خانه دسته‌بندی نشده درمان ترک پاشنه پا با روش‌های طب سنتی  

درمان ترک پاشنه پا با روش‌های طب سنتی  

توسط kakooti
ترک کف پا

ترک پاشنه پا یکی از مشکلات پوستی است تعداد کثیری از افراد دچار این ناراحتی پوستی هستند. عواملی که باعث ترک کف پا می‌شوند عبارت‌اند از: وزن بالا، زیاد راه رفتن روی فرش و موکت، پوشیدن بیش‌ازاندازه کفش‌های پاشنه‌بلند که تنفس را از پا می‌گیرد اگر کسی مجبور است که مدام روی فرش و موکت را برود حتماً از جوراب یا پاپوش استفاده نماید، شستشوی بیش‌ازاندازه پا و عوامل ارثی نیز در ایجاد این ناراحتی پوستی دخیل است. خانم‌ها بیشتر از آقایان درگیر ترک کف پا می‌شوند و در دوران یائسگی این ضایعه پوستی شدیدتر می‌شود. گاهی عفونت باکتریایی و قارچی روی ترک پا وجود دارند که باعث تشدید شدن آن می‌شوند.

چگونه از ایجاد ترک پاشنه پا جلوگیری کنیم

ساده‌ترین راه این است که روزانه با استفاده از کرم مرطوب‌کننده یا وازلین کف پای خود و انگشتان را چرب کنید، از پوشیدن همیشگی کفش‌های پاشنه‌بلند پرهیز کنید و اگر مجبور هستید که به‌طور مداوم بر روی فرش و موکت راه بروید حتماً از یک پاپوش مناسب استفاده نمایید، به دلیل اینکه این ضایعه پوستی بیشتر گریبان گیر خانم‌های خانه‌دار است لذا خانم‌ها پس از هر بار خیس شده پاها با یک حوله ابتدا آن‌ها را خشک نمایند و سپس چرب کنند. در این حین انگشتان پاها را فراموش نکنید که هم به‌خوبی خشک‌کنید و هم چرب.

برای درمان ترک پا داروهای شیمیایی وجود دارد که پزشک معالج با دیدن ضایعه آن را تجویز می‌کند و هم روش‌های خانگی و طبیعی وجود دارد که ما در این مقاله به معرفی برخی از این روش‌ها می‌پردازیم و امیدواریم مورداستفاده شما عزیزان واقع گردد. پس ما را در این مقاله همراهی کنید.

روغن‌زیتون

یکی از راه‌های طبیعی و خانگی برای درمان ترک پاشنه پا استفاده از روغن پرخاصیت زیتون است. این روغن خشکی پوست را از بین می‌برد و باعث بهبود ترک کف پا می‌شود. برای استفاده از روغن‌زیتون به این صورت عمل کنید که ابتدا پایتان را با یک سنگ‌پا لایه‌برداری کنید و به‌خوبی شستشو دهید و سپس با روغن‌زیتون پایتان را ماساژ دهید و از یک جوراب استفاده نمایید و آنگاه به رختخواب بروید. این کار باعث می‌شود روغن به عمق پوست نفوذ کند و صبح مشاهده خواهید کرد که پاشنه پایتان چقدر نرم شده است. این روش درمانی را چندین روز به‌طور متوالی انجام دهید تا بهبودی کامل حاصل شود.

موم پارافین

استفاده از موم پارافین نیز یکی از راه‌های مؤثر طبیعی و خانگی برای درمان ترک پاشنه پا است. استفاده از موم پارافین در هنگامی‌که ترک پا بسیار شدید و دردناک است بسیار توصیه می‌شود. برای استفاده از موم پارافین به این صورت عمل کنید که موم پارافین را با روغن خردل یا نارگیل ترکیب کنید و سپس آن را روی حرارت ملایم قرار دهید تا موم ذوب شود و سپس از روی حرارت بردارید و پس‌ازآنکه به دمای اتاق رسید از آن استفاده کنید به این صورت که ابتدا پایتان را به‌خوبی بشویید و پس از خشک‌کردن موم را به پاشنه پا بزنید و روی آن را با یک دستمال تمیز ببندید و بگذارید تا صبح باقی بماند و پس از بیدار شدن از خواب آن را بشویید. این عمل را به مدت دو هفته هر شب قبل از خواب انجام دهید تا شاهد نتایج اثربخش آن شوید.

