خانه طب سنتی درمان خواب‌رفتگی و بی‌حسی پاها با روش‌های طب سنتی

درمان خواب‌رفتگی و بی‌حسی پاها با روش‌های طب سنتی

توسط kakooti
درمان خواب‌رفتگی و بی‌حسی پاها با روش‌های طب سنتی

یکی از ناراحتی‌هایی که اکثر افراد با آن مواجه می‌شوند بی‌حس شدن و گزگز پاها است. این بی‌حسی‌ها اگر تنها چند دقیقه طول بکشد مشکلی ایجاد نمی‌کند اما با طولانی شدن این مسئله حتما باید به پزشک معالج مراجعه و درمان آن آغاز شود.

علتهای بی‌حسی پاها

فشار ثابت بر روی پاها، در معرض اشیا سرد قرار گرفتن، وارد شدن فشار بر عصب، آسیب دیدن ناحیه عصبی بدن، الکل بیش از اندازه مصرف کردن، مصرف سیگار، خستگی، عدم فعالیت بدنی و کمبود ویتامین B12 و منیزیم. گاهی نیز بیماری‌های میگرن، دیابت، تیروئیدو سندرم کارپالتونل نیز باعث بی‌حسی در پاها می‌شوند.

برای درمان خواب‌رفتگی و بی‌حسی پاها به این نکات توجه کنید:

مصرف غذاهای سرخ‌کردنی را به حداقل برسانید، مصرف فست‌فودها را از برنامه غذایی خود حذف کنید، اهدا کردن خون در صورت منع نداشتن، حجامت کردن پاها دو مرتبه به فاصله دو هفته که بسیار مفید خواهد بود، اگر بی‌حسی برای مدت طولانی بود به آهستگی حرکت کنید تا خون در بدن به جریان بیفتد، از ثابت ماندن در یک حالت برای مدت طولانی خودداری کنید مثلا پس از مدتی پشت کامپیوتر نشستن یا تلویزیون نگاه کردن برخیزید و حرکت کنید، برای اینکه در طول روز بدن با کمبود آب مواجه نشود به میزان کافی آب بنوشید، برای رفع بی‌حسی پاها از کفش‌های مناسب و طبی استفاده کنید و از پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند و کفشی که به انگشتان پا فشار می‌آورد خودداری کنید.

اگر دچار اضافه وزن هستید برای کاهش وزن خود اقدام کنید، از مواد غذایی حاوی ویتامینB استفاده کنید زیرا کاهش این ویتامین در بدن باعث خواب‌رفتگی و بی‌حسی پاها می‌شود، غذاهایی که دارای ویتامین B6وB12 هستند را وارد برنامه‌ی غذایی خود کنید مثل غلات، تخم‌مرغ، آووکادو، موز، گوشت، لوبیا، ماهی، بلغور جودوسر، شیر،پنیر، ماست و میوه‌های خشک.

همچنین برای رفع خواب‌رفتگی و بی‌حسی پاها مصرف منیزیم را افزایش دهید. کاهش منیزیم در بدن باعث ایجاد خواب‌رفتگی و گزگز در پاها می‌شود، بنابراین مصرف منیزیم را افزایش دهید زیرا منیزیم باعث افزایش گردش خون در بدن می‌شود پس برای تامین منیزیم بدن همواره از سبزیجاتی که رنگ سبز تیره دارند استفاده کنید، مصرف آجیل و مغزها در برنامه تغذیه‌ای خود قرار دهید، مصرف سوپ بلغور جودوسر و کره‌ی بادام زمینی و مصرف ماهی‌های سرد، سویاو شکلات تلخ نیز میزان منیزیم مورد نیاز بدن را تامین می‌کند.

گاهی نیز علت بی‌حسی پاها مشکلات در ناحیه کمر و دیسک کمر است. در صورتی که آسیب به رشته‌های عصبی بیش از اندازه باشد باعث بی‌حسی و خواب رفتگی پاها می‌شود. برای درمان بی‌حسی پاها براثر کمردرد و دیسک کمر پیشنهاد می‌شود که در قسمت‌های کم‌عمق استخر راه بروند، از نشستن‌های طولانی مدت بپرهیزند، از خم و راست شدن و بلندکردن اشیا سنگین و از رانندگی خودداری کنند.

