خانه طب سنتی درمان بی‌خوابی‌های شبانه در طب سنتی

درمان بی‌خوابی‌های شبانه در طب سنتی

توسط kakooti

اختلال بی‌خوابی
خواب یکی از نعمت‌های بی‌نظیر خداوندی است. داشتن خوابی آرام و عمیق در دنیای پراسترس امروز، دغدغه‌ی بسیاری از ما می‌باشد. هر فردی با توجه به نیاز بدنش نیاز به خواب کافی دارد تا با بازسازی ذخایر تمام یافته انرژی خود بتواند از پس‌کارهای روزانه خود بربیاید. به گفته‌ی پزشکان اگر در طول هفته بیشتر از ۲ شب بی‌خوابی را تجربه کنید، شما مبتلا به بی‌خوابی هستید که باید برای درمان این اختلال دست‌به‌کار شوید؛ زیرا در صورت عدم توجه به آن می‌تواند آرامش شمارا در طول روز از بین برده و عواقب خطرناکی برای سلامت شما به همراه داشته باشد.
خیلی از افراد برای درمان اختلال خواب خود دست به دامن قرص‌های شیمیایی می‌شوند. درصورتی‌که درمان بی‌خوابی آن‌ها در دل طبیعت نهفته است. تنها کافی است به توصیه پزشکان طب سنتی و شیوه‌های طبیعی و خانگی درمان توجه کنند تا هم از عوارض داروهای شیمیایی در امان باشند و هم خوابی آرام و بدون دغدغه را تجربه کنند.
عوارض بی‌خوابی
افراد با مزاج‌های مختلف، نیاز به مقدار خواب متفاوتی دارند. طبق نظر پزشکان طب سنتی، افراد با مزاج سرد و تر و یا گرم و تر نیاز به خواب بیشتری در مقایسه با سایر مزاج‌ها دارند. بنابراین بی‌خوابی به هر دلیلی می‎تواند سلامت شمارا به خطر بیندازد؛ به صورتی که حتی آینده شغلی یا زندگی شمارا تحت تأثیر خود قرار ‌دهد. در زیر برخی از عوارض بی‌خوابی را با شما به اشتراک گذاشته‌ایم:
-از بین رفتن فکر و تحلیل مغز
– کم‌اشتهایی و سوءهاضمه
– ضعف و سستی روزانه
– تیرگی رنگ پوست
– پرخاشگری
-اختلال در روابط اجتماعی، فعالیت شغلی و عملکرد روزانه
طب سنتی چه دلایلی را برای بی‌خوابی برشمرده است؟
برای درمان بی‌خوابی خود بهتر است در قدم اول علت آن را تشخیص دهید. این اختلال به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود. ما در زیر برخی از این علل را به‌اختصار برشمرده‌ایم:
-اگرچه علل بی‌خوابی متفاوت است اما ازنظر طب سنتی ریشه‌ی بروز چنین مشکلی بر روی مغز شما متمرکز است. خشکی مغز و کافی نبودن رطوبت یکی از دلایل بی‌خوابی است:
– – اگر خشکی مغز شما همراه با خشکی و گرمی باشد، در ابتدا نمی‌توانید به‌راحتی به خواب بروید؛ اما نزدیک سحر احساس خواب در شما ایجاد می‌شود. همچنین صبح‌ها به‌سختی از خواب بیدار می‌شوید. درواقع جای خواب شب با روز عوض می‌شود. اگر دچار این نوع بی‌خوابی باشید در هوای سرد و مرطوب به‌راحتی می‌خوابید.
– – اگر خشکی مغز شما همراه با خشکی و سردی باشد، در ابتدا به مدت ۲ تا ۳ ساعت می‌خوابید و سپس بیدار می‌شوید و دیگر به خواب نمی‌روید. همچنین خواب‌های شما معمولاً همراه با کابوس‌های وحشتناک می‌باشد.
توجه به این نکته ضروری است که بالا بردن رطوبت مغز نباید به‌قدری باشد که نتیجه عکس داشته باشد؛ زیرا در این صورت شما دچار خواب‌آلودگی و کسالت می‌شوید.
-یکی از دلایل بی‌خوابی مصرف غذاهای تند می‌باشد. ادویه‌های تند مانند فلفل، منجر به افزایش گرمی و خشکی در بدن شده و بی‌خوابی شمارا تشدید می‌کند.
