب در حال جوش بریزید. برای تغییر مزه آن می‌توانید قدومه را همراه با نبات نوش جان کنید.

اگر خلط ریه و سینه شما را اذیت می‌کند، برای از بین بردن آن پیشنهاد می‌کنیم که از خاصیت قدومه شیرازی بهره‌مند شوید. برای درمان کافی است تا مقداری از این گیاه دارویی را در مقداری آب خیس بیندازید. سپس آن را در یک لیوان آب بجوشانید. در نهایت بعد از جوشاندن قدومه می‌توانید آن را درون خمیر از قبل تهیه شده قرار دهید و آن را پخته و نوش جان کنید.

یک روش دیگر برای رفع التهابات گلو و سرفه استفاده از ترکیب قدومه و عسل است. شما می‌توانید تا بهبودی کامل، هر روز مقدار یک قاشق مرباخوری از این ترکیب را به همراه مقداری آب گرم نوش جان کنید.

دفع سنگ کلیه

یکی دیگر از خواص قدومه شیرازی دفع سنگ کلیه است؛ بنابراین اگر شما هم دچار سنگ کلیه هستید، به کمک این گیاه دارویی می‌توانید به راحتی سنگ کلیه را دفع کنید. برای این منظور کافی است تا مقداری از قدومه شیرازی را درون مقداری گلاب خیس کنید. سپس این ترکیب را هر روز صبح ناشتا نوش جان کنید. برای تغییر مزه آن می‌توانید مقداری آب و شربت سکنجبین به آن اضافه کنید.

بهبود ورم

یکی از فواید درمانی قدومه شیرازی کمک به بهبود ورم ناحیه بیضه و پستان است. برای این منظور کافی است تا مقداری از گیاه دارویی قدومه شیرازی را در مقداری آب خیس کنید تا به صورت ضماد در بیاید. سپس این ترکیب را بر روی محل ورم خود قرار دهید. تکرار این روش کمک می‌کند تا نتیجه مثبت آن را بر روی ناحیه مورد نظر پوست خود ببینید.

کمک به افزایش وزن

اگر لاغری اندام خود را دوست ندارید، پیشنهاد می‌کنیم که برای افزایش وزن از خواص قدومه شیرازی بهره‌مند شوید. قدومه شیرازی با افزایش اشتها باعث افزایش وزن شما می‌شود. برای این منظور کافی است تا مقداری از این گیاه دارویی را با کمی آب ترکیب کنید و اجازه دهید تا به مدت نیم ساعت دم بکشد. بعد از آماده شدن این دمنوش مقوی، می‌توانید آن را صاف کنید و آب صاف شده آن را نوش جان کنید.

درمان کولیت کبدی و کلیوی

به کمک خواص شگفت‌انگیز قدومه شیرازی می‌توانید کولیت کبدی و کلیوی خود را درمان کنید. برای این منظور کافی است تا مقداری از قدومه شیرازی را درون مقداری آب خیس کنید. سپس آن را بجوشانید. بعد از سرد شدن می‌توانید آن را هر روز نوش جان کنید.

درمان مشکلات قلبی

برای درمان مشکلات قلبی پیشنهاد می‌کنیم که از فواید درمانی قدومه شیرازی بهره‌مند شوید. در ترکیبات این گیاه دارویی به طور طبیعی گلیکوزیدهای قلبی وجود دارد. در نتیجه مصرف آن می‌تواند جلوی گرفتگی‌های قلب را بگیرد. توجه به این نکته ضروری است که اگر قصد دارید تا برای رفع مشکلات قلبی خود از این گیاه به صورت مکرر استفاده کنید، حتما قبل از مصرف با پزشک طب سنتی مشورت کنید.

بهبود بیماری نقرس

یکی از خواص قدومه شیرازی درمان و بهبودی بیماری نقرس است. استفاده موضعی از این ضماد بر روی محل مورد نظر می‌تواند مشکلات ناشی از بیماری نقرس را برطرف کند.