برای درمان خواب رفتگی و بی‌حسی پاها باید به پزشک معالج مراجعه شود و با پزشک با شناسایی مشکل بیمار دارو و درمانهای مورد نیاز را تجویز می‌کند اما در مقابل راههای طبیعی و خانگی نیز وجود دارد که ما در این مقاله به معرفی بعضی از این راهها می‌پردازیم و امیدواریم مورد استفاده‌ی شما عزیزان قرار گیرد.

کمپرس آب گرم

یکی از روشهای خانگی و طبیعی برای درمان بی‌حسی و خواب رفتگی پاها، استفاده از کمپرس آب گرم است. کمپرس آب گرم باعث افزایش جریان خون و شل شدن عضلات و عصب پاها می‌شود.برای استفاه از این روش یک لیف حمام یا حوله را در آب گرم قرار داده و سپس آنرا روی قسمتی که پاها بی‌حس شده قرار دهید و بگذارید به مدت پنج الی هفت دقیقه باقی بماند. همچنین می‌توانید دوش آب گرم نیز بگیرید.

زردچوبه

یکی از روشهای درمانی خانگی و طبیعی خواب‌رفتگی و بی‌حسی پاها استفاده از زردچوبه است. زردچوبه دارای ماده‌ای به نام کورکومین است که جریان خون را افزایش و باعث بهبود عملکرد آن می‌شود و همچنین درد را کاهش می‌دهد. برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که مقدار یک قاشق چایخوری از زردچوبه را در یک فنجان شیر بریزید و روی حرارت ملایم بگذارید و اندکی به آن عسل اضافه کنید و سپس آن را از روی شعله بردارید و نوش‌جان کنید. این نوشیدنی را در روز یک بار مصرف کنید تا بهبودی کامل حاصل شود.

همچنین می‌توانید مقداری از زردچوبه را با آب مخلوط کنید تا خمیر یکنواختی حاصل شود و خمیر را روی ناحیه مورد نظر بمالید و برای چند دقیقه ماساژ دهید و سپس با آب بشویید. این روش را نیز روزانه یک‌مرتبه تکرار کنید تا شاهد اثرات نتایج بخش آن شوید.

سولفات منیزیم

یکی دیگر از روشهای خانگی و طبیعی برای درمان خواب رفتگی و گزگز پاها، استفاده از سولفات منیزیم است. سولفات منیزیم باعث بهبود عملکرد دستگاه گردش خون می‌شود. برای استفاده از این روش به این صورت عمل کنید که مقدار نصف فنجان از سولفات منیزیم را در وان آب گرم بریزید و پاهای خود را به مدت ده دقیقه در وان بگذارید. این روش درمانی را به مدت یک هفته و روزانه چند مرتبه تکرار کنید تا شاهد اثرات نتایج بخش آن شوید. لازم به تذکر است افرادی که دارای بیماری‌های دیابت، فشارخون بالاو یا مشکلات کلیوی هستند از این روش درمانی خودداری نمایند.

دارچین

استفاده از دارچین نیز روشی دیگر برای درمان خواب‌رفتگی و بی‌حسی پاها است. دارچین دارای مواد مغذی زیادی چون منگنزو پتاسیم است. همچنین دارچین سرشاز از ویتامینB است که باعث بهبود عملکرد دستگاه گردش خون می‌شود. طبق توصیه کارشناسان تغذیه مصرف روزانه دو تا چهار گرم دارچین برای تنظیم عملکرد گردش خون بسیار مناسب است.

برای استفاده از این روش درمانی به این صورت عمل کنید که مقدار یک قاشق چایخوری از دارچین را در یک لیوان آب گرم بریزید و هم بزنید و سپس نوش‌جان کنید. این نوشیدنی را در روز یک مرتبه مصرف کنید و شاهد اثرات مفید آن شوید. همچنین می‌توانید مقدار یک قاشق چایخوری از دارچین را با عسل مخلوط کنید و هر روز صبح‌ها آنرا میل نمایید تا بهبودی کامل حاصل شود.