-افزایش سن که منجر به خشکی مزاج می‌شود یکی از دلایل بی‌خوابی در سالمندان است؛ بنابراین عجیب نیست که افراد با افزایش سن از بی‌خوابی رنج ببرند.
-ازنظر طب سنتی، پرخوری قبل از خواب یکی از مهم‌ترین دلایل بی‌خوابی می‌باشد زیرا دستگاه گوارش انرژی زیادی را برای هضم و جذب غذا صرف می‌کند؛ بنابراین سعی کنید که ساعت شام خود را نزدیک به‌وقت خواب شبانه قرار ندهید؛ زیرا در آن شرایط بدن و دستگاه‌های درونی باید در حال استراحت باشند.
-اگر داروهای شیمیایی مانند قرص فشارخون یا قرص‌های آسم و یا افسردگی مصرف می‌کنید، شما مستعد به بی‌خوابی هستید؛ اما می‌توانید با برخی دم‌نوش‌های گیاهی و زیر نظر پزشک متخصص بر این مشکل خود غلبه کنید.
-یکی از اختلال‌های شایع در زنان یائسه مربوط به بی‌خوابی می‌باشد. این بی‌خوابی‌ها ناشی از اضطراب و گرگرفتگی می‌باشد.
-طب سنتی و طب کلاسیک فشارهای عصبی و استرس‌های روزانه را به‌عنوان یکی از دلایل شایع بی‌خوابی در شما می‌دانند. مخصوصاً اگر دچار خشکی مغز هستید، این بی‌خوابی با شدت بیشتری ظاهر می‌شود؛ زیرا استرس زیاد باعث از بین رفتن بلغم و رطوبت در شما می‌شود.
-استفاده از غذاهای کنسروی و فرآوری شده باعث تغییر مزاجی شما به سمت خشکی و اختلال در برنامه خواب شبانه شما می‌شود.
راهکارهای موثر برای پیشگیری از بی‌خوابی
-اگر جزو افرادی هستید که دچار خشکی مغز هستید، باید دمای اتاق‌خواب خود را متعادل کنید. گرما و سرمای زیاد منجر به بی‌خوابی شما می‌شود.
-نداشتن استرس و تنش‌های عصبی به خواب آرام شما کمک بسیاری می‌کند.
-در ورزش کردن خود اعتدال داشته باشید. گاهی خستگی زیاد ناشی از ورزش، بی‌خوابی را در شما تشدید می‌کند.
-یکی از پیشنهادهای پزشکان طب سنتی، پرهیز از خوردن غذاهای نفاخ در وعده شام است؛ زیرا این غذاها با تولید گاز در دستگاه گوارش، شمارا از خوابی عمیق و آرام محروم می‌کند.
-سعی کنید از غذاهایی که رطوبت بدن را بالا می‌برد را در برنامه غذایی خود قرار دهید.
-محل خواب شما باید با مزاج شما سازگاری داشته باشد. اگر دارای مزاجی گرم هستید برای داشتن خوابی آرام، اتاقی با هوای خنک را برای خود انتخاب کنید و در صورت داشتن مزاج سرد، اتاقی با هوای گرم را برای خود انتخاب کنید.
-برای داشتن خوابی عمیق و آرام، نوری ملایم و خفیف را در اتاق‌خواب داشته باشید.
-کامپیوتر، اینترنت و چک کردن شبکه‌های اجتماعی خود را دقیقاً قبل از خواب خود قرار ندهید. این کار خواب آرام و عمیق شمارا برهم می‌زند.
-غذاهای سبک را به‌عنوان وعده شام استفاده کنید. همچنین بین وعده شام و خواب خود فاصله طولانی قرار دهید.
دم‌نوش‌های گیاهی که خواب را مهمان چشمان شما می‌کند
دم‌نوش‌های گیاهی با خواص آرام‌بخشی خود، انتخاب پرطرفداری در بین افراد محسوب می‌شود. این گیاهان با خاصیت شفابخش خود کمک می‌کند تا زودتر به خواب بروید. همچنین کیفیت خواب شمارا نیز بهبود می‌بخشد. در زیر برخی از این دم‌نوش‌ها را به شما معرفی کرده‌ایم که برای شروع به شما کمک بسیاری می‌کند.