موز

یکی از روش‌های بسیار مؤثر برای درمان خانگی و درعین‌حال طبیعی ترک پاشنه پا استفاده از موز این میوه پرخاصیت است. برای استفاده از موز به این صورت عمل کنید که یک عدد موز کاملاً رسیده را با چنگال به‌خوبی له کنید تا خمیری حاصل شود و سپس پس از شستشو و خشک‌کردن پایتان آن را روی ترک پا بمالید و اجازه دهید به مدت ده الی پانزده دقیقه باقی بماند تا مواد مغذی آن به‌خوبی در پوست نفوذ کند و پس از گذشت این مدت‌زمان پایتان را با آب گرم بشویید و سپس در آب سرد قرار دهید. این روش خانگی را به مدت چند هفته روزانه تکرار کنید تا شاهد نتایج خوب و اثربخش آن شوید.

لیموترش

استفاده از این میوه پرخاصیت نیز راهی طبیعی و سنتی برای درمان ترک پاشنه پا شناخته‌شده است. لیموترش به دلیل خاصیت اسیدی برای بهبود ترک پاشنه پا بسیار مفید است فقط دقت کنید که آن را روی نقطه موردنظر مالیده شود. برای استفاده از لیموترش به این صورت عمل کنید که آب یک لیموترش را بگیرید و یک پنبه را به آن آغشته کنید و روی ترک پاشنه پا بگذارید تا تمام خواص آن جذب پوست سخت ترک پاشنه پا شود و اجازه دهید به مدت ده الی پانزده دقیقه باقی بماند و سپس شستشو دهید. این روش درمانی را به مدت چند هفته روزانه تکرار نمایید تا بهبودی حاصل شود. روشی دیگر به این صورت است که در وان آب گرم مقداری از آب‌لیمو ترش را اضافه کنید و پایتان را به مدت ده الی پانزده دقیقه در آن قرار دهید  و پس از گذشت این مدت‌زمان پایتان را با صابون و سنگ‌پا بشویید و خشک‌کنید. لازم به تذکر است که از آب داغ استفاده نکنید زیرا باعث از بین رفتن رطوبت پا می‌شود. این روش درمانی را نیز به مدت چند هفته روزانه تکرار نمایید تا شاهد پاشنه صاف و نرم خود شوید.

گلاب و گلیسیرین

یکی از ترکیبات طبیعی و سنتی برای درمان ترک پاشنه پا استفاده از گلاب و گلیسیرین است. این ترکیب را هم در خانه و هم‌زمانی که از خانه خارج می‌شوید مورداستفاده قرار می‌گیرد زیرا در بیرون از محیط خانه‌پا به مراقبت بیشتری نیاز دارد. برای استفاده از این ترکیب بسیار مفید به این صورت عمل کنید که به مقدار مساوی از این دو مواد را با یکدیگر مخلوط نمایید و قبل از اینکه از خانه خارج شوید آن را به ترک پاشنه پا بزنید و خوب ماساژ دهید تا جذب پوست شود. این ترکیب باعث می‌شود پایتان برای مدتی که در خارج از خانه هستید نرم باشد و از شرایط ایجاد و تشدیدکننده‌ی ترک پاشنه پا جلوگیری شود. این درمان خانگی را روزانه به‌طور مرتب به مدت چند هفته تکرار کنید تا بهبودی کامل حاصل شود.

