خانه طب سنتی درمان تب با روش‌های طب سنتی

درمان تب با روش‌های طب سنتی

توسط kakooti
درمان تب با روش‌های طب سنتی

هنگامی که بدن با حرارت بالایی خود را نشان می‌دهد از وجود باکتری‌ها و عفونت‌ها ما را آگاه می‌کند. افراد در فصل‌های مختلف سال و به دلیل تغییراتی که در آب‌و هوا رخ می‌دهد، ویروس‌ها و باکتری‌های وارد بدن شده و تب را به همراه می‌آورد.
هر گاه که درجه حرارت بدن از ۳۷/۵ درجه سانتی‌گراید بالا برود، شخص دارای تب است. اصولا تب علائم یک بیماری دیگر را هشدار می‌دهد. زمانی که بدن با عفونت مانند عفونت آنفلانزا مبارزه می‌کند، باعث بروز تب می‌شود.

دلایل ایجاد تب

عواملی که باعث ایجاد تب می‌شود عبارتند از: واکنش به ایمن سازی در بدن کودکان، عفونت‌های دستگاه اداری، وجود برخی بیماری‌های التهابی، اختلالات خود ایمنی، لخته شدن خون و سرطان. علاوه بر این عوامل تغییرات ناگهانی آب‌و هوا و رعایت نکردن بهداشت نیز باعث بروز تب می‌شوند.

علائم تب

از علائم تب می‌توان به حالت تهوع، درد مفاصل، لرزش، خستگی و رخوت، بالا رفتن ضربان قلب، گیجی، ضعف، سردرد، کم شدن آب بدن، تعریق، کج خلقی و گنگی اشاره نمود.
برای درمان و پایین آوردن تب، شخص می‌تواند به پزشک مراجعه کند و پزشک با مشاهده اوضاع بیمار داروی مورد نیاز را تجویز می‌کند اما در مقابل روشهای خانگی و سنتی نیز وجود دارد که کمک شایانی به پایین آوردن درجه حرارت بدن می‌کند. در این مقاله به معرفی بعضی از این روشهای خانگی می‌پردازیم و امیدواریم مورد استفاده‌ی شما عزیزان قرار گیرد. پس با ما همراه باشید.

سیر

یکی از روشهای خانگی و طبیعی برای پایین آوردن تب بسیار مناسب است، استفاده از سیر است. این گیاه دارای خواص ضدباکتری و ضدقارچی است. سیر به دلیل دارا بودن آلیسین ترکیبی، که دلیل تندی سیر است باعث پایین آمدن تب می‌شود. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که حدود پنج تا شش حبه از سیر را در ظرفی بکوبید تا به خوبی له شود و آن را به صورت خام مصرف کنید. اگر تندی آن شما را آزار می‌دهد می‌توانید پوست خرد شده‌ی سیر را در یک فنجانی که حاوی کشک است مخفی کنید. این روش درمانی را یک مرتبه در روز تکرار کنید تا بهبودی کامل حاصل شود.

زنجبیل

استفاده از گیاه زنجبیل نیز روشی دیگر برای درمان خانگی و سنتی پایین آوردن تب است. زنجبیل عفونت‌های باکتریالی و ویروسی را از بین می‌برد. برای استفاده از این روش به این صورت عمل کنید که چند تکه از گیاه زنجبیل تازه را در یک ظرفی که حاوی یک لیوان آب در حال جوش است بریزید و اجازه دهید به مدت پنج تا ده دقیقه با حرات ملایم بجوشد و پس از گذشت این مدت زمان آن را از روی حرارت بردارید و از صافی عبور دهید و مقدار دو قاشق غذاخوری آبلیمو و یک قاشق چایخوری عسل به آن اضافه کنید و سپس نوش‌جان کنید. این دمنوش را روزانه یک بار دم کرده و میل نمایید و شاهد اثرات نتایج بخش آن شوید.

دارچین

یکی دیگر از روشهای خانگی و طبیعی برای درمان تب، استفاده از چای دارچین است. دارچین یک آنتی‌بیوتیک طبیعی است و تب را پایین می‌آورد. برای تهیه این چای به این صورت عمل کنید که در یک لیوان آب جوش یک قاشق غذاخوری چوب دارچین و یک دو دانه هل بریزید و دربی روی ظرف بگذارید و اجازه دهید به مدت پنج الی ده دقیقه به همن صورت باقی بماند و پس از گذشت این مدت زمان آن را از صافی عبور دهید و میل کنید. این چای را روزانه یک الی دو بار میل کنید تا درجه حرارت بدنتان پایین بیاید و بهبودی کامل حاصل شود.

عسل

ازعسل این ماده‌ی پرخاصیت نیز به صورت خانگی و سنتی برای درمان تب استفاده می‌شود که بسیار موثر ومفید است. عسل به دلیل دارا بودن کلسیم، مس، آهن، منیزیم، منگنز، فسفر، پتاسیم، سدیم و روی مصرف آن در هنگام تب بسیار مفید است. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که آب چند عدد زردآلو را بگیرید و به آن یک قاشق چایخوری عسل اضافه کنید و میل کنید. این روش درمانی را چندین مرتبه در روز مصرف کنید. این ترکیب ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن در هنگام بروز تب را تامین می‌کند.