-نوشیدن یک جرعه از گیاه سمبل الطیب به خواب عمیق شما کمک بسیاری می‌کند. تکه‌های ریشه‌ی این گیاه را به همراه ۲ لیوان آبجوش به مدت ۲ تا ۳ دقیقه جوشانده و دم‌کنید و سپس میل کنید. این گیاه برای اختلالات خواب افراد سودایی‌مزاج بسیار مؤثر است.
-چای بابونه گیاهی است که شمارا بی‌هوش می‌کند. ۵ گرم از گیاه را در یک لیوان آب جوشانده و به مدت ۱۵ دقیقه دم‌کنید. سپس آن را صاف‌کرده و بنوشید. این گیاه برای افراد با فشارخون بالا، خانم‌های باردار و مادران شیرده منع مصرف دارد. همچنین برای افراد سودائی و صفراوی بسیار کمک‌کننده است. کافی است یک‌بار امتحان کنید.
-اگر جزو افراد صفرائی‌مزاج هستید، برای درمان بی‌خوابی خود از گیاه جادویی گل‌گاوزبان کمک بگیرید. ۱۵ گرم از این گیاه خوش‌رنگ را به همراه یک لیموعمانی سوراخ شده در آب بجوشانید و به مدت ۲۰ دقیقه دم‌کنید. سپس میل کنید تا معجزه آن را ببینید. در صورت داشتن فشارخون بالا مصرف این گیاه منع شده است.
درمان بی‌خوابی شما در دل طبیعت نهفته است. جوشانده گیاه گل بنفشه در درمان بی‌خوابی افراد صفرائی‌مزاج بسیار مؤثر است. شما می‌توانید قبل از خواب جوشانده این گل را به‌صورت و شقیقه خود بمالید.
-اگر از بی‌خوابی‌های شبانه رنج می‌برید، از آرام‌بخش و خواب‌آور بهارنارنج استفاده کنید. به گفته پزشکان طب سنتی این گیاه خوش‌بو، بیشتر مناسب افراد سودائی‌مزاج می‌باشد. ۱۵ گرم از آن را داخل یک لیوان آب ریخته و به مدت ۱۰ تا ۳۰ دقیقه دم‌کنید. بعد از صاف کردن آن را میل کنید.
-اگر شب‌ها از بی‌خوابی رنج می‌برید، نوشیدن دم‌نوش رازیانه راه‌حل مشکل شما می‌باشد. نوشیدن دم‌نوش رازیانه قبل از خواب، معده را آرام می‌کند و خوابی آرام را برای شما به ارمغان می‌آورد.
-اگر شب‌ها نمی‌توانید بخوابید، عطر اسطوخودوس را استشمام کنید. ازنظر طب سنتی، خواص گوارشی این گیاه در افزایش خواب عمیق ثابت‌شده است.
-اگر دچار بی‌خوابی هستید، نوشیدن چای بادرنجبویه را به شما پیشنهاد می‌دهیم.
-گل ساعتی در بهبود کیفیت خواب شما بسیار مؤثر است. دم‌نوش این گیاه را از گل و ساقه‌ی خشک‌شده‌ی آن تهیه می‌کنند. خوردن این دم‌نوش طبیعی بی‌خوابی را ضربه‌فنی می‌کند.
-به‌لیمو، یک انتخاب بسیار مناسب برای دم‌نوش قبل از خواب می‌باشد. نوشیدن یک لیوان به‌لیمو قبل از خواب، برای دور کردن افکار مزاحم بسیار کمک می‌کند. این دم‌نوش با عطر مرکباتی را همراه با نعناع تهیه می‌کنند. یک قاشق به‌لیموی خشک‌شده را با ۲ لیوان آب دم‌کنید و قبل از خواب بنوشید.
-یک جایگزین مناسب برای قرص‌های خواب‌آور، استفاده از عرق بیدمشک می‌باشد. نوشیدن عرق بیدمشک قبل از خواب، موجب آرامش و بهبود کیفیت خواب شما می‌شود.
سایر روش‌های درمان بی‌خوابی در طب سنتی
-برای درمان بی‌خوابی خود می‌توانید سبزی ترخون را خشک کرده و روی غذاهای خود بریزید. این سبزی خوشبو در درمان بی‌خوابی شما مؤثر است.