وازلین

یکی دیگر از راه‌های طبیعی و خانگی برای درمان ترک پاشنه پا استفاده از وازلین است. برای استفاده از وازلین به این صورت عمل کنید که ابتدا به‌وسیله سنگ‌پا، ترک پاشنه پا را لایه‌برداری کنید تا پوست‌های اضافه آن ریخته شود و پس از خشک‌کردن با وازلین ماساژ دهید و یک جوراب بپوشید تا وازلین به‌خوبی جذب پوست شود و اجازه دهید شب تا صبح باقی بماند. این روش باعث می‌شود این ناحیه نرم و مرطوب شود و باعث جلوگیری از ترک پاشنه پا می‌شود. این روش درمانی را هر شب قبل از خواب انجام دهید.

عسل

یکی دیگر از راه‌های طبیعی و خانگی برای درمان ترک پاشنه پا استفاده از عسل است. عسل به دلیل خاصیت مرطوب‌کنندگی و ضد باکتریایی کمک شایانی به درمان ترک پاشنه پا می‌کند. عسل هم باعث بهبودی این ناراحتی می‌شود و هم نرمی و لطافت را به پاشنه پا می‌دهد. برای استفاده از عسل به این صورت عمل کنید که مقدار یک فنجان عسل را در ظرفی که حاوی آب گرم است بریزید و پای خود را به مدت‌زمان پانزده الی بیست دقیقه در آن قرار دهید. و پس از گذشت این مدت‌زمان با سنگ‌پا آن را لایه‌برداری کنید. این عمل را روزانه یک‌مرتبه تکرار کنید تا شاهد اثرات نتیجه‌بخش آن شوید.

آب‌نمک گرم

استفاده از آب‌نمک گرم نیز راهی دیگر برای از بین بردن و بهبود ترک پاشنه پا است. به این صورت عمل کنید که مقداری نمک را در وان آب گرم بریزید و پس از حل کردن پاهایتان را در آن قرار دهید و اجازه دهید به مدت‌زمان ده تا پانزده دقیقه در آن باقی بماند و پس از گذشت این مدت‌زمان پایتان را در آب سرد بگذارید زیرا آب سرد باعث بهبود گردش خون می‌شود. آب گرم نمک‌دار درد حاصل از ترک پاشنه پا را نیز کاهش می‌دهد. پس از انجام مراحل گفته‌شده حال پایتان را بشویید و  خشک‌کنید و سپس با وازلین آن را مرطوب کنید و پیشنهاد می‌شود که یک جوراب نیز به پا کنید. این روش را هر شب قبل از خواب به مدت چند هفته تکرار کنید تا بهبودی کامل حاصل شود.

آرد برنج

یکی دیگر از راه‌های طبیعی و خانگی برای درمان ترک پاشنه پا استفاده از آرد برنج است. با استفاده از آرد برنج، عسل و سرکه سیب اسکراپی تهیه می‌شود که پاشنه پا را به‌طور کامل لایه‌برداری می‌کند. برای تهیه این اسکراپ به این صورت عمل کنید که مقدار دو تا سه قاشق از آرد برنج را با چند قاشق عسل و کمی سرکه سیب مخلوط‌کنید تا خمیر نسبتاً سفتی به دست آید. اگر شرایط ترک پاشنه پایتان وخیم است به این مواد کمی روغن‌زیتون یا روغن بادام تلخ اضافه کنید. برای استفاده از این اسکراپ ابتدا پایتان را به مدت‌زمان ده دقیقه در آب گرم قرار دهید و سپس با استفاده از این اسکراپ لایه‌برداری کنید تا پوست‌های مرده از آن جدا شود. این روش خانگی را هرروز به‌طور مرتب تا چند هفته تکرار نمایید تا بهبودی کامل حاصل شود و شاهد پاشنه پای نرم و لطیف خود شوید.