گشنیز

گیاه گشنیز نیز در روشهای درمانی خانگی و طبیعی تب بسیار پرکاربرد است. این گیاه به دلیل دارا بودن مواد غنی و ویتامین‌ها سیستم ایمنی بدن را بالا می‌برد. دانه گشنیز خاصیت آنتی بیوتیکی دارد به همین دلیل برای پایین آوردن تب بسیار مناسب است. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که مقدار یک قاشق غذاخوری از تخم گشنیز را در ظرفی که حاوی یک لیوان آب جوش است بریزید و بگذارید به مدت پنج الی ده دقیقه روی حرارت ملایم بجوشد و پس از گذشت این مدت زمان از روی شعله بردارید و پس از عبور دادن از صافی اندکی شیر و عسل به آن اضافه کنید و میل کنید. این دمنوش را روزانه یک تا دو مرتبه مصرف کنید تا بهبودی کامل حاصل شود.

نشاسته‌ی برنج

یکی از راههای خانگی و سنتی دیگری که برای درمان تب مورد استفاده قرار می‌گیرد، نشاسته برنج است. این ماده‌ی مقوی ادرار آور است و به این ترتیب مواد سمی را از بدن بیرون می‌کند. این ماده‌ی مغزی برای همه سنین به خصوص کودکان و کهنسالانی که دچار تب شده‌اند بسیار مفید است. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که در یک ظرفی که حاوی یک فنجان‌ونیم آب است حدود یک فنجان برنج اضافه کنید و بگذارید پخته شود، آنگاه آنرا از صافی عبور دهید و آب آن را در یک لیوان بریزید و کمی سنگ نمک به آن اضافه کنید و سپس نوش‌جان کنید. این نوشیدنی را چندین بار در روز مصرف کنید تا تب شما پایین آید و بهبودی حاصل شود.

شنبلیله

یکی دیگر از گیاهانی که برای درمان خانگی و طبیعی تب مورد استفاده قرار می‌گیرد، شنبلیله است. این گیاه به دلیل دارا بودن ترکیبات تب بر، عفونت‌های ویروسی را کاهش و تب را پایین می‌آورد. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که مقدار یک قاشق غذاخوری از تخم شنبلیله را در یک لیوان آب بریزید و بگذارید شب تا صبح باقی بماند و صبح روز بعد آن را از صافی عبور دهید و در فاصله زمانی مرتب آن را میل کنید. روشی دیگر نیز به این صورت است که مقدار یک قاشق چایخوری از تخم شنبلیله را با یک قاشق غذاخوری آبلیمو و یک قاشق چایخوری عسل مخلوط کنید و میل کنید. این مخلوط را در روز چندین بار میل کنید تا اثرات تب به طور کامل از بین برود.

پیاز

یکی دیگر از گیاهانی که از آن به صورت درمان خانگی و طبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد، پیاز است. قبل از استفاده از این روش درمانی و برای گرفتن نتیجه بهتر و زودتر، پاهای خود را تمیز بشویید. برای استفاده از این روش به این صورت عمل کنید که یک عدد پیاز خام را خرد کنید و چند تکه از آن را در کف پای خود بگذارید و به وسیله یک پارچه روی آن را ببندید و بگذارید به همین صورت باقی بماند. اینکار باعث می‌شود تب شما پایین بیاید. روشی دیگر به این صورت است که چند تکه از پیاز را در جوراب خود قرار دهید و آن را بپوشید و بگذارید شب تا صبح باقی بماند. هنگامی که دیدید پیازها به رنگ قهوه‌ای درآمدند بدانید که تب شما در حال پایین آمدن است. این روش درمانی را به طور مرتب انجام دهید تا شاهد اثرات نویدبخش آن شوید.

کنگر فرنگی

یکی دیگر از روشهای خانگی و سنتی برای پایین آوردن تب استفاده از گیاه پرخاصیت کنگرفرنگی است. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که اندکی از کنگر فرنگی را در ظرفی بریزید و به آن آب اضافه کنید و بجوشانید تا نرم و پخته شود. پس از نرم شدن از روی شعله بردارید و قسمتهای انتهایی برگ‌های کنگرفرنگی را نوش‌جان کنید. خوردن و استفاده‌ی دو مرتبه در روز از این روش درمانی، کمک شایانی به پایین آمدن تب شما خواهد کرد.

آب و آبمیوه‌ها

استفاده از آب و آبمیوه‌های طبیعی نیز روش خانگی دیگری برای پایین آوردن تب بدن است. استفاده از آب و مایعات باعث جبران آب از دست رفته بدن می‌شود و به سم زدایی بدن کمک شایانی خواهد شد. برای استفاده از این روش درمانی به سادگی آب میوه‌های تازه را بگیرید و در روز چندین بار نوش‌جان کنید. همچنین در طول روز چند لیوان آب بنوشید. این روش یکی از ساده‌ترین اما کارآمدترین روشهای درمانی خانگی برای پایین آوردن تب است.