جینکوبیلوبا

یکی از روشهای درمانی خانگی و طبیعی برای خواب‌رفتگی و گزگز پاها استفاده از گیاه جینکوبیلوبا است. این گیاه در طب سنتی بسیار محبوب و کاربرد بسیاری دارد. این گیاه سبب افزایش گردش خون در بدن می‌شود. شما می‌توانید از مکمل‌ این گیاه که در بازار وجود دارد استفاده نمایید. فقط به این نکته توجه شود که دوز استفاده از این مکمل چهل میلی گرم و روزانه سه مرتبه است.

نمک دریا

استفاده از نمک دریا نیز روش خانگی و طبیعی بسیار مناسب برای رفع خواب‌رفتگی و بی‌حسی پاها است. نمک دریا کاهش گردش خون که ایجاد بی‌حسی و خواب‌رفتگی در پاها می‌شود را افزایش و باعث درمان آن می‌شود. برای استفاده از این روش مقداری از نمک دریا را در وان آب گرم بریزید و پاهای خود را به مدت ده الی پانزده دقیقه در آن بگذارید. این روش را به مدت یک هفته و روزانه یک مرتبه انجام دهید تا خواب‌رفتگی و بی‌حسی پاهایتان برطرف شود.

روغن زیتون

یکی از روغن‎‌های بسیار مناسب برای درمان خواب‌رفتگی و بی‌حسی پاها، روغن زیتون است. برای استفاده از این روغن پرخاصیت ابتدا کمی آن را گرم کنید و آن را روی ناحیه‌ای از پا که دچار خواب رفتگی شده است بمالید و به صورت دورانی به خوبی ماساژ دهید تا جذب پوست شود و بگذارید شب تا صبح باقی بماند. این روش را هر شب قبل از خواب انجام دهید تا بهبودی کامل حاصل شود. در روشهای طبیعی و خانگی انجام مکرر و مرتب روشها نتایج اثربخشی را به همراه خواهد داشت.

روغن نارگیل

یکی دیگر از روغن‌های بسیار مفید برای درمان خواب‌رفتگی و گزگز پاها‌، استفاده از روغن نارگیل است. برای استفاده از این روش درمانی روغن نارگیل را ابتدا کمی گرم کنید و سپس به کف پا، انگشتان و قسمتی از پاها که دچار بی‌حسی شده است بمالید و به خوبی ماساژ دهید. این روش درمانی را به مدت یک تا دو هفته و روزانه دو تا سه مرتبه تکرار کنید تا خواب‌رفتگی و بی‌حسی پاهایتان برطرف شود.

روغن خردل

روغن خردل نیز از روغن‌های طبیعی و گیاهی فوق‌العاده‌ای است که برای درمان خواب‌رفتگی و گزگز پاها بسیار مناسب است. این روغن باعث بهبود عملکرد دستگاه گردش خون می‌شود و بی‌حسی را از بین می‌برد. برای استفاده از این روغن نیز آنرا به مناطق مورد نظر پا بمالید و آنرا به صورت دورانی به خوبی ماساژ دهید تا جذب پوست شود و بگذارید شب تا صبح باقی بماند. این روش درمانی را به مدت دو هفته شبها قبل از خواب انجام دهید تا شاهد اثرات نتایج بخش این روغن پرخاصیت شوید.

روغن رزماری

یکی دیگر از روغن‎‌های بسیار مفید برای درمان خواب‌رفتگی و بی‌حسی پاها، استفاده از روغن رزماری است. این روغن عملکرد سیستم گردش خون را تنظیم و دردهای عضلانی را کاهش می‌دهد. برای استفاده از این روش به این صورت عمل کنید که دو تا سه قطره از روغن رزماری را روی ناحیه مورد نظر بمالید و به خوبی ماساژ دهید تا جذب پوست شود. برای گرفتن نتیجه بهتر این روش درمانی را روزانه یکبار انجام دهید.