جوش‌شیرین

یکی از روش‌های درمان خانگی و طبیعی ترک پاشنه پا استفاده از جوش‌شیرین است. ج.ش شیرین التهاب کف پا را از بین می‌برد. برای استفاده از جوش‌شیرین به این صورت انجام دهید که مقداری از جوش‌شیرین را در وان آب گرم بریزید و هم بزنید تا به‌خوبی در آب حل شود و آنگاه پایتان را به مدت ده دقیقه در آن قرار دهید و پس از گذشت این مدت‌زمان با استفاده از سنگ‌پا لایه‌برداری کنید. سپس پایتان را بشویید و از یک روغن مناسب استفاده کنید و پایتان را با آن چرب و ماساژ دهید و جورابی بپوشید و بگذارید شب تا صبح به این صورت باقی بماند. این روش نتیجه‌بخش را به مدت سه تا چهار هفته هر شب قبل از خواب انجام دهید تا شاهد نرمی و لطافت و بهبود پاشنه پای خود شوید.

سولفات منیزیم

استفاده از سولفات منیزیم نیز روش خانگی دیگری برای درمان ترک پاشنه پا شناخته‌شده است. سولفات منیزیم باعث تحریک گردش خون در پاها می‌شود. برای استفاده از سولفات منیزیم به این صورت عمل کنید که در یک وان که حاوی آب نیمه گرم است مقداری سولفات منیزیم بریزید و پایتان را در آن قرار دهید و به‌خوبی ماساژ دهید. این روش باعث از بین رفتن عفونت در پا می‌شود. در این روش علاوه بر از سولفات منیزیم می‌توان از عصاره نعناع نیز استفاده کرد. این روش درمان خانگی را هرروز یک‌مرتبه تکرار کنید تا شاهد اثرات نتیجه‌بخش آن شوید.

پراکسید هیدروژن

روشی دیگر برای درمان ترک پاشنه پا استفاده از پراکسید هیدروژن است. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که مقداری از پراکسید هیدروژن را در وان حاوی آب نیمه گرم بریزید و پایتان را به مدت سی دقیقه در آن بگذرید و با استفاده از یک سنگ‌پا آن را لایه‌برداری کنید و پس‌ازآن پایتان را خشک‌کنید و از یک جوراب استفاده نمایید. این روش درمانی را نیز روزانه یک‌مرتبه به‌طور منظم انجام دهید تا ترک پاشنه پایتان بهبود یابد.

آلوئه‌ورا

استفاده از ژل گیاه آلوئه‌ورا نیز روش درمانی مفید و اثربخش برای درمان ترک پاشنه پا شناخته‌شده است. به این صورت که قبل از استفاده ابتدا پایتان را بشویید و لایه‌برداری کنید و پس از خشک‌کردن مقداری از ژل آلوئه‌ورا را روی ناحیه موردنظر بمالید و با یک دستمال آن را ببندید و بگذارید شب تا صبح باقی بماند و صبح پس از بیدار شدن پایتان را بشویید و با یک مرطوب‌کننده آن را ماساژ دهید. این روش درمانی را نیز به مدت چند هفته هر شب قبل از خواب انجام دهید تا شاهد پای زیبا و نرم و لطیف خود شوید.

روغن‌زیتون، روغن اسطوخدوس و روغن لیمو

یکی از ترکیبات روغنی بسیار مؤثر برای درمان ترک پاشنه پا استفاده از روغن‌های زیتون، اسطوخدوس و روغن لیمو است. برای استفاده از این روغن‌ها به این صورت عمل کنید که این روغن‌ها را به مقدار مساوی با یکدیگر مخلوط‌کنید و به‌خوبی هم بزنید و به مقدار مساوی به آن آب اضافه کنید و در یک ظرف دردار بریزید و آن را به‌خوبی تکان دهید تا حل شوند. این کرم طبیعی و خانگی را به پاشنه پایتان بزنید و به‌خوبی ماساژ دهید تا در پوست نفوذ کند. قبل از هر بار استفاده آن را تکان دهید.  

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.