خانه دسته‌بندی نشده درمان خستگی و بی‌حالی بدن با روش‌های طب سنتی

درمان خستگی و بی‌حالی بدن با روش‌های طب سنتی

توسط kakooti
خستگی و بی‌حالی بدن

گاهی اوقات یا بیشتر مواقع احساس بی‌حالی و خستگی می‌کنیم به این صورت که حوصله‌ی انجام دادن هیچ‌کاری را نداریم. این حالت درهمه‌ی فعالیت‌های ما اعم از شغل، درس و… تاثیربسزایی می‌گذارد و این حالت باعث می‌شود که دیگران ما را فردی تنبل بشناسند.

خستگی و بی‌حالی واقعی چیزی فراتر از احساس خواب‌آلودگی است. خستگی انواع مختلفی دارد مانند: خستگی جسمانی، خستگی احساسی، خستگی به عنوان علائم بیماری و خستگی به عنوان خود بیماری.

برای اینکه در روز احساس طراوات و شادی کنیم و همواره پرانرژی باشیم، اگر اهل سیگار والکل هستیم آنها را ترک کنیم، در طول روز از آب فراوان استفاده کنیم به طوری که بدنمان همیشه هیدراته باشد، اگر اضافه وزن داریم خود را به وزن متعادل برسانیم، اگر دارای کمبود وزن هستیم یک رژیم غذایی درست را رعایت کنیم، اگر مشکل کمبود خواب داریم به اندازه کافی بخوابیم، اگر پرخواب هستیم سعی کنیم این عادت را ترک کنیم و بیشتر جنب‌وجوش کنیم چون استراحت بیش از حد باعث احساس خستگی و بی‌حالی می‌شود، حداقل روزانه نیم ساعت ورزش کنیم زیرا ورزش باعث افزایش گردش خون در بدن می‌شود و خستگی را از بدن دور می‌کند، ویتامین‌ها و پروتئین و موادمورد نیاز بدن را با رعایت یک رژیم غذایی مناسب تامین کنیم.

گاهی خستگی به خاطر قند خون پایین یا از نشانه‌های افسردگی نیز می‌باشد. برای درمان خستگی می‌توانید به پزشک مراجعه کنید و پزشک منشا آن را در زندگی شما پیدا کند. اما برای درمان خستگی و بی‌حالی راههای خانگی و سنتی با گیاهان دارویی نیز وجود دارد که ما در این مقاله به معرفی بعضی از این روشها می‌پردازیم و امیدواریم مورد استفاده‌ی شما عزیزان قرار گیرد. پس ما را در این مقاله همراهی کنید.

قهوه

یکی از روشهای خانگی و طبیعی برای درمان خستگی و بی‌حالی بدن، استفاده از قهوه است. قهوه به دلیل داشتن کافئین بالا خستگی را برطرف و انرژی بدن را بالا می‌برد و همچنین استقامت بدن را افزایش و باعث بهبود تمرکز درشخص می‌شود. برای استفاده از قهوه به این نکته توجه کنید که از مصرف بیش از دو فنجان در روز خودداری کنید زیرا باعث بی‌خوابی و اضطراب را افزایش می‌دهد. قهوه اگر به مقدار مناسب و در حد اعتدال مصرف شود هیچ ضرری به شخص وارد نمی‌کند.

تخم‌مرغ

یکی دیگر از مواد غذایی که ضعف و بی‌حالی بدن را از بین می‌برد و به صورت خانگی و طبیعی از آن استفاده ‌می‌شود، تخم‌مرغ است. تخم‌مرغ سرشار از مواد مغذی من جمله پانتوتنیک اسید، ریبوفلاوین، اسیدفولیک، ویتامین A، مقدار فراوانی آهن و پروتئین است. اگر در طول روز یک عدد تخم‌مرغ مصرف کنید انرژی لازم را به دست می‌آورید. از تخم‌مرغ می‌توانید به صورت آبپز، املت وهمراه با سبزیجات دیگر استفاده کنید.