خردل

استفاده از دانه‌های خردل نیز روش دیگری است که برای درمان خانگی پایین آوردن تب به شما عزیزان پیشنهاد می‌شود. برای استفاده از این روش به این صورت عمل کنید که مقدار یک قاشق غذاخوری از دانه‌ی خردل را در ظرفی که حاوی نصف لیوان آب در حال جوش است بریزید و بگذارید به مدت پنج دقیقه بجوشد و سپس از روی حرارت برداشته و پس از عبور دادن از صافی آب آن را بخورید و سپس دانه‌های آن را بجوید و قورت دهید. این روش را یک بار در روز انجام دهید تا بهبودی کامل حاصل شود.

کشمش

روش دیگر برای پایین آوردن تب استفاده از کشمش است. به این صورت عمل کنید که هرگاه با بالا رفتن درجه حرارت بدن مواجه شدید وقدار ده عدد از کشمش را در یک لیوان آب بخیسانید و اجازه دهید به مدت پانزده دقیقه خیس بخورد. برای سریعتر خیساندن آنها می‌توانید از آب گرم استفاده کنید. پس از خیس خوردن کشمش‌ها را در همان آب له کنید و باهم به خوبی مخلوط شوند. حالا به این خمیر حاصل شده اندکی آبلیموی تازه اضافه کنید و آن را در روز دو تا سه بار میل کنید تا بهبودی حاصل شود.

لیمو

یکی دیگر از روشهای خانگی که برای درمان تب از آن استفاده می‌شود، لیمو است. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که یک عدد لیمو را به قطعاتی خرد کرده و آن را در کف پای خود گذاشته و یک جوراب پنبه‌ای خیس را روی آن بپوشد و یک جوراب خشک دیگر را روی آن جوراب خیس بپوشید و بگذارید به همین صورت باقی بماند تا تب شما پایین بیاید. لازم به ذکر است که قبل از استفاده از این روش درمانی پاهایتان را تمیز بشویید.

چای جعفری

یکی دیگر از چای‌های بسیار مفید که به صورت خانگی برای پایین آوردن تب مورد استفاده قرار می‌گیرد، چای جعفری است. برای تهیه این چای به این صورت عمل کنید که در یک ظرفی که حاوی یک لیوان آب در حال جوش است مقداری از برگهای جعفری را بریزید و اجازه دهید به مدت پنج الی ده دقیقه روی حرارت ملایم بجوشد و سپس از روی حرارت بردارید و پس از عبور دادن از صافی آن را میل کنید. این چای را دو بار در روز مصرف کنید تا تبتان پایین آید.

تمشک قرمز

یک دمنوش بسیار مناسب برای پایین آوردن دمای بالای بدن، دمنوش تمشک قرمز است. برای تهیه این دمنوش چند عدد از تمشک قرمز را در یک لیوان آب در حال جوش بریزید و یگذارید به مدت پنج دقیقه روی حرارت ملایم دم بکشد و سپس از روی حرارت برداشته و پس از سرد شدن آن را میل کنید. این دمنوش را روزانه یک الی دو مرتبه مصرف کنید تا بهبودی کامل حاصل شود.

روغن نارگیل

یکی از روشهای خانگی و طبیعی به جهت پایین آوردن تب استفاده از روغن نارگیل است. روغن نارگیل خاصیت ضد باکتری و ضد ویروسی دارد. برای استفاده از روغن نارگیل به این صورت عمل کنید که یک قاشق غذاخوری از این روغن را به آبمیوه و سوپ خود اضافه کنید و میل کنید. این روش کمک کند که تب شما به سرعت پایین آید.

آب پرتقال

یکی از آبمیوه‌‌های بسیار مفید برای پایین آوردن دمای بالای بدن، استفاده از آب پرتقال است. به جهت پایین آمدن درجه حرارت بدن مقدار یک لیوان آب پرتقال تازه را هر نود دقیقه یکبار میل کنید. این کار باعث خروج ادار بیشتری از شما می‌شود و تب شما پایین می‌آید. همچنین آب پرتقال به بدن انرژی می‌دهد و مقاومت بدن را در مقابل عفونت و ویروس بالا می‌برد.

پودر چوب صندل

یکی دیگر از روشهای خانگی مفید برای پایین آوردن تب، استفاده از پودر چوب صندل است. برای استفاده از این روش به این صورت عمل کنید که اندکی آب پودر چوب صندل اضافه کنید و هم بزنید تا به صورت خمیری درآید و آنگاه خمیر حاصل شده را روی پیشانی خود بمالید و بگذارید به همین حالت باقی بماند. چوب صندل خاصیت خنک کنندگی دارد و با این روش درجه حرارت بدنتان پایین می‌آید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.