روشن‌تر شدن رنگ پوست

اگر دوست دارید تا رنگ پوست شما روشن‌تر شود، پیشنهاد می‌کنیم که به جای استفاده از مواد شیمیایی از خواص این گیاه طبیعی بهره ببرید. برای این منظور کافی است تا مقداری از قدومه شیرازی را در یک لیوان آب دم کنید. سپس آن را نوش جان کنید. ترکیبات موجود در این گیاه دارویی می‌تواند پوستی روشن را برای شما به ارمغان بیاورد.

خنثی کردن سم ناشی از گزیدگی

به کمک خاصیت قدومه شیرازی می‌توانید سم ناشی از گزیدگی را از بین ببرید. برای این منظور کافی است تا مقداری از این گیاه دارویی را همراه با مقداری آب انگور ترکیب کنید. سپس آن را نوش جان کنید.

درمان مشکلات کبدی

به کمک فواید دارویی قدومه شیرازی می‌توانید مشکلات کبدی خود را درمان کنید؛ بنابراین اگر دچار کبد چرب هستید، مصرف قدومه شیرازی می‌تواند به پاکسازی بدن و کبد کمک بسیار زیادی کند.

بهبود عملکرد کلیه

مصرف قدومه شیرازی می‌تواند عملکرد کلیه را بهبود ببخشد. چرا که خواص قدومه شیرازی می‌تواند باعث افزایش ادرار شود و از این طریق آب اضافی را از بین ببرد. در واقع این گیاه دارویی باعث از دست رفتن آب اضافی کلیه‌ها می‌شود و می‌تواند جلوی احتباس مایعات را بگیرد.

تسکین درد

اگر احساس درد در بدن خود دارید، با خوردن قدومه شیرازی تمامی دردهای بدن شما از بین می‌رود.

رفع حساسیت‌های پوستی

برای رفع حساسیت‌های پوستی، پیشنهاد می‌کنیم که از خاصیت درمانی قدومه شیرازی بهره‌مند شوید. بعد از استفاده موضعی از قدومه شیرازی هرگونه قرمزی، سوزش و خارش پوست از بین می‌رود.

درمان مشکلات رحم

در برخی از منابع از خواص قدومه برای مشکلات رحمی استفاده می‌شود. با این حال اگر می‌خواهید که از خاصیت دارویی قدومه شیرازی برای درمان مشکلات رحم و تخمدان استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنیم که حتما با پزشک متخصص خود مشورت کنید و سپس نسبت به خوردن آن اقدام کنید.

باز شدن صدا

برخی از خواننده‌ها برای باز شدن صدای خود از شربت قدومه شیرازی استفاده می‌کنند. علاوه بر این اگر صدای شما در اثر سرماخوردگی و یا آنفولانزا دچار گرفتگی شده است، می‌توانید از دمنوش قدومه شیرازی برای باز شدن گرفتگی صدای خود استفاده کنید.

فواید برگ قدومه

خواص قدومه شیرازی تنها به دانه‌های آن منتهی نمی‌شود. بلکه شما می‌توانید از خواص برگ‌های قدومه شیرازی برای درمان مشکلات و بیماری‌های خود استفاده کنید. برای این منظور کافی است تا از برگ‌های این گیاه دارویی برای تهیه سالاد و سوپ استفاده کنید. شما می‌توانید برگ‌های این گیاه دارویی را هم به صورت خام و هم به صورت پخته استفاده کنید.

درمان یبوست

اگر یبوست شما شدید است، پیشنهاد می‌کنیم که از فواید قدومه بهره ببرید. این گیاه دارویی به دلیل داشتن لعاب می‌تواند آب را در خود نگه دارد. در نتیجه بعد از خوردن آن یبوست شما از بین می‌رود.