توت‌فرنگی

یکی دیگر از گیاهان و میو‌ه‌های بسیار مفید برای رفع خستگی و بی‌حالی بدن، استفاده از توت‌فرنگی است. این میوه‌ی خوشمزه سرشار از ویتامین سی و آنتی‌اکسیدان است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و بالابردن انرژی می‌شود. بنابراین به طور روزانه از این میوه‌ی پرخاصیت استفاده کنید تا آب، فیبرو منگنز مورد نیاز بدنتان تامین شود. با استفاده‌ی مرتب و مکرر از این میوه شاهد انرژی بالای بدن خود خواهید شد.

بیشتر افرادی که دچار ضعف و بیحالی می‌شوند، از بیماری سردرد نیز رنج می‌برند برای همین می‌توانید از ترکیب توت‌فرنگی با میوه‌های دیگر استفاده کنید و از سالاد میوه لذت ببرید یا می‌توانید آب توت‌فرنگی را بگیرید و روزانه یک لیوان نوش‌جان کنید تا بهبودی کامل حاصل شود.

چای رزماری

یکی از دمنوش‌های طبیعی و خانگی برای رفع بی‌حالی و بی‌رمقی بدن، چای رزماری است. ساقه و برگ‌های گیاه رزماری برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید هستند. برای تهیه این دمنوش به این صورت عمل کنید که مقدار سی گرم از ساقه رزماری را در یک لیتر آب جوش بریزید و بگذارید به مدت پانزده دقیقه روی حرارت ملایم بجوشد و پس از گذشت این مدت زمان آنرا از روی شعله بردارید و از صافی عبور دهیدو یک فنجان نوش‌جان کنید. این دمنوش را به مدت یک ماه قبل از غذا، صبح،ظهر وشب یک فنجان نوش جان کنید تا بهبودی کامل حاصل شود. لازم به تذکر است که این گیاه برای کسانی که دچار بیماری صرع وغش هستند و خانم‌های باردار توصیه نمی‌شود، این افراد از مصرف این گیاه به هر صورت امتناع کنند.

دمنوش پرتقال

یکی دیگر از دمنوش‌های طبیعی و خانگی برای رفع خستگی و بی‌حالی بدن، استفاده از دمنوش پرتقال است. می‌دانیم پرتقال سرشار از ویتامین سی است و مصرف روزانه یک عدد پرتقال نیاز ما به این ویتامین را تامین می‌کند.به طوری که در هر صدگرم پرتقال پنجاه‌وسه میلی گرم ویتامین سی موجود است. برای استفاده از این روش به این صورت عمل کنید که آب یک عدد پرتقال را بگیرید و در یک لیوان بریزید و به آن یک قاشق چایخوری عسل اضافه کنید و لیوان را با آب جوش پرکنید  و نوش‌جان کنید. این نوشیدنی را تا زمانی که خوب شدن حالتان را متوجه شدید، شبها قبل از خواب مصرف کنید. برای تهیه این نوشیدنی میزان عسل و آب پرتقال را می‌توانید به دلخواه تغییر دهید.

دمنوش گیاه جینسینگ

دمنوش گیاه جینسینگ نیز روش خانگی و طبیعی دیگری برای رفع خستگی و ضعف بدن است. این گیاه دارای ماده‌ی تقویت کننده‌ی بدن است. همچنین این گیاه دارای ویتامین و موادمعدنی که خستگی را از بدن دور می‌کند. برای تهیه این دمنوش به این صورت عمل کنید که مقدار سه گرم از ریشه خردشده این گیاه را در یک لیوان آب جوش بریزید و اجازه دهید به مدت ده الی پانزده دقیقه روی حرارت ملایم بجوشد و سپس از صافی عبور دهید و یک فنجان میل کنید. این دمنوش را به مدت دو هفته صبح‌ها یک فنجان میل کنید. لازم به تذکر است خانم‌های باردار، کودکان زیر شانزده‌سال و همچنین افرادی که دچار بی‌خوابی، فشارخون بالا یا سابقه‌ی بیماری سرطان سینه هستند، از مصرف این گیاه خودداری کنند.