روغن اسطوخودوس

یکی دیگر از روغن‌های بسیار مفید برای درمان خواب‌رفتگی و گزگز پاها،استفاده از روغن اسطوخودوس است. برای استفاده از روغن اسطوخودوس می‌توانید مستقیم روی ناحیه مورد نظر بمالید یا می‌توانید با روغن‌های دیگر ترکیب کنید. به این صورت که دو تا سه قطره از این روغن را گرم کنید و روی ناحیه مورد نظر بمالید و به مدت ده دقیقه ماساژ دهیدو سپس با آب شستشو دهید. این روش درمانی را دو مرتبه در روز تکرار کنید تا بهبودی کامل حاصل شود.

فلفل کایین

یکی دیگر از روشهای درمانی خانگی و طبیعی برای خواب‌رفتگی و بی‌حسی، استفاده از فلفل کایین است. برای استفاده از این روش به این صورت عمل کنید که مقدار یک قاشق غذاخوری زنجبیل و یک قاشق غذاخوری سیر را پوست بکنید و خرد کنید و داخل یک قابلمه بریزید و یک فنجان آب گرم به آن اضافه کنید و بگذارید به مدت زمان سه دقیقه روی حرارت ملایم بجوشد وسپس پودر فلفل کایین را به ظرف اضافه کرده و خوب هم بزنید تا به خوبی مخلوط شوند. حالا به ترکیب آماده شده  آب سرد بیفزایید و نوش‌جان کنید. این نوشیدنی را روزانه یکبار میل کنید تا اثرات نتایج بخش حاصل شود.

بابونه

استفاده از بابونه نیز روش درمانی خانگی و طبیعی دیگری برای درمان خواب‌رفتگی و بی‌حسی پاها است. برای استفاده از بابونه به این صورت عمل کند که مقدار دو قاشق غذاخوری از بابونه خشک شده را در یک کاسه بریزید و به آن کمی آب اضافه کنید تا به صورت ماسک غلیظی درآید و آنگاه آنرا روی ناحیه‌ای که دچار بی‌حسی است بمالید و زمانی که گزگز و بی‌حسی برطرف شد پایتان را با آب شستشو دهید.

روشی دیگر به این صورت است که مقدار یک قاشق چایخوری از بابونه خشک شده را در یک ظرف بریزید و به آن یک فنجان آب اضافه کنید و به خوبی هم بزنید و بگذارید به مدت سه تا چهار دقیقه روی حرارت ملایم بجوشد و از روی حرارت بردارید و پس از پنج دقیقه این نوشیدنی را میل کنید. می‌توانید به این نوشیدنی یک تکه یخ نیز اضافه کنید. این روش را هر روز صبح به صورت ناشتا انجام دهید تا بهبودی کامل حاصل شود.

لوبیای قرمز و زنجبیل

یکی دیگر از ترکیبات خانگی و طبیعی برای درمان خواب‌رفتگی و گزگز پاها، ترکیب لوبیای قرمز و زنجبیل است. برای انجام این روش درمانی به این صورت عمل کنید که در یک قابلمه حدود صد میلی لیتر آب بریزید و بگذارید تا آب به جوش آید و بعد سه گرم برگ نعناع، پنجاه گرم لوبیای قرمز و سه تکه زنجبیل و شکر را به آن اضافه کنید و پس از سرد شدن آن را نوش‌جان کنید. این نوشیدنی را در روز یک مرتبه مصرف کنید تا نتایج دلخواه حاصل شود.

روغن سیاه دانه و روغن سیر

یکی دیگر از روغن‌های طبیعی و خانگی برای درمان خواب‌رفتگی و گزگز پاها، ترکیب دو روغن سیاه‌دانه و روغن سیر است. برای استفاده از این روش دو روغن را به نسبت مساوی با یکدیگر ترکیب و روی ناحیه مورد نظر ماساژ دهید و بگذارید شب تا صبح باقی بماند. این روش را شبها قبل از خواب انجام دهید تا بهبودی حاصل شود.

 

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید به
فروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

پیام بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.