عوارض قدومه شیرازی

اگرچه قدومه شیرازی خواص درمانی بسیار زیادی دارد، اما همانند سایر گیاهان دارویی بدون عوارض جانبی نیست. البته باید بگوییم که عوارض جانبی این گیاه در مقابل فواید درمانی آن بسیار ناچیز است. اما با این حال مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در بدن شود. یکی از شایع‌ترین عوارض مصرف بیش از حد قدومه شیرازی، انسداد روده است. همچنین در صورت مصرف بیش از اندازه، نفخ و بزرگی شکم نیز دور از انتظار نیست.

همچنین مصرف قدومه شیرازی برای کسانی که از مشکلات قلبی رنج می‌برند، منع مصرف دارد. علاوه بر این کسانی که دچار مشکلات گواتر هستند، بهتر است به هیچ عنوان از خواص قدومه شیرازی استفاده نکنند. چرا که باعث بروز اختلالات تیروئیدی در فرد می‌شود.

در صورتی که باردار هستید، بهتر است از مصرف بیش از اندازه قدومه جدا خودداری کنید. چرا که ممکن است عوارض جبران ناپذیری برای شما داشته باشد.

شرایط نگهداری از قدومه شیرازی

خواص درمانی قدومه شیرازی مانند هر گیاه دارویی به مرور زمان از بین می‌رود؛ بنابراین برای افزایش ماندگاری خواص آن پیشنهاد می‌کنیم که قدومه را به دور از تابش مستقیم نور خورشید و در یک محیط کاملا خشک و عاری از رطوبت نگه دارید. همچنین بهتر است دانه‌های این گیاه دارویی را درون یک ظرف شیشه‌ای در بسته نگه دارید تا خاصیت قدومه از بین نرود. علاوه بر این بسته بودن درب قدومه باعث می‌شود تا عطر آن نیز همچنان باقی بماند.

طرز تهیه شربت قدومه شیرازی

برای تهیه شربت قدومه شیرازی کافی است تا مقدار ۳۰ گرم گل قدومه و ۲ گرم شیرین بیان را در یک لیتر آب بجوشانید. سپس صبر کنید تا دو سوم آن بخار شود. در نهایت برای استفاده از خواص قدومه شیرازی و تغییر مزه آن می‌توانید مقدار ۲۰۰ گرم عسل و یا ۲۵۰ گرم شکر سرخ را به ترکیب بالا اضافه کنید. البته بهتر است این مواد، بر روی حرارت مستقیم گرما ذوب نشوند. در نهایت می‌توانید هر روز یک تا دو قاشق مرباخوری از این ترکیب را نوش جان کنید.

البته توجه به این نکته ضروری است که حتما قدومه را با آب زیاد نوش جان کنید تا دچار انسداد روده نشوید.

نحوه استفاده از قدومه شیرازی به صورت معمولی

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، برخی قدومه را به صورت دم‌کرده مصرف می‌کنند. همچنین شما می‌توانید از خواص درمانی قدومه به صورت پماد نیز استفاده کنید. خیسانده آن در آب ولرم و خوردن این آب می‌تواند برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مفید باشد. البته بهتر است برای درمان اصولی حتما با پزشک متخصص طب سنتی مشورت کنید. چرا که نحوه و میزان مصرف قدومه شیرازی با توجه به نوع بیماری بسیار متفاوت است.

برخی قدومه شیرازی را به همراه بارهنگ، سه پستان و به دانه ترکیب می‌کنند. خوردن این چهار تخم برای سرفه‌های ناشی از سرماخوردگی و آنفولانزا بسیار موثر است.

سخن نهایی

ما در این مقاله در رابطه با خواص قدومه شیرازی صحبت کردیم. شما می‌توانید قدومه شیرازی را جایگزین بسیاری از داروهای شیمیایی برای رفع مشکلات خود کنید. اگر قصد خرید آنلاین قدومه شیرازی را دارید، می‌توانید سفارش خود را به صورت آنلاین از فروشگاه کاکوتی ثبت کنید. اگر شما هم تجربه خوردن قدومه شیرازی را دارید، می‌توانید نظر خودتان را زیر همین پست با بقیه به اشتراک بگذارید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.