دمنوش جودوسر

جودوسر سرشار از ویتامینE، پروتئین وموادمعدنی بسیاری است که برای رفع خستگی و بی‌حالی بدن به صورت خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای تهیه این دمنوش مقدار یک قاشق غذاخوری از جودوسر خشک را در یک لیوان آب‌جوش بریزد و اجازه دهید به مدت ده الی پانزده دقیقه روی حرارت ملایم بجوشد و پس از گذشت این زمان از شعله بردارید و از صافی عبور دهید و نوش‌جان کنید. این دمنوش را به هرروز به مدت یک‌ماه، یک فنجان میل کنید تا شاهد اثرات نتایج بخش و بهبودی کامل خود شوید.

چای سبز و نعناع

برگها چای سبز شامل کافئین و ویتامین‌های A،C،E است که برای رفع خستگی و ضعف بدن بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.برای تهیه این چای به این صورت عمل کنید که مقدار یک قاشق چایخوری از چای سبز را داخل یک لیوان آب جوش بریزید و بگذارید به مدت پنج دقیقه روی حرارت ملایم بجوشد و از صافی عبور دهید و چند برگ نعناع به آن اضافه کنید و میل نمایید. اضافه کردن برگهای نعناع باعث اثربخشی بیشتر تقویت کنندگی چای سبز می‌شود. این دمنوش را روزانه قبل از ساعت پنج بعدازظهر دو تا سه فنجان بنوشید. لازم به تذکر است خانم‌های باردار مصرف چای سبز را محدود کنند و کسانی که دچار کمخونی هستند بیش از چهار فنجان از این چای را مصرف نکنید.

جوشانده دارچین

یکی دیگر از دمنوش‌های بسیار مناسب و موثر برای رفع خستگی و بی‌رمقی بدن، استفاده از دمنوش دارچین است. برای تهیه این دمنوش به این صورت عمل کنید که مقدار دو قاشق غذاخوری پر از چوب دارچین را در ظرفی که حاوی دو فنجان آب است بریزید و بگذارید روی حرارت ملایم بجوشد و هنگامی که آب به جوش آمد آنرا از روی شعله بردارید و بگذارید به مدت پانزده دقیقه به همین حالت باقی بماند و سپس نوش‌جان کنید. این دمنوش را هر روز و به مقدار چهار فنجان گرم یا سرد میل کنید تا خستگی و بی‌رمقی از بدنتان خارج شود و سرشار از انرژی شوید. لازم به تذکر است که به مقدار گفته شده این دمنوش را مصرف کنید و از زیاد خوردن این چای خودداری نمایید.

آب سیب‌زمینی

یکی از راههای درمان خانگی و طبیعی خستگی وبی‌حالی بدن، خوردن آب سیب‌زمینی است. شاید خوردن آب سیب‌زمینی خوشایند نباشد اما این نوشیدنی سرشار از پتاسیم است و خستگی و ضعف را از بدن خارج می‌کند. برای تهیه این نوشیدنی یک عدد سیب‌زمینی را خرد کنید و آب آنرا بگیرید و بگذارید شب تا صبح در یخچال باقی بماند و صبح ناشتا  آنرا میل کنید. این روش درمانی را به طور روزانه مرتب انجام دهید تا بهبودی کامل حاصل شود.

دمنوش گیاه قاصدک و گزنه

یکی دیگر از دمنوش‌های مفید برای رفع خستگی وبی‌رمقی بدن، دمنوش گیاه قاصدک و گزنه است. این دمنوش سرشار از آهن است و بدن را پرانرژی می‌کند. برای تهیه این دمنوش به این صورت عمل کنید که مقدار دو قاشق غذاخوری از قاصدک و گزنه خشک‌شده را در یک لیوان آب جوش بریزید و روی ظرف را یک درپوش بگذارید و اجازه دهید به مدت ده دقیقه باقی بماند و سپس به آن کمی عسل اضافه کنید و آنگاه نوش‌جان کنید. این دمنوش را روزانه دو مرتبه مصرف کنید تا شاهد اثرات نتایج‌بخش آن شوید.

