خانه گیاهان دارویی درمان بیماری‌ها به کمک خواص ریواس

درمان بیماری‌ها به کمک خواص ریواس

توسط kakooti
خواص درمانی ریواس

ریواس جزو یکی از سبزیجاتی است که به دلیل خاصیت درمانی بسیار خود در طب سنتی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. ریواس که با نام‌های دیگری از جمله ریواچ، رواش، چوکری و اوشگون نیز شناخته می‌شود دارای ویتامین‌ها و مواد معدنی بسیاری است که برای درمان بیماری‌ها بسیار مفید است. اگر شما هم می‌خواهید که با خواص درمانی ریواس آشنا شوید، در ادامه از این مقاله کاکوتی ما را همراهی کنید.

خواص درمانی ریواس

ریواس جزو گیاهانی است که به دلیل مقدار بسیار زیادی اگزالیک اسید و مالیک اسید، مزه‌ای ترش دارد. تمامی قسمت‌های این گیاه خوراکی نیست و تنها ساقه و گل‌های این گیاه قابل خوردن است و برگ‌های آن به شدت سمی هستند. ریواس ارزش غذایی بسیار بالایی دارد و به دلیل دارا بودن مقدار بسیار زیادی مواد مغذی و کالری اندک برای درمان بسیاری از بیماری‌ها بسیار مناسب است.

به صورت کلی ریواس سرشار از ویتامین c، پروتئین، کلسیم، فیبر، کربوهیدرات، ویتامین K، پتاسیم و فولات است و برای درمان انواع بیماری و کاهش دردهای ناشی از برخی بیماری‌های خاص بسیار مفید است. از جمله جالب‌ترین خواص ریواس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بهبود گردش خون در بدن با مصرف ریواس

یکی از خواص درمانی ریواس سلامت گردش خون در بدن است. به این دلیل که مصرف ریواس باعث می‌شود تا بدن شما مقدار بسیار زیادی از مواد معدنی مانند آهن و مس را دریافت کند. این مواد معدنی کمک می‌کند تا گلبول‌های قرمز خون در بدن شما رشد پیدا کند و اکسیژن‌رسانی در بدن شما افزایش پیدا کند.

البته توجه به این نکته ضروری است که ریواس نمی‌تواند جایگزین داروهای شما شود. در نتیجه اگر اختلالی در گردش خون شما وجود دارد، بهتر است حتما با پزشک متخصص خود صحبت کنید.

پیشگیری از آلزایمر با مصرف ریواس

با افزایش سن، مشکلات و بیماری‌های مختلفی سراغ شما خواهد آمد. یکی از مشکلاتی که برخی از سالمندان با آن دست و پنجه نرم کنند، آلزایمر است. اگر شما هم می‌خواهید که در سن بالا دچار چنین مشکلی نشوید، پیشنهاد می‌کنیم که برای جلوگیری از ظهور چنین بیماری، ریواس مصرف کنید. به این دلیل که این گیاه دارویی سرشار از ویتامین K است. در نتیجه می‌تواند سلامت مغز شما را به خوبی تامین کند.

یکی از ویژگی‌های مثبت ویتامین K، کمک به سلامت روانی، تحریک فعالیت‌های شناختی و حفظ سلامت سلول‌های مغزی است. در نتیجه با مصرف این گیاه دارویی از بروز بیماری آلزایمر در خودتان جلوگیری کنید.

مبارزه با سلول‌های سرطانی

یکی از خواص درمانی ریواس خنثی کردن رادیکال‌های آزاد داخل بدن و پیشگیری از عوارض خطرناک آن است. به این دلیل که وجود رادیکال‌های آزاد در بدن، بی‌خاصیت کردن سلول‌های بدن را به دنبال دارد. در نتیجه بروز بیماری‌های مزمن مانند سرطان را افزایش می‌دهد؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که برای از بین رفتن رادیکال‌های آزاد، مصرف برخی مواد غذایی که دارای ویتامین A و ویتامین C هستند را افزایش دهید.

یکی از فواید بسیار زیاد ریواس مبارزه با سلول‌های سرطانی است. به این دلیل که این گیاه دارویی سرشار از بتاکاروتن، زآگزانتین و لوتئین است و از ایجاد سرطان دهان و ریه جلوگیری می‌کند.

مبارزه با بیماری‌های قلبی و عروقی با مصرف ریواس

یکی از خواص دارویی ریواس مواد مغذی موجود در آن و در عین حال کلسترول و چربی بسیار اندک آن است؛ بنابراین اگر دچار بیماری‌های قلبی و عروقی هستید، مصرف ریواس یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب برای شما است. به این دلیل که ریواس می‌تواند میزان سطح کلسترول خوب بدن شما را افزایش دهد و از تجمع کلسترول در بدن جلوگیری کند.