-برای درمان بی‌خوابی خود می‌توانید از سوپ زیر کمک بگیرید. جو، لپه، برنج، کدوحلوایی، گشنیز، هویج، شیر و دو برگ کاهو محتویات این سوپ خوشمزه را تشکیل می‌دهد. بهتر است این سوپ را یک ساعت قبل از خواب میل کنید تا راحت به خواب بروید.
-درصورتی‌که از بی‌خوابی‌های شبانه رنج می‌برید، از تخم کدوحلوایی کمک بگیرید. تخم آن را کوبیده و در توری بریزید. توری را داخل آب در حال جوش قرار دهید و بعد از چند دقیقه آن را بیروت آورده و توری را فشار دهید تا شیره آن بیرون بیاید. شیره تولیدشده را همراه با عسل و شیر بنوشید. کافی است یک‌بار امتحان کنید.
-طبق طب سنتی هندی، مصرف یک لیوان شیر گرم به همراه یک قاشق عسل قبل از خواب، یکی از درمان‌های خانگی برای درمان بی‌خوابی شما است.
-اگر دچار استرس هستید و این عامل کیفیت خواب شمارا تحت تأثیر خود قرار داده، ماساژ ستون فقرات به همراه روغن‌زیتون یا روغن بنفشه، علاوه بر تخلیه‌ی فشارهای عصبی، به خواب آرام شما نیز کمک می‌کند.
-یکی از درمان‌های خانگی برای رفع بی‌خوابی، حمام سنبل‌الطیب به همراه بابونه می‌باشد. برای این منظور، قبل از خواب، جوشانده میزان مساوی از این دو گیاه را درون وان حمام بریزید و ۳۰ دقیقه در آن دراز بکشید.
-زعفران، دارچین و پوست خشخاش را بعد از آسیاب کردن با آب مخلوط‌کنید. خمیر ساخته‌شده را بر روی پیشانی خود بمالید. توجه به این نکته ضروری است که به خاطر خاصیت برندگی این خمیر، در ابتدا پیشانی خود را با روغن‌زیتون چرب کنید.
-یکی از درمان‌های طبیعی برای رفع بی‌خوابی، ماساژ دادن سر با جوشانده‌ی برگ گشنیز و کاهو و یا زعفران و برگ شقایق می‌باشد. این کار باعث گرمی سر و تعادل مزاج شده و به خواب راحت شما کمک بسیاری می‌کند.
-یکی از بی‌عارضه‌ترین درمان‌های بی‌خوابی، بوییدن گل نیلوفر و زعفران و همچنین مالیدن جوشانده گل بنفشه بر روی سر و شقیقه‎ها می‌باشد.
-برگ درخت گلابی یک داروی شفابخش برای درمان بی‌خوابی شبانه می‌باشد. ۱۲۰ گرم از برگ خشک این درخت را در یک لیتر آب بجوشانید و به مدت ۲۰ دقیقه دم‌کنید. کافی است یک‌بار امتحان کنید تا نتیجه آن را ببینید.
-برای درمان بی‌خوابی خود از معجزه گیاه شوید بهره ببرید. روغن معطر این گیاه با داشتن خاصیت آرام‌بخشی و خواب‌آوری به درمان بی‌خوابی شما کمک بسیاری می‌کند.
-اگر بی‌خوابی شما ناشی از کمبود رطوبت بدنتان است، نوشیدن آب زیاد در طی روز می‌تواند کمک بسیار زیادی به خواب آرام در شب کند. البته به این نکته توجه داشته باشید که از مصرف آب زیاد در ساعت‌های پایانی شب خودداری کنید چون این امر منجر به تکرر ادرار و بی‌خوابی می‌شود.
-درگذشته برای درمان اختلالات خواب، مصرف شربت زعفران را پیشنهاد می‌دادند.
-چکاندن برخی روغن‎های رطوبت زا مانند روغن تخم کدو و بنفشه به بینی یکی از راه‌کارهای مؤثر برای درمان بی‌خوابی می‌باشد؛ اما برای مصرف این مواد باید علت بی‌خوابی مشخص باشد و در صورت مصرف خودسرانه ممکن است عوارضی در پی داشته باشد.
-یکی از خواب‌آورهای طبیعی، استفاده از سالاد کاهو می‎باشد. شما می‌توانید این سالاد را همراه با کمی کلم و برگ گشنیز و کمی روغن کدو به‌عنوان میان‌وعده، پیش‌غذا و یا قبل از خواب میل کنید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.