لیموترش

لیموترش سرشار از ویتامین سی است و راهی مناسب برای درمان خانگی رفع خستگی و بی‌حالی بدن شناخته شده است. برای استفاده از این روش به این صورت عمل کنید که آب نصف لیموترش تازه را بگیرید و به آن یک لیوان آب اضافه کنید و بسته به فصل، آنرا گرم یا سرد میل کنید. این نوشیدنی را روزانه دوبار مصرف کنید و یک لیوان آنرا برای اواسط روز که احساس بی‌حالی و ضعف می‌کنید اختصاص دهید.  

دمنوش گزنه

یکی دیگر از دمنوش‌های بسیار مفید برای رفع بیحالی و ضعف بدن، دمنوش گزنه است. گزنه گیاهی شادی‌آور است که باعث تسکین اعصاب می‌شود و بیحالی و بی‌رمقی را از بین می‌برد. برای تهیه این دمنوش به این صورت عمل کنید که مقداری از گیاه گزنه تازه یا خشک‌شده را در یک لیوان آب جوش بریزید و اجازه دهید روی حرارت ملایم بجوشد و سپس از روی حرارت بردارید و پس از عبور دادن از صافی آنرا نوش جان کنید. می‌توانید کمی به آن عسل نیز اضافه کنید. این دمنوش را می‌توانید روزانه یک فنجان مصرف کنید تا بهبودی کامل شود.

گلاب

یکی از گیاهانی که برای رفع ضعف و خستگی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، گلاب است. گلاب اعصاب را آرام و باعث افزایش سرتونین و شادی‌آور است. از گلاب می‌توانید در نوشیدنی‌ها و شربت‌ها استفاده کنید. با مصرف مرتب گلاب شاهد اثرات نتایج‌بخش آن خواهید بود.

عرق بهارنارنج

یکی از عرقیات بسیار مفید برای رفع خستگی و ضعف بدن، عرق بهارنارنج است. عرق بهارنارنج شادی آور، آرامبخش است و خستگی و بی‌رمقی را از بدن خارج می‌کند. برای استفاده از این روش خانگی و طبیعی می‌توانید از شربت بهارنارنج استفاده کنید تا هم از طعم خوشایند آن لذت ببرید و هم خستگی و کرختی را از بدن بزدایید.

عرق نسترن

یکی دیگر از عرقیات بسیار مفید برای رفع خستگی و ضعف بدن، عرق نسترن است. شربت عرق نسترن را در تابستان نوش‌جان کنید و ازطعم دلپذیرش و آرام بخشش کمال لذت را ببرید. روزانه یک لیوان شربت عرق نسترن را میل کنید تا خستگی و بی‌حالی از بدنتان خارج شود.

انبه

یکی از روشهای خانگی و طبیعی و بسیار خوشمزه برای رفع خستگی و بی‌حالی بدن، استفاده از انبه است. انبه این میوه‌ی آبدار و خوشمزه حاوی مقادیر کثیری آنتی اکسیدان، موادمعدنی و ویتامین است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. همچنین انبه حاوی مقادیر زیادی مس، منیزیم، پتاسیم و فیبر است. انبه دارای نشاسته زیادی است که به قند تبدیل می‌شود و انرژی بدن را بالا می‌برد. برای استفاده از این روش به این صورت عمل کنید که یک عدد انبه را خرد کنید و روی آن را پودرهل، زعفران، گلاب و یک قاشق چایخوری عسل بریزید و روزانه دو مرتبه نوش‌جان کنید. همچنین روشی دیگر به این صورت است که انبه را در مخلوط کن بریزید و به آن شیر اضافه کنید و هرگاه احساس ضعف و بی‌حالی کردید آنرا میل کنید. این نوشیدنی بدن را سرشار از انرژی است.

شیرین بیان

یکی دیگر از درمانهای خانگی و طبیعی رفع خستگی و ضعف بدن استفاده از شیرین‌بیان است. این گیاه علائم خستگی و بیحالی بدن را از بین برده و با آزادکردن هورمون آدرنال باعث افزایش انرژی بدن می‌گردد. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که مقدار یک قاشق چایخوری از پودر شیرین بیان را با دو قاشق چایخوری عسل به یک لیوان شیرگرم اضافه و میل کنید. این نوشیدنی را روزانه دومرتبه مصرف کنید تا بهبودی کامل حاصل شود.  

 

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.