در نتیجه به کمک خواص درمانی ریواس می‌توانید با محافظت از  قلب خودتان در برابر استرس‌های اکسیداتیو از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری کنید. البته توجه به این نکته ضروری است که اگر دچار بیماری‌های قلبی و عروقی هستید و می‌خواهید در رژیم غذایی خود تغییراتی را ایجاد کنید، حتما با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

تقویت استخوان‌ها به کمک فواید ریواس

یکی از خواص شگفت‌انگیز ریواس تقویت استخوان‌ها و جلوگیری از بیماری‌های  شایع استخوانی مانند پوکی استخوان است. به این دلیل که این گیاه دارویی سرشار از ویتامین K است و می‌تواند به رشد استخوان‌های شما کمک بسیار زیادی بکند و جلوی آسیب آنها را بگیرد.

همچنین مصرف این ویتامین و سایر مواد معدنی کمک میکند تا از بروز شکستگی‌ها و سایر مشکلات استخوانی جلوگیری شود.

سرشار از آنتی‌اکسیدان

به کمک خواص درمانی ریواس می‌توانید بدن خودتان را در برابر بیماری‌های بزرگ و کوچک ایمن کنید. به این دلیل که این گیاه سرشار از ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌های مهم مانند آنتوسیانین، پروآنتوسیانیدین است. در نتیجه برای محافظت از بدن در برابر برخی بیماری‌های خاص مانند سرطان، عفونت باکتریایی و … یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب است.

کمک به تقویت گوارش با مصرف ریواس

اگر عملکرد گوارش شما به درستی باشد، سلامت بدن شما تضمین خواهد شد. اما مشکلات موجود در گوارش مانند سوء هاضمه می‌تواند سلامتی شما را دچار مشکل کند. از آنجایی که ریواس سرشار از فیبر است، در نتیجه می‌تواند بیماری‌های گوارشی شما را درمان کند. علاوه بر این مصرف این گیاه دارویی کمک می‌کند تا دفع مدفوع شما به خوبی انجام شود و گرفتگی‌های معده از بین برود.

همچنین اگر دچار یبوست هستید، مصرف ریواس به دلیل دارا بودن مقدار بسیار زیادی فیبر می‌تواند یبوست شما را درمان کند. علاوه بر این به کمک خاصیت باورنکردنی ریواس می‌توانید اختلالات گوارشی خود را درمان کنید و از بروز سرطان روده بزرگ در بدن جلوگیری کنید.

اما با تمام خواص درمانی ریواس پیشنهاد می‌کنیم که اگر مشکلات گوارشی دارید، برای جلوگیری از مزمن شدن بیماری‌های معده خودتان حتما با پزشک مشورت کنید.

کاهش وزن به کمک ریواس

یکی از ویژگی‌های خوب ریواس نداشتن چربی و کالری است. در نتیجه اگر اضافه وزن دارید و به دنبال کاهش وزن خود هستید، حتما ریواس را در رژیم غذایی خودتان بگنجانید. شما می‌توانید این گیاه دارویی را هم به صورت خام و هم به صورت پخته مصرف کنید.

ریواس به دلیل داشتن مقدار بسیار زیادی فیبر کمک می‌کند تا اشتهای شما به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند. درنتیجه مدت طولانی‌تری احساس سیری خواهید داشت. علاوه بر این مصرف ریواس در افراد چاق باعث افزایش سوخت و ساز بدن و افزایش چربی‌سوزی می‌شود؛ بنابراین اگر قصد کاهش وزن دارید و می‌خواهید با غذاهای سالم وزن خودتان را پایین بیاورید، خوردن ریواس را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

جلوگیری از پیری زودرس به کمک ریواس

لکه‌های قهوه‌ای پوست، چین و چروک صورت و … همگی نشان‌دهنده پیری زودرس در بدن شما است؛ بنابراین اگر می‌خواهید که پیری زودرس را به تعویق بیندازید، پیشنهاد می‌کنیم که مصرف ریواس به طور مداوم را فراموش نکنید. از آنجایی که این گیاه دارویی سرشار از مواد مغذی است، در نتیجه می‌توانید پیری زودرس را به تعویق بیندازد.

همچنین اگر به تازگی دچار بدن‌درد، عدم تمرکز، خستگی و … شده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم که ریواس را به تغذیه روزانه خودتان اضافه کنید تا از این مشکلات بدنی نجات پیدا کنید.

تنظیم سطح قند خون و پیشگیری از دیابت با خواص ریواس

ساقه ریواس می‌تواند برای مبتلایان به دیابت بسیار موثر باشد. برای این منظور پیشنهاد می‌کنیم که این ماده غذایی را به رژیم خودتان اضافه کنید.

درمان جوش و آکنه به کمک ریواس

یکی از خواص درمانی ریواس خاصیت ضد باکتری و ضد قارچ است. در نتیجه به کمک آن می‌توانید آکنه و جوش صورت خودتان را درمان کنید.

جوان‌سازی پوست صورت به کمک ریواس

از آنجایی که ریواس مقدار بسیار زیادی آنتی‌اکسیدان، ویتامین C و ویتامین A دارد، در نتیجه می‌تواند به کاهش چین و چروک صورت شما کمک بسیار زیادی بکند. در نتیجه مصرف مداوم این گیاه دارویی می‌تواند جوان‌سازی پوست صورت شما را به دنبال داشته باشد.

درمان یبوست و اسهال با خوردن ریواس

اگر از یبوست خود خسته شده‌اید و یا گاهی دچار اسهال می‌شوید، درمان طبیعی به کمک ریواس را به شما پیشنهاد می‌دهیم. از آنجایی که این گیاه دارویی حاوی مقدار بسیار زیادی فیبر است، در نتیجه می‌تواند حرکات روده شما را به خوبی بهبود ببخشد.

در نتیجه برای درمان و پیشگیری از یبوست و کاهش دردهای هموروئید و بواسیر یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب است. از طرفی دیگر این سبزی با فیبر بسیار بالای خود، یک درمان طبیعی برای اسهال نیز است.

تامین سلامت چشم با خوردن ریواس

ریواس سرشار از آنتی‌اکسیدان لوتئین است. در نتیجه می‌تواند بینایی شما را تقویت کند. همچنین می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های چشمی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. در نتیجه به کمک خواص درمانی ریواس می‌تواند نور چشمان خودتان را بیشتر کنید.

رنگ موی طبیعی با ریواس

به جای استفاده از رنگ‌های شیمیایی پیشنهاد می‌کنیم که موهای خودتان را با ریشه ریواس رنگ کنید. از آنجایی که این گیاه دارویی سرشار از اگزالیک اسید است، در نتیجه دوام رنگ موی آن نسبت به رنگ‌های شیمیایی بسیار زیاد است. در صورتی که موهای خودتان را با ریشه ریواس رنگ کنید، موهای شما رنگ قهوه‌ای تیره یا بلوند به خود می‌گیرد.

عوارض استفاده از ریواس

اگرچه خاصیت ریواس انکار نشدنی است، اما مصرف بیش از اندازه آن ممکن است عوارضی به دنبال داشته باشد. به صورت کلی از جمله عوارض این گیاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مسمومیت: برگ‌های ریواس سمی هستند؛ بنابراین مصرف برگ‌های آن ممکن است باعث مسمویت شما شود. مسمومیت ریواس خودش را به صورت سوزش دهان، گلو، مشکلات تنفسی، درد چشم و مشکلات گوارشی نشان می‌دهد.
  • دوران بارداری و شیردهی: همانند سایر گیاهان دارویی بهتر است از مصرف این گیاه نیز در دوران بارداری و شیردهی خودداری شود. همچنین می‌توانید برای مصرف این گیاه با پزشک طب سنتی مشورت کنید.
  • نوزادان و کودکان: از آنجایی که ریواس دارای مقداری اسید اگزالیک است. در نتیجه مقدار بسیار کم آن نیز برای نوزادان و کودکان سمی است. بنابراین بهتر است از دادن این گیاه به کودک خود خودداری کنید.
  • کلیه: اگر دچار سنگ کلیه هستید، از مصرف ریواس خودداری کنید.
  • بیماری‌های کبدی: اگر بیماری کبدی خاصی دارید و یا داروی خاصی برای کبد خود استفاده می‌کنید، بهتر است قبل از مصرف ریواس با پزشک طب سنتی مشورت کنید.

سخن نهایی

ما در این مقاله در رابطه با خواص درمانی ریواس صحبت کردیم. این گیاه با خواص شگفت‌انگیز خود یک گزینه‌ی بسیار مناسب برای پخت و پز است. در صورت تمایل به تهیه این گیاه می‌توانید به صورت آنلاین از فروشگاه اینترنتی کاکوتی اقدام به سفارش کنید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.